Gezonde wintervacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Re: Gezonde wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:38

Mijn merrie (warmbloed) heeft in de zomer een blinkend grijze vacht, in de winter is haar vacht ook behoorlijk dof en dik...

Niet de meest elegante foto maar zo krijg je een idee van de zomervacht:
Afbeelding

Wintervacht:
Afbeelding

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:15

Vlindie schreef:
Jullie ook bedankt voor de reactie's. Inderdaad, ook ik denk dat het per paard verschilt.
Mijn IJslander heeft een giga-wintervacht, nu al. Met appeltjes, net als bij het paard van Vjestagirl.
Zodra ik hem lekker gepoetst heb dan glanst zijn vacht ontzettend. Ik denk dat dat dus ook met de kleur van doen heeft.

De pony van mijn dochter glanst ook wel, maar beduidend minder. Hij heeft dan ook een vos-kleur en
volgens mij valt de glans dan een ietwat minder op?

Leuk peerdje Lies. En Jentel, wat een keigave Fjord!!

Groetjes en een fijn weekend gewenst!
Vlindie

dank je!!
Het is een kruising fjord.. ze is ook maar 135 stokmaat...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:28

heel veel mensen vinden een wintervacht er sowieso 'slecht' uitzien, omdat ze gewend zijn aan al die blote paardjes die in de winter onnatuurlijk kort haar hebben.

AfbeeldingAfbeelding
mooi om te zien hoe goed de vacht isoleert. Er zit rijp op de vacht die niet ontdooit!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:35

Ik ben het eens met arabesk dat de meeste mensen een normale wintervacht er al niet goed uit vinden zien.
sommige mensen hier zeggen dat een wintervacht nooit glanst, maar in de zon glimmen die van onze 2 haflingers wel hoor. zonder zonnetje niet, maar dan in de zomer ook niet zo.
Ik denk dat een gezonde vacht er glad en (inhetzonnetje) glanzend uit ziet .afgelopen winter stond er een paard bij ons in de wei (daar kan ik geen foto van plaatsen, niet mijn paard) en die vacht vond ik er ook niet echt fantastisch uit zien, allemaal hobbels en bobbels er in, heel dof.
ik zal even foto's zoeken van mijn eigen paardjes...

sultan:
Afbeelding

nour:
Afbeelding

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:02

Nou, vandaag de instructrice gesproken. Meteen ter berde gebracht hetgeen ze me vorige week vertelde.
Wat zij bedoelde te zeggen met dat het paard er 'bloot' uitziet/zag was meer in de richting dat hij wel wat
ronder mocht worden. Dus bijkomen. Mijn dochter rijdt ongeveer 5 keer per week, waarvan 4 keer intensief.
Het bloot-zien kan beter uitgelegd worden als 'schraalheid'.

De vacht vond ze op zich nog niet eens zo slecht er uit zien. Echter, doordat hij kennelijk wat energie tekort schiet
(vraag-aanbod) gaf ze aan dat op het moment zijn condite beter zal zijn, zijn vacht ook beter zal tonen. (glans)

We hebben nog even vergeleken met de andere (deken-dragende) paarden die op dat moment ook in de bak reden.
Hij is een 'buitenpaard', dat verschil kun je duidelijk zien. Slecht eruit zien doet hij niet, maar het kan beter.

Heeft iemand tips om hem energieker te krijgen. Ik weet dat 24/7 veel energie kost, graag wil ik hem niet tekort doen.
Minder rijden is niet echt een optie.

Bedankt voor de bijgevoegde foto's. Oh, ik houd er toch zo van om te zien wat een vacht biedt. Die foto van Arabesk,
in één woord; Geweldig!!
Willeke_nijs, je zou toch werkelijk denken dat het twee verschillende paarden zijn, wat een verandering van kleur, prachtig!
Zaina, onze pony heeft precies dezelfde vacht op dit moment dan jouw paardjes, helemaal niets mis mee dus! Wat hebben je
paarden een mooi behang!

