Vienna als Filmpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: Vienna als Filmpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:20

saskiakefie schreef:
haha, ik ben het echt niet met Ilsiie, 'paarden zijn goed in spelletjes' Zo denken paarden niet..
Een paard doet iets alleen als hij er nut bij heeft, een paard doet echt niet iets om je te pesten Zo werkt dat niet, je moet niet te menselijk gaan denken. Het is nou eenmaal een paard, geen mens.

Spelletjes hebben bij paarden wel degelijk een nut Clown namelijk bepalen van de rangorde Clown ze 'vechten' pas als het erom gaat dat een van de twee uit de kudde moet, anders heet dat 'spelen', even testen wie de baas is dus.
1.04 is volgens mij wel degelijk op commando Tong uitsteken anders duik je zo 'geacteerd' niet weg Tong uitsteken.

Oortjes naar achteren kan ook wel concentratie zijn? Het paard weet volgens mij niet meteen wat komen gaat, dus mag wel even opletten?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:15

saskiakefie schreef:
haha, ik ben het echt niet met Ilsiie, 'paarden zijn goed in spelletjes' Zo denken paarden niet..
Een paard doet iets alleen als hij er nut bij heeft, een paard doet echt niet iets om je te pesten Zo werkt dat niet, je moet niet te menselijk gaan denken. Het is nou eenmaal een paard, geen mens.

wat is daar 'haha' aan? Knipoog
Ik weet heel goed hoe paarden wel en niet denken, ik zuig het niet uit mijn duim.
Ik noem het spelletjes om het zo een naam te geven, en dus om het wat duidelijker te maken voor de TS. Ik doe aan Parelli en dan speel je met je paard. Je daagt hem uit tot nadenken, je leest je paard, je speelt de 'spelletjes' die ze in het wild ook spelen om, idd, de rangorde te bepalen. Een paard ziet het misschien niet als een spelletje, maar dat is de naam die wij eraan geven. Wat je zei. Maar ik weet heel goed hoe een paard wel of niet denkt Knipoog Heb me er echt wel in verdiept.

Een paard doet niet iets om men te pesten, dat is idd tegen de natuur van een paard in (zoals iemand hier ook al schreef, geloof ik, gras is overal, dus paarden hoeven niet te vechten voor hun voedsel zoals roofdieren dat doen, dus ze 'kennen' die 'spelletjes' van vechten om eten niet.). Maar een paard kan wel respect, of geen respect, hebebn voor de mens - en dat is de dominantie die alle paarden in meer of mindere mate bezitten. De dieren die het hoogst in de kudde staan, de Alpha merrie enz, die bezitten veel van die dominantie. Maar de dieren die laag in de kudderang staan, bezitten erg weinig dominantie. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze die dominantie wél hebben, omdat ze vaak toch willen proberen om hoger in de kudde te komen mochten er nieuwe dieren bij komen. Tsja, en of ze dat winnen of niet, hangt ook van de dominantie van de nieuwe dieren af. En ook van de mate van dominantie hangt af of een dier die dominantie ook tegen een mens zal richten, en dat hangt weer van de persoonlijkheid van een paard af. Het is allemaal enorm complex, en wat ik hier zag in het filmpje is een paard dat weinig tot geen respect heeft voor zijn baasje door bepaalde stukjes; immers een paard met respect zou zijn baasje niet zo omver lopen Knipoog

Goed, lang verhaal en ik dwaal misschien wat af, en misschien komt deze post wat bot over, maar ik voelde me een beetje aangevallen door je post. Heb het zo netjes mogelijk proberen te brengen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 15:26

saskiakefie schreef:

Paarden spelen wel degelijk. Idd doet een paard alleen iets wat voor hem nuttig is. En dat zijn dus spelletjes om de rangorde te bepalen. Al spelenderwijs kijken jonge paarden wie het nu eigenlijk voor het vertellen heeft. Dat is niet alleen zeer nuttig voor de paarden, maar van levensbelang. Alleen een goede leider kan de veiligheid van de kudde verzekeren.
Gevechten om de rangorde komen ook voor, maar dan vaak onder de hengsten, die vechten om het recht tot voortplanting.
Spellen is een wat zachtere manier om de capaciteit van de ander te testen en daar wordt al heel jong mee begonnen.

Volgens mij schrijft hier dan ook niemand dat het paard het zou doen om te pesten. Het paard tast zijn grenzen af en dit gaan vooral in de puberteit (tussen 3 en 5 jaar) een zeer belangrijke rol spelen. Juist op deze leeftijd gaat hij spelenderwijs steeds een stapje verder in het spel om te kijken waar die grenzen liggen en of zijn eigenaar wel voldoende capaciteit in huis heeft om een goed leider te zijn en op die wijze zijn veiligheid te garanderen. Zo niet (is de eigenaar niet in staat duidelijke grenzen te trekken en leiding te geven) dan zal het paard die leiding vroeg of laat overnemen.
En dat verkennen van die grenzen begint met subtiele signalen, zoals omver lopen, iets te dichtbij stijgeren. kwaaie kop erop met volgen (zag ik dus ook) enz....
Blijkt baasje dan niet in staat om die signalen te herkennen en er iets mee te doen, neemt hij de leiding over. En geloof me... je wilt niet in de weg staan als hij dat doet. Want een paard doet dat op de enige manier die hij kent en dat is dan de ondergeschikte op zijn nummer zetten, met wat geluk door gewoon omver te lopen, met pech dmv het uitdelen van een welgemikte klap.

En dan wordt gezegd dat het paard, zomaar uit het niets, zijn baasje heeft gemept/aangevallen/gebeten. Terwijl de signalen er allang waren...

Een paard is bepaald geen speelgoed en dient dan ook met respekt te worden behandeld. En het paard dient de leiding van de mens, zonder enige aarzeling, te accepteren wil je een veilige situatie creeren.
Ik zie op dit forum heel wat meer mensen die een mooi staaltje van vd laten zien, maar waarbij de houding van het paard heel anders is en de rangorde zonder enige twijfel duidelijk is. Kijk maar naar de mensen die het al een heel eind hebben geschopt in deze tak.