[AR] Nu al tuig opleggen om volgend jaar te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Re: Nu al tuig opleggen om volgend jaar te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:28

persoonlijk zou ik ook nog wachten! Zéker tot 3 jaar. In mijn persoonlijke mening denk ik dat mensen véél sneller geneigd zijn verder te gaan met het "opleren" als het paardje eenmaal goed zou reageren op het optuigen, dan kriebeld het altijd om toch nog net "dit en dan dat" te proberen.... stel dat je paardje alles super zou opnemen, dan zit je in "no time" in het tuigje, en je paardje zal je ook wel trekken, maar denk aan de platen in de achterbenen! hij zal je trekken, maar op 10 jaar is hij versleten!! Die renpaarden "of de paarden die met 2 al beginnen) zul je ook zelden op 18jaar nog zien gaan!

dit is mijn persoonlijke mening Lachen ik weet hoe verleidelijk alles is.
Luister niet naar "de andere" maar luisteren naar je hart, wat jij denkt dat goed is!
De ene zegt 7 jaar, de andere zegt 1.5 ! geloof me! voor drie jaar vind ik dat je niet moet beginnen!
je hebt hem aan de longe, gebruik een dubbele longe, aangezien je hem ook al bit- mak hebt, en leer hem alle commando's al, Zonder tuigje. Het tuigje op zicht weegt niets (als je geen leder neemt tenminste) maar ik wéét dat de neiging gaat komen.

als hij bijna 3 is (2jaar 10maand) ofzo dan zou ik beginnen met optuigen en aan de hand wandelen, en dan opleren zoals nu in het bitnummer staat. Niet leren slepen meteen erin zetten, maar met latten oefenen (zit BIT)

xxx zonder haat hé lotte Lachen je kent me , kheb enkel goed voor jou en romeo

Citaat:
Even over het tuig: maakt het gewicht van het tuig iets uit? Of zijn de meeste tuigen goed draagbaar voor een welsh van 1.20m? Over tuigen heb ik niet veel verstand, ik weet meer af van het optuigen en het mennen zelf..(wat ik toch wel iets belangrijker vind )

ik zou een tuigje kopen van nylon x seculeder
voordeel is dat het zeer licht is (zie ettienne tuig) maar een super voordeel is dat seculeder NOG STERKER is dan gewoon leder én je hebt géén onderhoud eraan, nou ja, een emmer water, spons erover en ophangen maar. Zeker als je besluit hem toch te trainen en hij mocht ergens van schrikken zal het tuigje niet zo snel overknappen als een leder tuigje. en hoe lichter hoe prettiger!

Als ik het tuig van woest opneem, krijg ik alles gedragen, als ik het leder tuig neem, dan krijg ik enkel het borstriem opgehoffen Lachen
Laatst bijgewerkt door Woest op 23-10-08 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:31

Met latten oefenen is levensgevaarlijk.
Ik heb bijna alle paarden die ik heb betuigd, op tweejarige leeftijd betuigd.
De oudste die ik heb betuigd is nu bijna twintig en loopt met het grootste gemak van de wereld nog vele kilometers per week.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:36

wat is daar gevaarlijk aan? iemand houdt het paard vast en leidt hem rond in een bak, de man met de latten loopt achter hem, als het paard wegspringt, dan laat de man achter toch gewoon de lat vallen of wijkt uit, die latten hangen toch niet vast aan het paard?

sja suleititha ieder zijn mening , ik geef enkel de mijne, en blijf er bij dat voor 3 jaar beginnen niet goed is! zeker niet aangezien een paard zijn achterste benen pas volgroeit zijn op 7 jarige leeftijd, én een paard zijn achterbenen MOET gebruiken om te trekken en dit ook een verschil is met onder het zadel (alhoewel je dan ook beter niet voor 3j begint)

ik weet dat de TS het beste voor heeft met haar welsh ik ken haar persoonlijk en haar paardje ook, het is zo"n mooi dier dat ik enkel het beste voor hem wens, waar ik ook niet aan twijfel dat z'n eigenares hetzelfde voorheeft.

