Op welke hoogte moet paard stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Op welke hoogte moet paard stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:22

@marjon: als ze bijna op je voeten trappen dan loopt ze dus ongeveer letterlijk over je heen. Het is maar wat je fijn vindt Haha!

Uiteindelijk denk ik dat de juiste oplossing hem zit in het type paard wat je hebt. Beide oplossingen die in het topic aangegeven worden kunnen werken, maar wat belangrijk is, hangt af van wat voor paard je hebt op dat moment.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:04

Als je een heel onzeker paard hebt die duidelijke behoefte heeft aan een leider mag je hem zeker altijd terug op z'n plaats zetten. Hij mag niet achter je wegduiken.. ook een overduidelijk dominant paard zou ik achterhouden..
Soms is zogezegde dominatie gewoon angst van het paard, het vraagt constant: "ben je nog de leider? ben je nog de leider?" door in je persoonlijke ruimte te komen als jij hem dan niet achteruit zet, ben je dat duidelijk niet meer.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:15

Ik heb een heel onzeker paard. Bij hem heb ik ervoor gekozen om gelijk te lopen met zijn schouder. Hierdoor moest hij zelf de 'kabouters' confronteren die hij tegen kwam. Hij kan ook keurig met zijn hoofd naast mij lopen, maar ik heb hem graag met zijn schouder naast mij.
Zijn zelfvertrouwen is ondertussen veel beter geworden, en dat vind ik erg positief! Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 16:41

De merrie is zeker niet onzeker. Ik ging gisteren wandelen met haar, en een tafelkleed werd uitgeklopt verschillende blaffende honden; ze keek er niet eens naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:47

Waarom zouden hier regels voor moeten bestaan? Het hangt helemaal van je perspectief af.

Het is inderdaad handig voor de controle als je paard achter je loopt, omdat je zo tempo en richting het duidelijkst aangeeft en je paard zichzelf gewoon op de automatische piloot op de volgstand kan zetten. Knipoog Als je naast het hoofd loopt, heeft je paard al meer mogelijkheden om eigen initiatief te tonen. Als je tegen initiatief van het paard bent is dit een lastiger positie om in te werken dan wanneer hij achter je loopt. Als je voor het ontwikkelen van eigen initiatief bij je paard bent, dan is dit juist een positie die je paard en jou veel nieuwe kansen biedt om een nieuwe relatie te ontwikkelen.

Hetzelfde geldt voor de hulp voor halthouden an sich. Je kunt de filosofie van Befehl ist Befehl volgen, en je kunt ook gradaties in de ernst van je hulpen inbouwen. Je kunt zelfs de initiatiefmomenten op speciale hulpen zetten. Als ik met [***] wandel, dan heb ik hem vaak ergens naast me lopen, vaak een paar meter voor me, en soms achter me als hij iets eng vindt of als ik daarom vraag bij een doorgang of een smal paadje. Natuurlijk heb ik een BiB-stemhulp voor halthouden als dat echt a la minute moet gebeuren, maar ik heb ook stemhulpen die een intentie aangeven die hij naar eigen inzicht mag uitvoeren, zoals 'hooo' betekent dat hij binnenkort halt moet houden. Dat hij dat dan direct naast me doet of vier meter voor me, mag hij zelf bepalen. Loopt hij te ver door, dan hoeft daar ook geen correctie op te volgen maar vraag ik hem simpelweg om vanuit het halthouden achterwaarts te gaan zodat we weer dezelfde afstand tot elkaar hebben. Als hij wat ongeinspireerd achter me blijft of als ik het idee heb dat er voor ons iets leuks/spanneds gebeurt, dan zeg ik 'toe maar!' en draaft hij me als hij interesse heeft (altijd 8) voorbij en gaat hij voor me aan het einde van het touw (of als we zonder touw wandelen op een vergelijkbare afstand) op onderzoek uit.

