[AR] Waar tikken met de zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Waar tikken met de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:35

BlackDevils schreef:
anneliesdj schreef:
longeren.

De doorsnee menner longeerd zijn paard niet. Die rijdt één keer in de week of maand een ritje en daar blijft het bij.

Hoezo eens in de maand een ritje? Wat doe je dan de rest van de maand Verward

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:23

Ik heb het niet over mijzelf maar als ik naar veel leden van onze vereniging kijk wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:39

Maar ik heb het over mensen die serieus bezig zijn met paarden en die niet voor de gein een paardje in de wei hebben en als het uit komt eens een ritje maken op zondagmiddag.

De meeste mensen die toch wat serieuzer bezig zijn met mennen rijden of longeren toch ook geregeld. Daarbij is dat ook de basis, het is makkelijker om een paard eerst te beleren onder het zadel en daarna voor de kar.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:33

anneliesdj schreef:
De meeste mensen die toch wat serieuzer bezig zijn met mennen rijden of longeren toch ook geregeld.

Dan vorm ik de uitzondering op de regel; ik longeer bijna nooit...

Citaat:
Daarbij is dat ook de basis, het is makkelijker om een paard eerst te beleren onder het zadel en daarna voor de kar.

Er zijn zat mensen die overtuigd zijn van het omgekeerde, dus dit kun je onmogleijk als absolute waarheid verkondigen.

Groeten, SuSEQ

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:48

Ik zeg ook niet dat het een absolute waarheid is maar hoe beleer je een paard anders? Ik mag toch hopen dat je wel eerst longeerd of beleert onder het zadel ipv dat je hem gewoon inspant en lopen.
En jij longeert nooit? Rijd je wel dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:05

anneliesdj schreef:
Ik zeg ook niet dat het een absolute waarheid is maar hoe beleer je een paard anders? Ik mag toch hopen dat je wel eerst longeerd of beleert onder het zadel ipv dat je hem gewoon inspant en lopen.

Tuigers worden (bijna) nooit eerst onder het zadel beleerd (de meeste zelfs nooit).
Tuig erop er achter lopen, band er achter, kar er achter en wegrijden. (dit natuurlijk niet in 1 dag)
Zo doet mijn opa dat. (al jaren trouwens, hij is 83)
Alle paarden die hij heeft beleerd voor de kar (een heleboel) liepen binnen in een kort tijdsbestek op de weg.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:09

anneliesdj schreef:

Zoals het er staat, lijkt het wel alsof er een consensus bestaat over welke volgorde de gemakkelijkste is en die is er niet. Beleren voor aangespannen werk is inderdaad iets anders dan "gewoon inspannen en lopen". Heb je 't wel eens zelf gedaan?

Citaat:

Ik houd mij zelfs hoofdzakelijk op de paarden bezig ipv erachter...

Groeten, SuSEQ

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:11

Ja hoor ik heb zelf genoeg paarden beleert, vandaar dat ik er ook een bepaald standpunt op na houd.
Wat ik maar wil zeggen is; zolang je het anders doet dan inspannen en lopen heb je een manier om ze te leren dat ze niet mogen schoppen naar de zweep.

En jij zit op je paarden ipv erachter? Rijd je wel aangespannen dan?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:53

anneliesdj schreef:
Wat ik maar wil zeggen is; zolang je het anders doet dan inspannen en lopen heb je een manier om ze te leren dat ze niet mogen schoppen naar de zweep.

Zeg dat dan van in 't begin. Lachen Het is natuurlijk wel zo dat veel hobbymenners die niet longeren of rijden op hun paard/pony het dier in kwestie beleerd kopen of laten beleren, zodat ze normaal gezien niet te maken krijgen met zulke problemen.

Citaat:
En jij zit op je paarden ipv erachter? Rijd je wel aangespannen dan?

Er staat hoofdzakelijk, niet uitsluitend...

Groeten, SuSEQ

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:57

Ik zit er ook hoofdzakelijk op hoor.

En hobbymenners, wat versta je daar onder? Als het paard door derden beleert wordt ligt er bij die persoon de verantwoording om de eigenaar te begeleiden met het 'zelf doen' en te vertellen wat wel en niet kan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:01

anneliesdj schreef:
En hobbymenners, wat versta je daar onder?

Deze mensen:
BlackDevils schreef:
De doorsnee menner longeert zijn paard niet. Die rijdt één keer in de week of maand een ritje en daar blijft het bij.

Groeten, SuSEQ

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:06

Maar die maken zich uberhaupt niet druk om de dressuur, het verbaasd mij dat jij zegt mensen op de vereniging te hebben die maar eens in de maand rijden.
De meeste mensen die ik ken die hobbymenners zijn denken er helemaal niet over na of ze op de schouder, kont of rug moeten tikken met de zweep. Wil het paard niet lopen dan krijgt ie een tik en als het paard terug schopt schrikken ze en doen ze het maar niet meer want stel dat.
Lijkt me een goede manier om problemen te voorkomen Clown

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:44

Wat jij en ik denken doet niets af aan het feit in zijn algemeenheid vaak gebeurd. Heeft ook geen enkele zin daarover in discussie te gaan.
Net als over het feit dat zou je het paard op de kont moeten kunnen tikken. De gemiddelde menner heeft niet de capaciteiten om zijn paard netjes onder commando te houden. Wat beter kan ons advies dan zijn dan om het advies te geven niet op de kont van het paard aan te drijven maar vanaf de zijkant bij de singel.
Daarbij komt nog dat het drijven op de kont geen enkele ergonomisch toegevoegde waarde heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 01:52

Waar drijven heeft dat wel dan?
En ik heb ook gezegd dat ik alleen straf door een tik op de kont, net als ik met rijden doe.

Als je gemiddelde menner niet de capaciteiten heeft om zijn paard netjes onder commando te houden zou hij al helemaal niet op de bok mogen zitten.