Zelfs in 'De Hoefslag' spreken ze van sektes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Zelfs in 'De Hoefslag' spreken ze van sektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:08

Ik durf eigenlijk niet zo goed te reageren, maar ik kan me even niet inhouden! Ik ben zeker geen tegenstander van NH, maar als ik eerlijk ben denken een hele hoop van deze mensen dat ze het hebben uitgevonden! Ik zit al heel lang in de paarden en zelfs voordat het een "naam" kreeg, deed ik al dingen met mijn paarden die nu vallen onder het zogenaamde NH.
Als je en beetje logisch nadenk en je een beetje verdiept in het paard dan weet ook iedereen dat een paard niet 24 uur per dag op stal moet staan! Dan weet ook iedereen dat geen ijzers beter zijn dan wel ijzers, en dan weet ook iedereen dat een voer, bestaand uit, het liefst niet bespoten, granen het beste is!
Dan nog, bitloos en boomloos en het verhaal is af!
Maar wees nu eerlijk!!! We gaan de straat op....dus in sommige gevallen moet je ijzers onder doen, we willen wedstrijden, dus een goed zadel,tja...onbespoten voer ....moet ik meer zeggen...en ga zo maar door!
Ik denk dat als iedereen een stukje NH en een stukje "normaal " met zijn paard omgaat dat we een heel eind in de richting kwamen van een soort eenheid!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:11

AMEN jij haalt me echt de woorden uit de mond aerdenhout1,alleen dan ook nog goed en duidelijk omschreven.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:25

Ach weet, die discussies gaan eeuwig door.
De een zegt dit, de ander zegt dat. En allebei zit er een kern van waarheid in.
Elkaar overtuigen heeft geen zin, dat weten jullie zelf ook allemaal. (Spreek nu tegen zowel de zogenaamde "normal" en "natural".
In principe lijkt het iet wat op discriminatie. We hebben zelfs namen gegeven aan de 2 verschillende manieren van paarden houden.
Waarom respecteren we elkaar gewoon niet? Vergeten wat er in het verleden is gezegt?
Zo worden misverstanden ook voorkomen.
Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:17

Mij is het prima wat een ander doet. Het wordt pas kwalijk als een ander mijn manier gaat veroordelen als slecht. Daarbij komt is in beide partijen een groep die absoluut voor geen reden vatbaar is en alleen hun eigen mening als heilig zien. Echter, in de NB hoek is die groep stelliger en meer afkeurend naar de ander toe. En ja, het lijkt inderdaad nog wel eens op zieltjes winnen.
Iedereen houdt zijn/haar paard voor het doel waar die hem/haar voor het aangeschaft. Bij dat doel hoort een bepaald onderhoudt bij. Zo zal je bij een GP paard niet een NB principe werkwijze zien en je bij een NB-er geen paard op stal met stalbandages en altijd deken op. Nou en, boeiend, laat de ander! Geniet van de manier zoals je het doet, probeer te leren van anderen en hou het daarbij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:14

Moderatoropmerking:
On-topic en niet on-the-man alstublieft

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:33

Ik vind het niet zo raar dat er van sektes wordt gesproken. Een aantal NHers draven enorm door en in hun ogen is er niets goed meer aan de traditionele manier of welke andere manier dan ook. Het wordt op sommige momenten dan ook echt een beetje zweverig en 't voelt alsof men je hun mening wil opdringen. En dan alleen al de benaming "normal" voor niet NHers. Wat zijn zij dan; "abnormal" ? Knipoog Nee, zij zijn "natural" terwijl er niets natuurlijks aan paardrijden is. Ik heb ooit een hele hoop mensen over me heen gekregen op een NHforum omdat ik bepaalde problemen met mijn paard had die ik op een gegeven moment niet (meer) op een NHmanier kon behappen. Ik werd er gewoon agressief van zoals ik werd benaderd Boos! (en ik word echt niet snel boos). Ik ben zelf ook voorstander van paardvriendelijke omgang met paarden, heb Voestcursussen gevolgd, heb interesse in andere methodes, mijn paard staat in een kudde 24/7 buiten, maar ben van mening dat men wel open moet staan voor allerlei methoden . Je kan van elke manier van rijden/omgang de beste dingen oppikken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:16

