sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:16

begint de ellende niet op de gewone manege??Kinderen trappen hun pony vooruit en trekken hem om,en de instructrice vind het allemaal goed!!ze leren zonder respect om te gaan met paarden.
Ik ben in engeland opgeleid om les te geven(28 jaar geleden...)
nou daar moest je het echt niet proberen om hulpen te geven die te zien waren,anders kon je vertrekken.
Een goed begin is het halve werk.
Ik heb bij mij een hengst shet staan en als mijn stiefkleinkinderen komen hebben ze zich aan mijn regels te houden en niet die van die manege in waterland waar ze zogenaamd leren paardrijden!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:34

geerke schreef:
begint de ellende niet op de gewone manege??

Als je de pech hebt om bij een verkeerde manege terecht te komen, wel ja. Ik heb op verschillende maneges gereden en veel foute manieren geleerd, ook wel aardige dingen, gelukkig, niet elke manege is 'slecht'.
Misschien een leuk voorbeeld: er was een meisje van een pony gevallen die vervolgens de pony een klap op de neus verkocht, want het dier was stom. De instructeur zag dat en verbood haar de bak uit te gaan voordat ze sorry had gezegt tegen de pony, want het was niet de schuld van de pony dat ze gevallen was (en al helemaal geen reden om het dier te slaan). Uiteindelijk heeft dat meisje zelfs de pony nog een aai gegeven en is ze er weer opgeklommen.
Was trouwens ook een goede instructeur, ik heb daar in een half jaar meer geleerd dan ooit tevoren...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:39

Dat is waar de elende begint bij de manege! Bij mijn oude manege was het zelfs zo erg dat er een pony geslagen werd met springbalk. Ik was toen een jaar of 8/9 dus dat hoor je allemaal maar dat hoef ik nou niet meer te horen natuurlijk!

Toen ik net mijn paard had moest ik ook opnieuw leren rijden, wij leerde met je hakken benen te geve of misschien was dat niet de bedoeling maar der werd niet op gelet in iedergeval.

Maar goed jongens kijk bij amateurwedstrijden, die meiden zitten ook continue in die buiken te prikken met die sporen en echt niet om de figuren te verfijnen hoor!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:39

Ik ben in het verleden vaak bij jeugdconcoursjes wezen kijken, omdat mijn nichtje ook concours rijdt. Ik zag dus kinderen die letterlijk hun paarden over de hindernissen heen sloegen, aangemoedigd door de ouders en vervolgens ook nog wonnen. Mijn echtgenoot, een leek op paardengebied, zag een keer hoe er met concours met bit, sporen en zweep werd omgegaan en begreep niet dat dit op concours was toegestaan. Helaas.... dit soort mensen wint zelfs gewoon. Er is dus, wat mij betreft , iets behoorlijk mis met de jurering tijdens concoursen. Als dergelijke mensen gediskwalificeerd zouden worden, kreeg je een heel ander beeld op concours. Ik heb dus helemaal niets tegen concours (zoals gezegd doet mijn nichtje dat ook, maar die gaat gewoon leuk met haar paard om) , maar wel tegen het feit dat respekt en goed omgaan met het paard blijkbaar als totaal onbelangrijk wordt gezien en een verandering daarbij begint bij de jury en de organisaties. Die zijn toch verantwoordelijk voor het feit dat dit allemaal normaal wordt gevonden en dat dergelijke mensen op die manier kunnen winnen en dus beloond worden voor hun ellendige gedrag,

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:39

geerke schreef:
begint de ellende niet op de gewone manege??!

Helaas ben ik ook bij zo'n manege begonnen. Ook hier was het normaal dat je je paard omtrok als het niet direct lukte ( werd zelfs gezegd door de instructrices ) en het gewoon wat harder schopte als hij niet aan wilde draven en mocht het paard nog steeds niet reageren, gebruik je toch gewoon je zweep? Ik schaam me diep als ik terug denk aan hoe ik in die tijd heb leren rijden ( en vooral; hoe ik het normaal vond om een zweep te gebruiken om mee te slaan! ) Het zou toch fijn zijn als alle maneges op een vriendelijkere manier les zouden gaan geven..

