[AR] Yara (shetxnmprs) voor de 2e x voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Yara (shetxnmprs) voor de 2e x voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:27

En ook ik vind dit té jong. Waarom niet nog een jaartje, voor mijn part zelfs 2 jaartjes wachten? Wat is die relatief korte periode wachten nu op een heel paardenleven lang plezier van zo'n beestje? Wáarom heb je dan zo'n haast?

Het is zowel lichamelijk én geestelijk 'zwaar' voor zo'n beestje. Als het nou een echte 'mammoet' was... maar dit beestje oogt nog echt jong en ielig. Wij hebben hier een 2 jarige hengst staan die er nu al een half jaar uit ziet als een béer van een shet. Breed, grof gebouwd, súper sterk. Denk maar niet dat die zomaar voor de kar komt.

Bitje in met 2 jaar, waar is dat goed voor vraag ik me dan af...
en longeren.......... tsja dán kun je ze idd nog beter met 2/2,5 voor de kar knuppen, maar een pony van 2 jaar longeren is past écht belastend, voornamelijk voor de pezen en spieren, die worden flink belast door dat rondjes lopen en zijn nog lang niet uitgegroeid.

Het is een leuk diertje, ziet er ook al uit als een leuke aanspanning. Maar echt, wáarom zo'n haast. Begin dan niet aan veulentjes als het je te lang duurt om er echt wat mee te kunnen doen.

Verder: langs de weg, pony ingespannen en dan zónder iemand op de bok vind ik zéer onverantwoord. Vanaf de grond heb je echt niets te vertellen als ze ineens wegspurt.

Dat je dat nog 'te zwaar' voor haar vind, iemand op de bok... Tsja, dat is een logisch gevolg lijkt mij zo als je zo vroeg begint. Je begint dus vroeger met je pony, maar dat doe je dan weer ten koste van de veiligheid... om je pony 'te sparen'. Als je je pony wilt sparen, moet je haar niet inspannen en longeren, lijkt mij heel simpel Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:17

hebrino schreef:
@ stef, wat is er fout gegaan dan? deed je hetzelfde, alleen wennen, of was het meer?

Niet voor de wagen, maar ohz...
Ik kocht een (dacht ik) 3 jarige merrie, was licht beleerd, bleek 2 te zijn, maar ach, ik ging toch western rijden, dus wat gaf het? Met western kan je ze tenslotte eerder oppakken
En ik het maar raar vinden waarom heel bokt zich ineens tegen me keerde...

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:51

Pony toont jeugdig voor een 2,5 jarige. Ze lijkt op de foto's ook nog behoorlijk overbouwt, en lijkt de rug iets rond te duwen (karper) Waarschijnlijk hele lieve pony die je misschien tegen zichzelf moet beschermen, iedere puber denkt namelijk dat ie de wereld aankan. Zowel mens als shet. (Aan een combinatie van die 2 wil ik liever niet denken)

Toch heel veel plezier maar rustig aan!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:09

Wat zijn we negatief allemaal. Lachen
Het is goed dat er meningen gegeven worden en dat iemand iets zegt over de leeftijd van de pony en dat TS misschien (in zijn/haar ogen) beter had kunnen wachten. Maar het is nu wel genoeg aan de orde geweest.

Ik kan best voorstellen dat TS zich nu enorm aangevaleen voelt en het gevoel heeft dat ze zich moet verantwoorden.

Ik vind het er leuk uitzien voor het karretje. Lekker rustig mee bezig gaan zou IK zeggen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:52

eline_di schreef:
Wat zijn we negatief allemaal. Lachen
Het is goed dat er meningen gegeven worden en dat iemand iets zegt over de leeftijd van de pony en dat TS misschien (in zijn/haar ogen) beter had kunnen wachten. Maar het is nu wel genoeg aan de orde geweest.

Ik kan best voorstellen dat TS zich nu enorm aangevaleen voelt en het gevoel heeft dat ze zich moet verantwoorden.

Ik vind het er leuk uitzien voor het karretje. Lekker rustig mee bezig gaan zou IK zeggen.

Ik kan snappen dat het niet echt leuk is voor de TS ja... En er is idd al véel over gezegd.
Maar.... dan vraag ik me wel af, wat had TS dan verwacht qua reacties bij het openen van dit topic?

Volgens mij kun je dit van te voren al verwachten als je zo'n topic opent. Net als dat een TS die een topic opent met foto's van zichzelf op een véels te kleine shet rijdend, ook tot in den treure te horen zal krijgen dat dít 'niet kan'....

