[AR] Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Bitloos mennen op openbare weg verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 19:39

oh komen we weer bij dat punt

Wij hebben speciaal bitloos gefokte paarden: draver, een fijnbesnaarde voor de show gefokte arabier en twee half kwpn-ers. Toevallig lijkt iedereen die bitloos paarden rijdt of ment van die bitloos gefokte paarden te hebben.. Een vriendin van me heeft een bitloze haflinger en weer een andere vriendin een bitloos trekpaard.

Allemaal uit het bitloze paarden stamboek Clown

Het heeft niks met ras te maken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:49

Arabesk schreef:
oh komen we weer bij dat punt

Wij hebben speciaal bitloos gefokte paarden: draver, een fijnbesnaarde voor de show gefokte arabier en twee half kwpn-ers. Toevallig lijkt iedereen die bitloos paarden rijdt of ment van die bitloos gefokte paarden te hebben.. Een vriendin van me heeft een bitloze haflinger en weer een andere vriendin een bitloos trekpaard.

Allemaal uit het bitloze paarden stamboek Clown

Het heeft niks met ras te maken.

Das natuurlijk weer in het extreme overtrokken....

Men jij überhaupt, Arabesk?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 19:50

zeggen dat bitloos meerspan rijden niet mogelijk is, is net zo'n hol argument als zeggen dat moeilijke dressuur oefeningen niet mogelijk zijn zonder bit.

Bij paard2008 heeft de NVBP tweespan marathonrijders bitloos laten rijden.

Natuurlijk zeg jij dan dat tweespan misschien nog net wél kan, maar vierspan niet.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:52

Je zult mijn niet horen zeggen dat het niet kan
Alles kan!

Maar persoonlijk zie ik er de toegevoegde waarde niet van in, ook niet na de artikelen in de mensport, maar dat ik wel duidelijk denk ik Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:54

Arabesk schreef:
zeggen dat bitloos meerspan rijden niet mogelijk is, is net zo'n hol argument als zeggen dat moeilijke dressuur oefeningen niet mogelijk zijn zonder bit.

Natuurlijk zeg jij dan dat tweespan misschien nog net wél kan, maar vierspan niet.

Onzin, is van de paarden en de menner en de opleiding van deze twee afhankelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:56

Zelfs meneer Versluis zegt dat het wel kán maar raad het zeer zeker niet aan, terwijl hij in de mensport toch wel een vin meer heeft dan een baars, so to speak Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:57

Het is wel goed om je te beseffen wat het bit in de mond teweeg brengt, maar dat geldt wat mij betreft net zo goed voor de diverse bitloze varianten die er op de markt zijn.
Het is gewoon prima om je op verschillende fronten te informeren.
Opdringen is een ander verhaal Knipoog
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 18-11-08 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op gesplit deel verwijderd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:00

Echwel schreef:
We hebben het over wedstrijd mennen en daarbij kun je niet zeggen dat bitloos prima is.
Denk dat wanneer je menners met het bitloze hoofdstel door de hindernissen stuurt je heel wat angstige paarden krijgt dan met bit.
Zoals gezegd alleen het birloze menhoofdstel met nare drukpunten is voor de wagen het enige alternatief, voor de rest zou ik mij eens achter de oren krabben als je met een ander soort hoofdstel wil rijden

In de titel van dit forum hebben we het ook over mennen op de openbare weg of zie ik dat verkeerd? Verward
Over wedstrijdmennen oordeel ik verder niet. Ik sta op een plek waar veel en fanatiek aan mensport gedaan wordt en deze mensen willen inderdaad niet zonder bit mennen. Maar ze zijn wel geinteresseerd er in n.a.v. de vele artikelen over bitloos rijden/mennen. Verder heb ik zelf wel eens interessante demo's gezien van bitloos mennen met een bepaalde neusriem en dat ging vrij goed (dressuurmatig).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:00

Citaat:
Kan iemand mij een artikel nr. oid aanreiken waar inderdaad instaat dat dit verboden is? Rijden onder het zadel zonder bit is niet verboden.

Even afgezien of je voor of tegen bent en hoe je denkt over de veiligheid, graag die discussie ergens anders.

overigens heb ik het antwoord al Koe

Citaat:
Bitloos mennen op de openbare weg tijdens KNHS wedstrijden is verboden vooralsnog.

Buiten wedstrijden om moet je het zelf weten, net als bitloos onder het zadel.

