Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Eva & Shilas Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:50

voer kan (zeker bij sobere paardjes!) een grote trigger zijn. ik zie in de sport (ga eens bij de gemiddelde dressuurwedstrijd kijken) een hoop paarden die tegen hun wil werken, omdat het moet. toch scoren ook die dieren punten en zijn ze gehoorzaam.

het is erg menselijk om te denken dat een paard wel in opstand komt als iets hem niet bevalt, niets is minder waar. het meest extreme voorbeeld zie je bij de dieren die geholpen worden door Brooke Hospital, die dieren lopen los of met een touwtje, en hebben zéker reden tot verzet. echter, dieren zijn makkelijk te manipuleren.

nogmaals, zoek eens rond met google, daar staan artikelen met informatie over uitschachten bij paarden. verder geloof ik echt wel dat je niet zo zou werken als je dacht dat het voor het paard (al dan niet bewust) onprettig was.

verder heb ik gezegd wat ik wilde zeggen, en nogmaals ik hoop dat je hieraan werkt, zodat het dier de oefeningen de volgende keer écht in ontspanning en vanuit rust kan doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:30

Ik ben het evengoed niet met je eens... Voer werkt niet als een paard iets echt niet wil, tenzij hij uitgehongerd is. Bij een onzeker, angstig of gestressd paard bereik je helemaal niets met voerbeloning. Bij een paard liggen de proriteiten nu eenmaal anders dan bij mens of hond. Bij een paard staat veiligheid bovenaan de prioriteitenlijst. Een paard wat zich niet veilig voelt, zal zich dan ook nooit door voer laten verleiden om iets te doen.
Waarom denk je dat voer nooit werkt als een paard niet op een trailer durft? Kijk maar eens goed om je heen. Een bang of gestressd paard is echt niet te verleiden tot het doen van de dingen die je wilt met hulp van voer.
Pas als het paard zich veilig en op zijn gemak voelt, komt de interesse voor voer en/of spelen. Niet eerder.
Logisch... een paard is een prooidier en moet wel ten alle tijde veiligheid voorop stellen, wil hij overleven.

Maw... een paard met voedselbeloning iets aanleren, kan alleen als het paard op zijn gemak is en geen stress heeft.
(vandaar dat voedsel zo'n motiveerder kan zijn bij de paarden die nergens van onder de indruk zijn, al moet je bij de dominante types opletten dat de rangorde -eigenaar boven- duidelijk is om niet in de problemen te komen. Anders krijg je de situatie waarbij het paard tegen eigenaar zegt:hier met die snoepjes dan kun je het morgen nog navertellen)

Ik ben geen voorstander of tegenstander van voerbeloning. Voerbeloning kan een hele goede funktie hebben, mits goed toegepast, en soms heeft het geen toegevoegde waarde.
Maar in de VD is het een veelgebruikt iets en ik zie daar geen enkel probleem in, gezien een paard, zoals eerder gezegd, zich dmv voer echt nergens toe laat dwingen. Het maakt wel degelijk een keuze
(tenslotte kan het in zijn vrije tijd zoveel eten als het wil onder normale omstandigheden en is het snoepje echt niet van levensbelang voor hem)

Je voorbeeld met de paarden van Brooke vind ik vreemd. Als je je hierin hebt verdiept weet je dat het om paarden gaat die de energie niet meer kunnen opbrengen om nog ergens tegen te vechten omdat ze veelal uitgemergeld/ziek/gewond zijn als ze in het hospital komt. Zou je deze paarden jarenlang super verzorgen, zodat ze gezond werden en over hun depressie heen kwamen (jazeker... deze paarden hebben veelal te maken met depressies door lichamelijke oorzaak) dan zou je hele andere paarden zien. Dat heeft totaal niets met voerbeloning te maken.
Ik vind het vergelijk dan ook bepaald niet vriendelijk tov de ts. Alsof haar paard alles maar zielig ondergaat....Als je alleen al de kop van dat paard bekijkt, de uitstraling, dan weet je wel beter

Ik ken ts helemaal niet en ik ken haar paard niet, maar ik zie op de foto's een leuk team en een geconcentreerd paard.
Klopt dat de schacht uit stress kan betekenen... Maar het kan ook inspanning/concentratie en trots betekenen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:40

Wat een leuk stel zijn jullie samen! Mooie foto's ook Ja. Daar hebben jullie vast hard voor moeten werken, heel gaaf.

