[AR] Babs (shetlander) ingespannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuSEQ

Re: Babs (shetlander) ingespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:25

Divine schreef:
Slimme oplossing. Maar het lichtoog kan er ook prima doorheen. Dan wordt je pony helemaal niet meer geprikt in de bochten. Heeft ie veel meer "draai"vrijheid aan de voorkant Knipoog.

Als je goed kijkt, kun je zien dat het lichtoog al door de ringen aan het lamoen zit...

Groeten, SuSEQ

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:30

Oh ja, dat had ik wel gezien, (zie mijn vorige posts), maar in een andere post werd gezegd dat het lamoen er veel verder doorheen moet hangen. Mijn idee is dat het er ook prima doorheen kan hangen (zoals het nu dus hangt).

Je hebt gelijk hoor, zoals je het nu leest, maar ik bedoel het dus net iets anders. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:41

Divine schreef:
JoyCiej007 schreef:
- lamoen mag véel meer door de lichtogen heen

Volgens mij kan dat bij deze aanspanning niet. Voorop het lamoen zitten dichte ogen, waardoor de lichtogen gaan. Omdat dit tuig veiligheidslichtogen heeft, kan dat prima. Net als je nu bij veel marathonwagens ziet....
Op de foto die ik heb geplaatst (zie hier boven) is het wel niet zo duidelijk te zien, maar bij mij is het principe hetzelfde: dichte ogen aan de uiteinden van het lamoen, en veiligheidslichtogen aan het tuig.

Als je het lamoen in de lichtogen legt, dan zijn die ronde ogen van geen nut, en hadden ze er wellicht niet aangezeten?

Opmerking: mijn kennis van sulky's is maar beperkt hoor, maar in principe lijkt het lamoenuiteinde veel op wat veel marathonwagens tegenwoordig hebben...

Dank voor heldere uitleg, weer wat geleerd. Ook mijn kennis van sulky's (en helemaal dit soort 'echte sulky's) is beperkt. Had het nog niet zo heel duidelijk uit de foto's gehaald, maar nu je het zo zegt, lijkt dat idd het geval te zijn.
Echter zie je dan bij de modernere lamoenen van de marathonwagens dat idd de uiteinde van het lamoen 'dicht' zijn, maar meestal zijn ze dan omgebogen tot een soort ovaalvorm (ja sorry kan het niet beter uitleggen, maar je zal wel snappen wat ik bedoel) met wel als gevolg dat je dan idd met veiligheidslichtogen of brancardbeugels moet rijden.
Denk dat je dat ook bedoeld?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:36

@JoyCiej007: dat bedoel ik helemaal! Mijn wagen heeft ook van die ovaal vormige ogen, mijn tuig heeft veiligheidslichtogen. Maar of het oog nu rond of ovaal is, in beide gevallen kan het lichtoog of brancardbeugel er doorheen.

Er zijn marathonwagens die echt ronde ogen hebben (weet het merk zo even niet... Leon??), en daarbij is het lamoen ook nog eens verschuifbaar tijdens het rijden (in het lamoen zit een soort mechanisme, dat als een paard een bocht naar rechts maakt het lamoen aan die kant iets inschuift, en het lamoen links iets uitschuift). Nog iets moderner dus. Of het echt bewezen nut heeft?!?! Geen idee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:08

die 'echt ronde ogen' was ik dus niet mee bekend. en dat 'verschuifbaar lamoen' tijdens het rijden, nooit van gehoord, nooit gezien, maar het klinkt als een super systeem, wat een idee, je moet er maar op komen he Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:48

Joyce; Wellicht is het een idee om voortaan jezelf éerst te verdiepen in nieuwe materie en dáárna pas aanvallende reacties te plaatsen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:14

Sjonniej schreef:
Joyce; Wellicht is het een idee om voortaan jezelf éerst te verdiepen in nieuwe materie en dáárna pas aanvallende reacties te plaatsen.

Ik weet niet hoor, maar mijn bericht was allesbehalve 'aanvallend'. Jouw bericht zou ik eerder als aanvallend kunnen noemen, waarom weer persoonlijk worden?
Zo duidelijk vind ik het nl. niet te zien op de foto's, en daarbij doe ik mij ook helemaal niet voor als 'ik weet het allemaal wel ff beter'. Dat ik toevallig dat ene dingetje over het hoofd heb gezien, nou mijn excuses daarvoor dan maar.... Sigaar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:30

Zie je pb Joyce.
Wat voor jou niet aanvallend lijkt, is voor ons vaak wel erg aanvallend.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:26

Divine: Ja, nu snap ik wat je bedoelt.. Dank voor de uitleg!

