Hoe touwtjes maken? (Longeren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Hoe touwtjes maken? (Longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:20

Silly1972 schreef:
1 tip nog, zorg wel dat je de touwtjes niet te strak zet, hij moet wel met zijn hoofd ruimschoots naar beneden kunnen. anders verpest je hem er alleen maar mee, terwijl het juist voor het goede moet zijn. En laat zoals Suzanne zegt er wel even iemand naar kijken of het allemaal wel goed zit.
Veel werkplezier

Volgens mij wordt er wel degelijk duidelijk gemaakt dat je er wel goe mee om moet gaan en dan ben ik niet de enige.

En ze probeert duidelijk ook aan haar pony te denken!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:20

superwoman schreef:
Hoe zit het nu met hulp?
Sorry maar daar wordt totaal niet op in gegaan....
Een hulpteugel kan handig zijn bij goed gebruik. Een hulpteugel kan een marteltuig worden bij verkeerd gebruik. Het lijkt zwaar onderschat te worden door de ts.

Ik heb begeleiding gehad van de eigenaar van mn andere vz paard Knipoog
Er is dus wel verteld van hoe en wat, maar zij longeerd met een slof, wat ik dus wat minder vind, omdat daar altijd een druk is..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:51

Rachel_x schreef:
superwoman schreef:
Hoe zit het nu met hulp?
Sorry maar daar wordt totaal niet op in gegaan....
Een hulpteugel kan handig zijn bij goed gebruik. Een hulpteugel kan een marteltuig worden bij verkeerd gebruik. Het lijkt zwaar onderschat te worden door de ts.

Er is dus wel verteld van hoe en wat, maar zij longeerd met een slof, wat ik dus wat minder vind, omdat daar altijd een druk is..

touw of slof maakt niks uit.
Daarbij hoef je echt geen druk te laten staan op een slof.

De enige begeiding die je heb gehad, ging dus over een paard die al ervaring had.
Bij een pony die nog niet met bijzet is gelongeerd, zou ik zelf met elastiek beginnen.
(en degelijk materiaal wel te verstaan)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:00

superwoman schreef:
Rachel_x schreef:

touw of slof maakt niks uit.
Daarbij hoef je echt geen druk te laten staan op een slof.

De enige begeiding die je heb gehad, ging dus over een paard die al ervaring had.
Bij een pony die nog niet met bijzet is gelongeerd, zou ik zelf met elastiek beginnen.
(en degelijk materiaal wel te verstaan)

Maar als ik het goed begrijp, heb je bij touwtjes geen druk, als het paard zich ontspant. alleen als hij met zn hoofd te hoog loopt. Bij elastiek heb je dan toch altijd druk?

(sorry als ik je verkeerd begrijp Tong uitsteken)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:08

Of je met touwtjes of met een slof longeert is precies hetzelfde. Bij beide maak je een driehoek tussen longeersingel(zadel) hoofd en longeersingel(zadel) Het is dus echt precies hetzelfde. Een touwtje is alleen wat makkelijker vast te maken dan een slofteugel.

Bij een elastiek hoor je niet steeds druk te hebben, dan is hij verkeerd afgesteld.

Als je niet precies weet hoe het met touwtjes moet, zou ik het niet doen... Eerst leren hoe het moet. Lammert Haanstra heeft ook een handig boekje gemaakt. Dus dat of de DVD is echt een aanrader (nog beter... Beide!)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:11

Oke bedankt Knipoog Weten jullie hoe duur zon Dvd is en waar die te verkijgen is?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 17:51

Wat raden jullie mij nou aan? Wel of geen hulpmiddel, en zo ja, welke? Lachen

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:56

Ik heb het boek inclusief dvd bestel van lammerthaanstra bij divoza heel handig! Wordt precies verteld hoelang het touw moet zijn en hoe je de longeer lijn aan het bit moet vast maken enz.

En je zou ook een sperriempje aan de singel kunnen doen en daar de touwtjes aan vast maken.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:56

ik raad een ervaren persoon die je helpt aan. ben zelf
erg fan van de pessoa, deze werkt niet alleen bij de hals,
maar neemt ook de achterhand goed mee.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:57

Rachel_x schreef:
Oke bedankt Knipoog Weten jullie hoe duur zon Dvd is en waar die te verkijgen is?

Ik heb em hier vandaan:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... roepID=244

Het kost ff wat maar het is beter dan al die verschillende meningen van alle mensen hier Knipoog niet negatief bedoeld hoor maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer Knipoog

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 17:58

Nino94 schreef:
Ik heb het boek inclusief dvd bestel van lammerthaanstra bij divoza heel handig! Wordt precies verteld hoelang het touw moet zijn en hoe je de longeer lijn aan het bit moet vast maken enz.

En je zou ook een sperriempje aan de singel kunnen doen en daar de touwtjes aan vast maken.