Tnx!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:08

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als er iets dubbel staat Knipoog
Wat je kan doen is sowieso onbeperkt hooi van goede kwaliteit voeren, op die manier kan hij voldoende voeding eruit halen én zich de hele dag warm eten ( warm houden kost nml ook energie)
Wat betreft een glanzende wintervacht... Mijn Shet en Belg staan 24-7 buiten en ook zij glanzen als een spiegel, zowel in de zomer als in de winter... Zij staan op onbeperkt hooi en een handje nature's best af en toe...
Ik zal vanmiddag even wat foto's opzoeken...

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:13

Hey Rosita, bedankt voor je reactie.

Onze paarden krijgen onbeperkt hooi/kuil. Kwaliteit is prima! Op dit moment is het van belang dat hij
meer energie krijgt om juist het extra's wat gevraagd wordt (tav het rijden) hoofd te kunnen bieden.
Ik hoop dat je me nog meer tips aan de hand kunt doen.

Vriendelijke groet,
Vlindie

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:16

ik heb mijn pony ook altijd buiten gehad, maar die kreeg toch echt zeker een kilo brokken. Ik reed haar elke dag toen. En natuurlijk onbeperkt kuil

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:21

Is het extra energie voor presatie dat je paard moet krijgen of is het gewoon een beetje voller worden? Ik meen te begrijpen dat je paard voller moet worden. Je zou dan eventueel een zupa (eqiufyt) of een slobber kunnen proberen... Dat zijn korrels die moeten weken waar weinig eiwitten inzitten, dus niet niet meer energie geven voor prestatie, maar wel zorgen dat het paard wat voller wordt. Voor de rest is hier al gezegd: hooi geven van een goede kwaliteit of eventueel een beetje kuilhooi bijgeven bovenop het hooi. Hoe is het met de kwaliteit van het weidegras gesteld op dit moment? Hoe is je weideonderhoud doorheen het jaar? Daar hangt nl de kwaliteit van je gras en hooi (als je zelf hooit) héél erg vanaf.

Hoe oud is het paard nu? Kan zijn dat je het al ergens vermeld hebt hoor, maar dan heb ik erover gelezen denk 'k. Als je met een jong paard zit dat misschien nog in de groei zit (mijn paard groeide tussen haar 3 en 5 jaar nog enorm) is het moeilijk om ze voller te krijgen. Nu moet 'k afwachten wat het deze winter gaat geven, maar zoals ze nu is, denk 'k dat ze deze winter goed vol zal blijven.
Laatst bijgewerkt door willeke_x op 05-10-08 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:22

Afbeelding

Hier is bo 2 jaar, vorige winter. stonden snachts in een uitloop stal en overdag in het land. Kregen toen goed kuil en 1,5 kilo veulen brok. Mar zij was dan ook erg in de groei. Maar dit is wel een gezonden wintervacht

Afbeelding

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:36

dank je wel Lachen dit zijn foto's als hun vacht op zn dikst is, dit was in maart dit jaar.
krijgt je paard trouwens iets bijgevoerd of alleen ruwvoer?
vooral in de winter is dit niet genoeg naar mijn inziens. misschien mist je paardje belangrijke vitamines en mineralen en ziet ze er daardoor niet op haar best uit?

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:32

Hey luitjes!

Wat ben ik blij dat er zo fijn wordt meegedacht, top!

De pony mag iets voller worden, inderdaad. Ook is het van belang dat hij meer energie krijgt omdat
er nu meer gevraagd wordt van hem. Mijn dochter is veel intensiever gaan rijden en vraagt meer van hem
dan hij nu kan bieden, heb ik het idee.

Hij krijgt doorlopend hooi/kuil. De wei is natuurlijk nu wel wat schraal, daar zal hij niet veel voedingsstoffen uithalen,
vandaar ook dat er doorlopend hooi/kuil aangeboden wordt.
We zijn onlangs begonnen met het bijvoeren van een muesli van het merk Hippo Star. Dit krijgt hij nu sinds een week
of 4. Toch zou ik willen dat hij nog een tikkie meer energie krijgt. Net wat gevraagd wordt, energie voor prestatie.
Misschien moet ik iets anders bijvoeren? Iemand een idee?? Btw, de pony is nu 11.