Vraag me dan dus af hoe ze dat met mendurance doen. Aangezien endurance bitloos mag, zou mendurance ook bitloos moeten kunnen, máár dat gaat soms wel over de openbare weg.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-11-08 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:02

Verder is bitloos rijden voor de kar niet verboden, het is slechts verboden als je in KNHS-wedstrijden voor een deel met een openbare weg-traject te maken hebt.
Jammer dat het een en ander weer zo gruwelijk uit verband wordt gerukt.
Als een deskundige uit de mensport over bitloos mennen een betoog zou houden kon ik er nog íets mee, maar ik kan er nu geen chocolade van maken.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 18-11-08 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op gesplit deel verwijderd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:02

Sjonniej schreef:
Twiggy; Person Who Example; Dat het bij 1 iemand goed gaat, of anders is dan rechtuit, wil niet zeggen dat het bij iedereen goed gaat.

Dat klopt, maar dit is wel heel mooi om te zien en dat wilde ik alleen maar effe delen hier, naast alle negativiteit hier over bitloos mennen. Haha!
Overigens heb ik nog een vriendin, die ook bitloos ment met haar Shetlander, en dat gaat ook goed. Ze doet het al jaren. Dit zijn dan ook de enigen die ik ken in het dagelijks leven, die bitloos mennen. En nee, zij doen geen wedstrijden, voor alle duidelijkheid. Tong uitsteken

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:04

suleilitha schreef:
Ik zeg niks, haha, ik blijf me verbazen in wat voor bochten je je blijft wringen om je bitloze geloof zo te propageren Knipoog

ROFL

Ach het getuigd wel van volhardendheid (bestaat dat woord?) Maarre Suleilitha... daar mag dit topic helemaal niet over gaahhaaan. Snap dat toch!! Maar mijn mening? Denk dat er wel andere dingen bedacht mogen worden ipv mennen zonder bit.

Mijns inziens zou er een soort van startkaart/rijbewijs moeten zijn voor bitloos mennen.. Haha! die combinatie wel en die niet... Dus jij wel op de weg en jij niet of is dat net zo kort door de bocht als de stelling: alles met bit is slecht? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:06

Negativiteit is ook weer zo betrekkelijk..... ik heb in mijn leven bijna nog meer achter paarden gezeten dan erop en reken maar dat ik niet vies ben van experimenten en ook wel eens bitloze pogingen heb gedaan in het verleden Knipoog

Overigens ben ik niet geheel on-onderlegd in de mensport, laten we dat duidelijk stellen. Knipoog
Ik heb zelfs papiertjes gehaald, al weet ik wel dat dát geen garantie is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:36

Hihi en waarom men je niet bitloos? Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:45

suleilitha schreef:
Hihi en waarom men je niet bitloos? Knipoog

Ik heb de opleiding (en behoefte) er niet voor en het paard net zo min. Bovendien kan ik persoonlijk een dergelijk paard niet verzameld laten lopen zonder bit, dat geef ik eerlijk toe. Je hebt geen inwerking van het ruiterlichaam, het enige wat je hebt is je zweep en je leidsels, daar moet ik mee werken. Het lijkt mij voor mij en dit paard een onmogelijk opgave...

Bovendien (nogmaals, je zit er niet op...) heb je gewoon niet zoveel invloed en mogelijkheden als een ruiter, als de dan een beetje pittig paard hebt kan dit echt verkeerd uitpakken. Nee, voor ons dus niet zonder bit, voor Rano net zo min. Echter heb ik ook een Friesje voor de koets lopen waar ik het best mee zou durfen, echter weet ik dan niet of ik dat met haar bereik wat ik met bit wel bereik...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:47

Ik probeer het weer even on-topic, of in elk geval aansluitend bij on-topic

Volgens mij maakt het voor je verzekering toch ook niet uit of je bitloos ment of rijdt? Of zelfs caploos ment of rijdt?

Kan het ook zo zijn, dat als je een menbewijs hebt, en je dus gedekt bent via de KHNS, en je ment bitloos, dat zij dan niet uitkeren en je dus terug moet vallen op je WA-verzekering?

Voor al het overige: bitloos of geen bitloos, ik bekijk het gewoon per paard en wat prettig aanvoelt. Bij mijn beide paarden zeiden ze overigens ook dat ze nooit bitloos te rijden zouden zijn, en dat gaat dus gewoon. Hoewel ik in sommige gevallen met bit prettiger vind. Bitloos mennen kan ik nog niet over oordelen, da´s toch een heel ander verhaal. Komt nog Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:49

HannahFrouk schreef:

Volgens mij maakt het voor je verzekering toch ook niet uit of je bitloos ment of rijdt? Of zelfs caploos ment of rijdt?

Kan het ook zo zijn, dat als je een menbewijs hebt, en je dus gedekt bent via de KHNS, en je ment bitloos, dat zij dan niet uitkeren en je dus terug moet vallen op je WA-verzekering?

