Het is zowel lichamelijk én geestelijk 'zwaar' voor zo'n beestje. Als het nou een echte 'mammoet' was... maar dit beestje oogt nog echt jong en ielig. Wij hebben hier een 2 jarige hengst staan die er nu al een half jaar uit ziet als een béer van een shet. Breed, grof gebouwd, súper sterk. Denk maar niet dat die zomaar voor de kar komt.
Bitje in met 2 jaar, waar is dat goed voor vraag ik me dan af...
en longeren.......... tsja dán kun je ze idd nog beter met 2/2,5 voor de kar knuppen, maar een pony van 2 jaar longeren is past écht belastend, voornamelijk voor de pezen en spieren, die worden flink belast door dat rondjes lopen en zijn nog lang niet uitgegroeid.
Het is een leuk diertje, ziet er ook al uit als een leuke aanspanning. Maar echt, wáarom zo'n haast. Begin dan niet aan veulentjes als het je te lang duurt om er echt wat mee te kunnen doen.
Verder: langs de weg, pony ingespannen en dan zónder iemand op de bok vind ik zéer onverantwoord. Vanaf de grond heb je echt niets te vertellen als ze ineens wegspurt.
Dat je dat nog 'te zwaar' voor haar vind, iemand op de bok... Tsja, dat is een logisch gevolg lijkt mij zo als je zo vroeg begint. Je begint dus vroeger met je pony, maar dat doe je dan weer ten koste van de veiligheid... om je pony 'te sparen'. Als je je pony wilt sparen, moet je haar niet inspannen en longeren, lijkt mij heel simpel

. zou het nog niet opleggen met longeren. weet je wel wat je allemaal aan kan richten met SLECHT niet passend tuig.