[AR] met de wagen passeert verkeer wel ineens langzaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Re: met de wagen passeert verkeer wel ineens langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:18

Het 1e wat ik geleerd heb toen ik de weg op ging tijdens mijn 1e menles was: eis je plek op, gaat nooit uiterst rechts rijden, ze zei dat je beter iets meer naar het midden kon gaan zodat je rechts altijd nog ruimte hebt om eventueel uit te kunnen wijken.
Met mijn sulky en shet ben ik best smal en klein op de weg tussen alle auto's, wij moeten dus heel goed opletten dat we echt niet te veel naar rechts rijden, en ze zien ons soms over het hoofd omdat we vrij laag zitten, lager dan een marathon wagen.

Ik ervaar ook dat er echt onwetende mensen zijn en dat zie ik vooral op kruispunten, als ik van rechts kom en voorrang heb zijn er soms mensen die dat echt totaal niet doorhebben, als ze kijken schud ik wel eens mijn hoofd heen en weer van tjonge jonge jonge moet dat nou? ik weet niet of het effect heeft maar misschien gaan ze zich afvragen waarom ik zo reageer Tong uitsteken
Daartegenover merk ik ook dat mensen zich heel bewust zijn dat ze rustig moeten rijden, soms krijgen we zelfs voorrang op plaatsen waar wij moeten stoppen en veel mensen reageren heel leuk, vooral fietsers en wandelaars en soms zwaaien automobilisten .
Ik rijd verder nog niet heel erg veel op de grotere openbare wegen waar je met de auto 50 mag, als ik daar wel rijd is het maar een heel klein stukje, de 30 km wegen vind ik nu nog fijner om te rijden en de plekken waar ik heen wil zijn toch allemaal via de 30 km wegen te bereiken dus dat is wel een voordeel aangezien de wegen bij ons niet heel erg druk zijn.

Wat ik ook vind is dat ze bij de auto theorie lessen enz. veel meer aandacht aan dieren/paarden op de weg moeten besteden.
Ik heb in mei afgereden voor de auto en er staat bijna niks in het theorie boek over het passeren en voorrang verlenen bij paarden, ook word dat tijdens praktijklessen niet goed behandeld vind ik.
Ik heb er ook wel eens over nagedacht net als Joyciej007, om een poster of iets op de wagen te plakken met de tekst: wij zijn ook bestuurders! of Wij hebben ook recht op voorrang! of het helpt weet ik niet, misschien als je in een hele stoet gaat rijden ofzo Tong uitsteken maar dan lijkt het al zowat een halve protestacktie Nagelbijten / Gniffelen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:37

Mijn ouders zijn beide rij-instructeurs voor de auto, mijn vader ook voor motor, vrachtwagen, en vrachtwagen aanhang combinatie.
Heb het er met hun wel eens over gehad, en dan met name over de signalen die menners gebruiken.

Bij het koetsiersbewijs wordt je geleerd om, als je linksaf wilt slaan, leidsels in één hand, en zweep boven je hoofd naar links te steken.
Naar rechts leidsels in één hand en rechterhand naar rechts uitsteken.

Echter; 9 v/d 10 mensen schijnen het niet te begrijpen als ik netjes richting naar links aan geef. rechts is voor hen dan nog wel redelijk logisch, alleen dat met die zweep, dat snappen de meesten niet.

Verontwaardigd vroeg ik aan mijn ouders waarom dat dan niet aan toekomstige bestuurders werd geleerd bij de theorie-lessen.

Het verbaasde antwoord: 'Tsja.... het men-teken om linksaf te slaan (dus met zweep over het hoofd naar links wijzen) is door de instantie van het koetsiersbewijs zélf in het leven geroepen, echter is het geen nationaal erkend verkeersteken, dus wordt dat ook niet tijdens theorielessen behandeld.'.

Dan is het op zich wel redelijk logisch. Denk dat nu de taak is aan de instantie van het koetsiersbewijs zélf om dit soort tekens van menners (en ruiters) te doen laten gelden als offciele, erkende verkeerstekens/gebaren.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:59

Klopt richting aangeven naar links door het zweepgebaar snappen veel mensen niet idd.
Ik rijd nooit alleen, dus ik laat de persoon die links van mij zit dan richting aangeven met de hand, zelf doe ik rechts richting aangeven, dat met je hand aangeven snappen mensen vaak dan weer wel omdat fietsers ook dat hand gebaar gebruiken.

