Paard bezweet op stal/in de wei zonder deken>ervaringen gevr

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Re: Paard bezweet op stal/in de wei zonder deken>ervaringen gevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:41

Ik zet de mijne ook nat op de wei, maar idd wel uitgestapt. En als hij zo erg gezweet heeft dat het schuim erop staat, dan sop ik hem zelfs af met een spons en een emmer water en daarna meteen met het zweetmes eroverheen, mits het niet vriest. Dan drogen met stro en dan rollen laten in het zand. Droog zweet jeukt, en gedroogde gezwete vacht voert (mijns inziens) de regen slechter af. Nooit enig probleem gehad!

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:14

Goed uitstappen en anders niet zoveel werk doen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:26

Mijn ervaring is dat het per paard ontzettend kan verschillen. Daarom vind ik het ook wel logisch dat er mensen zijn die zeggen 'kijk uit!' en anderen weer roepen 'maak je geen zorgen dat gaat gewoon goed'. Wij hebben thuis Shetlandpony's, eentje die kan echt niet met een lange vacht staan. Ze raakte uit zichzelf bezweet, ging hoesten en heeft zelfs een aantal keer koliek gehad omdat ze haar warmte niet kwijt kon. (door DA bevestigd). Of ze nu een half uur werd uitgestapt, met zweetdeken op stal ging, in het zand kon rollen etc. Ze was alleen maar sjaggo en had totaal geen werklust meer. Vacht eraf gehaald en van de ene op de andere dag ging het weer prima.
Een van onze andere pony's doet het juist weer prima op een lange vacht. Zweet wel wat als hij gewerkt heeft maar kan daarna gewoon weer naar buiten zonder problemen.

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:32

hoe kan je rijden zonder poetsen?

sorry, beetje domme vraag misschien Geld, geld!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:36

xchanelle schreef:
hoe kan je rijden zonder poetsen?

sorry, beetje domme vraag misschien Geld, geld!

Je haalt natuurlijk wel altijd een borstel over de plek waar het zadel komt te liggen, daar wil je geen zand, klonters of andere rommel onder hebben.
Ik haal zelf met regelmaat een borstel over het hele lijf om alles weer netjes recht en glad te leggen, vacht functioneert het beste als alle haren los van elkaar zijn. Maar ik maak me dan niet druk over wat zandkorreltjes die er tussen de haren blijven zitten, dat is alleen onder het zadel een punt van extra aandacht.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:48

Rijden tot een paard bezweet is, is niet natuurlijk, in ieder geval

Wilde paarden zouden zich niet zo in het zweet lopen.

Dus ik denk dat je voor dit probleem gewoon even terug moet grijpen naar 'normal' en een deken opdoen tot hij helemaal droog is. Lijkt me nogal gevaarlijk voor spierbevangenheid, om zo'n bezweet paard zonder deken de wei in te knallen.

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:15

Daar ben ik het niet mee eens, paarden in het wild rennen zich zo vaak in het zweet als er gevaar is waarvoor ze weg moeten rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:42

scoopje schreef:
Wilde paarden zouden zich niet zo in het zweet lopen.

Een paard hoeft niet eens een wild paard te zijn om zichzelf in het zweet te lopen.
Wat denk je van een intensief speel- en renkwartiertje in de wei.
Of wanneer er iets 'engs' is, waardoor paarden in de wei gaan lopen rennen en zich opwinden.
Het zweten is echt geen foutje van de natuur. Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:36

Onder het zadel zweet mijn paard al na 10 minuten stappen Clown vooral met die wintervacht. Is gewoon erg warm.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:33

Een paard in het zweet rijden is gewoon niet natuurlijk.

Dus ik vind het dan hypocriet om onder het motto 'alles natuurlijk' geen zweetdeken te willen gebruiken, maar je paard wel in het zweet te rijden.

Het is misschien minden handig voor de baas, maar je bent het imo wel aan je paard verplicht om het eerst te laten drogen voor je het weer het land in jaagt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:39

Een paard rijden is niet natuurlijk scoopje, maar zweet is een bijzonder normaal fysiek verschijnsel.. Of je het er nu aan rijdt, of rent of speelt..