JoyCiej007: Jij ook bedankt voor je uitleg.. Ik weet dat je bericht niet aanvallend bedoelt is en dat (bijna) alles wat er gezecht wordt (tegen mij en anderen) is om ons te helpen!!

Morgen ga ik nog eens met haar mennen, ik heb iemand gevonden om foto's te maken dus die zal ik ook plaatsen.. Op die foto's zal ze lopen en niet los staan...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:57

Leuk, ik ben benieuwd naar de foto's Lachen
Dan kun je wellicht dat moment mooi aanpakken om even wat van het tuig te verstellen en uit te proberen Lachen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:59

JoyCiej007: Ja, ik ga zoveel mogelijk proberen aan passen! (kan niet beloven dat alles in 1x goed is!!) Heb je misschien enig idee hoeveel losser de strengen zouden moeten?? Op de foto's zaten ze op het 4de gat..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:46

Ik denk dat wanneer je je strangen 2 gaten losser doet, dat het beter zit.
Maar je moet ervoor zorgen dat de rondjes aan je lamoen, op dezelfde hoogte als het schofttuig zitten, dan zijn je strengen goed.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:54

Sjonniej: Oké, bedankt, ik ga het vanmiddag eens uitproberen!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:33

Hoi Allemaal,

Het rijden vrijdag ging goed, helaas heb ik maar 1 foto omdat mijn batterijen leeg waren..
Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden, dus laat maar horen!
Helaas is het met link omdat de foto te groot is en ik niet weet hoe het te verkleinen...
Sorry voor het ongemak!

http://www.mijnalbum.nl/Album=WUIYXLB8

Groetjes Raänne

xxkimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:42

Schoftje kan nog iets naar achter jaa...
En het borststuk mag nog iets hoger...

Voor de rest heel mooi! Pling

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:25

Het schoftje ligt goed, zo; het mag nog naar achter, maar dat wordt moeilijk met die dikke buik. Vermageren is de boodschap. De strengen lijken nu ook goed van lengte. Het borsttuig mag idd wat hoger, maar het zakt vooraan weg omdat het neit ondersteund is. Zoals iemand al aangaf, ontbreekt daar een riem.

Zorg wel dat je altijd contact houdt in de mond; je linkerleidsel hangt veel te laag door. Voor de rest ziet het er prima uit. Lachen

Groeten, SuSEQ

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:04

Het is niet heel goed te zien, maar ik denk dat je strengen nog 1 gaatje langer mogen. De lichtogen lijken nog steeds iets naar voren te steken. Dan wordt indirect het schoftje ook naar voren gedrukt.

1 kleine aanmerking op je houding: Leidsels iets korter nemen en je onderarmen niet op je benen laten rusten. Een ophouding maken gaat beter als de uitgangspositie van je armen verder naar voren is.

Maarre, ziet er verder al goed uit hoor! Succes met het wegwerken van die dikke buik Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:32

Strengen mogen inderdaad nog 1 gaatje korter, dan zitten die op de juiste lengte.
Je ziet nu heel duidelijk dat je de halsriem van je borsttuig mist. Het achterste gedeelte (waar de riem vastzit) hangt nu op een goede hoogte, het voorste gedeelte zakt naar beneden. Dus even op zoek naar de voorste riem, dan hangt je borsttuig ook helmaal goed.
Menner mag gaan uitstralen dat ze het leuk vind en niet dat het een straf is. Dus; Lekker actief, rechtop gaan zitten, armen dragen, allert zijn, contact nemen met de mond en glimlachen Knipoog
Ik zie de zweep niet op de foto? Misschien komt dat omdat ik mijn bril niet op heb, of anders mag de menner die de volgende keer weer netjes vasthouden.

Zoals ik al eerder heb gezegd; Super dat je onze adviezen wil aannemen en er direct wat aan doet!!!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:06

Dank voor jullie reacties!!

Nu twijfel ik wel ffe, de 1 zegt strengen gaatje korter en de ander zegt strengen gaatje langer..
Dus wat is het nu eigenlijk...
Ik ga op zoek naar die riem!
Oké, ik zal ook gaan werken aan mijn houding!
Het lijkt me wel lastig (vermoeiend) om mijn armen te dragen, en goed contac te nemen met de mond!
Is dat niet lastig voor de pony als je contact houdt met de mond??
Glimlachen doe ik niet veel maar dat komt (denk ik) omdat ik mij concentreer op het mennen..
En wat wordt er precies bedoelt met allert zijn??
Ik had zeker een zweep vast alleen zie je die blijkbaar niet..
Het is een lange dressuurzweep, Ik gebruik geen menzweep omdat ik deze zweep prettiger vind om vast te houden, en die menzweep is zo lang voor zo'n kleine pony...