Eleonoor schreef:
Iedereen houdt zijn/haar paard voor het doel waar die hem/haar voor het aangeschaft. Bij dat doel hoort een bepaald onderhoudt bij. Zo zal je bij een GP paard niet een NB principe werkwijze zien en je bij een NB-er geen paard op stal met stalbandages en altijd deken op. Nou en, boeiend, laat de ander! Geniet van de manier zoals je het doet, probeer te leren van anderen en hou het daarbij.

Grappig voorbeeld van in stereotype denken Haha! Zo klinkt het alsof ieder GP paard standaard met stalbandages op stal staat. Ik denk dat er ook op dat grote verschillen zijn in de manier van met paarden omgaan en houden.

Waarom hebben veel mensen de neiging iets in een hokje in te delen?

Waar ik niet tegen kan is dat mensen dingen met hun paard doen zonder er over na te denken. Dus gewoon omdat iedereen het zo doet of omdat "de groep" waarbij iemand wil horen dat pretendeert. Zelf maak ik bijna alle keuzes bewust en (naar mijn idee en gevoel) volledig afgestemd op mij en mijn paard. Natuurlijk is dat wel een leerproces. Je begint met een basis en in de loop van de tijd pas je op basis van dan opgedane kennis en ervaring dingen aan. Ik sluit niets bij voorbaat uit, lees, luister en kijk overal. Van alles kan je iets leren al is het maar wat je zeker niet wilt doen. Haha! En over dingen waarvan ik nu denk dat ze geweldig goed werken kan ik over een jaar wel heel anders denken.
Ik wil graag mijn kennis en ervaring met allerlei mensen delen maar wil het zeker niet door iemands strot duwen. Dat laatste idee krijg ik soms op bokt wel. Mijn manier is zeker niet de enige, juiste en ultieme weg maar voor mij en mijn paard werkt het wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:24

om dingen te doen omdat andere dat doen ben ik ondertussen te oud, en heb ik ondertussen teveel gezien..

ik wil voor mijn spul dat het lekker op het land staat, lekker werkt, dat ik het werken voor ze zo aangenaam mogelijk maak, door goed zittend tuig en een fijn werkklimaat..... voor dat fijne werkklimaat moet je ergens tussen extreem NH en extreem sport in gaan zitten...... dus ervoor zorgen dat je paard zo veel mogelijk natuurlijk gedrag kan hebben, en er daarnaast voor zorgen (door bijvoorbeeld beslag/dekens/scheren/tuig) dat je paard het gevraagde werk optimaal kan uitvoeren

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:21

Fransje, ik wilde hiermee niet gaan generaliseren naar specifiek bandageren van GP paarden, want dat is niet zo. Zo zullen ook niet elk paard die 24/7 buiten staan op NB wijze bekapt worden. Wilde gewoon een statement maken, om wat duidelijk te maken.

Ik heb zo ook bepaalde ideeen over houden van paarden, maar dring ze nooit op. Men mag mij advies vragen en dan krijgen ze mijn advies ook te horen, maar niet ongevraagd.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 08:30

Eleonoor schreef:
Zo zullen ook niet elk paard die 24/7 buiten staan op NB wijze bekapt worden. Wilde gewoon een statement maken, om wat duidelijk te maken.

Ik heb zo ook bepaalde ideeen over houden van paarden, maar dring ze nooit op. Men mag mij advies vragen en dan krijgen ze mijn advies ook te horen, maar niet ongevraagd.
Hier een mooi voorbeeld.
Mijn paarden worden traditioneel bekapt,maar wel met aanwijzingen van mij.
Dus op de oude manier,maar met wat kleine aanpassingen.

