Longeren met of zonder longeerzweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Re: Longeren met of zonder longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:52

Met.
Als ik longeer zonder lijn (niet echt longeren meer he? maar goed is wel in de longeerbak) ligt die een groot deel van de tijd op de grond.
Maar als ik echt aan het longeren ben heb ik hem er altijd bij. Net die extra overtuiging als ondersteuning van mijn stem en als straf als ze mij negeert.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:54

Ik longeer echt altijd zonder. Haf vind het niet zo geslaagd als ik met een longeerzweep ga staan.
Hij reageerd goed genoeg op stemhulpen dus ik hoef ook geen longeerzweep.

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:54

Ik longeer bijna nooit, maar als ik longeer meestal zonder, want ik kan niet met Clown. dan raakt de longeerlijn in de knoop Bloos

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:56

Ik longeer met longeerzweep, dit om er voor te zorgen dat zijn achterhand er bij blijft en om af en toe mijn stem te ondersteunen. Hij reageert er normaal op en wordt er niet minder ontspannen van. Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:04

Ik wórd overigens ook altijd met zweep gelongeerd Clown

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 23:10

Margreet@ Geweldig Tong uitsteken
Handig zo'n paard als je graag wil gaan afvallen ofzo Sigaar

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:25

Hahaha, dat is als straf voor al die keren dat jij met een zweep achter hem aan bent gegaan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:28

Dat zal 't zijn ja, je kunt ook goed zien dat hij echt doodsbang is Whoosh!

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:30

Ik longeer ook 9 van de 10 keer zonder zweep,
Ze reageerd goed op de stemhulp,
dus ik acht de zweep niet nodig.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:30

Als ik ga longeren als training heb ik ook altijd een zweep erbij. Vooral om aan te geven dat ze naar buiten moeten, om de schouder naar buiten te wijzen en om overgangen aan te geven, omlaag is langzamer, omhoog is sneller. Maar ook als ik een fris paard even aan de longe rondslinger heb ik een zweep bij om ze even voor te kunnen zijn als ze opeens de lucht ingaan en om willen draaien. Dan is een lange arm wel zo prettig om de verkeerde weg te blokkeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:32

Altijd met. Zolang ze goed lopen, hangt ze toch laag, maar ter verfijning en activering vind ik het erg prettig.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:36

Margreet schreef:
Longeren zonder zweep, is als rijden zonder been. Altijd mét, zonder uitzonderingen.

Iets genuanceerder: Longeren zonder zweep is als rijden zonder sporen Knipoog Soms is het nodig, vaak niet.

Wat ik hier tot nu toe compleet mis, is het gebruik van lichaamstaal om je paard te drijven of juist in tempo te laten terugkomen (of zelfs blokkeren). Dat gaat net zo goed aan de longe als los in de round pen Ja
Het is heel goed mogelijk je paard te trainen om voorwaarts te gaan (en blijven) dmv stemcommando's en lichaamstaal.
Wat niet wegneemt dat sommige paarden wat meer druk nodig hebben - in dat geval gebruik ik een chambrière.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:38

Met uiteraard. Zonder is net als zonder kloten naar de prutsmutsen gaan. (om er maar een citaat van mijn vroegere instructeur in te gooien)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:40

Ik train altijd met dubbele longe dus 2 handen "bezet". Aanwijzingen dmv zweep omhoog, omlaag, naar voren, naar achteren etc. etc. kan vrijwel zonder storing in de hand te geven (als je een beetje handig bent) en daarin zit voor mij juist de subtiliteit. Van positie veranderen, met je arm bewegen etc. etc. werkt ook allemaal wel, maar het is altijd "groter" vergeleken met wat ik met mijn "verlengde arm met microbesturing" kan.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:42

Het is maar wat je gewend bent en wat je zelf fijn vindt, denk ik Tong uitsteken
Zelf krijg ik een gigantische lamme arm van de chambrière op houden Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:45

Dat is een kwestie van gewenning Knipoog En een lichtgewicht zweep die goed in balans is helpt ook. Lang niet alle zwepen zijn geschikt, ze moeten ook niet teveel "zwiepen".

