Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alleen ik kan hem steigeren maar beter niet leren, want hij maakt er misbruik van. 

) merrie loopt als een hondje achter mensen aan an 15 minuutjes grondwerk.
)
bonfire24 schreef:ik vind het ook onzin maar ja dat is mijn mening daar over.

Urielle schreef:Ik doe wel aan grondwerk. Ik verwacht nl. dat mijn peerd braaf naast me blijft stappen, stil staat (en blijft staan) op mijn verzoek en opzij gaat als ik hem ergens 'om' zet. Dat noemen we hier gewoon normale omgang met het paard en hoeft geen dure cursus voor gevolgd

Ze worden er juist slimmer van
(maar ik kan me voorstellen dat menigeen hier op bokt niet graag heeft dat z'n/haar paard slimmer is dan hij/zij zelf
, daarom is het maar "onzin", dat vrijheidsdressuur
)
mick75 schreef:Echter, een paard dat op "afstand" zijn trainer gehoorzaamt hoeft onder zadel niet perfect te lopen. Sommige paarden (vooral de wat sensibeler paarden) kan ik aan de hand prima hanteren en (vrijwel) alles mee doen, maar onder zadel kan ik er niets mee omdat ik mijn eigen onrust onder zadel moeilijker kan verbergen (ze voelen immers ook je spierspanning aan onder zadel, wat ze aan de hand niet kunnen voelen).
Valt "luisteren" naar je paard echter ook onder de noemers "grondwerk" en "vrijheidsdressuur"?
) met grondwerk bezig. De meeste echter bouwen het niet verder uit dan alleen de pratische dagelijkse zaken.
) het gehoorzamen op een stemcommando dat hij zich moet gedragen als hij op de wasplaats staat en jij net even om de hoek een borstel pakt.....etc etc....Pessade schreef:Waar eindigt opvoeding en begint VD?
Voor mij is een chambette of spaanse pas gewoon basis opvoeding. Erg handig soms bij hoefsmid en dierenarts.