Defensieve reactie op aanraking benen: Parelli oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Defensieve reactie op aanraking benen: Parelli oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:25

Mee eens dat je niet meer moet friemelen dan nodig, maar als het nodig is voor te bekappen of omdat de dierenarts hoeven moet nakijken, omdat er een wond is aan de benen of omdat hij met zijn benen in de draad zit en je hem los moet maken of omdat neten van horzels verwijderd moeten worden enz enz. is het wel verdraaid handig als het geen enkel punt meer is.

Ik wil dan ook absoluut dat mijn paarden zich overal laten aanraken, altijd, zodat ik altijd kan doen wat nodig is en veel paarden moeten dat nu eenmaal leren. Mijn minishetten kon ik niet aanraken toen ik ze kreeg, toni wilde op zijn hoofd niet aangeraakt worden en de merrie niet op de buik. Toen ik later toni's ogen dagelijks moest behandelen en de buik van de merrie moest worden nagekeken en de kleintjes gehanteerd moesten worden door hoefsmid, dierenarts en natuurlijk mijzelf bij verzorging, was het wel erg handig dat ze toen hadden geleerd om om de gevoelige plekken aangeraakt te worden en er zelfs bij te ontspannen. Daar heb ik veel profijt van gehad en de omschreven manier is een hele goede manier om een paard te leren zich overal aan te laten raken en daarbij te ontspannen (erg belangrijk bij dierenartsbehandeling bv) Ik denk dat annesneisje goed bezig is en veel goede tips heeft gekregen.

Annesneisje... weinig ervaring is lang niet zo belangrijk als openstaan voor het leren. Dan komt die ervaring wel. Sycces

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:40

dat je een paard moet kunnen aandaken indien nodig en de voeten op moet tillen indien nodig staat buiten elke twijfel..........

Maar dit paard geeft duidelijk aan dit liever niet te willen, beperk dan de momenten dat het MOET tot een minimum en luister verder naar wat het paard je verteld, namelijk "Blijf van MIJN lijf"

Luisteren naar je paard is meer NH dan de games van Parelli Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:55

Toch Kim, is het wel belangrijk dat je het paard overal kan aanraken; hoeven krabben, borstelen, met m´n hand voelen of ze onder de singel schoon zijn... Dat moet je wel kunnen doen zonder gevaar voor eigen leven Knipoog en ik krijg de indruk dat dit ook het doel is van TS.
Dat heeft m.i. nog niet eens te maken met "lekker willen tutten" met het beest.
Ik vind het dus een prima iets dat de TS naar een oplossing zoekt om de pony te desensibiliseren Lachen .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:57

tuurlijk is dat belangrijk Knipoog Ik doe altijd gewoon wat ik moet doen en laat dan het paard met rust Lachen dan vinden ze het heel snel minder erg gewoonweg omdat je ze met rust laat, en ze weten dat het zo voorbij is die ergenis Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:21

randalinpony schreef:
Way to go, Kiwiko!

Ik heb hier ook paarden die vandaag nog examen voor 'Friendly' kunnen doen, daar donder je zo een zeil over, zonder trainen. Daar zet ik een beginneling op die alle kanten op stuitert, doet ze niets.

Ook die van nature al wijken voor druk, al kijk je maar, maar helemaal gek worden van gefriemel aan der lijf.

En dat zijn niet dezelfde paarden. Knipoog

nee, dat is vrij logisch.
Het gaat er bij parelli/friendly niet om je paard te dwingen aanraken leuk te vinden. het gaat om desensiteren, da's iets heel anders, gebruik je ook bij een ander soort paard.
Uiteindelijk is het de relatie die bepaald of je paard aanraken leuk vind; ja of nee. Er is dus niet een oefening voor, je moet je communicatie/relatie zo verbeteren, dat ze aanraken wel leuk vind. (net als bij jou en je vriend dus;) )
Het "lekkere plekje Haha! " wat parelli je aanraad in level 1 te zoeken, heeft mijn paard me pas na 5 jaar parelli laten vinden.. niet ieder paard is hetzelfde;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:35

Ik ben het volledig met Kim eens hoor.

Wij hebben ruim ervaring met shetten en minis die je nergens aan kan raken (aantal dat hier kwam was nog nooit bekapt zelfs), en de meeste vinden dat na een tijdje helemaal geen probleem meer...

en niet omdat we ze overal aanraken en daar uren aan besteden, maar omdat ze beseffen dat we ze geen kwaad doen op de momenten dát we met ze bezig zijn.

Wat soms gebeurt is dat een shetformaatje door een smid wordt bekapt of beslagen die de benen ontzettend hoog optilt, en dat dat niet zo lekker is, dat laat zich raden. Zeker niet bij een jong paard dat bang is om te vallen.
Dat kan het paardje wel aanleiding geven zich te 'verdedigen'.