Heel erg bedankt voor jullie tips en adviezen!!
Ik heb daar zeer veel aan!

Groetjes Raänne

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:51

Ik denk dat Sjonniej een typfoutje heeft gemaakt, strengen nog 1 gaatje langer, niet korter.

Je moet toch proberen contact te houden met de mond. Uiteraard niet met je gewicht aan zijn mond gaan hangen, maar proberen om aanleuning te zoeken. Als jij je armen op je benen laat rusten, kun je eigelijk maar twee dingen doen.
Of je hebt je leidsels te lang, en je hebt dus geen contact met zijn mond, of je leisels zijn te kort, en je hebt teveel contact (lees: je stoort de pony teveel in zijn mond).
Om een goede middenweg daarin te vinden zul je je armen zo moeten plaatsen dat je met de beweging van de pony mee kan gaan, en je een prettig, licht contact met de mond kan houden.
Dit kan alleen als je je armen hoger houdt. Voor de pony is het niet storend, als je maar mee gaat met de beweging van zijn hoofd.
Dit lijkt lastig/vermoeiend, maar het went zo.

Over de zweep: doorgaans wordt aangehouden dat je met de zweep bij het schoftje moet kunnen komen. Een zweep die alleen maar tot de kont van de pony komt is te kort.
Er zijn zwepen van 1.40m, die zijn al vrij kort. Is het juist de slag van de zweep die je hindert, dan kun je deze altijd dubbel vouwen en een stukje vast tapen aan de zweep.
Ook hier geldt: zo'n langere zweep went vanzelf Knipoog.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:56

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:08

Divine: Oké, maar zijn ze dan niet te lang? Ze hangen nu al vrij ''los''. Ik dacht namelijk altijd dat de strengen strak moeten staan...

Dankjewel voor je adviezen! Ik ga daar zeker ook aan werken!
De teugel/arm houding is dit te vergelijken met het teugelcontact onder het zadel? Als dit zo is zal dat een goed hulpmiddel zijn!

Ik vind de menzweep niet fijn om mee te rijden omdat de zweep vrij zwaar is... En aangezien je de zweep moet vast houden...
Maar de dressuurzweep is eigenlijk iets te kort..

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:11

wat een schatje Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:15

Mennen en onder het zadel rijden is eigenlijk precies hetzelfde. Behalve dat je wat verder weg zit en geen beenhulpen kan geven. Echter doe je met je handen precies hetzelfde; Je houdt dus contact met je paardje en geeft aanwijzingen waar hij heen moet.
Zie het contact met zijn mond als een kinderhandje die je vasthoudt:
Daar moet je niet hard in knijpen, dat doet zeer.
Die moet je ook niet te los vasthouden, dan glipt hij door je handen.
Je moet niet te veel druk nemen, want dan trek je het kindje de lucht in.
Je moet ook niet geen steun geven, want dan valt hij om.

Zoals ik al zei zou het inderdaad goed kunnen dat je de zweep niet kan zien op de foto. Het is echter wel van belang dat je een menzweep hebt. Je moet namelijk je zweephulpen geven op de plaats waar een ruiterbeen ligt. Dit is mogelijk met een menzweep vanwege de lange slag. Het is dus de moeite waard om op zoek te gaan naar een zweep die daar precies lang genoeg voor is en niet zwaar is.

Over de strengen;
Je lamoen duwt nu je schofttuig naar voren. Wanneer je je strengen langer doet zal het lamoen wat terugzakken t.o.v. de pony. Ik had het daarnet dus inderdaad verkeerd opgeschreven.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 18:20

spitenmazz: Dankjewel!!

Sjonniej: Het voorbeeld met het kinderhandje is zeer goed! Het is een duidelijke vergelijking en makkelijk om te onthouden! Kan het veel kwaad om geen lange zweep te hebben? Ik bedoel enkel aanwijzingen geven met stem en teugels?? Niet dat ik je niet geloof maar wil het gewoon eens weten!
Ik zal de strengen een gaatje langer doen! Maar zijn ze dan niet te lang?? Aan gezien ze gespannen moeten staan (heb ik ergens gelezen) en dat zullen ze dat niet doen...
Erg bedankt voor je adviezen en zo! Ik heb daar heel veel aan..