1,5 jarige pony longeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: 1,5 jarige pony longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 18:10

Breghje schreef:
saskiakefie schreef:
bedankt.
helaas mogen we niet met ze de wei uit. Want daar moet je wat voor de verzekering mee afsluiten. En inderdaad ze krijgt ook wel wat te veel voer.

Haal er dan eerst in overleg met de eigenaar voer af, helemaal geen krachtvoer meer en veel hooi is nog beter ook, eventueel een handje als je wat gedaan hebt, of als beloning als de eigenaar niet wil dat ze helemaal van het voer af gaat. En een verzekering afsluiten als je de weg op gaat? Het kan hoor, maar volgens mij vallen er veel dingen onder de WA verzekering. Laat idd ook aan de eigenaar een afbeelding zien van de groeiplaten van het paardje, met de daarbij horende jaren dat het gebeurt.

mm oke, heb je daar misschien wat plaatjes van?

MichelleAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:56

Volgens mij is dat echt te vroeg ga gewoon met het paardje lange stukken wandelen en steeds beetje bij beetje opbouwen maar ook weeer niet et veekl in 1 keer

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:50

detour schreef:
hey TS, get yourself a mountainbike en ga stukjes draven op stevige zandpaden, lekker wandelen, desnoods een keertje pinnen in het dorp, leert ze meteen van alles, maar ga geen uren met haar aan de slag, hoor, een half uur is zat. Geen idee of ze teveel voer krijgt maar je kunt qua krachtvoer best wat afbouwen, als ze maar genoeg ruwvoer eten. Knipoog

Enneh, longeren is echt not done voor ze zeker 2.5 zijn. Sterkte! Ach gut

Als je een echte face-peeling wil dan moet je dat een keer met mijn schimmeltje van nu 26 doen Haha! ( en ik spreek uit ervaring Tong uitsteken )waarmee ik wil zeggen dat niet elk paard daar geschikt voor is.....maar, ik ben het er helemaal mee eens, mijn 4 jarige die ik zeer binnenkort wil inrijden, (zodra de stallen er staan) heeft nog nooit aan een longeerlijn gelopen.

motivatie:
1. ze hoeft geen spieren vooraf te kweken die TEGEN mij gebruikt kunnen worden.
2. longeren, behoudens door iemand die dat goed kan, met 2 lijnen, heeft geen enkel rijkundig nut
3. met longeren maak je ze echt niet "moe" voordat je er zelf op klimt !
4. en not last: het is te belastend voor de botten en spieren, en al zeker voor een paard onder de 3 jaar !
en toch, vandaag halve dag een kraan in de wei gehad ivm egaliseren grond nieuwe stallen, ze stond opde eerste rij om te kijken. Vorig jaar mijn buurman dood in zijn huis, 2 ambulances met zwaailichten toen ik ze van de wei haalde, ..........ze keek er nog niet naar !

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:54

saskiakefie schreef:
Lisa (P_A_R_Love) en ik verzorgen 5 mini appaloosa's. We doen er vanalles mee: lo, dl, ll, vd, nh, grondwerken, aan de hand springen... Maar De eigenaar heeft al iets van 5 keer gezegd: je kan nu wel met sindy beginnen te longeren. Maar elke keer zeggen wij; nee dat doen we niet, ze is te jong, het is slecht voor haar gewrichten. Maar dan zegt hij: oow, daar kan ze wel tegen. Laatst zei hij weer: ze is al bijna 2. Toen zei ik, wannneer is ze dan 2? Hij zei: in de lente.
Nou dat duurt dus nog een half jaar! maar weten jullie iets wat we duidelijk kunnen zeggen waarom we het niet gaan doen?
Ik denk dat de eigenaar het ook wil, omdat sindy toch wel aardig dik is.

kan ook nooit goed zijn voor een 1,5 jarige
en wat is nh?

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:29

hoi, ik wil niet heel vervelend zijn maar keek net op je profiel (voor de duidelijkheid, dit is geen aanval op jou!) maar klopt het dat de merries al met 1jr gedekt worden en met hun 2e al een veulen krijgen?!!! als dat zo is,.. sorry maar dan heeft die eigenaar zowiezo niet echt verstand van zaken wel?!

Ga lekker wandelen met t "veulen" en zeker nog niet longeren, als ze dik in de 2 zit (dus 2,5jr of ouder) kun je daar langzaam mee beginnen. Laat dr nog even paard zijn.

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:33

Mist schreef:
detour schreef:
3. met longeren maak je ze echt niet "moe" voordat je er zelf op klimt !

Moe maak je ze echt wel,.. al je het goed doet Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 16:23

Natural_K schreef:
hoi, ik wil niet heel vervelend zijn maar keek net op je profiel (voor de duidelijkheid, dit is geen aanval op jou!) maar klopt het dat de merries al met 1jr gedekt worden en met hun 2e al een veulen krijgen?!!! als dat zo is,.. sorry maar dan heeft die eigenaar zowiezo niet echt verstand van zaken wel?!