Mijn Tinkerwollie staat ook 24/7 buiten en vooralsnog zonder schuilmogelijkheid. Na een buitenritje is ze uiteraard bezweet, dat kan niet anders met deze hoge temperaturen maar al wel een wintervacht in wording. Ik heb nog geen problemen gehad om haar bezweet buiten terug te zetten.

Afgelopen zomer heb ik haar echter na een zware dagtocht buiten in de wei laten staan en heeft ze 's nachts een pittige bui over zich heen gehad. De dag erna was haar rug te pijnlijk om door te rijden. Dat was denk ik vooral te wijten aan de inspanning an sich, niet aan het weer of het buitenstaan..

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:12

Tis maar hoe je het bekijkt.

Je zou ook kunnen zeggen dat jouw paard op dat moment spierbevangen was en dat je dat had kunnen voorkomen door haar niet zo'n hevige temperatuurschok op haar spieren te laten krijgen.

Ik wil niet zeggen dat iedereen die hier in het topic zn paard zomaar buitenzet goedkoop doet, maar dit lijkt me toch een beetje een voorbeeld waar het woord 'natural' gebruikt wordt om voor het gemak van de baas de normale verzorging aan de kant te schuiven....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:17

Het was geen temperatuurschok.. Ze werd halverwege de avond op de weide gezet en kreeg 's nachts een bui over zich heen. Dat was die ene warme week afgelopen zomer, dus niks koude nachten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:36

scoopje schreef:
Ik wil niet zeggen dat iedereen die hier in het topic zn paard zomaar buitenzet goedkoop doet, maar dit lijkt me toch een beetje een voorbeeld waar het woord 'natural' gebruikt wordt om voor het gemak van de baas de normale verzorging aan de kant te schuiven....

Tis maar net wat je onder "normale verzorging" verstaat.
Wanneer jouw paard heeft lopen rennen en spelen in de wei, en bezweet raakt, sta je dan ook klaar met een zweetdekentje?

Bovendien gaat een zweetdeken op leggen sneller dan je paard wat langer uitstappen en de tijd geven om in het zand te rollen e.d.. Hoezo "voor het gemak"?

En "goedkoop". Ik heb hier zweetdekens, winterdekens en een regendeken in de schuur liggen, al jaren ongebruikt. Knipoog

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:47

Als mijn paard speelt in de wei is hij hoogstens een héél klein beetje nat op zn borst.

Ik heb nog nooit een paard zien 'spelen' totdat-ie helemaal kletsnat was, zoals bij het rijden wel gebeurt. Als ik mn paard zo aantref in het land zou ik eerder denken dat er wat mis was.

Dus nee, dat is niet hetzelfde.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:58

Hmmmm, dat kunnen ze hier wel doen hoor, mijn 2 jarige met dik vachtje staat al gauw flink te zweten na een paar rondjes rennen.... Knipoog En verder niets mis mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:00

scoopje schreef:
Ik heb nog nooit een paard zien 'spelen' totdat-ie helemaal kletsnat was, zoals bij het rijden wel gebeurt. Als ik mn paard zo aantref in het land zou ik eerder denken dat er wat mis was.

Ik heb het dikwijls gezien bij diverse kuddes.
Met name een kudde waar ook veulens bij liepen. De veulens begonnen te rennen en te keten en de volwasen paarden deden vrolijk mee. Het was een behoorlijk groot weiland (iets van 2 ha), dus ze hadden alle ruimte om te concurreren wie 't hardst kon galopperen en het hoogst kon bokken. Haha! Prachtig gezicht! En ja, daarna stonden ze puffend en drijf van het zweet bij te komen van het spel.
Allemaal kerngezonde paarden, dus niks om je zorgen over te maken.

Ik weet niet hoeveel ruimte jouw paard heeft en of hij ook speelkameraadjes heeft, maar nat worden van spelen en rennen, is geen unicum en al helemaal niks om je zorgen over te maken. Knipoog

Btw, als een 'wild' paard moet vluchten en moet rennen voor z'n leven en doodsangsten uitstaat, zal deze ook behoorlijk bezweet raken en niet ziek of dood neervallen zodra de kust weer veilig is. Pling

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:32

scoopje schreef:
Een paard in het zweet rijden is gewoon niet natuurlijk.

Dus ik vind het dan hypocriet om onder het motto 'alles natuurlijk' geen zweetdeken te willen gebruiken, maar je paard wel in het zweet te rijden.