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:49

Zónder chambrière longeren is net zo goed een kwestie van gewenning Cool
Je bent zeer welkom om de (spreekwoordelijke) kunst eens af te komen kijken Lachen

missloontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:51

Longeren is niet alleen aan een touw ,en rondjes laten lopen,echt longeren is wel met zweep om aanwijzingen te geven,wat je aan je paard vraagt,als je zonder zweep gaat longeren,heb je geen contact op dat je paard mooi naar de rijrichting gaat kijken, en hij loopt dan maar wat rondjes, je moet een zweep ook zien als een beenhulp want als een ruiter geen benen had hoe moest het toen dan met rijden??Sturen doe je ook met je benen,dus longeren met zweep is veel beter dat is pas echt longeren,lees maar het boek lammert haanstra ,dan kom je er wel achter,wat longeren nou echt is dan gewoon aan een touw en zonder zweep,deed het zelf ook wel eens maar heeft niet veel nut zonder.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:08

Met zweep, zonder zweep vind ik het geen longeren. Ik zou hem missen om aanwijzingen te geven !

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:11

Precies. denk dat velen in dit topic denken te longeren maar in feiten het paard gewoon wat rondjes laten lopen.
Echt longeren moet met zweep, je sluit je paard als het ware op in een driehoek en van daaruit kun je oefeningen gaan vragen.
Stelling en buiging ect. dat zie een paard zonder zweepbegeleiding nog niet snel doen (aan een enkele longe).
Idd in het boek Longeren met Lammert Haansta staat duidelijk omgeschreven waarom je met zweep moet longeren, een aanrader voor iedereen

-Hier in sla het boek van Lammert en wat ik meteen tegen kom;

Goed longeren is net als goed paardrijden een kunst en vereist van de longeur handigheud, ervaring, belangstelling en liefde voor het paard. deze kunst kan iemand zich alleen eigen maken als hij zich er volleig op concentreert en erover nadenkt. zoals een rijdpaard onder de ruiter gehoorzaam moet zijn aan de inwerking van zit, kuit, en teugelhulpen, moet je paard aan de longe gehoorzamen aan de aanwijzingen die je geeft met de longe, zweep en stem

De naar buiten drijvende hulp is vergelijkbaar met het binnenbeen van een ruiter die het paard naar buiten wil drijven
De zweep dus die je naar de schouder laat wijzen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:17

IkbenLief schreef:
Precies. denk dat velen in dit topic denken te longeren maar in feiten het paard gewoon wat rondjes laten lopen.

maar wel heel herkenbaar hoor, pas sinds ik longeerlessen krijg van een van de opvolgers van LH heb ik zoiets van 'wat heb ik al die jaren aan staan te kloten" Haha!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:22

Mijn verzorgarabier is meestal heel fris in het begin, en als ie dan de zweep ziet dan loopt ie alleen maar gespannen.
Maar meesal is ie na 5 minuutjes weer rustig en dan pak ik de zweep er weer bij, ik laat hem dan op mijn stem overgangen maken, reageert ie voor mijn gevoel niet snel genoeg, of als ik hem iets actiever wil en hij reageert niet goed genoeg op mijn stem,dan gebruik ik de zweep (ik sla hem overigens niet, ik maak alleen zo'n zwiepen geluidje op de grond +) *weet niet hoe dat heet Tong uitsteken* )

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:24

Ik longeer nooit met zweep(heb er eerlijk gezegt ook geen, flinke brul is meestal genoeg), als je paard gewoon goed reageert op je stemhulpen en verder niet lui word als je hem niet aanspoort, lijkt een zweep mij ook niet nodig.
Als je paard soms eigewijs kan doen is het idd wel handig, je staat zo ver weg.
Zweep kan je gewoon snel reageren.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:12

P_A_R_Love schreef:
Jeskim schreef:
Eigenlijk ben ik van mening dat je je haf zou moeten leren dat ze niet bang hoeft te zijn voor een zweep.. Is makkelijk gezegd natuurlijk..
Niet om het longeren, maar om het principe..

Haf welke Haf? Clown
Gaat over een mini app Vork
Daar zijn we ook meebezig gaat al steeds beter.

De bijrijdhaflinger van Shett..

En hoe doen jullie dat dan met vreemde paarden die geen stemhulpen kennen, of die nog nooit gelongeerd zijn?
Zweep hanteren is een kwestie van oefenen en wennen.. Toen ik hem langer had gemaakt had ik hem ook wel eens om mijn been gedraaid, maar je krijgt het snel genoeg in de vingers..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:13

Ik heb een lange dressuur zweep, voor een beetje aansporing als madame niet luistert.
Want ze reargeert heel goed op stem, dus waarom zo'n lange zweep?