Ik dring ook mijn mening niet op aan mensen,maar als het er in een topic over gaat of je je paard 23/7 op stal houd of dat je het moet scheren omdat je dat nou eenmaal mooier vind dan reageer ik daarop,en geef ik mijn mening.
Daar is Bokt toch voor?
Anders zou het hier maar een saaie boel worden. Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:20

Tinkerloos schreef:
Ik dring ook mijn mening niet op aan mensen,maar als het er in een topic over gaat of je je paard 23/7 op stal houd of dat je het moet scheren omdat je dat nou eenmaal mooier vind dan reageer ik daarop,en geef ik mijn mening.

Er is een groot verschil tussen je mening geven en je mening, kosten wat het kost, door iemands strot proberen te duwen. Het is eerst is oke, het tweede natuurlijk niet maar gebeurt zeker wel of komt in ieder geval zo over.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:22

Daar ben ik het mee eens Fransje! Sommige mensen geven dan zogenaamd gewoon hun mening, maar op de 1 of andere manier krijg ik dan echt het gevoel dat ze die mening bij me naar binnen proberen te duwen. En als ik het er dan nog niet mee eens ben, dan doen ze net of je onaardig bent of oliedom.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:30

Als ik mijn paard zonder ijzers heb staan, kan ik niet met haar over de verharde grond als ik een buitenritje maak, want dan heeft ze pijn. Das pas zielig, als ik haar gewoon pijn laat lijden. Lachen

En ja ik ga wel naar het bos want dan vinden we allebij heerlijk. Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:41

Mijn haf is 4 en staat ook op vierkant op ijzers.
Voel me zeker geen dierenbeul,geloof er niks van dat ijzers slecht zijn.
Bij ons staat ze bijna allemaal op ijzers en ik ken er nog veel meer die op ijzers staan,kan me niet herinneren dat er ook maar eentje is geweest met hoef problemen die veroorzaakt zijn door het beslag.
prima als jij je paard op blotevoeten laat staan en natuurlijk laat bekappen,maar zet een iemand die voor beslag kiest of zijn paard scheert en wel 20/7 op stal laat staan niet als dierenbeul neer.
mijn haf en de paarden om mijn heen zien er niet ongelukkiger uit dat een paard dat 24/7 op de wei staat zonder beslag in een dikke wintervacht.
ik geloof niet dat het hele nh gebeuren die overigens prima is een hele verbetering is en je paard daar zoveel gelukkiger van word.
Zie gewoonweg geen verschil met een nh paard en niet nh paard.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:59

Eigelijk is het idee van "wij" en "zij" (natural- normal) betekenisloos. Omdat de belangen van onze buren hier op bokt overeenstemmen met die van onszelf "Een zo goed leven voor een paard".
Wanneer we over de belangen van andere bekommeren, bekommeren we over de toekomst Pling
De realiteit is simpelweg: door onze vijand te schaden, lopen we zelf schade op!

Opvattingen moeten geen gelijke trend hebben: we klampen ons altijd vast aan een scheidslijn. Tussen groepen, en het besef van "wij" en "zij"

Daarom moeten we streven naar conflicten in een geest van verzoening op te lossen, en de belangen van andere in het oog te houden. We mogen elkaar niet kwetsen of pijn doen.

Naast elkaar leven betekent niet dat de problemen (andere aanpak) ons onverschillig laten. Integendeel, betrokkenheid is juist heel belangrijk! Maar dan handelen we op een manier die ons niet alleen ten goede komt. Maar de paarden ook Pling

Het is dus mijn overtuiging dat wij op bokt naturals normals deze samenwerking kunnen bevorderen.

Hoe moet je daar bij tewerk gaan, begin bij jezelf! Pling

Want ik denk dat niet alleen ik, maar vele de eindeloze discussies beu zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:41

Juist Katiavl! Haha!