Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

).
(Sterker, ik kocht hem om zijn karakter...)
) merkte ik dat ze soms wat meer 'over me heen liep'. Iets wat ze aanvankelijk ook erg deed en wat ik eruit had gekregen door haar vaak stil te zetten of achteruit te laten lopen. Nu echter, probeer ik te vermijden om zo vaak druk te geven dus doe ik dit al een paar dagen niet of minder. En dus pikt ze weer meer van mijn ruimte in.
Beleefdheidsregels dus wel handhaven blijkbaar!! En streng optreden als ze worden geschonden. En dan uit de juiste soort energie putten tijdens dat 'optreden' (dat is zo moeilijk).
. Ik dacht dat ze alleen trekkers eng vindt, dus ik vermijd nu wegen waar al te veel trekkers komen. Echter, op ons rustig polderweggetje kwamen we een mevrouw met kinderwagen tegen en dat was blijkbaar ook HEEEEEL ENG. Dus Navenja keert zich 180 graden om en gaat er vandoor. Ik ben nog een tijdje meegerend met haar aan de leadrope maar toen moest ik toch loslaten en ze draafde bijna de hele weg naar huis terug. Ik moet er niet aan denken dat dit op een weg met verkeer was gebeurd
. Dit soort confrontaties met enge dingen moet eerst in de bak plaatsvinden. Maar tja, dan moet ik mijn schema weer herzien... En ik moet toch iets bedenken wat ze kan doen om haar energie kwijt te raken! We kunnen toch niet alleen maar een kwartiertje grondwerk doen? Longeren kan ook al niet want dat vindt ze ook erg veel druk (net als loswerken), dat zal ik maar sporadisch weer kunnen introduceren.