Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

criollolover schreef:ik heb een 2 jr en 4mnd oude merrie, ben begonnen met longeren, pakt ze goed op, nou hoor ik in mijn omgeving dat ik moet oppassen, denk erom dat je paardje het kan verwerken..... tja, leuke opmerking, maar hoe moet ik dit opvatten? ik bedoel, kan ik zien aan haar als ze het aankan ja of nee, en zo nee, hoe zie ik dat dan, missch domme vraag, maar ik longeer haar 2 x per week, 10 minuten, dat moet toch kunnen? het gaat verder heel goed, ze snapt alles goed tot nu toe......nou brand maar los....
suleilitha schreef:Longeer jij dan één kant om, Pipo?
. [***] schreef:Je kan van alles doen met een 2 jarige, maar niet longeren.
Op een volte werken is erg belastend, vooral voor het binnenachterbeen, 2 x in de week is voor een volwassen paard al meer dan genoeg. Voor een 2 jarige is het overbodig en eventueel zelfs schadelijk.
Verder hoef je ze de beginselen niet te leren, want ieder paard kan longeren.
En afgezien van het lichamelijke heb je ook het geestelijke aspect nog.
Ga wandelen over het harde om de pezen te ontwikkelen, laat haar vrij bewegen in de bak maar alsjeblieft niet longeren.
Becky_Claire schreef:Ik heb toevallig ook een 2,5 jarige. Daar ga ik vele mee aan de hand doen over balkjes draven naast hem rennen en draven en als ik dan hooo stappen zeg dat hij ook wel terug gaat naar stap. Gister heeft hij voor het eerst peeskappen om gehad hij vind het allemaal prima. Maar echt met hem beginnen longeren enzo doe ik pas in april dat vind ik dan wel weer vroeg genoeg
LDRD schreef:Zal ik nog even een duit in het zakje doen.
Mij is ooit door een veearts van een vooraanstaande kliniek geadviseerd om met veulens vanaf een paar maanden al regelmatig te longeren. Aangetoond zou zijn dat deze zich daardoor beter en sterker ontwikkelen (ook de structuur van de botten!) dan ongetrainde veulens.
Breitling schreef:afgezien of het goed is of niet begrijp ik niet wat het nut is een paard wat nog niet eens 2,5 is te longeren?
Voor de band hoef je dat inderdaad niet te doen, want dat krijg je zonder ook wel. Voor zo'n jong paard is het absoluut belastend en wat is het nut?
Als je je paard op bijv 3,5 jaar wil gaan inrijden is 1 a 2 maanden van de voren beginnen met longeren lang zat. Een paard is echt niet dom hoor na een paar keer weet die echt wel hoe het moet.