[AR] [NH] join-up geeft stress bij het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:45

Ik heb met Raak de join up gedaan. Onder begeleiding uiteraard. Bij Raak was het probleem dat hij ineens uitdrukkelijk vond dat hij boven mij stond. Dat uitte zich in erg vreemd gedrag. En ja, het was psychisch zwaar voor hem dat kon ik aan alles merken. En ook voor mij was het psychisch zwaar want ik heb er veel van opgestoken en ben geconfronteerd met dingen die ik voorheen niet zag. Niet dat ik hem mishandel hoor laat dat duidelijk zijn want ik zou hem geen haar krenken. Maar ik was ook te soft om het maar zo te zeggen en uiteindelijk wandelde hij gewoon over me heen. Maar, nadien moet ik eerlijk bekennen dat hij er veel rustiger onder geworden is. Alsof hij zelf eindelijk wat rust vond in het feit dat hij niet meer zo het machtspelletje hoefde te spelen. Alsof ie het een geruststellende gedachte vond een leider te hebben. Ik kan zeggen dat ik er een heel ander paard aan heb nu. Dat is puur even mijn ervaring. Ik vond het overigens erg leuk maar psychisch ook voor mij erg moeilijk. Ben blij dat ik het niet op eigen houtje heb gedaan.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:47

Houd er ook rekening mee dat het voor jou ook een hele verantwoordelijkheid is ! Jij bent nu de leider van de kudde en het is de bedoeling dat je dat voor altijd bent, zonder elke keer weer een join up te moeten gaan doen. Moeilijk hoor Haha! .

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:27

Daar heb je 100% gelijk in Craignethan. Zeker geen makkelijke opgave. Ik ben zelf ook niet echt van plan om vaak die JU te doen. Gewoon nu maar eens kijken hoe het blijft gaan. Het is wel prettiger het paard terug te hebben zoals je het kende want hij was knap aan het veranderen:)

Men zegt overigens ook dat het paard regelmatig zal blijven proberen om bovenaan te komen. Klopt dat?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:39

Zal afhankelijk zijn van jouw signalen, zolang jij die heel erg duidelijk afgeeft en erg zwart / wit blijft, zal hij geen enkele reden zien om weer te gaan knokken voor de leiding. De meeste paarden willen helemaal de leiding niet hebben, dat betekent alleen maar verantwoordelijkheid en gezeur Haha! . Maar als er niemand de leiding heeft , kan de kudde in gevaar komen !!

Dus consequent zijn, om is om, achteruit is achteruit. Geen concessies doen als je paard vrij dominant is.