Edit; heb het al. Valt nog best mee, 20 euro Lachen Had het duurder verwacht.. iK denk dat ik er wel 1 ga aanschaffen Lachen
Laatst bijgewerkt door Rachel_x op 09-10-08 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:59

dvd & boek exl. verzendkosten 30 euro. Maar ik zal wel via de telefoon bestellen want het staat niet op het internet.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:00

ja, waarom dan perse met zijn hoofd in de krul? je kan ook gewoon met een touwtje aan zijn halster hoor Clown

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:06

watdanhe schreef:
ja, waarom dan perse met zijn hoofd in de krul? je kan ook gewoon met een touwtje aan zijn halster hoor Clown

Sorry, wat bedoel je precies?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:07

Ja ik snap het ook niet hellemaal Tong uitsteken

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:18

watdanhe schreef:

Het gaat er niet over dat het hoofd in de krul moet.... het gaat erom dat het paardje van TS het hoofd meer naar beneden brengt en zo dus meer over de rug gaat lopen in plaats van met het hoofd in de sterren en de rug wegdrukken Knipoog

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 18:46

Baxter schreef:
watdanhe schreef:

Het gaat er niet over dat het hoofd in de krul moet.... het gaat erom dat het paardje van TS het hoofd meer naar beneden brengt en zo dus meer over de rug gaat lopen in plaats van met het hoofd in de sterren en de rug wegdrukken Knipoog

En dat bedoel ik idd.

iemand die me begrijpt. Huilen van het lachen

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:27

dan is denk ik de pessoa met de lang en laag stand een goede optie. weet niet of je hier ervaring mee hebt?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:28

Nee, daar heb ik geen ervaring mee.. Lachen

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:21

Baxter schreef:
watdanhe schreef:

Het hoofd naar beneden brengen hoeft niet te betekenen dat hij de rug niet weg drukt...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:00

Heb je dit al overlegd met de eigenaar van het paardje dat je rijdt. Voor hetzelfde geld wil je dingen gaan doen die niet kunnen of mogen met deze pony. Daarnaast is longeren of rijden met hulpmiddelen zonder ervaring al heel snel schadelijk voor een paard.

Als je dan toch iets van een hulpmiddel wilt gebruiken doe dit dan in overleg met de eigenaar en bepaal dan wat het slimste is. Pessoa, touwtjes, elastiek of helemaal niets.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:19

karuna schreef:
Heb je dit al overlegd met de eigenaar van het paardje dat je rijdt. Voor hetzelfde geld wil je dingen gaan doen die niet kunnen of mogen met deze pony. Daarnaast is longeren of rijden met hulpmiddelen zonder ervaring al heel snel schadelijk voor een paard.

Als je dan toch iets van een hulpmiddel wilt gebruiken doe dit dan in overleg met de eigenaar en bepaal dan wat het slimste is. Pessoa, touwtjes, elastiek of helemaal niets.

De eigenaar maakt het allemaal niet uit Knipoog Ik mag doen met de pony wat mij het beste lijkt, hij heeft er nog niet zo heel veel verstand van.. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:51

Rachel_x schreef:
De eigenaar maakt het allemaal niet uit Knipoog Ik mag doen met de pony wat mij het beste lijkt, hij heeft er nog niet zo heel veel verstand van.. Lachen

och en jij wel, dat scheelt. Clown
Sorry, maar ik vind het sneu voor de pony dat er aangeklooit wordt. (al zijn de bedoelingen goed, dat begrijp ik best) Zo als je zelf aan geeft weet je het verschil van werking niet van de verschillende hulpteugels die je van plan bent om te gaan gebruiken.
Ik ben wel blij dat je iig je best doet om info te vinden hier op bokt. Helaas leer je paardrijden, longeren etc niet via de computer.
AUB zorg dat en ervaren persoon je helpt en dat je goed materiaal heb. Paardrijden is nou eenmaal duur en lessen hoort daarbij, je bent immers met een levend wezen bezig die je door je hobby onbedoeld lichamelijk pijn kunt doen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:58

Ik longeer meestal met elastiek, of met de pessoa.

Ik heb ook wel met touwtjes gelongeerd, en dat hoeft niet ingewikkeld te zijn met musketons en een singelstukje; vouw het touw dubbel en maak in het midden een lus, die doe je om de singel. Dan doe je de touwtjes door het bit (van onderen gezien van binnen naar buiten)
Dan maak je het uiteinde met een knoop vast aan de singelstoten of aan de ringetjes bovenaan je zadel.
Uiteraard moet dit niet te strak, pony moet lekker voorwaarts neerwaarts kunnen lopen
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 10-10-08 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:58

superwoman schreef:
hoofd vastsnoeren, terwijl je geen ervaring heb, is iig niet zo'n goed idee. Niet de juiste middelen is ook geen aanrader. Die combinatie is gewoon PIEP.
Je wil juist je pony longeren voor de pony toch? Doe het dan goed en neem niet zoveel risico's die negatief kunnen uitvallen voor de pony!

Hier ben ik het mee eens, toch zei iemand een keer tegen me dat zoiets beter is dan de pessoa-teugel omdat deze teveel meerekte en het paard dan alsnog niet afleerde terugtrekken enzo. de touwtje bleven dan stil en doordat de touwtjes niet meegaven zou het paard dan in gevecht gaan met zichzelf en dan vanzelf gaan toegeven. de pessoa zou teveel meegeven dus als het paard een keer vasthield of in protest kwam kan dat makkelijk bij de pessoa.. Ik ben wel erg blij met de pessoa omdat dat deel aan de achterkant een zeer goede functie heeft en ik liever de touwen slap zie hangen