Citaat:
Uiteindelijk is het de relatie die bepaald of je paard aanraken leuk vind; ja of nee. Er is dus niet een oefening voor, je moet je communicatie/relatie zo verbeteren, dat ze aanraken wel leuk vind. (net als bij jou en je vriend dus;) )

En als je dit gelooft blijf je dus eindeloos geloven in het nodig hebben van nog meer boeken, dvds en hulp. Haha!

Er zijn nog steeds plekjes die mijn vriend beter kan mijden: ik vind het gewoon niet prettig. Niets met de relatie op zich te maken, maar met mijn persoonlijke voorkeur.

Zo vindt mijn NRPS merrie het omdoen van de peesjes niet prettig en dat zal ze nooit gaan vinden, staat volledig los van onze relatie, heeft met haar persoonlijke gevoeligheid te maken. Ook aansingelen vind ze niets, dat doen we dan ook altijd heel omzichtig.
Ik kan echter uren met haar knuffelen, overal aanraken, als ik in de weide sta is ze altijd met haar kop op mijn schouder te vinden.

Met mijn minikuddeleidster weer compleet anders: die houdt niet van soesa, net als het paardje van de TS.
Ik kan de dagelijkse verzorging zonder problemen afwerken, ze is betuigd en doet haar werk met veel inzet.
Ik weet echt zeker dat ik de relatie met haar zou schaden als ik allerlei parelligames op haar los zou laten. Kwestie van naast elkaar leven en elkaar in de waarde laten. Knipoog

Overigens is iedereen die bezig is het met het borstelen van zijn paard, bezig met de friendly game. Haha! En een stevige borstelbeurt vinden de meeste paarden veel fijner dan gefriemel - hoewel ieder paard daarin verschilt. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:49

daarom ook: het verschilt per paard. Friendly game is voor defensieve paarden, doel is desensiteren en zelfverzekerheid vergroten.
Paard dat het niet leuk vind dat je hem aanraakt, is iets anders. Meestal verbeterd dat met de relatie en communicatie, wat weer wederzijds is, dus ook jij moet je aanpassen. Zoals kriebelen op plekjes die je paard aangeeft en op een zo fijn mogelijke manier materiaal aandoen (aansingelen bijv.)
niet iedereen die borstelt is bezig met de friendly game Knipoog friendly game is bewust aanraken, heeft niets te maken met friemelen trouwens.

meeste paarden worden inderdaad na een tijdje zelf meer confident, maar als je het bewust aanpakt (dmv bijv de friendly game) kan je dat proces zeker wel versnellen. Daarnaast zijn er zeker een aantal paarden die niet zover komen door uitdoven van gedrag, maar waarbij je actief hiermee aan de gang moet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:52

KiWiKo schreef:
dat je een paard moet kunnen aandaken indien nodig en de voeten op moet tillen indien nodig staat buiten elke twijfel..........

Maar dit paard geeft duidelijk aan dit liever niet te willen, beperk dan de momenten dat het MOET tot een minimum en luister verder naar wat het paard je verteld, namelijk "Blijf van MIJN lijf"

Luisteren naar je paard is meer NH dan de games van Parelli Lachen

Ik denk dat je dan de essentie mist van het parelligebeuren. De oefening waarmee ts werkt is niet bedoeld om te kunnen tutten met het paard, maar puur en alleen het paard te leren aanraking overal te tollereren om de nodige verzorging en medische hulp te kunnen geven, zonder dat jij, hoefsmid of dierenarts daarbij het risico lopen een klap te krijgen.
Niet meer en niet minder. En dat is op deze manier heel erg goed te bereiken. Het is een simpel leerproces wat met wat ervaring zeer snel verloopt (enkele dagen) en zeer waardevol is voor de rest van het leven van het paard.

Ik werk zelf ook al een levenlang met paarden en ik vind dit absoluut het beste werken. Ik heb een paard wiens ogen, openspringende sarkoid tussen de billen en hetzelfde bij de keel weken lang moeten behandelen. Ik kan je verzekeren dat ik toen veel profijt heb gehad van dit soort oefeningen die ik eerder, met dit kopschuwe paard, had gedaan.
Hetzelfde geld ook voor mijn mini's, die eerst alles eng vonden en toen weer te maken kregen met een smid, die idd de hoefjes veel te hoog optilden, waardoor ze verdedigend naar de benen toe werden. Ook bij hen heeft deze simpele training ervoor gezorgd dat het nu geen enkel punt is (heb nu natuurlijk wel een andere smid) En ook hier waren een paar dagen training voldoende. Waarom zou je er dan niet gebruik van maken?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:20

Ik vraag me af wat het verschil voor het paard is, tussen borstelen en de friendly game.
En dan bedoel ik niet de gehaaste borstel over de rug voor het rijden, maar gewoon even uitgebreid borstelen zoals heel veel mensen dat doen.
Ik geloof beslist dat dat goed is voor de relatie, ook omdat het lijkt op zg. groomen - en dat lukt met een harde borstel beter dan met onze zachte handjes. Knipoog

Ik gebruik bij jonge paarden die poetsbeurt om ze tussen neus en lippen door inderdaad te trainen zich overal aan te laten raken. Wie het verschil met friendly ziet, mag het zeggen.

