[AR] Cap op of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Cap op of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:20

Uhm, hier zijn al miljarden topics over Clown
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken dus, want dit blijft een eindeloze discussie zolang het niet verplicht is Knipoog

Ik tem dus even.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:27

Elske_D schreef:
Vind het er belachelijk schijterig uit zien. En dan vooral de voorbeelden (zoals ook hier op bokt) van mensen die doodveilig met cap op mennen, maar alle passagiers zonder laten rijden. Mwahaha

Soms zijn reacties zo beneden peil, maar ja.... om even bij het onderwerp te blijven. Wij mennen met cap op, zowel koetsier als groom. Passagiers voor zover mee, kiezen zelf. Als je puur schakelt op hoe je er uit ziet, ga dan een modeshow lopen en geen paardensport bedrijven. Je hoeft maar 1 keer een ongeluk te hebben gezien, niet eens zelf meegemaakt te hebben, om je te realiseren hoe belangrijk (hoofd)bescherming bij het mennen is. De koetsier loopt daarbij het meeste risico, want deze zal zelfs op een ongecontroleerde wagen met paarden altijd het langste 'op de wagen' bezig zijn om alles onder controle te krijgen. Een groom kan in de meeste gevallen zichzelf altijd nog eerder in veiligheid brengen. Maar even goed dragen bij ons koetsiers en grooms een goede cap.

Naar mijn weten moet je inmiddels verplicht met cap op je koetsiersexamen doen. Kwestie van tijd en het wordt de standaard regel. Enne helemaal mee eens. Er valt zelfs hier op bokt zovaak te lezen wat er mis kan gaan als je aangespannen rijdt en zelfs ook verkeersdeelnemer wordt maar dan met paarden. Dat lijkt me reden genoeg om voor je eigen veiligheid te kiezen. Mooi uitziend of niet.
Ook het mennen zonder groom...(ander topic) vinden wij onverantwoord...of je nou ment met een shet of vierspan shires...dat maakt niet uit.

Alle serieuze menners...veel wijsheid en veiligheid!

Groet TL

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:39

x_Marr schreef:
Uhm, hier zijn al miljarden topics over Clown
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken dus, want dit blijft een eindeloze discussie zolang het niet verplicht is Knipoog

Ik tem dus even.

Excuses, krijg net een pb dat dit aangespannen rijden is, niet goed gelezen!

Toch kan ik al een paar topics vinden erover:

[AR] Cap op met mennen?

[AR] [AR] Cap tijdens het mennen??

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:41

Zeker op.. 1 ernstig ongeluk is me meer dan genoeg, en gelukkig had ik daar me cap op maar sindsdien gaat ie altijd op, soms wou ik het nog weleens laten bij uitstappen ofzo maar nee hij blijft echt op Lachen

Edit : herinnerde me ineens waarom ik 2dagen terug niet reageerde. het gaat om mennen excusses
Laatst bijgewerkt door S_uus op 03-12-08 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:41

x_Marr schreef:
Excuses, krijg net een pb dat dit aangespannen rijden is, niet goed gelezen!
Toch kan ik al een paar topics vinden erover:
[AR] Cap op met mennen?
[AR] [AR] Cap tijdens het mennen??

Op zich mogen topics van ruim een half jaar terug of zelfs meerdere jaren terug, best opnieuw geopend worden. Denk aan een vernieuwde visie op dit onderwerp en aan de 10tallen mensen die in die tijd nog geen lid waren van dit forum.

Tinkerlady schreef:
Naar mijn weten moet je inmiddels verplicht met cap op je koetsiersexamen doen. Kwestie van tijd en het wordt de standaard regel.

*Ziet de Koningin en het bruidspaar al met helm in de koets zitten*

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:16

Het verhaal is inderdaad indrukwekkend.
Vaak loopt het goed af maar het kan ook makkelijk anders gaan.

De vraag is of een cap geholpen had. Waarschijlijk wel iets gescheeld.
Elk risico kun je niet vermijden en vaak gaat er een menselijke fout aan vooraf. Zoals nu ook doordat het paard te dicht op de kar staat.

De keuze voor een cap is nu nog vrij.
Ik rij altijd zonder helm (wedstrijden daar gelaten).
Eigenlijk is het hetzelfde als wel/niet een groom mee.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:50

Citaat:
*Ziet de Koningin en het bruidspaar al met helm in de koets zitten*

Een kroon of diadeem mag ook....als er dan wat gebeurt zitten de hersenen meteen netjes gespiest op prikkers. Knipoog

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:03

Ik heb ook altijd m,n cap op als ik m,n draver uitrij.Ze is hardstikke braaf en ik vertrouw haar 100% maar toch doe ik hem op.Nu met deze kou vind ik het eigenlijk wel lekker Haha! Maar in de zomer draag ik hem ook.Wat andere mensen ervan vinden zal mij een biet zijn........Als ik mensen meeneem moeten ze ook een cap op van mij anders gaan ze maar lopen Haha!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:10

Ik heb alleen een cap op als het moet Haha! Op menkamp en tijdens clinics etc. Verder eigenlijk altijd zonder. Terwijl we het in het begin met de weg op gaan wel gedaan hebben hoor, maar nu eigenlijk nooit meer.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 18:35

Bedankt voor jullie reacties!

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:49

Tinkerlady schreef:
Elske_D schreef:
Vind het er belachelijk schijterig uit zien. En dan vooral de voorbeelden (zoals ook hier op bokt) van mensen die doodveilig met cap op mennen, maar alle passagiers zonder laten rijden. Mwahaha

Soms zijn reacties zo beneden peil, maar ja....