daarom ook Lotte: doe wat je denkt dat je paardje aankan, een topic als dit geeft je enkel meer twijfel omdat iedereen een eigen mening heeft, zelfs ik zou een andere mening hebben dan jij en het is belangrijk dat jij de keuze maakt die bij romeo past
Succes! hou me op de hoogte, je weet dat ik achter je sta!
Laatst bijgewerkt door Woest op 23-10-08 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:38

7 jaar en dan pas onder het zadel?
Als je niks met een paard doet, ontwikkelen de spieren zich ook niet en zit je met een zevenjarige die zo slap is als opkloppudding, niet gezond!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:39

(was al aan het editen voor je dit schreef) Clown

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:42

Woest schreef:
In mijn persoonlijke mening denk ik dat mensen véél sneller geneigd zijn verder te gaan met het "opleren" als het paardje eenmaal goed zou reageren op het optuigen, dan kriebeld het altijd om toch nog net "dit en dan dat" te proberen.... stel dat je paardje alles super zou opnemen, dan zit je in "no time" in het tuigje, en je paardje zal je ook wel trekken, maar denk aan de platen in de achterbenen! hij zal je trekken, maar op 10 jaar is hij versleten!!

ik weet dat je helemaal niets verkeerd bedoelt met je posts hoor Knipoog
Maar ik wil wel even benadrukken dat ik hem nog niet ga laten trekken. Iemand heeft me de raad gegeven om al een tuigje te kopen, het opleggen en er achter lopen met een lange lijn. Dit allemaal zonder enig gewicht er achter te hangen.

Gewoon lopen doet ieder paard, dan zal lopen met een tuigje op de rug heus niets doen aan de platen in de achterbenen.

Woest schreef:
In mijn persoonlijke mening denk ik dat mensen véél sneller geneigd zijn verder te gaan met het "opleren" als het paardje eenmaal goed zou reageren op het optuigen, dan kriebeld het altijd om toch nog net "dit en dan dat" te proberen....

Ik wil ook niet zo snel mogelijk beginnen met opleren, ik wil gewoon doen wat me aangeraden wordt. Zeker als deze raad komt van iemand die ook Welsh pony's heeft die in de koets staan.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:27

nou dan zeg ik succes ermee! onthou enkel dat elk paard anders is, hiermee spreek ik ervaring tussen de reality shock die ik meemaakte bij overgang van charleck naar fanny naar woest en tussen woest en milo

xxx ik

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:30

Ik zou spelenderwijs alles doen met je paard , went hij vast overal aan gewoon tuig opleggen en hoe meer je bezig bent met het paard hoe eerder hij overal aan gewend is, ook aan allerlei geluiden /obstakels/auto's enz enz laten wennen...het is hetzelfde als met kinderen je hoeft ze niet te laten werken of te schrikken enz ...maar overal aan laten wennen kan geen kwaad ...maar wel nu spelenderwijs doen...en vooral veel praten/belonen met je paard...Succes ermee.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:22

sander_lotte schreef:
@ Sjonniej: Omdat ik er niet zeker van ben of het wel gezond is voor het beestje...

Van een tuig opleggen gaat hij niet dood hoor, krijgttie niks van. Ligt er wel aan wattie al gewend is (dekensingeltje bv).
Doe eerst het voorbereidende werk zoals dekensingeltje, hoofdstelletje iets onder zn staart door enzo.
Leer hem wennen dmv lange lijnen aan iets tegen zn benen aan en zorg dat hij eerst aan de lange lijnen en longe goed op stemcommando's reageert. Daarna pas klepjes op en het hele tuig op.

Maar aangezien hij pas 2 is heb je nog alle tijd en kun je het op je gemakje aanpakken. First things first. En bij twijffel ervaren hulp erbij vragen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:59

Vippie schreef:
sander_lotte schreef:
@ Sjonniej: Omdat ik er niet zeker van ben of het wel gezond is voor het beestje...

Van een tuig opleggen gaat hij niet dood hoor, krijgttie niks van. Ligt er wel aan wattie al gewend is (dekensingeltje bv).
Doe eerst het voorbereidende werk zoals dekensingeltje, hoofdstelletje iets onder zn staart door enzo.
Leer hem wennen dmv lange lijnen aan iets tegen zn benen aan en zorg dat hij eerst aan de lange lijnen en longe goed op stemcommando's reageert. Daarna pas klepjes op en het hele tuig op.