Verder vind ik de spanning op de foto's nogal meevallen. Ik denk niet dat dit paard onder veel stress staat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:57

Heb trouwens even flink gegoocheld. Jouw stelling kom ik alleen op 1 forum in 1 antwoord tegen en eerlijk gezegd heb ik daar mijn twijfels over. Ik heb echter een heleboel sites van dierenartsen en dergelijke erop nageslagen en daarin staat steeds opnieuw omschreven dat een paard onder stress nauwelijks tot geen erectie krijgt (hengsten zijn dan onvruchtbaar)
In grote lijnen lees je overal hetzelfde als op deze site
http://paardenbegrijpen.nl/index.php?op ... 5&Itemid=0

Hangend onderlipje, ontspannen uitgeschacht, zie je idd als volledige ontspanning bij een paard wat bv wordt gepoetst. Maar niet als 100% concentratie nodig is.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:08

Ha Eva!

Wat een mooie foto's joh! Echt knap hoor, jullie zijn zo'n lekker stel.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat hier sprake is van spanning, maar dat kan ik niet onderbouwen. Ik heb jullie toen zonder zadel en bit (volgens mij?) zien rijden en er zijn maar heel weinig mensen die dezelfde ontspanning kunnen laten zien (en toch zo correct aan de hulpen!) mét zadel en bit!

Knap hoor!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:07

als zo'n gespannen kaak een teken van concentratie is, zou ik met het rijden niet blij zijn met een geconcentreerde pony....

ook met VD'en is na mijn mening ontspanning erg belangrijk en ik kan niet zeggen dat dit er erg ontspannen uit ziet.

Astridvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:14

Ziet er goed uit zeg! Ik hoop dat het mij over een tijdje ook gaat lukken, als ze er groot genoeg voor is!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:36

Ik ga niet reageren op al deze stellingen, voor de positieve ; bedankt;)!, en voor de negative zeg ik niets.. ik vind dat ik het goed doe, zo denken er vreselijk veel mensen over die zelf ook hiermee bezig zijn en weet zelf heel goed dat het goed gaat:) Samenwerken en spelen is voor mij belangrijk, Shilas zou NIETS ECHT NIETS doen als hij zich er niet goed bij voelde, zo is hij zeker;) Dus.. denk erover hoe je wil, dat is goed, maar ik weet dat het goed is.. Hoorde laatst van een vrouw dat ze nooit bokt-topic's plaatste omdat er dan zoveel rare reacties komen..
@ Merrieveulen; ik vind het gewoon gezeur Ach gut Ik ken dit paard nu vreselijk lang, hij is mijn beste maatje en ja.. Dat ik het volgende keer ECHT uit ontspanning enzo moet doen, vind ik eerlijk gezegt overdreven! Heel duidelijk te zien is, dat hij ontspannen is, maargoed.. zo heeft iedereen er zijn eigen mening op, en nu hoop ik dat er verder niet meer over gedicusieerd word!, want het was mijn bedoeling te laten zien wat Shilas en ik konden, en geen vijandig gebeuren te beginnen tussen meningen ..Boos!
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 15-12-08 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:40

Nogmaals bedankt voor de leuke en vriendelijke reacties! (:
@ WowAmigo; Uhmm.. Was dat misschien op Wamelink, met de wedstrijd?:) Want dan kan het inderdaad wel kloppen! Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:41

NHevaVD schreef:
Ik ga niet reageren op al deze stellingen, voor de positieve ; bedankt;)!, en voor de negative zeg ik niets.. ik vind dat ik het goed doe, zo denken er vreselijk veel mensen over die zelf ook hiermee bezig zijn en weet zelf heel goed dat het goed gaat:) Samenwerken en spelen is voor mij belangrijk, Shilas zou NIETS ECHT NIETS doen als hij zich er niet goed bij voelde, zo is hij zeker;) Dus.. denk erover hoe je wil, dat is goed, maar ik weet dat het goed is.. Hoorde laatst van een vrouw dat ze nooit bokt-topic's plaatste omdat er dan zoveel rare reacties komen..

Nu geloof ik haar:)!

"RARE reacties" Verward

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:45

Ja, nou, verschillende meningen bedoel ik eigenlijk! Lachen En daarin versta ik nogal rare reacties, haha Knipoog

Hoofprints

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:18

Heej,

ik wou nog even zeggen dat je een leuke demonstratie hebt gegeven op Wibedaki.
Ook zo cute met je shetje.. Flip toch? Tong uitsteken

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:31

Heey Hoofprints,
Bedankt! Ik was echt vreselijk zenuwachtig! Haha! Ja, dat was Flip xD

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:30

Leuke foto's! Ik vind dat je op een leuke manier met je beestje bezig bent OK dan!

