Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Dat denk ik ook wel, Black Devils. Maar een paard krijgt geen artrose als het als tweejarige een paar keer in de week even rondsjokt met een tuig op en een licht wagentje achter de kont.
Ik heb menig tweejarige tuigmak gemaakt, waarna ze weer de vrijheid krijgen tot ze minimaal drie zijn. Een tweejarig ding doorrijden, in wat voor discipline dan ook, is nooit goed maar dat heb ik ook nooit beweerd...
Sjonniej schreef:Maar wat ik dan nog steeds niet helemaal snap, waarom het diertje al lastig vallen op 2 jarige leeftijd. Een leeftijd waarop hij enorm veel energie (en aandacht) kwijt is aan zijn groei en ontwikkeling op allerlei vlakken. Waarom niet nog even dat jaartje wachten tot hij 3 is, een leeftijd waarop hij minder energie kwijt is aan zijn ontwikkeling en zich dus meer kan richten op zijn ontwikkeling als rijpaard/menpaard.

frisiangirl schreef:Wij beleren veel paarden met 4 en zelfs met 5 jaar...en geen enkel probleem....Hangt er misschien vanaf hoe je met de paarden omgaat....
Winnie_Smit schreef:Ik ben heel lang uit de paardensport geweest (25 jaar) maar ik merk dat de sport in Nederland enorm geëvolueerd is.
Het aanrijden of betuigen van paarden onder de 4-5 was 25 jaar geleden not done. In Amerika was dit echter in sommige kringen heel normaal om je paard vanaf 2 te beleren.
Met het overwaaien van het Western-rijden is heeft dit Amerikaanse idee m.i. hier ook aan terrein gewonnen. Dat je paarden best jonger dan 4-5 kan beleren en betuigen.
Of dit nou voortschrijdend inzicht is, ik twijfel. Misschien heeft het meer met mode te maken.

BlackDevils schreef:frisiangirl schreef:Wij beleren veel paarden met 4 en zelfs met 5 jaar...en geen enkel probleem....Hangt er misschien vanaf hoe je met de paarden omgaat....
Het vergt inderdaad soms iets meer geduld en vakmanschap.
Princesje schreef:een fries is een koudbloed, en koudbloed dieren groeien langer door en zijn met 6 jaar daar klaar mee. 2.5 jaar is een duimzuiger. als dit dier rustig betuigd is en op harde weg heeft gelopen, dwz niet zwaar belast is, en nu tot 3.5 jaar licht stapwerk doet, is het niet zo erg.Ik ben opzoek naar een paard en pluis regelmatig de advertentiewebsites uit. Nu kwam ik een advertentie tegen van een wat kleinere Fries die 2,5 jaar is. Hij is niet ingereden maar al wel helemaal betuigd. Kan dit? Is dit niet slecht voor een paard van 2,5 dat nog niet uitgegroeid is?
Graag jullie mening!
T gaat al heel goed, maar we houden het kort en leuk. We wachten nog wel even met t karretje totdat ie wat ouder is. Mijn vriendin doet er ook vrijheidsdressuur mee en dat vindt ie echt geweldig! En hij leert op die manier op een speelse manier halt houden, wennen aan vlaggen enzo. suleilitha schreef:Omdat de paarden zich doorgaans minder verzetten, daarom.
Ik heb eenmaal een driejarige tuiger betuigd en dat was de eerste en de laatste keer, op tweejarige leeftijd zijn ze nog een stuk makkelijker.
Als het inrijden dan maar wat wordt uitgesteld, ik denk ook dat paarden het veel leuker vinden om zo hun leventje te kunnen beginnen, en niet onder het zadel!