Maar aangezien hij pas 2 is heb je nog alle tijd en kun je het op je gemakje aanpakken. First things first. En bij twijffel ervaren hulp erbij vragen.

Ik heb een longeersingel gekocht, zodat ik hier al mee kan oefenen. Dan ga ik met een gewoon hoofdstel longeren aan de lange lijnen, zonder kleppen.

Ik doe dit alles ook niet alleen, ik kan altijd hulp vragen aan ervaren personen(mensen die ervaring hebben met het opleren van jonge paarden, het opleren voor de koets, longeren aan de lange lijnen,...). Deze hulp gebruik ik uiteraard ook Knipoog

Ik ga eerst op mijn gemakje zoeken naar een tuigje. Voordat ik dit heb, zullen we wel al een paar maandjes verder zijn. Ik zorg er ook voor dat hij eerst het longeren aan de lange lijnen gewoon is.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:45

Komt dus helemaal goed zo te lezen. Veel beleerplezier!!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:11

Normaalgezien komt het wel goed ja Haha!
Ik ben al aan het stappen aan de lange lijnen, soms raakt hij even in de war, waardoor hij dan achteruit gaat, maar in het algemeen gaat het prima.

Ik heb wel 1 zaakje waar ik niet zo tevreden over ben, ik zal het even schetsen.
Ik doe hem dus een hoofdstelletje aan en een halster, de lange lijnen maak ik vast aan het halster, zodat ik hem nog niet belast in de mond.
Nu merk ik wel, dat Romeo erg naar buiten gaat hangen. Dit doet hij enkel op de plaats waar het richting huis is.
Eerst dacht ik, ik begrens de buitenteugel en met de binnenteugel probeer ik hem te corrigeren, maar dan doet hij het nog feller. Toen heb ik eens gedacht: vanaf het moment dat hij dat gaat doen, word ik een beetje losser, maar als ik dat doe, draait hij zijn achterste naar mij toe en dan gaat hij gewoon naar de kant waar hij naartoe wil.
De enige oplossing(volgens mij) is dan om gewoon het eerste te doen, maar met een vrij harde hand... Alleen dan lukt het, hoewel hij erg blijft hangen.
Kan dit kwaad? Ik denk dat hij het niet goed voelt, doordat ik hem aan het halster vast maak...
Het is een open plaats waar ik het doe, maar ik doe het in een hoekje(en in dat hoekje is een klein weggetje richting huis)
Misschien is het een oplossing om het in zijn weide te doen, er is een weide die wat smaller is... Maar ik ben niet echt voorstander om in de wei te rijden of te longeren.
Reden:
1. De kans is groot dat het paard gaat denken: dit is MIJN weide, en IK ben hier de baas.
2. Voor het gras lijkt het me ook niet echt gezond...

Jullie mogen altijd reacties geven!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:18

Ik denk dattie nog een beetje te jong is in zn koppie om begrenzen ed te begrijpen. Hoofdstel zou ik hem ook nog niet indoen omdat ze rond deze periode aan het wisselen zijn dus dat kan vervelend aanvoelen in de mond waardoor hij enige druk rond zijn hoofd probeert te ontwijken.
Met een stalhalster heb je zowizo niks te vertellen qua druk/begrenzen ed dat soort zaken. Maar dat had je zelf ook al door.

Als je hier toch mee door wilt gaan wil een menzweep wellicht helpen zodat je hem wat meer kunt ondersteunen. Maar denk dat je beetje te ver op hem vooruit loopt nu. Geef hem de tijd om dingen te verwerken en ga niet te snel. Snapt hij iets niet, terug naar de basis tot waar hij het wel snapte.

Zoalng je geen uren (neem aan dat je dit maar minuutje of 10 doet in stap) rondwandelt kan het op het gras geen kwaad. Doe het iig op een plek waar hij zich vetrouwd voelt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 14:33

Je zegt dat ik terug moet gaan naar de basis tot waar hij het wel snapte, maar dit is bij mijn weten de basis Vork
Ik denk dat ik eens in zijn wei ga proberen, daar is het afgezet, dus heeft hij niet de vrijheid om zo te gaan hangen.
Ik zou hem natuurlijk ook kunnen laten hangen, maar zo ga ik hem dat gedrag aanleren denk ik, en dan gaat hij denken dat het zo moet.