Ga lekker wandelen met t "veulen" en zeker nog niet longeren, als ze dik in de 2 zit (dus 2,5jr of ouder) kun je daar langzaam mee beginnen. Laat dr nog even paard zijn.

uh nee.. Vork

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 16:23

en we springen alleen aan de hand met een 3, 4 en 8 jarige pony.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:29

chanora schreef:
saskiakefie schreef:
Lisa (P_A_R_Love) en ik verzorgen 5 mini appaloosa's. We doen er vanalles mee: lo, dl, ll, vd, nh, grondwerken, aan de hand springen... Maar De eigenaar heeft al iets van 5 keer gezegd: je kan nu wel met sindy beginnen te longeren. Maar elke keer zeggen wij; nee dat doen we niet, ze is te jong, het is slecht voor haar gewrichten. Maar dan zegt hij: oow, daar kan ze wel tegen. Laatst zei hij weer: ze is al bijna 2. Toen zei ik, wannneer is ze dan 2? Hij zei: in de lente.
Nou dat duurt dus nog een half jaar! maar weten jullie iets wat we duidelijk kunnen zeggen waarom we het niet gaan doen?

en wat is nh?

het lijkt me ook niet dat alle 5 de pony's jaarlingen zijn. Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:31

saskiakefie schreef:
Breghje schreef:

Haal er dan eerst in overleg met de eigenaar voer af, helemaal geen krachtvoer meer en veel hooi is nog beter ook, eventueel een handje als je wat gedaan hebt, of als beloning als de eigenaar niet wil dat ze helemaal van het voer af gaat. En een verzekering afsluiten als je de weg op gaat? Het kan hoor, maar volgens mij vallen er veel dingen onder de WA verzekering. Laat idd ook aan de eigenaar een afbeelding zien van de groeiplaten van het paardje, met de daarbij horende jaren dat het gebeurt.

mm oke, heb je daar misschien wat plaatjes van?

Google eens, als je er zelf wat tijd insteekt kan je er meer uithalen dan alleen plaatjes laten zien, dan heb je ook wat uitleg ed.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:21

saskiakefie schreef:

en wat is nh?[/quote]

het lijkt me ook niet dat alle 5 de pony's jaarlingen zijn. Lachen[/quote]
Zijn ze ook niet Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:26

Natural_K schreef:
]

Moe maak je ze echt wel,.. al je het goed doet Knipoog

Geen kans, wel kweek je meer spieren die tegen je gebruikt kunnen worden. Heb er zat ingereden, longeren doe ik alleen om het makkelijker te maken als ik er zelf op zit, dus dat ze het "draf" en " galop" commando kennen.

Verder heeft het alleen toegevoegde waarde als je ze met 2 lijnen longeert, en dat is niet voor iedereen weggelegd, want op de binnenhand in de krul trekken kan iedereen.

Jodiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:38

TNT schreef:
nog niet beginnen met longeren zeer slecht voor de gewrichten, je kunt beter met haar gaan wandelen lekker rechte stukken

Ja, anders krijgt ze er later meer last van Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:07

BEH-->LO

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:16

Zo'n vrouw zei laatst tegen mijn moeder ook dat longeren niet erg is.. Ons veulen is 7 maanden No Cheer Ik zei zo tegen die vrouw dat het heel erg slecht was voor jonge paarden. Zei: 'Nee hoor!! Kan makkelijk, niks aan de hand hoor'. Naja, daar ga ik dus geen verdere discussie mee voeren.. Scheve mond

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:47

We doen er vanalles mee: lo, dl, ll, vd, nh, grondwerken, aan de hand springen...

dit schreef je zelf, maar lo is toch longeren? en dl is toch dubbele lijnen? dat is toch ook longeren? dan ben je daar dus al mee bezich? en springen aan de hand voor een veulen van 1.5jaar vind ik ook helemaal niet verantwoord z'n veulen is daar nog lang niet aantoe, en ll en vd en nh kan ik even geen wijs uit wat is dat dan volgens mij doe je met dat beestje nu al best heel veel als ik het zo lees dat is ook niet zo best. Ik zou gewoon lekker poetsen en wandelen in de wei en dan gewoon lekker veulen laten zijn. Dat ze een dikke buik heeft kan natuurlijk ook zijn dat ze wormen zou kunnen hebben? Maar als ze veel hooi of kuil krijgen dan krijgen ze ook een hangbuikje hoor dat is gewoon bij een pony\paard, want teveel word te dik natuurlijk.

het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd heb begrepen...
Groetjes,

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:36

ja, je moet goed lezen eerst het topic Lachen

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:34

wandel gewoon rustig veel beter dan zo jong al te longeren Haha!