[AR] Niet op het fietspad mennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merryl

Re: Niet op het fietspad mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:53

Ja maar je kan wel een bestuurder zijn, maar zowieso, daar gelden toch andere regels voor, per onderdeel? En als het niet lukt op een bepaald gebied is het logisch dat je ergens anders gaat!!

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 07:42

Sjonniej schreef:
Het is onduidelijk beschreven, dus iedereen kan daar zijn eigen invulling aangeven. Persoonlijk vind ik het ook levensgevaarlijk om me zo langzaam te bewegen op een snelle weg. Op een slingerende 50 km/h weg, wijk ik ook liever uit naar het naastgelegen fietspad. Als ze achterop klappen kun je het niet meer na vertellen.

Hessie20; Ik geloof dat je in onze regio een bekeuring van rond de 25 euro krijgt als je op plaatsen komt waar je niet mag rijden. Bijv. fietspad naast een ruiterpad welke onbegaanbaar is of het bos waar het verboden is voor paarden (Jaja, dat is nog het mooiste hier Knipoog het enige stukje bos wat we hebben is verboden voor paarden)

Helemaal mee eens dat het gevaarlijk kan zijn ook al is paard verkeersmak. Dat valt nog mee 25 euro, maar het neemt tevens ook wel je plezier weg om te gaan rijden op een route waar het niet toegestaan is.

@Peachy - De boswachter kan je wel degelijk een proces verbaal uitschrijven, ze zijn namelijk benoemd tot BOA (Buitengewone opsporingambtenaar).

Tevens is de zeebodemtrail een super route, alleen omdat ik op een stal sta die niet grenst aan de menroute moet ik deze weg eerst over. Als je gewoon start in het bos heb je daar geen last van, dus een aanrader.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:06

Ze zullen misschien wel een proces verbaal kunnen uitschrijven, dat weet ik verder ook niet. Maar ik vraag me wel af of dat rechtvaardig dan is. Omdat in het koetsiersbewijs dit dus vermeld staat dat het in sommige gevallen wel mag. Beetje dubbel eigenlijk. Idd ook omdat er niet bij staat in watvoor gevallen het dan wel toegestaan is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:11

Je kunt dat soort dingen natuurlijk gaan aanvechten, maar de vraag is of je er wijzer van wordt. Het enige wat je kan doen is proberen een compromis te sluiten en heel erg vriendelijk te blijven. Het blijft woord tegen woord (jij vind het gevaarlijk, hij niet) en dan heeft hij het laatste woord.
Ik denk dat je er veel meer aan hebt om het probleem uit te leggen, benadruk dat je maar 10 km/h rijdt en dat dat echt levensgevaarlijk is als er iemand met min. 80 km/h aan komt rijden. Is er geen berm langs het fietspad? Stel voor dat je daarin rijd i.p.v. op het fietspad, zodat de fietsers geen last van je hebben en de mest ook in het gras valt.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:22

Ja precies Sjonniej het zou dan echt woord tegen woord zijn. Dat zouden ze eigenlijk eens aan moeten passen zodat er meer duidelijkheid over bestaat.
Ik rij altijd in de berm of op het fietspad. Ik men meestal met mijn sulky en dan voel ik me al zo klein en dan ook nog eens een kleine pony ervoor. Nee dan ga ik echt niet op de weg rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:27

Maar hoe zou je het dan goed en duidelijk kunnen omschrijven?
Sommige 50 km/h wegen hier vertoon ik me echt niet op, dat zijn van zulke slingerwegen en aangezien ze hier standaard 20 km/h te hard rijden (net als dat het hier ongeschreven wet is dat er altijd nog 3 auto's door mogen rijden als het verkeerslicht op rood staat). Ik neem liever het risico niet dat er eentje met 70 de bocht door komt zeilen, net even naar het hondje aan de andere kant van de weg kijkt en zo achterop klapt.
Daarentegen is er ook een weg van 80 km/h waar ik prima overheen durf te rijden. Dat is een brede, rechte, overzichtelijke weg. Ook de meeste 60 km/h (bijna alles is bij ons een 60-zone) is helemaal geen probleem.
Maar hoe ga je dat omschrijven in een wet? Bijna onmogelijk, daarom blijft het er zo raar in staan.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:32

Even voor de goede orde, 'het koetsiersbewijs' (ik neem aan dat je het boek bedoelt) is geen wet! In de Wegenverkeerswet staat dat je als bestuurder niet op een fietspad mag rijden, als je dat wel doet is dat een overtreding en ben je strafbaar en kun je een bekeuring krijgen. En een boswachter is wel een BOA en mag bekeuringen uitschrijven, maar niet overal voor. Hij is specifiek belast met handhaving van de Boswet. Of hij dan ook bekeuringen mag uitschrijven voor overtredingen van de Wegenverkeerswet betwijfel ik.

