Lammert Haanstra...wel of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Lammert Haanstra...wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:12

Ik ben overtuigd en ga toch eens nadenken om in het voorjaar een clinic te organiseren met de meester himzelf!
Ik ben het sowieso met iedereen eens die zeggen dat longeren een vak apart is en heel veel mensen nog heel veel moeten leren. Een paard alleen maar rondjes om je heen laten lopen heeft niets met longeren te maken.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:15

En waar ligt stal Aerdenhout dan? Tong uitsteken (je link doet het niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:30

patsur schreef:
Oh, hij vond juist dat mijn paard eerst even lekker zonder touwtjes moest loswerken, en dan touwtjes eraan. En in dat kun je ook eindeloos wisselen.

Ik bedoel niet het wisselen met de touwtjes (hoe wil je dat doen als het paard draaft? wisselen doe je maar 1 of 2 keer in een sessie na de warming up), maar het gaan van het paard op zich als het aan het werk is. In 1 houding aan een bijgezet touwtje lopen is voor de spieren best vermoeiend, dan vind ik het prettig als je tijdens het longeren net als met rijden eens hals laat strekken of hoger of lager instelt. Ik gebruik trouwens zelden touwtjes, bij een paard dat longeren goed kent meestal de dubbele longeerlijn. Dat vind ik fijner. Ook met een jong paard dat scheef is, die kan je dan aan de makkelijke kant ook eens naar buiten laten kijken en aan de moeilijke kant stelling naar binnen vragen.

Een paar jaar geleden ben ik via het Jong KWPN eens bij de tuigpaardtraining op de HBC stal geweest. Daar heb ik een paar handigheidjes gezien die ik nu nog gebruik. Bovendien vond ik dat Henk Hammers ook heel erg 'dressuurtechnisch' naar het longeren kijkt. Echt trainen van het paard, lenig maken. Had ik van te voren niet achter een tuigpaardenman gezocht.

Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat longeren een trainingsmethode is. Als je een paard alleen zijn frissigheid kwijt wil laten raken, gooi ze dan gewoon los in de bak ipv uit laten crossen op een kleine cirkel.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:11

Ik ben tijdens een clinic aan het werk geweest met de dubbele longe (hier werkte ik al langer mee) en moest tussentijds ook steeds laag instellen en halsstrekken e.d. en dan weer terug naar de oprichting.
Vind het ideaal dat je tijdens zo'n clinic gewoon met je eigen paard bezig bent en dus direct met je eigen "problemen" aan de slag kunt.
Ik heb er in elk geval veel aan gehad!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 18:48

Bij mij doet de link het wel gewoon.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:17

Interessant topic. Ik ben verleden week begonnen met longeerlessen van een van Lammert zijn opvolgsters. Ik had Lammert ooit, jaren geleden, al eens aan het werk gezien en was echt onder de indruk wat hij daar voor elkaar kreeg met een aantal, zeer moeilijke, paarden !!
Nu dus longeerles, omdat ik niet meer rijd, en ik van mening ben dat GOED longeren een vak apart is en dat 9 van de 10 mensen maar wat doet.
Heb nu 1 les gehad en kan niet wachten op de volgende !

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:41

aerdenhout1 schreef:
Bij mij doet de link het wel gewoon.

Bij mij ook!
Vanmiddag alleen niet Knipoog

twislajl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:33

mijn dochter had anderhalf uur prive les van hem met longeren.
Hij legt zeer goed uit en we hebben er veel aangehad.
En passen zijn methode van longeren nu ook op de andere paarden .

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:51

Lammert Haanstra vind ik opzich wel een goede longeur, alleen net zoals met iedere methode heb je er dingen tussen zitten die juist wel of niet bij jou passen.

Door het lezen van zijn boek heb ik juist erg veel geleerd met betrekking tot het longeren en dat later met mijn paardje in praktijk gebracht. Een aantal dingen sluiten echter niet aan op andere dingen, die ik heb geleerd, zoals het zelf stil blijven staan met longeren.

Toen hij een tijdje terug een clinic gaf bij Vrielink Ruitersport vond ik hem eigenlijk tegen vallen. Misschien omdat ik het boek al gelezen had, maar ik had niet echt het idee dat de clinic nog veel toevoegde aan wat ik al gelezen had.