[AR] Opfriscursus voor Diddle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Opfriscursus voor Diddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:33

(weet je zeker dat je maat pony nodig hebt?? Op mijn NRPS-pony van 148 heb ik namelijk een Cob-tuig liggen. Ik verwacht dat jouw pony ook in de D-maat zit en ik denk dat een Cob-tuig dan netter ligt?)

Die zweep is een kwestie van gewenning denk ik? Hoe reageert hij erop met longeren?
Eerst laten wennen aan de hand, zweep tegen hem aanzetten, met de zweep over hem heen aaien, hem laten wijken voor druk van de zweep.
Daarna aan de longe ermee oefenen. Daarna kan je het aangespannen proberen.
Wat heel erg belangrijk is, is dat je áltijd eerst een commando geeft en daarna pas een tikje geven. Dus niet eerst een klap geven en daarna 'voorwaarts' zeggen, maar andersom. Eerst voorwaarts zeggen, daarna nog een keer herhalen op directere manier, daarna zeggen en kort daarop de zweep aanleggen.
Je pony heeft groot gelijk dat hij een bok geeft als je hem onterecht aantikt. Is is mede een kwestie van jezelf africhten Knipoog Kan je wel vertellen, dat dat bij dit soort pony's erg snel gaat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:41

hihi, het tuig wat er voor de foto op ligt, is maatje pony
Nagelbijten / Gniffelen

Met longeren gaat het goed, geen gebok, met rijden kan ik hem gerust eerst tig keer been geven, en daarna over zijn kont aaien, als het hem niet aanstaat geeft hij een lel..
aaien met de zweep mag zelfs tussen zijn achterbenen..
raar fenomeen vind ik het, maar ik ben een beetje bang dat hij voor de kar ook gaat bokken..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:44

Er is een verschil tussen de zweep niet accepteren als hulpmiddel of niet accepteren als jij op een verkeerd moment een tik geeft. En ik denk dat het aan jou de taak is om uit te vinden wat het is.

Heeft hij soms gewoon geen zin in een tik en bokt hij daarom?
Of laat hij gewoon weten wanneer jij hem onterecht een tik geeft?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:45

Ziet er netjes uit, zo te zien heeft Diddle er veel plezier in! Lachen
Al ik dit zie, gaat het hier ook kriebelen... mijn merrie is super beleerd voor de kar, en doet echt niks liever... Haha! maar helaas zelf geen kar/tuig etc, dus zit er voorlopig nog niet in!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:37

Kytha schreef:
Ziet er netjes uit, zo te zien heeft Diddle er veel plezier in! Lachen
Al ik dit zie, gaat het hier ook kriebelen... mijn merrie is super beleerd voor de kar, en doet echt niks liever... Haha! maar helaas zelf geen kar/tuig etc, dus zit er voorlopig nog niet in!

hihi Bloos
een lieve overbuurvrouw doet veel hier Bloos
enige van mij op de foto is namelijk het paard en het hoofdstel Bloos!

@Sjonniej; situatieschets; ik zit in galop, hij valt ernstig terug, i k geef meerdere malen been/een schop (en hij heeft van voren álle vrijheid) maar hij gaat niet naar voor, hier krijgt hij een kriebel (geen knal) met de zweep op zijn kont, en gaat hij kwaad bokken..
bij onterecht doet hij het sowieso (rijd inmiddels zonder zweep, wil mn nek niet breken Clown ) en soms vínd hij gewoon dat het onterecht is..
bij longeren kan het wel allemaal gewoon.. kriebelen, tussen zijn oren, tussen zijn achterbenen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:11

Ik kan vanaf hier de situatie niet zo goed beoordelen. Dit is ook iets wat je even met je instructrice moet overleggen. De zweep is namelijk wel een erg belangrijk hulpmiddel met mennen. Je kunt hem namelijk ook als vervanging van je been gebruiken, om bijv. te voorkomen dat hij over de buitenschouder wegvalt in de sloot.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 21:16