Het is misschien minden handig voor de baas, maar je bent het imo wel aan je paard verplicht om het eerst te laten drogen voor je het weer het land in jaagt.

dat is wel een beetje negatief gezien hoor. Lang uitstappen, droogwrijven en laten rollen kost meer tijd dan kort uitstappen en er een dekentje opgooien. Daarnaast is "het land injagen" natuurlijk niet hetzelfde als je paard rustig in de wei zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:54

nogmaals, hoe nat is nat.
Ik spreek bij een nat paard in zijn wintervacht over dikke witte plakaten onder het dekje, op de hals en tussen de benen.
Dat vind ik echt geen eerlijke situatie voor het dier.
Stoppen met trainen zal een natural zeggen, scheren is dan toch echt mijn keus. Ik heb geen paard om van een afstandje naar te kijken.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:39

Inderdaad Sizzle, das wat ik bedoel. Doet een normaal paard heus niet uit zichzelf op de weide.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:42

Ik hoef trouwens mijn eigen dier nooit te scheren hoor, die krijgt geen haar en zweet ook niet snel.
Ik heb echter bij 2 paarden van een ander vorig jaar toch aangedrongen tot scheren anders zou ik stoppen met trainen die waren echt dagelijks zijk en zijk nat en hadden uren nodig om weer op temperatuur te komen.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:47

Ik leg gewoon een goede waterdichte deken op. Kunnen ze de hele dag naar buiten en er groeit geen dikke vacht onder.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:50

Mijn Shetlander zweette zich altijd suf als we lekker uit rijden waren geweest. Van top tot teen, ik zorgde gewoon dat we vlak voor we bij het land waren ze goed op adem was en haar zweet niet meer "heet" was, maar goed. Ook het zadel eraf en ermee een stukje in mijn hand lopen zodat het deel onder het zadel ook droog was.

Nooit ziek geweest en het was dan wel een Shetlander, maar ze was mega slank en in topconditie en had een hele dikke vacht ('s winters)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:02

Sizzle schreef:
nogmaals, hoe nat is nat.
Ik spreek bij een nat paard in zijn wintervacht over dikke witte plakaten onder het dekje, op de hals en tussen de benen.

Een paard in de wei heeft geen dekje op Clown , maar een nat paard in de wei met een dikke wintervacht, ja dan bedoel ik nat over het hele lijf en tussen de billen.
"Dikke witte plakaten" lijkt mij eerlijk gezegd niet zo gezond Bloos! . Krijgt het paard te veel eiwit binnen? Wordt het te zwaar getraind? Wordt er te veel gevraagd? Levert het rijden/trainen stress/spanning op bij het paard? Allemaal zaken om over na te denken. Knipoog
Sizzle schreef:
Dat vind ik echt geen eerlijke situatie voor het dier.

De natuur heeft het volgens jou dus niet goed gedaan?
Wil je die paarden dan vertellen dat ze niet meer mogen spelen, sjezen, knallen en rollebollen in de wei, omdat het zweten ze ziek maakt? En paarden in de vrije natuur dat ze niet meer mogen vluchten en niet bang hoeven te zijn omdat zweten hen ziek maakt?
scoopje schreef:
Inderdaad Sizzle, das wat ik bedoel. Doet een normaal paard heus niet uit zichzelf op de weide.

"Normaal paard"? Ik weet niet wat jij gewend bent, maar in ieder geval ben jij - zo te lezen - niet bekend met kuddes met vooral ook jonge paarden, die alle ruimte en gelegenheid hebben om paard te kunnen zijn. Wellicht ken jij alleen paarden die op een postzegellandje lopen, of in een paddock, of op stal staan, of geen weidemaatje hebben of alleen weidemaatjes met wie ze niet willen spelen?

Hoe dan ook, als jullie zo graag dekens willen gebruiken, vooral doen als jullie dat beter lijkt. Ik heb alleen maar aangegeven dat het niet nodig is. Doe ermee wat je wilt. Knipoog

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:06

Mijn draver heeft als enigste reden een deken op omdat hij zijn warmte tijdens het trainen moeilijk kwijt kan, zo blijft zijn vacht wat minder fluffy (hihi Bloos). Is dus ook alleen maar voordeel voor het paard en natuurlijk ook voor mij! Lachen

Ben het 100% met Joviban eens Haha!