[AR] Span loskoppelen v/d wagen: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZEJA

Re: Span loskoppelen v/d wagen: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:58

Dan heb jij dus nog niet meegemaakt hoe hard het kan gaan.
In een oogwenk kan de koetsier er af vallen.
En voor je dat door hebt is de wagen dus al ontkoppeld en klappen de voorwielen om omdat de dissel er af is en je stuur weg.
Dan krijg je dus inderdaad een katapult effect.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:00

Kun je beter met een elegante val op je achterwerk zelf van de wagen springen
Wel risico van aardbeving maar dat nemen we op de koop toe

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:17

zo'n dode-mans-knop (touwtje) zou niet werken in deze sport omdat je de motor nou eenmaal niet uit kan zetten, ook niet als de motor er zonder wagen vandoor gaat.

vergelijk het met een trekker waarvan je het handgas voluit zet, je kan de koppeling wel intrappen, maar de motor blijft op volle toeren draaien, dan kan je de sleutel nog omdraaien, maar dit helpt helaas niet.

er zijn situaties waarbij je trouwens maar beter van de bok af kan springen, als je lijn vast zit bijv.. als je dan in 1 klap alles lostrekt, moet er niet aan denken, dan maak je van iets onschuldigs toch een groot probleem

mijn antwoord is nogsteeds nee.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:40

die kerel zitbij ons net nieuw op de vereniging,
wij vinden het maar een doodeng idee, en hun paarden zijn zelf keer vandoor gegaan en daarom hebben ze het bedacht (staat ook iets over in artikel, maar dat weet ik verder niet) die vrouw van hem is doodsbang geworden, maarja ik vind het maar een stom systeem en levensgevaarlijk, je paard kan er van door gaan ja, maar het is gewoon levensgevaarlijk
het ligt ook aan jezelf wanneer je je paard ergens van schrikt, aan paard kan je ook gebruiken, als die sogenaamd iets eng vind, maar iedereen moet het zelf weten
maa zolang er mensen zijn met zo'n achterlijk systeem ga ik niet bij ze in de bak oid,, je gooit ook ff je leidsels op de kont van je paard he, zullen ze ook leuk vinden (naja die slome friezen van hem boeit het waarschijnlijk niets, maar als je een heethoofd hebt die ook niet tegen een aai van de zweep kan ...
veel plezier Clown

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:46

Ik denk dat zo'n loskoppelsysteem vooral handig als je te water raakt met het paard. Maar voor op hol slaande paarden lijkt het me weinig zinvol, volgens mij gaan ze alleen maar nog harder dan.

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:34

Gebruiken ze dit systeem niet bij van die huifbedden? Zag daar ooit een knop met eronder ' loskoppelsysteem' En niet gaan mopperen dat dat in het artikel staat, want ik heb HELEMAAL geen zin Mensport te gaan lezen. Luiheid idd Lachen

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:36

suikermeisje schreef:
die kerel zitbij ons net nieuw op de vereniging,
wij vinden het maar een doodeng idee, en hun paarden zijn zelf keer vandoor gegaan en daarom hebben ze het bedacht (staat ook iets over in artikel, maar dat weet ik verder niet) die vrouw van hem is doodsbang geworden, maarja ik vind het maar een stom systeem en levensgevaarlijk, je paard kan er van door gaan ja, maar het is gewoon levensgevaarlijk
het ligt ook aan jezelf wanneer je je paard ergens van schrikt, aan paard kan je ook gebruiken, als die sogenaamd iets eng vind, maar iedereen moet het zelf weten
maa zolang er mensen zijn met zo'n achterlijk systeem ga ik niet bij ze in de bak oid,, je gooit ook ff je leidsels op de kont van je paard he, zullen ze ook leuk vinden (naja die slome friezen van hem boeit het waarschijnlijk niets, maar als je een heethoofd hebt die ook niet tegen een aai van de zweep kan ...
veel plezier Clown

Nou jij draait er verbaal ook geen doekjes om Knipoog Houd er wel rekening mee dat je clubleden mee kunnen lezen..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:38

Elske_D schreef:
[

Nou jij draait er verbaal ook geen doekjes om Knipoog Houd er wel rekening mee dat je clubleden mee kunnen lezen..

