Overgang op bitloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Re: Overgang op bitloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 18:38

Overstap is prima om te maken hoor Lachen!

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:18

Ik heb een verzorg pony van 18 jaar die ook nog nooit met een bitloos hoofdstel heeft gereden, toen ik er eentje kreeg wou ik die natuurlijk uitproberen en het ging heel goed. Maar dat is ook verschillend per paard maar omdat je lievelings pony 13 jaar is en op een manege rijd (neem ik aan het ze gewoon braaf is) denk ik dat het niet echt problemen geeft

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:14

Ik heb ook gelezen dat het erg goed is voor een pony die veel kwijlt. Die van mij produceert hele slierten zodra het bit in haar mond zit. Dat is dan natuurlijk ook voorbij. Ik heb er zin in Haha!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:08

kan me goed voorstellen dat het scheelt met kwijlen. Heb je het toevallig al geprobeerd vandaag?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:49

Ik krijg hem als het goed is voor 6 januari binnen, voor mijn verjaardag. Had hem besteld bij Emiel Voest, en dat duurt eventjes. Ik moet dus nog even geduld hebben. Lijk wel een klein kind Schijnheilig

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:59

Leuk Siets! Laat wel even weten hoe het ging he ... Lachen

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:52

Nou ik heb bitloos gereden! Het ging erg goed. Eerst maar in de binnenbak geprobeerd. En natuurlijk, normaal rijden er op zaterdag nooit mensen, en nu waren er wel 10 Clown. Ik kreeg haar niet zo goed nageeflijk, maar sturen en overgangen rijden ging super. Ik ben enthousiast! Alleen denk ik er wel over om het hoofdstel vooral voor de buitenritjes te gebruiken. Dat is naar het huis van mijn ouders toe, elke keer dezelfde rustige route. En dat ik dan 1 keer in de week het normale hoofdstel in doe voor de goede lengtebuigingen. Omdat ze daar nog wel wat moeite mee lijkt te hebben zonder bit (Of dat is wennen!).

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:02

Hoi,

Hier 1 die de overgang heeft gemaakt, maar nog net niet helemaal Haha!
Ik ben begonnen met een Libby sidepull. Eerst met bit aangeklikt en dubbele teugels. De teugels van het bit heb ik overigens niet meer aangeraakt......
Daarna zonder bit in de weide dressuur rijden. Ging zonder enkel probleem. Veel gericht op stoppen. Meestal ben je bang zonder bit dat ze niet goed afremmen.
Daarna hop bit er uit. Samen met een vriendin 32 km gereden, ook over drukke kruispunten gestoken, geen enkel probleem!
Daarna thuis alleen bit er uit en alleen rijden. Problemen tot en met (ik was mn zweep vergeten Boos! ). Hij was bang en was met geen beweging verder te krijgen.
Terug het bit in met alleen rijden.
Nu rij ik altijd bitloos als er andere paarden bij zijn. Cisco hangt erg aan andere paarden en die zijn mijn back-up rem.
Vanaf het moment dat hij weer elke week gereden gaat worden gaat ook het bit er weer uit als ik alleen rijd. Hij is nu gewoon zo hevig als hij weer eens mee mag dat ik het zelf ook een beetje eng vind.
Vandaag echter was hij zo braaf dat ik het evengoed wel had kunnen doen Boos!
Met gewoon wandelen kan het toch altijd wel.
Dus mijn advies: Mocht je gaan draven/galopen in het bos de 1e keer zonder bit, pak een ander paard mee! Het werkt echt.