Maar ik geloof inderdaad wel dat relatie grotendeels bepalend is voor wat kan en mag: als ik een paard moet tempen, dan gebeurt dat.
Het paard weet dat, maar het weet ook dat wij altijd zorgen voor zijn welzijn en hem geen kwaad doen.
Ik hoef echt niet aan de poeperd van mijn paard te zitten om hem dat te leren, op het moment zelf zijn we er zo uit.

Aanpassen betekent echter wel, ook accepteren dat een dier ergens gewoon geen behoefte aan heeft, zoals mijn kuddeleidster allerlei spelletjes en aanrakingen niet leuk vindt.
Als er verder geen problemen zijn, en beiden tevreden, wat is daar dan mis mee?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:37

Borstelen kan inderdaad friendly game zijn (maar dat hoeft dus niet), ligt allemaal aan de intentie.

Hoeft allemaal niet perse aan de relatie te liggen, sommige paarden vinden nou eenmaal alles prima. Bij een zeer defensief paard moet je hier zeker wel veel aandacht aan besteden en dat is dan uiteindelijk ook weer bevorderend voor de relatie en communicatie.
klinkt misschien allemaal wat vaag, maar het is moeilijk om alles zo los te zien. Alle "spelletjes' van parelli dienen een doel (meestal eerst vooral voor jezelf). je kan dingen niet los zien, alles is een deel van het grotere geheel van de relatie.
Mijn paard bijvoorbeeld is minder defensief geworden door hier uitgebreid direct aandacht aan te besteden, maar ook indirect door aan andere dingen te werken krijgt ze weer meer zelfvertrouwen en dus wordt het defensieve minder.
Ik zie dit soort dingen zelf als een uitdaging om weer verder te komen en de communicatie naar een hoger level te krijgen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:06

Citaat:
Alle "spelletjes' van parelli dienen een doel (meestal eerst vooral voor jezelf). je kan dingen niet los zien, alles is een deel van het grotere geheel van de relatie.

Tot nu toe vind ik dat een van de grootste bezwaren van Parelli.

Die zg. 'Spelletjes' gaan namelijk ook over dominantiekwesties, en geloof me, dat zien volwassen paarden nóóit als een spel.
De naam die het krijgt vind ik zo zeer misleidend - net of het paard het allemaal zo leuk vind...

Bovendien, die spelletjes moet je dan allemaal doen om je level te halen, dat vind ik ook fout. Ik zou nooit rangordebepalende oefeningen willen doen met een paard dat allang besloten heeft dat het met mij samen wil werken.
Juist een dominanter en zeer zelfverzekerd en wijs paard, kan je hier ontzettend mee beledigen - lijkt me de bedoeling niet.

Dat je die oefeningen voor jezelf doet, niet voor mens en paard samen, kan ik nooit accepteren als reden om dit soort oefeningen te doen.

Ik hoop dan ook dat we elkaar niet helemaal goed verstaan. Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:23

wat versta je precies onder rangorde bepalende oefeningen?

Oefeningen voor jezelf klinkt misschien niet goed, maar je kan bijvoorbeeld je paard nooit helpen met z'n defensieve reacties overkomen als je niet eerst zelf een betere timing aanleert. even als voorbeeldje.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:39

Oefeningen waarbij je het paard een bepaalde richting opstuurt in een bepaalde snelheid. Oefeningen waarbij je het paard laat wijken voor jouw aanwezigheid.

En ja, ik weet dat je die dingen bij de dagdagelijkse omgang automatisch toepast - maar dat is toch wat anders dan daar nadrukkelijk mee aan de slag gaan met die spellen. In mijn beleving althans.

Dat kan ik helemaal mis hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:08

Randolin... het in een bepaalde richting sturen met een bepaalde snelheid kan erg zinvol zijn tijdens de opleiding. Je hebt dat ook nodig met rijden en mennen en dan is het wel zo handig als ze snappen wat je bedoelt en het doen.

Paarden leren niet wijken voor je aanwezigheid. Integendeel. Maar ze leren wel te wijken voor druk die je toepast op het moment dat je wilt dat ze wijken en dat is dan weer erg gemakkelijk en zinvol.