Ik heb zo'n Pavo-advies-lijst ingevuld en daar komt uit dat hij het Nature Best erbij gevoerd moet krijgen. Hier zet
ik dus mijn vraagtekens bij, want is dit niet ook een soortgelijke muesli dan hetgeen ik hem nu bijvoer.
Wanneer merk je effect van een bijvoering? Hij krijgt nu 2 keer daags anderhalve schep, dit komt neer op zo'n 2 kg. totaal.

Nogmaals erg bedankt voor het meedenken en natuurlijk ook voor alle foto's, dit geeft een prettig vergelijk. Over de vacht
qua glans en dikte maak ik me in ieder geval geen zorgen meer over.

Bedankt!
Vlindie

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:53

Vlindie in principe voer je mijns inziens voldoende. Maar als je dat pas 4 weken doet, heeft het lichaam even tijd nodig om eraan te wennen en alles te gebruiken. Ik voer zelf heel graag de cavalor muesli (tradition) of Marstall corn (meer energie en vulling), beiden geven net dat beetje extra voor de paarden. Ik merk het aan de conditie en de algemene gezondheid. Nature best liepen mijne niet goed op (hier zit in verhouding meer suiker in en daar kan mijn ruin niet tegen)

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 06:42

Sonjim, bedankt voor je advies en reactie. Voorlopig wil ik nog even aanzien hoe hij gaat reageren op het voer.
Is het niet naar wens, dwz. dat hij niet hetgeen kan aanbieden wat gevraagd wordt (qua rijden/werk) dan denk ik
dat ik overstap naar iets anders. Wat weet ik nog niet, maar ik ga nu al wel alvast her en der info inwinnen.
Misschien dat de nachten buiten hem toch ook teveel vergen. Voordat wij hem kochten heeft hij altijd de nachten
binnengestaan. We hebben de pony in april opgehaald en toen was het weer al heel erg redelijk tot mooi zodat hij
de nachten al vrij snel naar buiten is gegaan. Daarna 24/7 buiten. Moet zeggen dat dat nooit een probleem heeft
gegeven, denk ook niet dat ik dat wil/zal veranderen. Het 'probleem' of beter gezegd de vraagstelling aangaande zijn vacht
heb ik ruimschoots beantwoord gekregen, dat zit wel snor! We gaan voorlopig door met dit voer, kijken het aan en mocht
het nodig zijn dan stappen we over. Misschien wel op Marstall Corn, daar ga ik even wat meer info over opspeuren.
Tnx!!

Groetjes,
Vlindie

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:52

ga ook eens kijken op www.equifyt.be
Daar kan je brochures opvragen per mail ens eens kijken of er een verdeler in jou buurt zit. Zij zijn héél duidelijk over wat er juist in hun voer zit.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:57

Mijn paarden staan momenteel nog zonder deken buiten en ze hebben al een lichte wintervacht, maar deze glanst wel mooi!

Onder een gezonde wintervacht denk ik toch wel aan een normale wintervacht, geen extreme wollen paarden, waarin de haren mooi in de richting meegaan.

Bestaat er wel zoiets als een ongezonde wintervacht dan?

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 10:26

Chipieke, of er ongezonde wintervacht bestaat? Ik denk van wel. Dof, onregelmatig, zulks, of zoals jezelf
al aangeeft; haren die mooi in de richting meegaan is idd. gezond. De vacht van onze pony is prima, daar ben
ik inmiddels achter en maak ik me ook geen zorgen (meer) over.

Willeke_nijs, bedankt voor het meedenken! Ik zal idd. ook even die site bekijken welke jij aangeeft.
Als het goed is word ik zo gebeld door een voedingsadviseur van Marstall, heb nl. zojuist een berichtje ontvangen!
Ik hoop dat ik een goed advies uitgebracht krijg. Ben héél benieuwd.

Wordt vervolgd!

