[AR] ijzeren kettingen om de voeten van een aangespannen paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ijzeren kettingen om de voeten van een aangespannen paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:04

newton schreef:
Wat doen de dressuur en springruiters dan met een slof e.d. een keer een kettingkje om de benen lijkt me dat het paard daar minder last van heeft dan van een slof.

Ze zijn inderdaad bedoeld om de paarden de benen wat hoger op te laten beuren dan normaal zodat ze de beenspieren wat extra gebruiken dan normaal, een tuiger heeft natuurlijk van nature ook de beweging mee maar moet net zoals alle andere atleten zijn spierkracht hiervoor wel op peil houden, ik gebruik hier altijd de vergezochte vergelijk van een sterken man die gewichten opdrukt om zijn spierkracht op peil te houden.
Wij hebben overigens een stukje binnenband van een fiets om de kettingkjes zodat het vel van de benen niet tussen de schakels kan komen.

Denk dat het paard er niet zo veel hinder van heeft?
Net als een goed gebruikte slof echt een hulpteugel kan zijn, kan zoiets ook prima werken.

Iedereen kan zo'n ketting verkeerd gebruiken, net als dat een slof verkeerd gebruikt kan worden. Maakt het spul op zich natuurlijk niet verkeerd Lachen

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:09

Dennis schreef:
Niet alleen het gewicht (want in verhouding tot dubbele ijzers steld dat niets voor) maar vooral het gerammel/getik schijnt het te doen.

Het ligt dus ook weer aan het paard. De een loopt op een 8 mm rijpaard ijzer met aluminium er onder beter. De ander gaat op 12 mm (dus al de helft dikker en dus de helft zwaarder) met daar nog eens 12 mm extra onder geschroeft.
En weer een ander traint met ringen. Of weer anders.

ja klopt de kettingen zijn zo dun dat ik ze met een gewone knijptang makkelijk door kan knippen, het is idd meer de beweging van de ketting die het doet. Dubbel ijzer gebruiken wij alleen op concour al zijn we aan het kijken of het misschien ook zonder kan voor de wagen (onder het zadel lopen ze al zonder). Ze staan standaard op 12mm dikke ijzers (rijpaard 8mm ter vergelijking).
Het dubbele ijzer is 8mm dik (rijpaardijzer zonder lip vooraan). deze wordt er voor concour met 3 M8bouten ondergeschroeft.
Voor de geinteresseerden wil ik wel een foto maken van het enkel en dubbelbeslag en de kettingen.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:15

Wat ik echt erg vind is de gang van Tenesee's walking horses. Echt belachelijk! Die blokken en kettingen, en hoe ze daarvan gaan lopen! Boos! Het lijken net mislukte hanen... Volgends mij is dat niet normaal voor een paard om zo te lopen...
Maar ontopic, het zal zoals iedereen dus zegt wel bedoeld zijn voor meer knieactie

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:32

Newton ik zou graag foto's zien... heb zelf een tuigpaard maar ben totaal niet bekend met het 'menwereldje'. Ik zou graag zien op welke manier deze paarden normaal gesproken getraint en beslagen worden. Ik weet wel dat onder de hoeven van mijn merrie gigantisch dikke ijzers uit kwamen. Ik heb ze hier nog in de schuur liggen, ik ga ze morgen eens opmeten... ben wel benieuwd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:29

Babje_84 schreef:
maar ben totaal niet bekend met het 'menwereldje'.

Mennen en tuigen is ook heel wat anders!

Dit topic gaat over tuigen (en word bji het mennen gezet omdat het beide met een karretje gedaan word en er geen ander sub-forum voor is).

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:02

...zoals ik al zei... ik ben er niet bekend mee Bloos

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:11

Kan me goed voorstellen dat TS raar stond te kijken, ik heb het wel eens op internet gezien (bij de TW horses) maar nog niet in het echt..

(Wat ik wel in het echt gezien en echt absurd vond:
Grote tuiger/KWPN`er met een soort schoenen aan de voorbenen met daaraan touwen die via de longeersingel naar de hand van degene die hem aan het longeren was gingen. Het paard moest draven, en d.m.v. de touwtjes werd het been dat opgetild werd even vastgehouden, zodat het paard een soort ruimere draf kreeg ofzo? Of op zijn plaat ging, wat ook een paar keer gebeurde.. Was vast ook een manier om meer knieactie te krijgen?)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:24

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. Het is niet de bedoeling dat het paard op zijn plaat gaat, het is de bedoeling dat de longeur op precies het goede moment een beetje spanning op het touw zet, waardoor het paard het gevoel krijgt ergens achter te blijven hangen en zijn been hoger op tilt om er overheen te stappen. Deze methode moet je echter zo'n ontzettend precisie-gevoel voor hebben dat het eigenlijk gewoon niet werkbaar is. Derhalve ben ik er ook geen fan van.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:21

gebruikers van, voor-, en tegenstanders aan het woord...

er werd ook ergens gezegd dat het pijnloos zou zij;. kettingen om de benen. ik trek dat in twijfel. de huid boven de hoef lijkt me gevoelig, niet altijd even dik, vooral in de koten niet. als die kettingen daar ettelijke kilometers tegen de huid aan lopen te rammelen, gaat dat imo zeker irritant voelen. misschien zouden belangstellenden en vooral zij die menen dat het pijnloos is, er zelf eens een aantal kilometers mee moeten gaan draven/lopen?

de menner die ik heb gezien had geen dunne of lichte kettingen om de benen dus mijn referentiekader is nogal klein.
maar aangezien een gedomesticeerd paard altijd nog een vluchtdier is, heeft geleerd om geen pijn te laten zien want anders worden ze een gemakkelijke prooi voor eventuele aanvallers/roofdieren kan ik me ergens indenken dat het verre van prettig is wat zo'n paard moet ervaren maar het niet laat zien.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:28