Ook zei je dat je denkt dat ik wat vooruitloop op hem, maar ik doe echt de basis: stappen aan de dubbele longe. Dit doe ik maar 10 minuutjes per week. Dat lijkt me niet te veel.
Maar volgens mij kan je niet spreken van vooruitlopen op het beestje, aangezien ik de basis al doe. Natuurlijk geef ik hem net zoveel tijd als hij nodig heeft, ik zal niets forceren.

Het is niet de bedoeling dat hij alles al leert ivm druk en begrenzing, maar aangezien hij zo ging hangen, dacht ik het misschien zo op te lossen.

Maar het kan inderdaad zijn zoals je zegt, dat hij misschien aan het wisselen is, en dat het bitje in zijn mond wat vervelend aanvoelt. Ik kan natuurlijk altijd eens proberen zonder.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:45

Je hebt 4 posities: ernaast/ervoor (met wandelen), de longeerpositie, erachter (wat je nu doet) en dan erop (voor zover mogelijk).

Longeren ana de dubbele longe vind ik voor een 2 jarige al behoorlijk ver vooruit (maargoed ieder voorzich).

ver vooruit lopen bedoel ik geestelijk, hij snapt je niet dús loop je te ver vooruit. Je gaat behoorlijk snel en hij kan het blijkbaar niet verwerken (geestelijk dan).

Basis is bij mij gewoon lekker wandelen aan de halster en even lekker niks (zeker op die leeftijd) zodat hij alles wat hij tot nu toe geleerd heeft kan verwerken. Anders krijg je op latere leeftijd sneller en meer problemen.

Maar zoals ik al zei ieder voorzich maar luister goed naar je paard, verzet is altijd een teken dat je een stapje te ver bent gegaan, zeker bij zulke jonge paarden zoals die van ons. Ze zijn nog maar 2 he, vergeet dat niet. Je hebt nog járen voor de boeg dus geniet van de tijd dat ze nog niks hoeven behalve lekker spelen en standaard dingetjes zoals wandelen, verzorging enzo.

De rest komt allemaal wel als ze er aan toe zijn in hun koppie.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 10:07

Vippie schreef:
Je hebt 4 posities: ernaast/ervoor (met wandelen), de longeerpositie, erachter (wat je nu doet) en dan erop (voor zover mogelijk).

Bedoel je erachter aan lopen? Dit doe ik namelijk niet...
Ik longeer hem met een dubbele longe, ik sta dus in het midden en hij stapt grote cirkels rond me.
Ik doe dit omdat ervaren mensen me dit hebben aangeraden, aangezien ik hem volgend jaar voor een koetsje wil opleren.

Kenyaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:14

mijn pony is nu ook ongeveer 2.5 en nog wat (weet het niet precies..iig wordt ze volgend jaar drie *LOL* wandel met dr in het bos en heb haar vorige maand eens voor het eerst een hoofdstelletje ingedaan,nog niks met bet bit gedaan hoor, gewoon dat ze t om heeft..
vorige week ook voor het eerst een zadeltje opgelegd, ze vond het allemaal wel oke geloof ik.
Ik heb het idee dat ze het allemaal wel leuk vind,die nieuwe dingetjes leren. ik longeer haar echter nog niet daar vind ik dr wel weer wat te jong voor.
Zolang ze het leuk vind allemaal zie ik er niks verkeerds in om alvast een beetje te 'oefenen'. is toch wel fijn voor straks voor het echte werk! is niet alles ineens kei nieuw en raar!
het is dat ik nu nog geen tuigje heb, anders ging ik dat binnenkort toch ook vast eens een keertje proberen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:19

Wat is er mis met spelenderwijs iets om je paard hangen? Daar wordt hij alleen maar gemakkelijker van. Puppies wen je toch ook aan d egrote wereld als ze jong zijn. Zolang je niet op je paard gaat zitten en hem fysiek belast is er niets aan de hand. Veel jonge paarden vinden het zelfs erg leuk om "gekke dingen" te doen.