Wat in het boek bedoelt wordt is dat het in sommige omstandigheden verstandiger is om op het fietspad te gaan rijden. Dat is natuurlijk zo, en als je je gedraagt en fietsers niet hindert en kunt uitleggen waarom je dat doet (verkeersveiligheid) dan zou een 'normale' agent je daar niet voor moeten beboeten. Maar officieel ben je dus wel in overtreding.....
Laatst bijgewerkt door Arretje op 18-11-08 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:32

Of ze moeten gewoon zeggen dat je met aanspanningen altijd uiterst rechts moet rijden. Ongeacht of dat een fietspad is of niet. Als fietsers voor bij willen dan kan dat gewoon met links inhalen ipv rechts inhalen als je op de autoweg zou rijden.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:33

Das inderdaad lastig Sanne, misschien zou het verbod op rijden op het fietspad eruit moeten, en dan met de beperking dat je overige gebruikers van het fietspad niet hindert. Maar ik vrees dat dat niet echt een hoge prioriteit heeft bij de wetgever.....

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:34

Peachy schreef:
Of ze moeten gewoon zeggen dat je met aanspanningen altijd uiterst rechts moet rijden. Ongeacht of dat een fietspad is of niet. Als fietsers voor bij willen dan kan dat gewoon met links inhalen ipv rechts inhalen als je op de autoweg zou rijden.

Je moet altijd zoveel mogelijk rechts rijden, dat staat al in de wet.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:35

Ja oke, maar in dit geval bedoel ik dus ook op het fietspad kunnen/mogen rijden maar dan uiterst rechts.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:15

Ja maar dat zou betekenen dat ik niet het fietspad mag nemen wat niet direct naar de gevaarlijke weg ligt, maar wat daar hemelsbreed 50 meter naast ligt en hetzelfde begin- en eindpunt heeft.

Maar Arretje, dan zouden ze ruiters/menners/begeleiders van vee apart moeten opnemen en moeten toestaan op een fietspad? Ik geloof ook niet dat dat echt prioriteit heeft. Maar moet zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met politie of iets wat erop lijkt als ik op het fietspad rijd. Het is maar een enkeling die er moeilijk over doet, de meeste zijn er wel van te overtuigen dat het veiliger is.

Ik stel hierbij dan ook meteen voor om de voetgangers te bekeuren die op het ruiterpad lopen. Mag ik 's zomers al niet op het strand komen, denk je een ruiterpad in de duinen te pakken, stuit je ineens op een wandelaarsfile op het ruiterpad :s

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:22

Ik heb eigenlijk ook nooit commentaar gehad van fietsers ed gelukkig. En het is een goed plan om voetgangers ook te gaan bekeuren, want ik kom zo vaak wandelaars met honden tegen op het ruiterpad dat ik de meeste van de tijd of stilsta zodat ze hun hond kunnen aanlijnen of in stap zit.
Het is een moeilijk punt allemaal!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:24

Sjonniej schreef:
Maar Arretje, dan zouden ze ruiters/menners/begeleiders van vee apart moeten opnemen en moeten toestaan op een fietspad? Ik geloof ook niet dat dat echt prioriteit heeft. Maar moet zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met politie of iets wat erop lijkt als ik op het fietspad rijd. Het is maar een enkeling die er moeilijk over doet, de meeste zijn er wel van te overtuigen dat het veiliger is.