Ik verwacht inderdaad ook dat de ketting wel degelijk voor ongemak zorgt. Ik verwacht echter dat dat vooral aan de voorkant is op de overgang van hoef naar huid... Omdat het been een voorwaartse beweging maakt en deze met het neerzetten stopt wordt de ketting naar voren geslingerd en klappert aan de voorkant op de hoef. Ongeacht of het wel of geen zware ketting is verwacht ik dat dat een gevoelige plaats is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:30

Wat Pellie omschrijft vermoed ik ook, iedere keer die tik op die kroonrand kan uiteindelijk wel degelijk tot beurse plekken leiden. Nu ben ik niet meteen anti-hulpmiddel of anti-hulpteugel, en vertrouw op het verstand, de kennis en het inzicht van degene die het gebruikt. Helaas is dat vertrouwen niet altijd gegrond.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:00

Pellie schreef:
gebruikers van, voor-, en tegenstanders aan het woord...

er werd ook ergens gezegd dat het pijnloos zou zij;. kettingen om de benen. ik trek dat in twijfel. de huid boven de hoef lijkt me gevoelig, niet altijd even dik, vooral in de koten niet. als die kettingen daar ettelijke kilometers tegen de huid aan lopen te rammelen, gaat dat imo zeker irritant voelen. misschien zouden belangstellenden en vooral zij die menen dat het pijnloos is, er zelf eens een aantal kilometers mee moeten gaan draven/lopen?

de menner die ik heb gezien had geen dunne of lichte kettingen om de benen dus mijn referentiekader is nogal klein.
maar aangezien een gedomesticeerd paard altijd nog een vluchtdier is, heeft geleerd om geen pijn te laten zien want anders worden ze een gemakkelijke prooi voor eventuele aanvallers/roofdieren kan ik me ergens indenken dat het verre van prettig is wat zo'n paard moet ervaren maar het niet laat zien.

Dat was ik Knipoog Ik had het ook eigenlijk over de ringen, en niet over de kettingen. Kettingen ben ik echt geen voorstander van Of dat pijnlijk is of niet weet ik niet, maar 100% vind ik het niet.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:16

Velen hebben een mening zonder dat ze het eigenlijk echt weten hoe het zit en wat de gevolgen zijn.
Toch wel jammer en haalt het nivo van een topic behoorlijk onderuit.

Veel verstand heb ik er ook niet van maar normaal gesproken worden er ringetjes gebruikt die echt niet pijnlijk zijn en alleen een reactie uitlokken zoals een hond sokken aan trekken.
Wanneer er lange zware kettingen gebruikt worden zal dit niet echt vriendelijk zijn.
Langdurig gebruik van hulpmiddelen neemt ook het effect weg dus dat zal men vast niet doen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:23

Sjonniej schreef:
Zoals ik al zei MFT, sommige methoden staan je wel aan, andere staan je niet aan. Gelukkig verplicht niemand jou om kettinkjes om de benen van jouw paard te doen.

Klopt, maar veel mensen veregeten dat het dieren zijn en geen machines.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:29

Er zijn ook veel mensen die vergeten dat het dieren zijn en geen mensen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:47

Ook dat ben ik met je eens.
Maar ben wel van mening dat nog meer mensen vergeten dat t mensen zijn en geen dieren.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:08

eeeeeeeen we gan weer back on topic (voordat we allemaal vergeten zijn of we nou mensen, dieren of machines zijn...)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:21

Babje_84 schreef:
eeeeeeeen we gan weer back on topic (voordat we allemaal vergeten zijn of we nou mensen, dieren of machines zijn...)

Volgens mij is dit aardig on-topic...

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:29

het gebruik van de kettingen is zeker niet pijnloos!

Ze tikken iedere keer op de, toxh al gevoelige, kroonrand en de hoef.
als jij bij iedere spa die je zet een ketting bobven op je voet krijgt, niet hard, het is geen zware ketting, dan gaat dat vanzelf een keer zeer doen!
Hoe vaker het herhald wordt, hoe heviger het gevoel wordt.
En idd, het wordt gebruikt om het paard de voeten hoger op te laten tillen maar OOK om de voeten heel vlug van de grond te krijgen!

Er zijn ook vriendelijker methodes om je paard dit aan te leren....
Bijv leren ringen, die de kroonrand niet raken.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:38

BlackDevils schreef:
Babje_84 schreef:

Volgens mij is dit aardig on-topic...

... de vraag was wat het nut van de kettingen was...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:44

Babje_84 schreef:
... de vraag was wat het nut van de kettingen was...

Ik zal de openingspost even aanhalen;
Pellie schreef:
...dat zag ik vanmiddag. Een tuigpaardje (Hackney zo te zien) had om alle voeten een ijzeren ketting hangen. Flink van dikte ook nog. Ik vind het niet vriendelijk en vroeg me af naar het nut hiervan. Is dit een snelle manier om je paard hoger zijn hoeven te laten optillen tijdens het draven?
Dus ingaan op het paardvriendelijkheid lijkt me gepast. Knipoog

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:44

ok je hebt gelijk

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:57

Babje_84 schreef:
ok je hebt gelijk

Dank je Kusje Haha!
Dit isnu pas echt offtopic... haha

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:14

Sjonniej schreef:

sjonniej, wat bedoel je daar nu precies mee dan?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:13

Pellie schreef:
Sjonniej schreef:

sjonniej, wat bedoel je daar nu precies mee dan?

Dat bepaalde mensen denken, dat paarden denken zoals mensen, dingen begrijpen zoals mensen en dingen voelen zoals mensen...