Zelf natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Zelf natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:21

Hier nog een paard dat traditioneel bekapt wordt, door een goede smid, en door mijzelf wordt bijgehouden in de tussentijd Lachen
Het heeft wel een paar jaar geduurd voordat ik eindelijk een goede smid had gevonden. Tussen de natuurlijk bekappers zitten prutsers, maar tussen de traditionele smeden zitten in verhouding net zoveel of zelfs meer prutsers..
Een cursus volgen kan nooit kwaad, het is altijd handig om zelf wat meer van hoeven af te weten zodat je zelf wat klein onderhoud kan doen en op tijd in de gaten hebt als er iets mis is.
De hoeven kunnen inderdaad in een bekapbeurt flink verkeerd gezet worden. Dat is mij ook eens gebeurd; een smid (die zelfs goed bekend stond en bij veel maneges komt) had de toon veel te kort geknipt en de hielen gewoon laten staan waardoor mn paard eigenlijk bijna bokhoefjes had. Dat heeft maanden geduurd voordat ie er weer normaal op stond..
Dus als je je er een beetje in verdiept hebt, of zo'n cursus hebt gevolgd, dan weet je meteen dat het mis is en hoef je niet te wachten totdat je paard kreupel gaat lopen Lachen

Mijn eigen paard heeft nooit op ijzers gelopen bij mij. Doet het vanaf het begin al goed zonder ijzers.
Maar er heeft wel een paar op wei gestaan dat al vanaf de eigenaresse hem kreeg, dus al minimaal 7 jaar, vierkant op ijzers stond. Achterijzers er onderuit was niet zo'n groot probleem, een paar dagen wat gevoelig en dat was het. Op de voorhoeven heeft hij bijna een week extreem gevoelig gelopen, in het begin wilde hij zelfs geen pas verzetten! Maar na die tijd ging het prima en liep hij weer perfect. Het grootste probleem was dat de smid het paard direct na het verwijderen van de ijzers had bekapt. Je kan beter eerst de ijzers eraf halen en nog niet (kort) bekappen, en dan een weekje later pas goed op de hoeven zetten. Dan valt de gevoeligheid normaal gesproken wel mee valt me op Lachen

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:16

Ook hier voor zelf bekappen. We zijn dit jaar pas begonnen nadat wij de cursus hebben gevolgt. Bevalt prima en is een leuke extra bezigheid met onze paarden. Wel af en toe nog laten controleren.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:34

mijn merrie loopt al 3 jaar zonder ijzers en wordt elke dag op de weg gereden.
haar hoeven zijn zo hard dat de hoefsmid problemen heeft om haar hoeven rond te veilen.
het eerste jaar veilde ik haar hoeven een beetje bij tussen door als er een schuurtje of zo was en had de hoefsmid elke 3 maanden om de hoeven rond te veilen.
ze heeft in de laatste 3 jaar nooit problemen gehad en gaat over elk terrein .
een paard zonder ijzers het beste dat ik ooit heb gedaan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:43

Silvaantje schreef:
Hoe lang heeft je paard voor je zonder ijzers ging rijden mét ijzers gelopen?
Hoe reageerde je paard toen je de ijzers eraf had gehaald?
Hoelang heb je last gehad van gevoeligheid van de hoeven? (Heb je toen ook die hoefschoenen gebruikt?)
Had jou paard een zogenoemde beschadigde witte lijn? en zo ja, hoelang heeft het geduurd voor dat weer hersteld was?
Hoe vaak rasp je de hoeven bij?
Hoe word er gereageerd op de stal waar je staat?

Mijn paard heeft 3 jaar met ijzers gelopen voordat ik ze eraf halde.
Ze reageerde prima, geen verschil in het lopen.
Ze heeft helemaal geen last gehad van gevoeligheid.
Nee, daar had ze geen last van.
Ik laat al het bekappen ed aan een hoefsmid over.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:45

Mijn paard is 5 en is nog nooit bij een hoefsmid geweest. Heeft prachtige hoeven, niet te lang, niet te kort. Echt een wonder.
Loopt altijd van de stal naar de wei op asfalt, bij elkaar opgeteld 40 minuten per week op asfalt naar de bak toe.
Je moet maar net geluk hebben met goede hoeven. Misschien kan je erop letten bij de koop.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:53

Oud topic, dus ik doe hier een slotje op.