Voor al het overige: bitloos of geen bitloos, ik bekijk het gewoon per paard en wat prettig aanvoelt. Bij mijn beide paarden zeiden ze overigens ook dat ze nooit bitloos te rijden zouden zijn, en dat gaat dus gewoon. Hoewel ik in sommige gevallen met bit prettiger vind. Bitloos mennen kan ik nog niet over oordelen, da´s toch een heel ander verhaal. Komt nog Haha!

Hier doet de verzekering wel degelijk moielijk bij een ongeval met hoofdletsel waar geen cap in het spel is geweest...(rijden in ieder geval)! Tijdens de verenigingslessen en wedstrijden is het bij ons in ieder geval verplicht ook met cap te mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:52

Hier net zo als bij Adil en dan praat ik niet alleen over de verzekering die is gekoppeld aan het koetsiersbewijs.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:16

Het kan wel zijn dat ze moeilijk doen, maar dat is niet echt hetzelfde aan dat ze het recht ook aan hun kant hebben. Ik weet zelf niet precies hoe het zit.

Voor verenigingen en wedstrijden is het denk ik een heel ander verhaal als prive (dan nemen zij de aansprakelijkheid). Het ging mij vooral even om prive, aangezien ik niet op een vereniging rijd.

Als er niets over in de betreffende verzekering staat, lijkt het mij niet reeel dat ze er moeilijk over doen, ze zouden dan bv ook moeilijk kunnen doen over het niet dragen van een bodyprotector (polsbeschermers, kniebeschermers, kogelvrij vest .... ) dan kun je over alles wel moeilijk doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 21:19

HannahFrouk schreef:

ja want je gweone WA dekt dat en je ziektekosten zijn ook gewoon verzekerd

Citaat:
Ben je wel verzekerd als je zonder bit rijdt?

Ondanks alle fabeltjes die er circuleren kunnen we hier gerust "ja" op antwoorden. Er zijn twee soorten verzekeringen van toepassing: de ziektekostenverzekering en de WA (Wettelijke Aansprakelijkheid). Ziektenkostenverzekeringen betalen altijd, al lig je in het ziekenhuis door roken of zelfs een regelrechte zelfmoordpoging: Eigen-schuld-dikke-bult is geen argument voor de ziektenkostenverzekering. Wat de WA betreft: die keert uit als je aansprakelijk wordt gesteld voor schade die door jouw toedoen is ontstaan. Als je bijvoorbeeld een bal trapt door de ruit van de buren doet het er niet toe of je wel goedgekeurde voetbalschoenen aanhad of dat je met je sandalen tegen de bal trapte. Zo doet het er ook niet toe als je met je paard brokken veroorzaakt hoe je dat precies voor elkaar hebt gekregen, met of zonder bit, of zelfs zonder iets.
bron http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/bitloos.htm#faq

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:34

Ja, met je WA-verzekering zou je dus verzekerd zijn voor schade die je zelf aan een ander toebrengt. En je eigen kosten als ik het goed begrijp door de eigen ziektekostenverzekering.

Als je bitloos ment, ben je door het besluit van de KNHS dus niet door de KNHS verzekering (van je koetsiersbewijs) gedekt. Dan mis je dus wel een deel dekking, want bij de verzekering van de KNHS ben je volgens mij voor veel meer geld per gebeurtenis afgedekt. Tenminste mij is ooit verteld dat dat een argument zou zijn om toch een koetsiersbewijs te halen (wat ik niet heb overigens).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:28

Moderatoropmerking:
Ik heb een groot deel van de reacties hier verwijderd. Kunnen we het bij het onderwerp houden en ontopic blijven? Lachen
En verder zouden er een aantal van jullie wat respectvoller mogen reageren op elkaar. Kunnen we daar ook rekening mee houden?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:32

Arabesk schreef:

Oeps klein foutje meneer reed met zijn lestinkers en niet met zijn wedstrijdspan.
Weet wel dat meneer Chardon zei het nooit te willen proberen met meerspan, die man weet toch wel waar hij het over heeft.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:35

Echwel schreef:
Arabesk schreef:

Oeps klein foutje meneer reed met zijn lestinkers en niet met zijn wedstrijdspan.
Weet wel dat meneer Chardon zei het nooit te willen proberen met meerspan, die man weet toch wel waar hij het over heeft.

Chardon? Natuurlijk niet! Die heeft er de ballen verstand van Haha!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:37

Hoe zit het dan eigenlijk met een hackamore? Mag je daar eigenlijk mee mennen van de KNHS?
Aangezien je er ook mee mag springen (en ik dacht ook rijden).

Oh ja, als we nu gewoon alle reacties die niet gaan over de beginpost weghalen, dan houden we nog een halve pagina over en is het topic heul lekker kort en begrijpelijk voor de mensen die net instappen. Of laat iemand even een topic openen over het al of niet bitloos mennen en de discussie daaromtrent.