Ik stel hierbij dan ook meteen voor om de voetgangers te bekeuren die op het ruiterpad lopen. Mag ik 's zomers al niet op het strand komen, denk je een ruiterpad in de duinen te pakken, stuit je ineens op een wandelaarsfile op het ruiterpad :s

Ja inderdaad, dat zouden ze apart moeten benoemen. Op zich niet zo gek natuurlijk, wat nu in de wet staat stamt uit de vroege steentijd, toen was het niet handig dat een boer met zijn volgeladen hooiwagen met ijzeren hoepels het fietspad kapot reed. De tijden zijn wel iets veranderd.....

Ik denk dat de gemiddelde agent ook wel inziet dat het verstandiger is om op het fietspad te rijden in bepaalde situaties.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:25

Peachy schreef:
Ik heb eigenlijk ook nooit commentaar gehad van fietsers ed gelukkig. En het is een goed plan om voetgangers ook te gaan bekeuren, want ik kom zo vaak wandelaars met honden tegen op het ruiterpad dat ik de meeste van de tijd of stilsta zodat ze hun hond kunnen aanlijnen of in stap zit.

Ach nee joh, niks moeilijk aan, gewoon iedereen vriendelijk goeiendag zeggen en elkaar wat ruimte laten, dan gaat het meestal goed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:35

Ik word er alleen zo verdrietig van als ik dan ruim 3kwartier heb gereden voor mijn enige 2 km onverhard en dat ik dan nog iedereen keer moet stoppen vanwege wandelaars die echt niet van plan zijn om aan de kant te gaan. Helaas is er in vergelijking met een aantal jaar terug nog maar de helft van het aantal meters ruiterpad over, maar op die andere paden kwam het nog geregeld voor dat er mensen lagen te zonnen ook. (duingebied)

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:38

Ja dat snap ik ook wel weer, wij (van buiten de randstad) hebben wat meer ruimte over het algemeen.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:19

Peachy schreef:
Nogmaals in enkele gevallen mag het wel:

Letterlijk vertaald vanuit het koetsiersbewijs:

"Als het uit oogpunt van verkeersveiligheid is vereist, kan het op 80 km wegen buiten de bebouwde kom voor zowel koetsiers, ruiters als geleiders van een paard veiliger zijn om naar het fiets/bromfietspad uit te wijken. In die gevallen laat u fietsers en bromfietsers altijd voorgaan."

Mogen en gedoogd worden zit een groot verschil in, Peachy.

Volgens de wet en de geldende verkeersregels in nederland ben je te paard, op de bok en idd zelfs met je paard aan de hand een bestuurder. Bestuurders zijn verplicht op de weg te rijden, het is hen verboden om op voet- en fietspaden te rijden.

officieel gezien mag je dus eigenlijk nooit en te nimmer met je aanspanning of als ruiter over het fietspad.
maar.......... als dit echt veel veiliger is, wordt het wel gedóogd; mits je dan ook de personen die wél recht hebben daar te lopen/fietsen e.d. ten alle tijde voorrang verleend.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:31

Peachy schreef:

99,9 % van de mede-weggebruikers snappen maar al te goed waarom ik soms op bepaalde punten op het fietspad rijdt met mijn enkelspan shet (wel 4wielige wagen) ipv. op de weg.
Ik heb het echter ook eens meegemaakt dat ik van fietsers boos commentaar kreeg dat ik niet op het fietspad hoorde (terwijl ik daar toch altijd netjes voor stop/aan de kant ga...) en even later, waar ik vind dat ik wel weer op de weg kan rijden, kreeg ik commentaar van gehaaste automobilisten dat ik daar niet hoorde te rijden met die slome rotknol 'want ik hield alles op'.

Tsja.... Slapen

Ben eens politie tegengekomen en heb die vriendelijk zelf aangesproken en gevraagd wat zij er van vonden dat ik daar en daar op het fietspad rijdt (en ten alle tijde voorrang verleen) en daar en daar gewoon op de weg.
Ook zij zeiden dat ze me officieel konden en mochten bekeuren als ik daar op het fietspad reed (80 km. weg met grote berm en dan apart fietspad) maar, wanneer dat veiliger is, ik dat maar gewoon moest doen, het zou dan zowiezo wel gedoogd worden.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:31

JoyCiej007 dat is waarschijnlijk idd zo. Maar wel heel verwarrend is het eigenlijk. Het is nu iig duidelijk.