Waar je paard 'moet' lopen hangt niet af van onwrikbare wetten van de natuur van het paard, maar hangt vooral af van wat voor soort relatie je met je paard wilt en wat voor mens je in zijn ogen wilt zijn. Als je de altijd dominante opperbevelhebber wilt spelen, dan moet je inderdaad altijd op je strepen staan en elk eigen initiatief van je paard (waar ook een pas verder doorlopen bij hoort, of een pas te ver achterblijven!) bestraffen en onmogelijk maken. Als het je doel is dat je paard zelfbewuster, speelser, vrolijker en dapperder wordt, dan zul je hem de ruimte moeten geven om ook daadwerkelijk initiatieven in die richting te ontwikkelen. Dan zul je naast de BiB-hulpen voor als het echt noodzakelijk is dat je paard direct luistert, ook idee aangevende hulpen gebruiken die je paard moet eerder zien als inspiratie (deze heuvel zouden we ook in draf op kunnen!) dan als bevel.

Geen van beide is verkeerd of slecht, het is gewoon anders, vanuit een andere relatie gedacht. Wat is op dit moment het doel met je paard, wat voor relatie wil je nu met hem? Alleen daarin ligt het antwoord op de vraag waar je paard moet stoppen, wat voor hulpen je moet gebruiken, welke correcties als hij niet reageert.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 11:40

Mooi antwoord!
Omdat ik het paard nu nog niet zo goed ken, wil ik er zeker van zijn dat er op mij gelet word, dat mijn ruimte gewaarborgd word en dat ik ervan op aankan dat het paard luistert naar mijn hulpen. Maar ik wil ook graag dat het paard zichzelf kan zijn en zelf op onderzoek uit kan/ wil gaan, tot op zekere hoogte. Dus eigenlijk zou ik dat moeten ''inbouwen'' wat jij hebt met je paard. Maar dan lijkt het me handig om eerst de BiB methode aan te leren, of toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:21

Nou ja, BiB-methode.... :o :D

Het ligt inderdaad ook aan je paard: Met [***] ben ik toen hij nog wild was ;) begonnen met hem achter mij te leren lopen, simpelweg omdat hij iedereen die naast hem liep met zich meesleurde of ze gebruikte als bijt/boksbal. Dus liep ik de eerste weken achteruit voor hem, beloonde voor dat achter mij blijven en voor het halthouden op de plek, en corrigeerde voor elk illegaal inhalen. Toen hij eenmaal de hulpen stap, ho en terug begreep en ook wilde volgen, toen mocht hij ook eens wat verder naar voren komen, liep ik weer vooruit, liep hij naast me en mocht hij ook wel voor me lopen. Ten slotte was het toen toch ook mijn doel om met hem aan de lange teugel dressuur te trainen, dus die positie was niet per definitie verkeerd en dat wilde ik [***] ook niet meegeven. Nu weet [***] precies wanneer 'ho' echt ho betekent en wanneer het meer een wens is, en spelen we daar veel meer mee.

[***] daarentegen liep vanaf de eerste dag het liefst achter me met zijn neus in mijn knieholtes. :D Met hem ben ik dus direct begonnen om hem te leren dat hij ook echt wel naast mij kon en mocht lopen en dat hij niet dood zou gaan als hij zelfs voor me zou lopen. Nu vindt hij dat laatste helemaal geweldig en draaft hij gerust met de oortjes naar voren voor me uit. Zelf vind ik dat erg mooi om te zien, omdat dan blijkt dat je je pony niet alleen bewegingen aanleert, maar hem ook echt over angsten heen helpt en hem leert om op zichzelf te vertrouwen.

Toevallig waren we afgelopen weekend net aan het wandelen met [***] los naast me, toen we werden aangevallen door twee wild blaffende honden. [***] draaide eerst een paar stappen naar me toe om zich achter mij te verschuilen (levend schild, erg handig ;) ), maar toen draaide hij zich ineens om en ging in galop tot drie keer toe achter de honden aan als ze te dicht bij ons in de buurt kwamen. Zoiets zou hij vroeger nooit gedaan hebben, en is pas echt iets van de laatste tijd nu we hem veel meer vrijheid en verantwoordelijkheid in de training geven. Niks geen vluchtdier! :D

Toevallig was m'n vader net mee om foto's te maken, die kan ik straks wel bij de grondwerkfoto's zetten.