Gtrz,
Vlindie

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:28

Ok dat weten we dan ook weeral! Maar het feit dat de vacht niet in orde is heeft dan ook veel te maken met de gezondheid van het paard, niet? Of staat dat er helemaal vanaf?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:31

Ik ben benieuwd wie je gaat bellen, ik heb de voedingsadviseuse van hun hier op stal gehad. super vond ik dat, iemand die komt kijken naar je paard en luistert naar je verhaal en dan een advies geeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:56

Bij ons op stal wordt ook Hippostar gevoerd, is voor veel paarden geschikt. Wij voeren zelf weinig krachtvoer, ze krijgen een nogal compleet supplement waar niet zoveel "vulmiddel" in zit, zijn kleine korreltjes. Om te zorgen dat ze het niet wegblazen of per ongeluk in hun luchtweg krijgen mengen we het met wat brok en muesli (zonder haver van Havens), één à twee handjes per dag.
Voedingsadvies van Marstall (en de meeste andere voerfabrikanten) is meestal nogal royaal Cool

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:35

Welnu, ik heb niet alleen een telefoontje gehad, de adviseur is zelfs langsgekomen! Nu moet ik er wel bij vermelden dat hij
in de buurt was.

De pony's vacht is prima! Daar verder geen extra dingen of toevoegingen voor geadviseerd gekregen. Hij mag wel wat
voller worden. Waarschijnlijk 'nekken' hem de nachten buiten én het vele intensieve rijden op dit moment. Toch heel moeilijk
want beide dingen zijn voor ons even belangrijk. Wij houden de paarden het liefst 24/7 buiten én natuurlijk rijdt onze dochter
het liefst iedere dag (wat ze van ons niet mag, een rustdag heeft het dier ook nodig).

We hebben besloten om hem van 22.00 uur tot 06.00 uur op stal te zetten, uiteraard met meer dan voldoende hooi/kuil.
Daarnaast gaan we hem 3 extra voermomenten bij geven in de vorm van Muesli Concours. Waarschijnlijk kan dit over een poosje
teruggebracht worden naar 2 of zelfs 1. Het gaat er nú om dat hij in een betere conditie komt, even bijtanken als het ware.
Misschien klinkt het wat warrig, maar ik moet echt even aan dit idee wennen.....

Verder werd alles duidelijk uitgelegd. Herkenbare dingen werden aangehaald wat betreft het tekort aan energie tijdens het rijden,
hij wil wel maar trekt het op dit moment niet. Ook het rijden gaat even op een iets lager pitje. Hij moet de tijd krijgen om weer wat
reserves op te bouwen.

Toen hij bij ons kwam hebben we het rijden rustig aan opgebouwd, dat ging heel goed. Daar waar hij vandaan kwam stond hij 'snachts
altijd op stal, kwam maar een paar uur per dag buiten. Ook had hij een deken op. Zodra het weer het toeliet (en dat kon vrij snel) hebben
we hem 'verlost' van de deken en na een aantal weekjes verbleef hij dag en nacht op de kudde.
Het diertje is 11 en dit is wel een totale ommekeer van wat hij gewend was. Misschien toch een te grote/snelle ommekeer? Ik weet het niet.....

Bedankt voor alle adviezen en voor jullie 'luisterend oog'.

Groetjes,
Vlindie

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 07:03

Vlindie ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar het klinkt mij wel doordacht in de oren. Fijn dat iemand dan even komt kijken he.

Dat royale ken ik niet zo van Marstall, waratje. Ik moest minder gaan voeren dan van de pavo die ik eerder voerde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:05

sonjim schreef:
Dat royale ken ik niet zo van Marstall, waratje. Ik moest minder gaan voeren dan van de pavo die ik eerder voerde.

Als ik een voeradvies van Pavo zou opvolgen voor mijn merrie zou ik er niet meer op zitten, dan kun je je zelfs afvragen of het paard nog wel zou leven...... De meeste mensen voeren veel te gemakkelijk krachtvoer, men vindt vaak dat 1 schep toch wel het minste is wat je zou moeten voeren per dag, daar kan ik een midweek mee toe Vork
Kijk naar het paard en pas daar je voerhoeveelheden op aan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:10

ik kreeg bij marstall het advies een handje is genoeg, je voert sneller te veel als te weinig, dat versterkt mijn gevoel van vertrouwen in een advies.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:26

Dat klinkt inderdaad beter, ik zal wel een andere adviseur hebben getroffen bij Marstall Knipoog