iris444

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:53

ik ben het helemaal met je eens ik doe nu aan centred riding dat is ook zoiets en dat is echt leuk ik snap niet hoe die mensen zo op zo'n paard er helemaal op los kunnen slaan en als een mens dat bij hen zou doen zouden ze dat niet normaal vinden maar op een paard is dat wel goed volgens hen dat slaat echt nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:43

Tsja...Zo rijd ik ook op zo'n manege. Het is wel een hele goede manege, ze geven ook ontzettend goed les ,maar je móét met een zweep rijden. Ik 'vergeet' ( Knipoog ) hem wel vaak te pakken en als de instructeur er toch een geeft gebruik ik de zweep enkel om een klein tikje (naja.. meer een aanraking) te geven als teken dat het wel iets vlotter zou mogen. En dat is meestal al meer dan genoeg. Waar ik me ook aan erger is dat er iemand in mijn les rijdt, en ze rijd haar paard 'aan de teugel'. Oftewel ; ze zaagt gewoon net zo hard en lang tot het paard de druk wil ontwijken en helemaal met zijn kin tegen de borst gaat lopen Scheve mond Ik heb me al vaak in moeten houden om er wat over te zeggen Nagelbijten / Gniffelen Maar dat laat ik aan de instructeur over.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:11

ach zoiets zie je zovaak..(ook op wedstrijden zelf bij het los rij gedeelte)

Ik hoef zoiets echt niet te proberen dan sleep mijn pa me zo van mijn paard af en gelijk heeft hij! Vork

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:08

sommige mensen kunnen ook overdrijven met hun tuigwerk ja. een beetje hulp oke maar niet overdrijven. je zult er toch met je paardje samen toe moeten komen. ik ben mijn paardje dat als ik hem volledige ontspanning geef dat hij super loopt en braaf is en geef allen druk als hij tegen de hand in komt. het gaat echt steeds beter. je merkt dat ie voor me wil werken. tis een kwestie van ontspanning in je paard brengen. en dat bereik je niet door aan slofteugels te gaan hangen of van die onzin. ik rij zelf alleen met spoortjes, maar die gebruik ik alleen als ik echt geen reactie op mijn kuit krijg.

gr kim

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:46

bizzybijtje schreef:
Tsja...Zo rijd ik ook op zo'n manege. Het is wel een hele goede manege, ze geven ook ontzettend goed les ,maar je móét met een zweep rijden. Ik 'vergeet' ( Knipoog ) hem wel vaak te pakken en als de instructeur er toch een geeft gebruik ik de zweep enkel om een klein tikje (naja.. meer een aanraking) te geven als teken dat het wel iets vlotter zou mogen. En dat is meestal al meer dan genoeg. Waar ik me ook aan erger is dat er iemand in mijn les rijdt, en ze rijd haar paard 'aan de teugel'. Oftewel ; ze zaagt gewoon net zo hard en lang tot het paard de druk wil ontwijken en helemaal met zijn kin tegen de borst gaat lopen Scheve mond Ik heb me al vaak in moeten houden om er wat over te zeggen Nagelbijten / Gniffelen Maar dat laat ik aan de instructeur over.

Als jouw instructeur er niets van zegt dat dat meisje continu loopt te zagen vind ik eerlijk gezegd niet dat ze daar zo goed les geven. Les geven is niet alleen maar uitleggen hoe je je figuurtjes moet rijden, maar ook uitleggen hoe je fatsoenlijk met je paard behoort om te gaan..

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:19

Ik ben geen Natural maar heb een grote hekel aan meisjes(vooral die van een jaar of 12) die denken dat ze er met een Z-dressuurpaard wel komen.
Ze hebben capsonus en rijden die paarden op een manier waar ik nog nooit van heb gehoord dat dit goed is voor een paard; kin op de borst, lekker langzaam EN maar porren met die sporen.

Het is vreselijk om te zien. Jammer genoeg worden ze soms nog gecomplimenteerd ook!

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:23

Ik heb pas een hekel aan die kinderen die met sporen rijden omdat ze het stoer (mooi) vinden.
En net zo dat er nu ook een topic is over wie ze paard slaat en schopt. en het erge is het zijn der heel veel die dat doen!