Succes

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:15

Denk dat draven wel gewoon goed zal gaan, galopperen doen wij in ieder geval niet meer in het bos Lachen. Madam wordt immers al 28 in april. Maar dat het goed en wat minder goed gaat kan zich dus ook afwisselen. Hoop dat het bij ons gewoon blijft gaan zoals vandaag.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:56

Ik ben zelf sinds een paar weken regelmatig bitloos aan het rijden, dit gaat heel soepel, hij reageert prima. Wat ik wel vind (maar dat is ook wel met bit) is dat hij meer ontspannen loopt, maar daardoor minder voorwaarts is. Hoe kan ik dit het beste oplossen.
Mijn vriendin met wie ik mijn paard samen rijdt wil niet bitloos rijden, dat vindt ze niet prettig, hierdoor switchen we regelmatig van bit naar bitloos en anders om. Mijn vraag hierbij is kan dit een probleem voor het paard worden, heeft iemand hier ervaring mee?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:13

fijn dat het zo goed ging Siets. Waarom galopeer je niet meer? Alleen door de leeftijd?mijn 20 jarie trekt nog graag een sprintje.
Nageeflijk rijden is voor mij niet echt een doel. Wij rijden dus ook totaal bitloos. (ging met bit ook niet super) Ik heb binnenkort weer voor het eerst les sinds ik bitloze ben. Vind ik ook erg spannend. Heb wel een instrucrice gevonden die er positief tegenover staat.
@teve: kan volgens mij niet veel kwad om te switchen. Mijn bijrijdster heeft ook nog een tijd met bit gereden terwijl ik zonder reed. Ze was bij mij wel makkelijker destijds Lachen

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:10

We galopperen nog wel hoor. Maar niet in het bos. Dat vind ik met de boomstronken net iets te link aangezien ze wat sneller struikelt.

Bij mij op stal ben ik de eerste tussen allemaal dressuurruiters. Ze keken wel even vreemd, en ik heb een enkele keer de vraag gehad of ik het bit was vergeten Clown

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:59

dat ken ik ja. bij mij op stal ook enkel dresuur en westernruiters. Ze vinden het wel heel leuk dat ik alles ook onder bit kan.
hoef ik met mijn ' oudje' niet te proberen. die wordt echt vervelend als ze niet even mag sprinten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:05

teve schreef:
Ik ben zelf sinds een paar weken regelmatig bitloos aan het rijden, dit gaat heel soepel, hij reageert prima. Wat ik wel vind (maar dat is ook wel met bit) is dat hij meer ontspannen loopt, maar daardoor minder voorwaarts is. Hoe kan ik dit het beste oplossen.

Actief houden door veel overgangen en tempowisselingen te rijden.

teve schreef:
Mijn vriendin met wie ik mijn paard samen rijdt wil niet bitloos rijden, dat vindt ze niet prettig, hierdoor switchen we regelmatig van bit naar bitloos en anders om. Mijn vraag hierbij is kan dit een probleem voor het paard worden, heeft iemand hier ervaring mee?

Hoeft geen probleem te zijn. Steeds meer (dressuur)wedstrijdruiters wisselen het rijden met en zonder bit af (trainen zonder bit en de wedstrijden met bit, omdat dit nog verplicht is).

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:37

[/quote]
Actief houden door veel overgangen en tempowisselingen te rijden.

Hoeft geen probleem te zijn. Steeds meer (dressuur)wedstrijdruiters wisselen het rijden met en zonder bit af (trainen zonder bit en de wedstrijden met bit, omdat dit nog verplicht is).[/quote]

bedankt voor de tips ik ga ermee aan de slag

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:11

danneke80 schreef:
dat ken ik ja. bij mij op stal ook enkel dresuur en westernruiters. Ze vinden het wel heel leuk dat ik alles ook onder bit kan.
hoef ik met mijn ' oudje' niet te proberen. die wordt echt vervelend als ze niet even mag sprinten.

Ja dat snap ik wel, maar ik lees dat die van jou 20 is. Dat vind ik wel een andere leeftijd dan bijna 30 Knipoog. Toen Trix 20 was reden we nog volop wedstrijdjes, en trok ze ook nog heel graag een sprintje. Nu nog steeds, maar ik houd haar op dat gebied een beetje in. Wil geen ongelukken. Als zo'n flinke fjord aan de grond gaat hou je er niets meer aan Lachen.