[AR] 2,5 jaar en betuigd, kan dit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2,5 jaar en betuigd, kan dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:28

Met betuigen verpruts je lichamelijk niks, en wat gebeurt er dan met dravers? Ik geloof dat ik iets heb gemist!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:46

Ik ken voorbeelden genoeg van paarden die vroeg artrose hebben doordat ze te jong aan het werk zijn gegaan. Ongetwijfeld zal dit ook wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:53

Dat denk ik ook wel, Black Devils. Maar een paard krijgt geen artrose als het als tweejarige een paar keer in de week even rondsjokt met een tuig op en een licht wagentje achter de kont.
Ik heb menig tweejarige tuigmak gemaakt, waarna ze weer de vrijheid krijgen tot ze minimaal drie zijn. Een tweejarig ding doorrijden, in wat voor discipline dan ook, is nooit goed maar dat heb ik ook nooit beweerd...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:10

suleilitha schreef:
Dat denk ik ook wel, Black Devils. Maar een paard krijgt geen artrose als het als tweejarige een paar keer in de week even rondsjokt met een tuig op en een licht wagentje achter de kont.
Ik heb menig tweejarige tuigmak gemaakt, waarna ze weer de vrijheid krijgen tot ze minimaal drie zijn. Een tweejarig ding doorrijden, in wat voor discipline dan ook, is nooit goed maar dat heb ik ook nooit beweerd...

Helemaal mee eens! Werken is inderdaad niet goed voor zo'n jong ding, maar beleren met een lichte wagen kan perfect.

Groeten, SuSEQ

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:46

Maar wat ik dan nog steeds niet helemaal snap, waarom het diertje al lastig vallen op 2 jarige leeftijd. Een leeftijd waarop hij enorm veel energie (en aandacht) kwijt is aan zijn groei en ontwikkeling op allerlei vlakken. Waarom niet nog even dat jaartje wachten tot hij 3 is, een leeftijd waarop hij minder energie kwijt is aan zijn ontwikkeling en zich dus meer kan richten op zijn ontwikkeling als rijpaard/menpaard.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:34

Sjonniej schreef:
Maar wat ik dan nog steeds niet helemaal snap, waarom het diertje al lastig vallen op 2 jarige leeftijd. Een leeftijd waarop hij enorm veel energie (en aandacht) kwijt is aan zijn groei en ontwikkeling op allerlei vlakken. Waarom niet nog even dat jaartje wachten tot hij 3 is, een leeftijd waarop hij minder energie kwijt is aan zijn ontwikkeling en zich dus meer kan richten op zijn ontwikkeling als rijpaard/menpaard.

Waarom op tweejarige leeftijd? Omdat dat met sommige paarden gewoon handiger en vooral veiliger is.
Bovendien is beleren iets anders dan sportklaar maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:34

Pcies, Albert.

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:50

waarom veiliger??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:52

Omdat de paarden zich doorgaans minder verzetten, daarom.
Ik heb eenmaal een driejarige tuiger betuigd en dat was de eerste en de laatste keer, op tweejarige leeftijd zijn ze nog een stuk makkelijker.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:27

Wij beleren veel paarden met 4 en zelfs met 5 jaar...en geen enkel probleem....Hangt er misschien vanaf hoe je met de paarden omgaat....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:01

frisiangirl schreef:
Wij beleren veel paarden met 4 en zelfs met 5 jaar...en geen enkel probleem....Hangt er misschien vanaf hoe je met de paarden omgaat....

Het vergt inderdaad soms iets meer geduld en vakmanschap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:10

Winnie_Smit schreef:
Ik ben heel lang uit de paardensport geweest (25 jaar) maar ik merk dat de sport in Nederland enorm geëvolueerd is.

Het aanrijden of betuigen van paarden onder de 4-5 was 25 jaar geleden not done. In Amerika was dit echter in sommige kringen heel normaal om je paard vanaf 2 te beleren.

Met het overwaaien van het Western-rijden is heeft dit Amerikaanse idee m.i. hier ook aan terrein gewonnen. Dat je paarden best jonger dan 4-5 kan beleren en betuigen.

Of dit nou voortschrijdend inzicht is, ik twijfel. Misschien heeft het meer met mode te maken.

Volgens mijn opa (83 jaar) gingen de (werk)paarden vroeger (50 jaar terug) met 1 1/5 jaar al voor de kar.
Dit werd +/- 30 jaar geleden 2 a 2 1/2 jaar. En dat is bij (bijna) alle tuigers nog steeds zo.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 07:48

Als je nu kijkt naar de hengstenkeuring van de friezen, zie je dat de jonge paarden nu naar het najaarsonderzoek gaan, dus niet meer in februari, maar oktober (of november?). De oudere paarden mogen in het voorjaar het onderzoek afleggen. Goede zaak

Over tuigers: ik ben sinds kort op zoek naar een span en de paarden die ik gezien heb waren allemaal 2 1/2 en nog niet beleerd. En dat waren allemaal grotere stallen die veel dekhengsten en wedstrijdpaarden hebben. Dus ik denk toch dat deze ook later beleerd worden.

Aardbijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:23

Paarden worden meestal rond de 2,5 - 3 jaar ingereden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:29

Tja, ik zit dan toch nog steeds te wachten op de krachtsport beoefening van 3 -4 jarige peuters. Snap niet dat er nog geen sportscholen voor die doelgroep geopend zijn.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:06

BlackDevils schreef:
frisiangirl schreef:

Het vergt inderdaad soms iets meer geduld en vakmanschap.

Het beleren vergt altijd vakmanschap en bij een jong paard, zeg twee jaar, moet je gewoon voorzichtig zijn.
Beleren heeft helemaal niets met krachttraining te maken; juist niet! Het heeft alles te maken met vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:01

En als het in alle rust verloopt komen er des te minder krachten bij kijken.
Ik heb recent een anderhalf jaar oud tuigertje aangeschaft. Waarom een anderhalfjarige? Omdat ik dan zeker weet dat het niet is beleerd want dat wil ik zelf doen. In alle rust!!

Moderatoropmerking:
Reacties verwijderd, omdat het topic al meer dan 2 weken stil lag en weer omhoog geschopt werd.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 26-11-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: modopmerking toegevoegd

ladybuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:48

Princesje schreef:
Ik ben opzoek naar een paard en pluis regelmatig de advertentiewebsites uit. Nu kwam ik een advertentie tegen van een wat kleinere Fries die 2,5 jaar is. Hij is niet ingereden maar al wel helemaal betuigd. Kan dit? Is dit niet slecht voor een paard van 2,5 dat nog niet uitgegroeid is?

Graag jullie mening! Haha!
een fries is een koudbloed, en koudbloed dieren groeien langer door en zijn met 6 jaar daar klaar mee. 2.5 jaar is een duimzuiger. als dit dier rustig betuigd is en op harde weg heeft gelopen, dwz niet zwaar belast is, en nu tot 3.5 jaar licht stapwerk doet, is het niet zo erg.
ladybuzz.

ButeoButeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:19

Ik denk dat je met 2,5 jaar best een beetje kunt beginnen. Ik help af en toe mee met een minishetje,hengtje van 2,5jr, van een vriendin. En hij vind t heel leuk om ook op die manier wat aandacht te krijgen. Aan de lange teugel en op stem commando leren reageren en een enkele keer met t weisleepje erachter en natuurlijk goed belonen Knipoog T gaat al heel goed, maar we houden het kort en leuk. We wachten nog wel even met t karretje totdat ie wat ouder is. Mijn vriendin doet er ook vrijheidsdressuur mee en dat vindt ie echt geweldig! En hij leert op die manier op een speelse manier halt houden, wennen aan vlaggen enzo.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:10

Ik denk ook dat je al rustig kunt beginnen, daar wordt het paard echt niet minder van. Kijk maar eens naar de hengsten die nu al voor de keuring zijn geweest, die zijn nu ook 2,5 en die hebben ze echt niet zo maar uit de wei geplukt. Daar is echt wel mee getraind. Ze worden volgend jaar pas 3 . en er zullen ook wel hengsten bij zijn van mei-juni enzo. Die hebben ook al wel gewerkt dwz longeerwerk.
Ik vind het altijd zo'n flauwekul om te zeggen dat ze nog veel te jong zijn. Ze kunnen rustig een paar maal per week een minuutje of 10 a 15 een beetje rondlopen in de bak. Je moet er natuurlijk niet op gaan zitten of zwaar laten trekken , maar dat weet iedereen toch neem ik aan. Alles wat ze nu weten en normaal vinden is straks als het echt begint mooi meegenomen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:22

suleilitha schreef:
Omdat de paarden zich doorgaans minder verzetten, daarom.
Ik heb eenmaal een driejarige tuiger betuigd en dat was de eerste en de laatste keer, op tweejarige leeftijd zijn ze nog een stuk makkelijker.

nou bij tuigers zou ik dat ook doen, tuigers slopen hun hele stallen en zijn groot en gebruiken hun krachten dan ook nog es ff.
en zoals shetten die halen vanaf dat ze seconde op de wereld zijn al rottigheid uit, kleine opdondertje:P
maar wel sgattig hoor:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:36

Ladybuzz, even voor je info, een Fries is géén koudbloed!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:05

Als je met 2,5 jaar echt pas begint met longeren, dan hoofdstelletje, tuig enz. Dan ben je zo ongeveer wel bij zijn 2,8e als hij voor de wagen kan, dan kan het al prima! Knipoog Als het inrijden dan maar wat wordt uitgesteld, ik denk ook dat paarden het veel leuker vinden om zo hun leventje te kunnen beginnen, en niet onder het zadel! Haha!