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:02

Ik ben het opzich wel eens met de reacties die iedereen hier geeft.
Sporen en zweep enz, zijn niet goed, tenzij je ze juist gebruikt, waar ze uiteindelijk voor bedoeld zijn.
Ik rijd met sporen en af en toe eens met zweep.
Ik ben een stuk langer als mijn paard, en steek best een beetje uit met mijn benen, ik moet dus extreem mijn hak optillen wil ik hem raken met de spoor.
Hij is heel fijn aan mijn been, alleen wil nog weleens drammen als hij perze een bepaalde kant op wil. Dit los ik altijd op met mijn kuit, maar mocht het nodig zijn raak ik hem licht aan met mijn spoor, en dat is al genoeg! Geen geprik dus!
Zweep is in princiepe niet nodig, maar als ik naar buiten ga alleen is het een staker eerste klas, steigeren, omdraaien enc wipkippend terug naar stal.. Een waarschuwingstikje op zn hals oid is al genoeg.
Nu lijkt het mischien of ik een dressuurkakker ben, maar ik rijd net zo makkelijk zonder zadel en bit buiten, met lang teugeltje enz. Doe aan vrijheidsdressuur, parelli, en andere dingen.
Dus ik weet echt wel waar ik mee bezig ben, ik heb een hele stille been en handhouding, dus vind niet dat dit op iedereen slaat die met sporen etc. rijd.

Verder zie ik idd wel rondom waar fout gebruik van deze hulpmiddelen voorkomt, en dan vind ik het idd nogal zielig. En idd het begint steeds jonger op maneges..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:51

SuperSmurf schreef:
bizzybijtje schreef:

Als jouw instructeur er niets van zegt dat dat meisje continu loopt te zagen vind ik eerlijk gezegd niet dat ze daar zo goed les geven. Les geven is niet alleen maar uitleggen hoe je je figuurtjes moet rijden, maar ook uitleggen hoe je fatsoenlijk met je paard behoort om te gaan..

Hij geeft er ook wel degelijk commentaar op. Alleen doet ze dat enkel wanneer hij nét de andere kant op kijkt.

femkemick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:12

ik vind het ook niet normaal. sporen en een zweep zijn tocht om hulpen mee te verfijnen. niet om een paard mee af te tuigen. Boos!
het ligt bijna altijd aan de ruiter. Ja

_Rissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:44

geerke schreef:
begint de ellende niet op de gewone manege??

Tuurlijk begint het op de manege Huilen
Rij je wel eens op manege paarden? Dat is echt het aller zieligste dat ik in mijn hele leven heb gedaan Verdrietig
Ik voel me gewoon schuldig dat ik op manege paarden heb gereden! Die arme paardjes... De 1 houdt t paard bij de bitringen vast (en hard trekken!) omdat hij te hard gaat en dan komt er de volgende die met dr volle gewicht (en ze was niet dun) in het zadel ploft! Met een zweep van 1 meter en scherpe sporen, wat dat paard gaat altijd zo LANGZAAM!!! Verward Zij zou wel eens even laten zien hoe je moest paardrijden hoor! Met een big smile aan de teugels gaan hangen en ondertussen lekker veel met die sporen prikken en met de zweep slaan, ja, dan heeft het paard zoveel pijn dat hij wel in de "krul" moet lopen, want daar gaat het natuurlijk allemaal om! Dat het paard "lekker nagevelijk loopt" En vervolgens het ook nog raar vinden als het paard niet wil wijken! Verward Hij kan niet eens wijken! zo stijf is hij in zijn rug door al dat getrek!
En dan ook nog doodeuk aan het einde van de les zeggen: "goh, ik heb een beetje een zere rug" Wat moet dat paard dan wel niet hebben Huilen

Ik kan daar dus ook echt niet tegen! Ik zeg niet dat ik geweldig ben in paardrijden, maar ik weet in ieder geval WEL dat ik met een levend wezen om ga, dat ook pijn kan hebben... Verdrietig

Waarom worden al die mensen die zo rijden niet gewoon opgepakt voor dieren mishandeling! lekker opsluiten die zooi en dan hun eens met een zweep gaan slaan Whoosh! Ik zou het zo doen!!!

Charissa

supje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:49

ik vind het echt erg dat een instructeur dat goedkeurt
als een paard niet voorwaarts is hand naar voren en been geven zonder op de houding te letten een paard kan pas naar beneden als hij voorwaarts is en aan het been ,trekken en slaan werkt niet.
en een paard dat te snel gaat ,terug zitten en diep zitten. en rustig buiten teugel ophouding geven