Natuurlijk is het persoonlijke mening, al is in diverse onderzoeken al lang gebleken dat bepaalde dingen op een bepaalde leeftijd niet alleen geestelijk maar ook zeker lichamelijk zeer zwaar belastend zijn.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:58

Ik vind dat tegenwoordig als je ook maar 1 topic open je een lading kritiek tot en met krijgt

onze 2,5 jarige fries hebben we ook al een keer ingetuigd om te kijken hoe ze erop reageerd, zijn wij daarom niet goed voor onze dieren?? ze hebben hier een paradijs.

Ik vind dat TS zelf de beslissing moet nemen of zij de pony betuigd op zo'n leeftijd of niet. Nu klinkt het alsof ze een vreselijke misdaad heeft begaan, terwijl er vroeger helemaal niet naar om werd gekeken hoe oud een pony of paard was en werden ze zo uit het land geplukt en werden ze gelijk voor de kar of voor de ploeg gezet, dus ik snap niet zo waarom jullie je zo druk maken.

Meid ziet er hartstikke goed uit. Knipoog

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:03

de kar is voor haar leeftijd ECHT te zwaar, dat je met 2.5 licht werk doet stappen met houten karretje daar kan ik nog in meegaan.
maar zo n zware kar nee dat niet.

en ik vind dat je eerst moet zorgen dat je tuig op orde is voordat je er ook maar aan begint Gaaaap. zou het nog niet opleggen met longeren. weet je wel wat je allemaal aan kan richten met SLECHT niet passend tuig.

nee sorry kan hier niet veel meer over zeggen.

edit: ze staat ook nog eens veelste lang ingspannen, wat ook nog eens heel gevaarlijk kan zijn.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 09-12-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:12

brenda1982 schreef:
Ik vind dat tegenwoordig als je ook maar 1 topic open je een lading kritiek tot en met krijgt

onze 2,5 jarige fries hebben we ook al een keer ingetuigd om te kijken hoe ze erop reageerd, zijn wij daarom niet goed voor onze dieren?? ze hebben hier een paradijs.

Ik vind dat TS zelf de beslissing moet nemen of zij de pony betuigd op zo'n leeftijd of niet. Nu klinkt het alsof ze een vreselijke misdaad heeft begaan, terwijl er vroeger helemaal niet naar om werd gekeken hoe oud een pony of paard was en werden ze zo uit het land geplukt en werden ze gelijk voor de kar of voor de ploeg gezet, dus ik snap niet zo waarom jullie je zo druk maken.

Meid ziet er hartstikke goed uit. Knipoog

Waarom moet men altijd vergelijkingen maken met vroeger dan? Vroeger handelde men veel uit onkunde en onwetendheid, puur omdat sommige dingen toen nog niet bekend waren. (hiermee wil ik overigens niet impliceren dat vroeger alles 'slecht' was en dat tegenwoordig alles maar 'goed' is hoor).
Dat het vroeger zo werd gedaan door bepaalde mensen, is toch geen argument om het nu maar op net zo'n manier te doen 'omdat ze dat vroeger ook deden'? Vroeger werkten shetten in de kolenmijnen, werden geslagen en moesten vrachten trekken tot ze er bij neervielen, en met een klein beetje pech zagen ze na hun geboorte het daglicht nooit meer.... ik bedoel maar; moeten we dat nu dan ook maar weer doen, omdat ze dat 'vroeger' deden?

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:20

Ik denk dat de mensen van vroeger wel meer weten dan jij en ik
bij elkaar, maar goed laten we dat maar even in het midden.

En trouwens dit dier word toch niet geslagen, je gaat wel heel ver in je fantasieën zeg.

Maar goed, we bevuilen TS haar topic en dat vind ik niet netjes.

TS moet zelf weten wat ze met haar shetje doe en dat doen wij ook met onze bijna 3 jarige fries, die krijgt gewoon haar tuig op om te oefenen Bloos

__luvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:28

Ook ik vind dit te jong , maar dat weet je nu wel.
Ik denk overigens dat ze het nu wel weet , het herhalen van hetzelfde bericht heeft niet zo veel nut. Je wekt alleen maar irritaties op.

Ik vind het een hele leuke pony , echt een schatje om te zien.
Nog veel succes met haar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:32

tuigje op om te oefenen is wel even wat anders dan inspannen.
Daarbij was men vroeger vaak afhankelijk van hun paard voor hun inkomsten, en dus voor hun bestaan, dat is tegenwoordig ook net ff anders....
Feit blijft dat bij élk ras de groeischijven op bepaalde momenten sluiten, en bij een 2.5 jarige zijn die nog niet gesloten.
Daarbij komt dan nog dat het voor een jong paard erg moeilijk is zijn aandacht erbij te houden, waardoor ze ook nog eens snel geestelijk "overbelast" raken.
Veel paarden vinden de aandacht echter geweldig, dus laten ze alles prima toe. Daarom moet je het paard dus eigenlijk tegen zichzelf beschermen.