Ik snap hem.. Maar het moet natuurlijk niet het hulpmiddel zijn waardoor je onmiddellijk in de sloot ligt Nagelbijten / Gniffelen
als ik wat meer kan rondsturen en vooral controle houden neem ik hem er wel eens bij. Tot nu is de sloot aan de andere kant van het hek, dus die zweep nog even bijzaak (vind ik dan Bloos )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:21

Het is wel verstandig om hem in je hand te houden, zo leer je hem vast te houden. Dit valt in het begin namelijk niet mee, je moet even een comfortabele manier gaan vinden om hem vast te houden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:15

Napie schreef:
Citaat:
spreken jullie elkaar eens niet tegen over zijn borsttuig dan weet ik tuurlijk niet wie ik moet gaan geloven

Sjonniej, Joycie en ik zijn wel heel ervaren in de mensport (wil zichzelf niet al te veel op de borst kloppen Bloos ) Ik weet niet hoe ervaren Annelies is in de mensport. Doe maar wat jezelf goed dunkt.

en ik sluit me ook bij de 3 musketiers aan. Clown
zowel wat betreft zweep als borsttuig.
een bosttuig zit niet gauw TE hoog. als hij op de luchtpijp zit, merk je dat snel genoeg.dat hij niet mooi afbuigt kan ook andere oorzaken hebben. het lijkt me juist dat als hij zn "onderhals" wat minder uitdrukt (dus afbuigt), meer ruimte krijgt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 22:21

hihi, ik had ook helemaal niet verwacht dat hij met een zenuwlijer aan de leidsels en voor de 2e keer in dik een jaar voor de kar ging afbuigen Bloos (ben ik nou heel soft voor hem? Nagelbijten / Gniffelen )
De zweep komt wel Ja als ikzelf eerst wat zekerder ben, ik ga voorlopig toch de bak niet uit Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:34

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat hij naar de zweep bokt, als hij tenminste al eerder beleerd heeft weet hij waarschijnlijk wel dat dat niet kan voor de kar.
En let idd op jezelf, geef hem alleen een tik als hij die echt verdiend heeft en a la minute, dus niet 5 minuten later want dan snapt hij het al niet meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:18

Complimenten voor Sjonniej; mooie, duidelijke en heldere uitleg over de zweep!

Zweepproblemen komen veel vaker voor, ook hier op bokt zijn er véel vragen over gesteld. De zweep wordt nu eenmaal toch best anders gebruikt voor de wagen dan ohz.
Ik ben van ohz. rijden zo'n 6 jaar geleden volledig overgestapt op het mennen, en het hanteren van de zweep leer je niet zomaar; in het begin was alleen al het vasthouden nog een heel probleem Clown

Zowel paard als menner moeten leren wennen aan de zweep en de daarbij behorende hulpen.
Denk dat het idd in jouw geval het een kwestie is van gewennig voor de pony. Net als Sjonniej al zei, er zit natuurlijk groot verschil tussen het niet accepteren van een onterecht gegeven zweephulp, of het niet accepteren van zweephulpen in het algemeen.
Denk dat het vooral belangrijk is om voor jezelf na te gaan wáar dat gebok naar de zweep nou precies vandaan komt, en om wat voor een reden hij dat doet.
Ikzelf heb eerder een pony voor de wagen gehad die consequent bokte naar de zweep; dat was niet uit angst of onbegrip, dat was puur het niet accepteren van de hulpen, zelfs een lichte tik wekte irritatie bij hem op en dat uitte hij dan door een bok(je) te geven.
natuurlijk heeft iedereen soms verschillende principes en doelen, echter als ik het veilig voor mijzelf én de pony wil houden, zal ik geen gebok naar de zweep tollereren.
Maarja, hoe dat op te lossen? Sommige pony's breng je alleen respect voor de zweep bij door consequent door te tikken op het moment dat ze naar de zweep bokken, net zolang tot ze níet meer bokken.
Echter, sommigen raken hier alleen nog maar meer over de ze*k van, en worden écht link. De pony waar ik het nu over heb behoorde overigens tot deze laatste categorie.

Grondwerk met de zweep heeft bij ons een hoop verbeterd; het is ook eigenlijk een enorme overgang; bij het mennen is de zweep wat de benen van de ruiter zijn ohz.....
En ach, dat nagevelijk lopen, dat komt echt vanzelf wel, dat heeft gewoon training nodig, je kunt tenslotte niet álles tegelijkertijd aanpakken.