Ik wist niet dat zulke tekens zelf bedacht zijn door het koetsiersbewijs, ik vind ook dat die instantie dan ervoor moet zorgen dat het een erkend gebaar gaat worden, dat zou veel verwarring en onwetendheid uit de wereld helpen misschien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:10

Tsja......... heel slecht maar ik rijdt ook wel vaak alleen.... ik heb helaas niet altijd de mogelijkheid om iemand mee te nemen. Vind het af en toe ook heerlijk ontspannend en rustig, zo in m'n uppie met m'n aanspanning. Maargoed, met z'n 2en is natuurlijk wel veiliger.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:42

Jah dat probleem hebben veel menners volgens mij, dat ze vaak alleen moeten omdat er niet altijd iemand is die mee kan.
Ik mag van de eigenaar niet weg als er niet iemand naast mij zit, ik verzorg de pony's met de dochter van de eigenaar dus ik heb eigenlijk altijd iemand om mee samen te gaan Lachen
Is wel fijn op drukkere kruispunten is er altijd iemand die de pony vast kan houden, zeker op de momenten als er dan iemand langs rijd die dus geen benul heeft van paarden in het verkeer.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:57

Hier kijken ze vaak ook niet uit en rijden ze rustig 80 tot 100 km langs ons meestal als er een auto aan komt ga ik gewoon midden op de weg rijden en als ze vaart minderen dan ga ik pas aan de kant. Laatst had ik ruzie met een bestuurder van een busje die kwam ook achterlijk hard aan rijden en stuur Donder ook een stuk naar het midden moest hij af remmen vraagt hij aan mij waar ik mee bezig was zei heel netjes als je zo hard langs komt rijden kan hij schrikken en voor de auto springen met alle gevolgen van dien. Hij vond het in ieder geval niet normaal en toen hij weg reed begon hij keihard te toeteren, gelukkig dat Donder daar totaal niet op reageerdt sommige mensen Hamer

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:28

Ik moet ook zeggen dat ik het een heel vreemd gebaar vind en totaal logisch dat niemand snapt dat je naar links wil als je daar met je zweep heen zwaait.
Ik steek dus ook altijd gewoon netjes mijn hand uit of laat het de groom doen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:44

Ik heb ook geleerd bij mijn koetsiersbewijs dat dat idd het teken is voor linksaf, maar dat toch niemand dat begrijpt dus je gewoon je groom zijn/haar hand moet laten uitsteken (of zelf doen al je alleen rijd, maar dat leer je natuurlijk niet Haha! ).
Kost geen moeite en maakt het allemaal en stuk duidelijker.

Ik heb zelf nooit veel moeite met het verkeer, maar rijd met mijn shetlander aanspanning dan ook zoveel mogelijk op fietspaden of rustige wegen. Weet dat het niet mag maar is zeker met een shet gewoon veel veiliger en ik ga netjes aan de kant voor fietsers.
Verder is mijn pony wat verkeer betreft bom proef, vrachtwagens enzo zijn geen probleem dus dat scheelt ook weer.
Waar mijn pony en ik meer moeite mee hebben zijn mensen die er dan heel langzaam (vlak)achter blijven rijden. Dan heb ik zoiets van wat wil je nou?
Wel aardig dat mensen soms teveel rekening met je houden, maar doe maar gewoon dat is vaak al genoeg.

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:31

hier rijden ze ook altijd heel erg hard langs je heen, als zt te dicht langskomen sla ik wel eens met de zweep op het dak van de auto, leren ze het wel af...

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:07

Ik rijd aangespannen bij de loonse en drunense duinen en hoef gelukkig maar relatief weinig de weg op. Echter de keren dat ik erop rijd zijn er idd toch auto's die menen dat ze eventjes hard en lomp in kunnen halen. Mijn truc is dan toch om zo lang mogelijk op "mijn" plaats op de weg te rijden en pas wanneer de auto vaart mindert ga ik aan de kant. Ook houd ik geregeld mijn zweep midden over de weg om maar duidelijk te maken dat ze vaart moeten minderen.
Soms rijd ik een stukje over het fietspad wanneer ik zie dat er een hele brede tractor aankomt maar houd dan ook netjes rekening met de fietsers.
Toch zijn fietsers en wandelaars ook een apart volkje...vooral bij de "rustplaatsen" waar de auto's staan en een drankje gedronken kan worden lijken mensen zich er niet van bewust dat ze nog altijd met verkeersregels van doen hebben, ze lopen of staan midden op het pad en lijken niet te snappen dat dan net de enige plaats is waar wij langskunnen.
En wanneer je dan netjes volgens de regels passeert is het commentaar niet van de lucht...
Een beetje respect naar elkaar in de wereld zou volgens mij al een hoop kunnen schelen.