Wat dominantie betreft... paarden spelen wel degelijk dominantiespelletjes. Maar juist daarom zijn de lessen die je leren om daar goed mee om te gaan zo belangrijk. Net zo goed als dat je ook leert om psychologie toe te passen bij een dominant paard, zodat je de strijd om dominantie niet eens aan hoeft te gaan. Je traint daarbij overigens vooral jezelf. Uitgangspunt is dat je een paard niet voor de gek houdt. En waar de een van nature overwicht heeft, moet de ander dat leren en daar komt veel kennis van zaken dan weer goed van pas.

De dingen die ik net noemde worden natuurlijk niet alleen in parelli gebruikt. Parelli is gewoon een van de mogelijke manieren om dit stap voor stap te leren (niet alleen voor beginnelingen, maar ook voor mensen die gewoon meer over het hoe en waarom van gedrag willen leren omdat er op dat gebied nu eenmaal altijd veel te leren is.) Er zijn meer wegen die naar rome leiden. Ik persoonlijk vindt dit een prettige manier, hoewel ik absoluut niets heb met level diploma's en ik nooit klakkeloos alles opvolg. Maar ik vind het leuk omdat ik heel veel leer over gedrag en paardenpsychologie. En misschien omdat je ook behoorlijk wordt geconfronteerd met jezelf en dat is altijd een uitdaging.
Het is alleen jammer dat er altijd mensen blijven bij wie het halen van levels en het perfekt uitvoeren van oefeningen op de voorgrond staat, want dat is niet de bedoeling van het hele programma. De doelstelling is het verbeteren van relatie en verstandhouding tussen paard en mens. Maar dat verkeert interpreteren gebeurt dus ook met elke andere discipline.

Parelli zelf zegt: er zijn geen regels. Je moet kijken naar je paard en daarop reageren. En zo is dat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 03:10

zijn we niet allemaal bezig constant ons paard een richting om te vragen met een bepaalde snelheid? omgang, rijden, mennen.. wat is het verschil?
Het ligt allemaal aan de intentie en de manier waarop je bepaalde oefeningen vraagt denk ik zelf, de hoeveelheid initiatief die je paard aan mag geven etc.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:01

Heeey,

Ik weet dat dit een oud topic is, maar wilde gewoon even laten weten dat het tegenwoordig veel beter gaat met Beauty! Ze reageert helemaal niet meer defensief. Ik kan haar inmiddels overal aanraken (ook wanneer ze bv. los staat) zonder problemen.

Vandaag heb ik zelfs de vier hoefjes netjes en zonder problemen kunnen uitkrabben. Ik denk dat ik in een minuutje of twee wel klaar was. Zonder morren, platte oren, zwiepende staart, of wat dan ook.
Beauty stond er errug relaxed bij ... :-) Ik zet haar wel nog steeds tussen de schotjes van de oude koeienstal, omdat ze los wel nog eens durft weg te draaien van me met haar kont (alleen bij aanraking van de achterbenen en dan nog - eigenlijk doet ze het steeds minder -).

Voor ons heeft deze aanpak dus heel goed gewerkt. Bedankt voor alle tips!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:51

Fijn om te horen!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 02:09

Wat heb je allemaal precies toegepast om haar zover te krijgen?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 02:24

Leuk om te lezen dat je aanpak gewerkt heeft +:)+ !

liljebo schreef:
Wat dominantie betreft... paarden spelen wel degelijk dominantiespelletjes. Maar juist daarom zijn de lessen die je leren om daar goed mee om te gaan zo belangrijk. Net zo goed als dat je ook leert om psychologie toe te passen bij een dominant paard, zodat je de strijd om dominantie niet eens aan hoeft te gaan. Je traint daarbij overigens vooral jezelf.... En waar de een van nature overwicht heeft, moet de ander dat leren en daar komt veel kennis van zaken dan weer goed van pas.

De dingen die ik net noemde worden natuurlijk niet alleen in parelli gebruikt. Parelli is gewoon een van de mogelijke manieren om dit stap voor stap te leren... Er zijn meer wegen die naar rome leiden...

Ook al is het topic al wat ouder: ondanks dat ik zelf geen Parelli-fan ben, ben ik het wel volledig met de post van liljebo eens :) .

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 09:36

Wel, ik heb veel gehad aan de tip van Cassidy met de you tube video sacking out.
Omdat je het daar visueel goed ziet hoe approach en retreat werkt en zo heb ik het ook gedaan met Beauty.
Maar dan gewoon strelen met mijn hand overal op haar lichaam.
Gaf ze aan het niet prettig te vinden, dan bleef ik zachtjes doorgaan. Als ze wegstapte, zorgde ik ervoor dat ik bij haar bleef. Tot ze leek te ontspannen en dan deed ik nog heel even door (paar seconden) en dan hield ik onmiddellijk op.
Zo kon ik op den duur steeds verder gaan tot waar we nu zijn gekomen.