Humor Nagelbijten / Gniffelen

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 15:19

Ik men eigenlijk altijd zonder..... De haffies ervoor zijn onwijs braaf, dus alleen met slecht weer ofzo vind ik het wel lekker om een cap op te hebben. Bloos

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:49

is het niet verplicht? dat vind ik best raar, want met rijden is het ook verplicht, en met aanspan kan je toch juist ergere ongelukken krijgen(kar op de kop ofzo)

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:58

Wat jammer dat sommige mensen te ijdel zijn...
Dus liever er "mooi " uit zien zonder cap, dan aan je veiligheid te denken? Wat zal je balen als je een ongeluk met je wagen krijgt en je koppie ligt in de kreukels.... Had je dan toch maar je cap opgezet...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:09

L_bonsai_L schreef:
is het niet verplicht? dat vind ik best raar, want met rijden is het ook verplicht, en met aanspan kan je toch juist ergere ongelukken krijgen(kar op de kop ofzo)

Ik weet niet waar je dit vandaan hebt maar zelfs met rijden is het niet verplicht.
Het is aan een manege eigenaar om het te verplichten voor het veiligheidscertivicaat.
Maar rij jij in je eigen bak of buiten staat er nergens dat je hem op moet hebben.

Ik rij ook nooit met helm behalve in de matathon.
Vind het echt ondingen en wil hem ook zo snel mogelijk af na een marathon.
Vind het ook niks dat je hem in het uitstap traject op moet hebben.

En dat ik hem niet op heb heeft echt niks met ijdelheid te maken.
En laat iedereen in zijn waarde en eigen keus met het dragen van een helm.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:33

pf mensen die als reden altijd de ergste ongelukken naar boven halen.. en ja, je hoort veel verhalen, dat geef ik toe, maar de keren dat het goed gaat, daar hoor je nooit wat over, denk daar ook eens over na.

ik men op buitenrit als tijdens training zonder, al is het alleen maar omdat ik het niet fijn vind zitten, petje heb ik wel op.

onder het zadel rijd ik wel met cap, ten eerste omdat het verplicht is, en ook omdat ik al een keer gered ben door zo'n ding, wat mn hoofd betreft dan, hij voorkwam niet dat het paard op mn enkel en op mn knie ging staan helaas, ook een trap na in mn heup kon hij niet voorkomen, maar mn hoofd is heel gebleven, hij heeft het zelf helaas niet overleefd, na 2 weken lag hij al in 2 stukken.

dus ja, het nut zie ik er wel van, maar met mennen, nee

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 16:25

Dankjewel voor jullie reacties!
De laatste tijd men ik steeds met cap op en ik moet zeggen vind het toch wel fijner!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:10

thuis(in de wei) rijd ik heel soms zonder cap maarja dan is het meestal 5 min en weer terug!
want dan roep ik mn shet spring erop met n zweepje(hij rijd zijn vaste rondje)en galopeert weg!
buiten rijd ik altijd met cap! in de bak ook(aangezien ik zonder zadel rijd en net iets mider grip heb)
onder de kar ook veel te gevaarlijk zonder en ik rijd in de bossen kom bijna nooit iemand tegen en ga ook nooit alleen weg buiten als er iets gebeurt kan mijn medepassagier altijd helpen stoppen.

ButeoButeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:48

Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan om n cap op te doen tijdens het mennen. De mensen met wie ik op de kar mee ga hebben nooit een cap op. Met buitenbritten heb wel altijd een cap op en vroeger op de manege ook binnen. Maar nu heb ik zo'n lief verzorgpaard dat ik in de bak meetsal geen cap op doe. Misschien dat ik de volgende keer op de kar wel een cap op ga doen, want t is eigelijk wel raar om met een buitenrit wel en met mennen niets op te zetten.

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:27

het is tijdens de les inderdaad verplicht en als ik hindernissen ga rijden zet ik hem ook wel op . maar tijdens een gewone training of buitenrit eigenlijk niet... misschien zou t wel verstandiger zijn maar dan is het echt een kwestie van aanwennen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:33

Ik denk niet dat ik mijn opa van 83 zo gek krijgt om een cap op te zetten tijdens het mennen. (ben wel benieuwd hoe dat bij hem staat)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:49

Onder het zadel heb ik altijd mijn helm op. Maar voor op de kar heb ik er nooit bij stil gestaan.
Dan meestal gewoon een pet.
In de tijd dat ik mijn koetsiersexamen had was dat ook nog helemaal niet ter sprake. Alleen een pet voldoende.

Het is misschien wel iets om over na te denken, maar ik denk toch dat je onder het zadel meer risico hebt dan op de kar.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:31

Ik met, moet van mijn ouders, en vind het zelf ook veiliger Ja

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:22

als ik ga crossen onder aan de dijk met de sulky dan doe ik mijn helm op verder eigenlijk nooit. Op wedstrijden is het verplicht (met marathons) bij dressuur en vaardigheid als menner een hoedje, en als bijrijder moet je helm of als je kostuum mag je wel met hoed.
Maar alsik op me pony ga, dan doe ik altijd een helm op, wat voor een paard het ook is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:36

Ik heb op de wagen altijd mijn cap op. Ook mijn grooms/passagiers moeten van mij een cap op (heb een extra cap, zoon verstelbare die dus iedereen past)

Heb het op mijn koetsiersbewijs zo "aan"geleerd en vind het eigenlijk belachelijk om onder het zadel wél een cap op te doen en op de wagen niet.

Veiligheid voor alles, heb maar 1 hoofd