Over het uitschachten, dat doen heel veel paarden tijdens VD. Als iemand het boek van Miriam Nieuwe Weme (Apporteren tot Zitten) heeft, ga voor de grap de foto's daarin eens bekijken en extra benen tellen Clown
Blijkbaar zijn ze zo geconcentreerd (je wilt ze juist niet ontspannen hebben, hoe kunnen ze dan een pas doen) op hun kunstjes, het goed te doen, dat er op andere plekken wat controle wegvalt Clown Mijn mini doet het ook, en vooral als hij heel goed zijn best doet Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:49

Moderatoropmerking:
Een ieder is vrij om zijn mening op een nette wijze te brengen, ook wanneer deze mening niet overeenkomt met jouw eigen ideeën/inzichten.
Wanneer je een topic opent is het ook de bedoeling dat je open staat voor commentaar, positief én negatief. De termen 'rare reacties' en 'gezeur' vinden wij dan ook niet prettig klinken voor reacties, die niet overeenkomen met jouw eigen ideeën, terwijl deze wel netjes en opbouwend zijn. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:17

Jonge haflinger die ik ken schacht ook uit tijdens het rijden, dan vindt ie t gewoon moeilijk of ziet hij iets spannends. Heeft idd dus te maken met concentatie, zoals gemske zegt.
TS mag juist blij zijn dat haar paard zo geconcentreerd mee doet!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:51

zoals jij het weergeeft zie ik het nog steeds meer stress/spanning dan als concentratie.
iets nieuws leren, wat hij nog niet begrijpt of het moeilijk vindt, kan spanning geven. net als spannende dingen in zijn omgeving.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:29

Ik moet inderdaad meer openstaan voor meningen xD, had die dag duidelijk mijn dag niet Knipoog ! Nougoed, ik geloof best dat het moeilijk is om iets nieuws te begrijpen als paard zijnde, maar dit kende hij allang xD .....

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:31

@ Gemske: Ja inderdaad, heb ook superveel foto's gezien waar paarden opstaan met een .. 5e been! Het boek heb ikzelf ook, en daar zie je er ook wel eens 1 meer dan normaal is! Knipoog Mijn Shetje heeft dat niet (gelukkig voor de foto!), maar hij vind het echt prachtig och.. Je zou zijn koppie eens moeten zien! Knipoog

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:17

xElienx schreef:
zoals jij het weergeeft zie ik het nog steeds meer stress/spanning dan als concentratie.
iets nieuws leren, wat hij nog niet begrijpt of het moeilijk vindt, kan spanning geven. net als spannende dingen in zijn omgeving.

Ik snap niet dat jullie dit er gestresst uit vinden zien?!
uitschachten is een teken van ontspanning..
waaraan kun je zien dan dat hij gespannen is?!
strakke mond? dat is concentratie! zo kijken bijna alle paarden.
ik ken Shilas en als hij bezig is is hij zo ontspannen!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:34

haha wat een schitterende foto's en wat heeft hij een trotse uitstraling. Mijn oude verzorgpaard (was een hengst) liep ook altijd op 5 benen als we geconcentreerd kunstjes aan het doen waren, z'n lip ging hangen , z'n oren in flapperstand en zijn 5e been ook Haha!
Blij dat de merrie die ik nu heb niet zulke reacties heeft Duivel

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:20

leuk hoor!
hjet spaanse pas in draf lijkt gewoon net op strekken Tong uitsteken
maar knap datje dat doet met je lekkrere haf!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:27

wat een leuke foto's! die op dat blok zijn echt geweldig Haha!

heel veel succes en plezier met je paardje!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:07

Bedankt zeg! Knipoog Ja inderdaad, eigenlijk is het net een middendraf (ofzo!), maar zou het nog iets hoger komen, dan zou het denk ik wel iets beter te zien zijn! (:

@ Marrlinde; bedankt! Haha!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:57

Supergaaf joh! Dat 5e been past niet echt, maar ja.
Ik zou zeggen; blijf oefenen!

En wat heb jij een ontzettend mooie/trotse/schattige haflinger, zeg!
Je kunt wel zeggen dat ik een beetje jaloers ben Bloos