Toch zou ik zeker alvast (ookal kom je nog lang de weg niet op) met het probleem van de zweep beginnen, die dingen hebben soms gewoon wat tijd nodig. Op een gegeven moment kom je op een punt dat je ook in de bak de zweep nodig zal hebben, en op de weg heb je natuurlijk áltijd een zweep bij je.

Wat betreft het borsttuig: dat het te hoog zou hangen lijkt mij écht ontzettend sterk. Als een borsttuig te hoog hangt, zal je dat dírect merken bij je pony; te hoog betekent belemmering in de ademhaling, en als er iets mis gaat met de ademhaling mag ik toch hopen dat men dat toch wel in de gaten zal hebben....

echt, 9 v/d 10 keer hangt een borsttuig juist té laag, ipv. te hoog. Anneliesdj spreekt er over dat het misschien fijner voor de pony is om hem lager te hangen. Borsttuig lager hangen betekent alleen maar lager het gewicht trekken en juist dat is voor geen enkele pony beter/fijner.

Ik zou hem gewoon zo laten hangen.... Ik dacht dat ik mijn borsttuig ook altijd best goed hoog had zitten, maar zelfs dan bleek nog dat hij nóg wel een gaatje omhoog kon. Het beeld vertekende nl. voor mij vanwege de nogal brede borstbeschermer. En zo'n pvc beschermer klapt vanzelf om als deze tegen de halsaanzet komt...

Edit: zie net dat ik nog een behoorlijk lange post heb geschreven. Mijn excuses Bloos Vork

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:16

hihi, hartstikke bedankt voor de lange post! Lachen wil er tenslotte alleen maar van leren Knipoog
onder het borststuk zit nu inderdaad ook een beschermer Lachen dus dan blijft hij op deze hoogte hangen Lachen

De zweep is bij grondwerk geaccepteerd, *en nou moet ik eventjes gauw fotos gaan zoeken hoor Bloos *
vorig jaar is hij ten minste 1x actief met de zweep gereden Lachen maar toen is hij bewust alleen ''gezwiept'' en niet getikt Bloos (niet door mij toen, iemand anders nam dids toen voor de kar mee op de weg Lachen )
overigens een foto van hoe hij er toen voor liep
Afbeelding

wat raad jij aan om met de zweep te doen, hem overal aaien en zachtjes tikken mag al, als ik er maar naast sta Lachen
Hij accepteert hulpen die híj als onterecht ziet niet, en zijn beeld verschilt regelmatig van het mijne *LOL* als hij vindt dat hij niet harder hoeft, sja.. maar ik rijd inmiddels al een jaar zonder zweep, enkel met longeren gebruik ik hem nog Lachen

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:34

Als ik dit zo zie krijg ik ook kriebels om mijn fries voor de kar te beleren. Ik zit er serieus over te denken om dat binnenkort te gaan doen. Het ziet er leuk uit zo jullie als span, en het plezier straalt ervan af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:20

Bovenstaande foto geeft een mooi en rustig beeld!

Uit je vorige post blijkt dat hij aaien en zachtjes tikken met de zweep accepteert, 'zolang je er maar naast staat'.
Misschien is dat ook wel een gedeelte van het probleem?
Veel pony's moeten ook leren om een zweephulp van achter te krijgen, net als dat je ze voor het inspannen moet leren om van achter bestuurd te worden.
Misschien dat het eens is aan te raden om, vanaf het grondwerk náast hem, aan de lange lijnen achter hem te gaan lopen en dan proberen aanwijzingen met de zweep te geven.
Dat hij het aaien en zachtjes aantikken al een beetje accepteert, is zeker een stap in de goede richting.

Echter, het blijft natuurlijk moeilijk; als hij inderdaad vind 'ja maar ik hoef niet meer voorwaarts' en hij reageert niet op de stemhulpen, jij geeft dan een kleine zweephulp en hij heeft daar geen trek in, tsja.....

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:49

Ziet er leuk uit zeg! Jullie hebben er volgens mij heel veel plezier in!