Meiske is 16 jaar en denkt alles te weten, dat brengt de leeftijd met zich mee

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:46

Ohh dat kwam bij mij veel later Haha!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:15

Echwel schreef:
Elske_D schreef:
[

Meiske is 16 jaar en denkt alles te weten, dat brengt de leeftijd met zich mee

ik zeg niet dat ik er alles van weet,maar ik het geen zin dat mijn pony iets in zich krijgt door 2 van die koeien,
en jammer dan als die mee kan lezen...

me moeder heeft zelf een ongeluk ien gebeuren dan een paard een ander paard ramde en iets stak in de buik van dat paard en paard ging dood. ljikt me niet egt lekker om voor je neus zien gebeuren.
lijkt jou het leuk om zoiets te gebeuren omdat mensen zo'n goed systeem bedenken, in dat artikel staat gewoon leidsels op de kont gooie, nou veel plezier bij jullie paardjes;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:55

Suikermeisje; Rustig en blijf ademhalen.
Ik snap even de link niet met het ongeluk dat je mam zag en dit systeem, maar dat staat ook buiten deze discussie. Probeer je netjes te verantwoorden en houd er echt rekening mee dat heel Nederland jouw reacties kan lezen en exact weet wie jij bent.

Ik geloof trouwens niet dat het een groot probleem is om de leidsels op de kont te gooien, als dat het enige was?? Mijn pony's hebben immers niet geleerd om harder te gaan wanneer ze de leidsels op de kont krijgen. Daarnaast raken de leidsels met inspannen, opstijgen en lange teugel stappen ook nog al eens de kont.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:44

op de kont "wapperen" en gooien zit een groot verschil, mijn pony is al panisch voor een plotselinge aanraking van de zweep, terwijl ik dan niet eens sla,
ik leer haar ook niet met de leidsels voor uit te laten lopen,
maar er zijn een heleboel paarden die daar toch van kunnen schrikken zien het niet aankomen doordat ze oogkleppen hebben.
Vind het een systeem van niets, die kar kan nog ergens blijven hangen, of de leidsels in het wiel, maar dat gaat dan niet, ze trekken alsnog de leidsels kapot, de mond kapot en toch door blijven lopen, en misschien gebeurt er nog wel wat ergers,
bij zo'n gekke shet kantelde het sulkytje en daardoor belemmerde hem dat in het lopen en stopte die uiteindelijk, maar als iets ze niet belemmerd stoppen ze ook niet zomaar, lijkt mij, maarja probeer het zou ik zeggen Lachen
ik doe het je niet na!:)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:46

suikermeisje schreef:
op de kont "wapperen" en gooien zit een groot verschil, mijn pony is al panisch voor een plotselinge aanraking van de zweep, terwijl ik dan niet eens sla,
ik leer haar ook niet met de leidsels voor uit te laten lopen,
, lijkt mij, maarja probeer het zou ik zeggen Lachen
ik doe het je niet na!:)

Niemand is het met het systeem eens, probeer eens op de toon waarop je dingen zegt te denken.
Daarbij als je pony panisch is van de zweep zou ik hem helemaal nooit meer aanspannen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:07

ik bedoel met panisch niet dat ze ervandoor gaat, want dat is heel wat anders. Maar ze gooit haar hoofd omhoog en gaat huppelen, maar dan gewoon weer doorvragen, ze heeft een zacht mondje (menbit kan ze niet tegen), dus een gewoon bitje doet bij haar het werk. maarja, mennen gaat goed met der hoor:)(en ze slaat ook nooit, bokken doet ze in de wei, alleen steigeren als de bel gaat.) Maar ik ben met haar L dressuur met winst en marathons crosst ze der weg wel, zodat we in de finale op de 4e plek komen.Lachen weet niet of ik dan moet stoppen met het aanspannen van haar.

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:04

Nee stoppen niet, maar het klinkt wel alsof je nog heel wat werk aan de winkel hebt. Ga eens terug naar de basis met je pony en als dat allemaal ok is, heb dan nog eens zo luidruchtig commentaar op je clubgenoten.

PS: zijn er echt geen fanatieke huifbedgebruikers die me kunnen vertellen of dit nu hetzelfde systeem is? Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:25

Gelukkig zijn de meeste paarden wel gewend aan zweepaanrakingen en onverwacht aantikken van de leidsels. Ik ben ook van mening dat je daar echt mee moet oefenen. Hoe wil je je pony anders goed ondersteunen, met alleen stem kom je er niet. Maarja, dat is een heel andere discussie.
Ik denk alleen niet dat de leidels hét probleem is van dit systeem, hoeveel invloed heeft zo een aanraking nou als een paard al in paniek is? Ervanuitgaande dat je de wagen pas los zou koppelen als ze al op hol zijn.

Ik verwacht dat er bij de huifbedden een groter systeem achterzit, sowieso een 'automatische' rem die de wagen direct stilzet. Ook is het tempo van een op hol geslagen span niet geheel te vergelijken met het sukkeldrafje/stap van een pony voor een huifbed.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:33

Ik heb in Brummen bij Philadelfia gereden met huifbed, maar daar zat het span gewoon vast onder de wagen...