En nu een keer voor de wagen, pakt het goed op, dan wordt het heel verleidelijk om een stapje verder te gaan (spreek hier weer uit eigen ervaring)

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:36

heee Yara, die ken ik nog wel! (stal heerendonk)
leuk diertje geworden!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:46

TS.

Maak je niet druk om al de reacties.

Als jij vindt dat je pony het aankan om 1 keer in de 2 weken 10 minuutjes te lopen, zou ik dat ook doe.
De pony ziet er rustig uit en geeft niet aan weg te willen, dus als het karretje eenmaal rolt lijkt het mij geen probleem om 10 minuutjes rond te stappen. Ben benieuwd naar het nieuwe tuig! En laat je wel foto's zien als ze haar nieuwe tuig showt!

mieke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:01

beetje off-topic, maar zou mezelf nog eens goed achter mijn oren krabbelen voor ik een foto zou plaatsen,altijd weer dat commentaar. Huilen

ze weet vast wel waar ze mee bezig is, vind het er vriendelijk uitzien en je moet ergens beginnen, dit lijkt me een goed begin,

leuke pony'tje vind ik het Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:55

tot nu toe wordt alles hier goed onderbouwt en wordt TS IMO niet afgezeken

Gemmeke schreef:
TS.

Maak je niet druk om al de reacties.

Als jij vindt dat je pony het aankan om 1 keer in de 2 weken 10 minuutjes te lopen, zou ik dat ook doe.
De pony ziet er rustig uit en geeft niet aan weg te willen, dus als het karretje eenmaal rolt lijkt het mij geen probleem om 10 minuutjes rond te stappen. Ben benieuwd naar het nieuwe tuig! En laat je wel foto's zien als ze haar nieuwe tuig showt!

Ik herhaal:
stef schreef:
En nu een keer voor de wagen, pakt het goed op, dan wordt het heel verleidelijk om een stapje verder te gaan (spreek hier weer uit eigen ervaring)

Want als een veulen nou rustig is, en niet aangeeft weg te willen, kan je daar dan ook gerust 10 min mee rond stappen?
Reactie is waarschijnlijk, neeee, natuurlijk niet..... wedervraag is dan: Waarom niet?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:33

stef schreef:
Vind haar wel superbraaf, maar nog heel erg "puppy"

ben niet het type om zo'n kritiek te geven, maar wil het toch zeggen.
Ze is nog helemaal niet mooi uitgegroeid.... en het is een flinke kar. Ach gut
Als je al met zo'n jong dier start, neem dan een licht karretje Knipoog

Super dat hij het zo goed doet, maar je kunt ook nu starten met LL en commando's
en dit ook op de weg enzo oefenen. (enkele keer sleep erachter)
Dan paar maandjes vrijaf geven en in het voorjaar lekker doorstarten. Knipoog

Het is jouw pony en jij beslist zelf, dus.... Vork

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 08:52

Ik vind het jammer dat de TS een beetje laks omgaat met het welzijn van haar paardje.

Je kunt zelf wel beweren dat ze er klaar voor is, maar wat heb jij met alle groeischijven en botten gedaan die pas jaren later volgroeid zijn? Daar kun jij niks aan veranderen en het blijft een feit dat dit gewoon teveel is.

Daarnaast, wat iemand eerder al zei, als je geen geduld hebt, waarom begin je dan aan jonge paardjes.
Als ik zo zie wat je zogezegd allemaal al als voorbereiden werk hebt gedaan, dan schrik ik er echt van hoe vroeg je al met dit beestje begonnen moet zijn aangezien voorbereiden werk meer is dan het één keer proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:57

mieke81 schreef:
beetje off-topic, maar zou mezelf nog eens goed achter mijn oren krabbelen voor ik een foto zou plaatsen,altijd weer dat commentaar. Huilen

ze weet vast wel waar ze mee bezig is, vind het er vriendelijk uitzien en je moet ergens beginnen, dit lijkt me een goed begin,

leuke pony'tje vind ik het Haha!

TS opent dit topic, en vráagt daarmee om commentaar. Dat krijgt ze dan, en nog netjes ook nog! Afzeiken is imo iets heel anders.

en je moet ergens beginnen ja; op 3/4 jarige leeftijd. Maar ach, als je tóch ergens moet beginnen, dan zal ik m'n half jarig veulentje ook alvast even helemaal beleren 'want ja ik moet toch ergens beginnen'... Slapen