Uiteindelijk denk ik dat de juiste oplossing hem zit in het type paard wat je hebt. Beide oplossingen die in het topic aangegeven worden kunnen werken, maar wat belangrijk is, hangt af van wat voor paard je hebt op dat moment.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Als je naast het hoofd loopt, heeft je paard al meer mogelijkheden om eigen initiatief te tonen. Als je tegen initiatief van het paard bent is dit een lastiger positie om in te werken dan wanneer hij achter je loopt. Als je voor het ontwikkelen van eigen initiatief bij je paard bent, dan is dit juist een positie die je paard en jou veel nieuwe kansen biedt om een nieuwe relatie te ontwikkelen.
begonnen met hem achter mij te leren lopen, simpelweg omdat hij iedereen die naast hem liep met zich meesleurde of ze gebruikte als bijt/boksbal. Dus liep ik de eerste weken achteruit voor hem, beloonde voor dat achter mij blijven en voor het halthouden op de plek, en corrigeerde voor elk illegaal inhalen. Toen hij eenmaal de hulpen stap, ho en terug begreep en ook wilde volgen, toen mocht hij ook eens wat verder naar voren komen, liep ik weer vooruit, liep hij naast me en mocht hij ook wel voor me lopen. Ten slotte was het toen toch ook mijn doel om met hem aan de lange teugel dressuur te trainen, dus die positie was niet per definitie verkeerd en dat wilde ik [***] ook niet meegeven. Nu weet [***] precies wanneer 'ho' echt ho betekent en wanneer het meer een wens is, en spelen we daar veel meer mee.
Met hem ben ik dus direct begonnen om hem te leren dat hij ook echt wel naast mij kon en mocht lopen en dat hij niet dood zou gaan als hij zelfs voor me zou lopen. Nu vindt hij dat laatste helemaal geweldig en draaft hij gerust met de oortjes naar voren voor me uit. Zelf vind ik dat erg mooi om te zien, omdat dan blijkt dat je je pony niet alleen bewegingen aanleert, maar hem ook echt over angsten heen helpt en hem leert om op zichzelf te vertrouwen.
), maar toen draaide hij zich ineens om en ging in galop tot drie keer toe achter de honden aan als ze te dicht bij ons in de buurt kwamen. Zoiets zou hij vroeger nooit gedaan hebben, en is pas echt iets van de laatste tijd nu we hem veel meer vrijheid en verantwoordelijkheid in de training geven. Niks geen vluchtdier!