Eigenlijk is het dan wel zo dat je naar eigen inzicht moet handelen en dan hopen dat oa meneer Agent het met je eens is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:00

Opzich is het best duidelijk, alleen is het niet voor iedereen bekend en wordt die informatie ook niet heel erg handig gegeven...

Ik heb zelf geen KB cursus gehad oid dus zou niet weten of je dat daar zal leren.
Wettelijk gezien steekt het inderdaad zo in elkaar dat het eigenlijk nóoit mag. Ruiter = bestuurder, menner = bestuurder.
Standaardregel: bestuurders mogen niet op voet- en fietspaden rijden... Heel simpel eigenlijk.

Ik heb er wel eens over nagedacht hoe ze het anders zouden moeten regelen, maar kon er niet over uit komen: als men per definitie het wettelijk zo zou regelen dat menners en ruiters niet als bestuurders worden gezien, maar een 'uitzondering' zijn, dan zou dat betekenen dat ze altijd maar op het fietspad of het voetpad mogen.... en ja dat vind ik ook niet altijd nodig....

Dat laatste lijkt mij inderdaad ook. In mijn eigen 'inzicht' neem ik ook vanalles mee; niet alleen de snelheid waarmee de auto's rijden, maar ook de drukte met fietsers (ja sorry maar heb geen zin om een uur te doen over een fietspad dat ik normaal in een half uur doe, puur omdat ik om de 2 passen moet stoppen voor fietsers), hoe druk het met de auto's is en ook hoe mijn pony op dat moment is.

Tot van het zomer reed ik altijd pony met blote-voetjes; uiteindelijk moesten er toch even ijzers onder. Ik ben totaal niet gewend met ijzers te rijden; al weet ik wel dat gras glad kan zijn.

Echter had ik er niet bij nagedacht dat een net opnieuw geasfalteerde weg een olie-laagje er bovenop heeft liggen en dus súperglad is met ijzers.

Dat wasseh, dus glibber de glibber pony op de kont, midden tussen de auto's. 'Gelukkig' op een stukje waar men 50/60 mag rijden. Heb mijn groom al het verkeer laten tegenhouden en ben linea recta overgestoken naar het fietspad....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:03

Ohja; als we helemaal duidelijk willen zijn:
Let op het verschil tussen fietsstróken en fietspaden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:10

Peachy schreef:

Met zo'n regel zou ik zeer ongelukkig zijn, eerlijk gezegd.
Heb altijd geleerd om in bepaalde situaties juist mijn plek op de weg op te eisen, voor mijn eigen én voor andermans veiligheid.
Stel je bent verplicht altijd uiterst rechts te rijden, ongeacht of het nu fietspad is of niet; ik rijdt uiterst rechts, rechts smalle berm en een sloot.... pony schrikt (fietser/auto/whatever) van iets van links (verkeer) en springt dan natuurlijk naar rechts.

met een aanspanning is het dan zweep flink aanleggen en hopen dat het paard hierop reageerd. Rijdt je íets minder naar rechts heb je het risico ook nog wel om in de sloot te komen, maar een stuk minder; springt paard dan opzij dan zit er vaak wat meer ruimte tot de berm/sloot.

Als ik in draf tussen de auto's rijdt, dat zijn meestal binnen de bebouwde kom wegen, 30, 50 of 60 km. dan rijdt ik net als met de auto eigenlijk; je verdeelt de weg in 2 stroken, tegenliggers linker strook, jij en andere auto's rechterstrook.
Ik ga dan ook net als met de auto midden in die rechterstrook rijden; gaan mensen inhalen of komt er een tegenligger aan, wijk ik ietsje naar rechts. Ik blijf zeker niet steeds (uiterst) rechts op die strook rijden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:26

Hes, volgens mij is ie 50 euro. Echter, bij ons heeft nog nooit iemand hem gehad. Wel staat hij altijd onwijs te schreewen. Evelyn is hem van de zomer ook tegen gekomen, ging helemaal uit zijn dak. sommige zijn hem al meerdere keren tegen gekomen, hij roept altijd: volgende keer 50 euro, maar nog nooit gedaan. Ik heb de gok altijd maar genomen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 09:56

Wat je kan doen als een agent je aanspreekt hierover is dit artikel van de wegenverkeerswet aanhalen:
Artikel 5
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.