Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:41

Arabesk schreef:
Tsja ik kan er nooit zo goed tegen als mensen zeggen dat het per paard bekeken moet worden, m.a.w. sommige paarden zijn dus wel gebaat bij 23.7 in een box met drie dichte zijwanden en uitzicht op een blinde muur.

ELK paard heeft beweging en veel ruwvoer nodig om gezónd te kunnen blijven.

Niet aanvallend bedoeld, maar dit is wel wat tegenstrijdig hoor. Als we stoppen om paarden als individuen te bekijken worden er echt wel een paar ongelukkig. Op mijn oude stal waar de paarden elke dag buitenlopen en waarbij de oude dieren keuzes hebben of ze binnen of buiten willen lopen, komen de oudere fokmerries toch echt al vrij snel weer voor hun boxdeur staan. De modder is te zwaar voor ze en ze zijn gewoon eerder moe of koud. Er is daar een oude ruin die stierlijk vervelend is geworden sinds hij niet meer gereden wordt omdat hij zich doodverveeld in de wei (ook met veulens) hij springt letterlijk met zijn atrosebenen over het hek om aandacht te komen halen. Een van de merries zou letterlijk al dood zijn zonder deken omdat ze kou-koliek krijgt (de gehele merriestam is inmiddels daar aan dood gegaan behalve deze).Deze merie mag ook kiezen of ze binnen of buiten wil staan en staat als gevolg daarvan 3/4 van de dag binnen.
Deze manier van paarden houden vind ik super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:00

Sizzle schreef:
Arabesk schreef:
Tsja ik kan er nooit zo goed tegen als mensen zeggen dat het per paard bekeken moet worden, m.a.w. sommige paarden zijn dus wel gebaat bij 23.7 in een box met drie dichte zijwanden en uitzicht op een blinde muur.

ELK paard heeft beweging en veel ruwvoer nodig om gezónd te kunnen blijven.

Niet aanvallend bedoeld, maar dit is wel wat tegenstrijdig hoor. Als we stoppen om paarden als individuen te bekijken worden er echt wel een paar ongelukkig. Op mijn oude stal waar de paarden elke dag buitenlopen en waarbij de oude dieren keuzes hebben of ze binnen of buiten willen lopen, komen de oudere fokmerries toch echt al vrij snel weer voor hun boxdeur staan. De modder is te zwaar voor ze en ze zijn gewoon eerder moe of koud. Er is daar een oude ruin die stierlijk vervelend is geworden sinds hij niet meer gereden wordt omdat hij zich doodverveeld in de wei (ook met veulens) hij springt letterlijk met zijn atrosebenen over het hek om aandacht te komen halen. Een van de merries zou letterlijk al dood zijn zonder deken omdat ze kou-koliek krijgt (de gehele merriestam is inmiddels daar aan dood gegaan behalve deze).Deze merie mag ook kiezen of ze binnen of buiten wil staan en staat als gevolg daarvan 3/4 van de dag binnen.
Deze manier van paarden houden vind ik super.

Oudere (en zieke) dieren kunnen idd een uitzondering zijn.

Wat die oude ruin betreft, die zich zo verveeld in de wei: verveelt hij zich niet op stal dan?

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:42

kijk naturals,,,, niet natural zijn houd niet meteen in dat je je paard de hele dag op stal hebt tussen 3 dichte muren.... IK ben niet natural en mijn paardje staat de hele dag buiten en in de zomer dag en nacht. ik vind dat natural gedoe zooo ontzettend doorslaan tegenwoordig. Alles is fout en alle niet natural paarden zijn ongelukkig. Wat een onzin echt waar... maar goed het is toch een eindeloze discussie. Ik vind jullie een stel extremisten.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:01

Tja,wil toch ook even mijn ei kwijt.
Vind dat iedereen met paarden om moet gaan zoals die denkt dat het goed is maar.....
Vind het lastig dat natural mensen zich wel vediepen in het natuurlijk houden van paarden maar zich niet verdiepen in de bewegingsleer van het paard.
Heb inmiddels begrepen dat het meer een geloofsrichting is geworden waarbij emotie de doorslag geeft ipv wtenschappelijk onderzoek.
Zie en dat is mijn ei,door jarenlang (ruim dertig)tussen de paarden te leven heb ik al veel gezien.
En wat gebeurt er de laatste jaren heel veel,door de komst van Parelli,rijden met touwtje,boomloos door te zware ruiters,e.d,paarden die vroegtijdig versleten zijn.
Door extra balast voorhand,het niet los over de rug lopen en goed gebruik van de achterhand,peesblessures voor,rugwegduwen e.d
Weet dat ook bij de normals blessures er in gereden worden maar wat ik nu om me heen zie gebeuren frustreert erg.
Vooral als er dan discussie's op het erf zijn hoe geweldig natuurlijk ze het doen,terwijl dagelijks de pezen afgespoten moeten worden door het sjokken op de voorhand.
Wil niemand aanvallen,noem het dan ook mijn ei maar zou graag willen zien dat ook naturals,die toch ook het beste met hun dier voor hebben zich zouden verdiepen in niet alleen het wezen paard maar ook in de bewegingsleer van het paard onder de ruiter.
Nu natural meer een geloofsovertuiging is heeft discussie geen zin,immers er zijn nog steeds mensen die beweren dat we van Adam en Eva vandaan komen,wat nu Evolutie?

Groet Dagmach,natural met een normal bovenkamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:07

@dagmach:
Ik ben het in grote lijnen met je eens, namelijk wat bewegingsleer en goede training betreft (erg belangrijk).

Maar je zet nu een vooroordeel neer die niet klopt.
En je scheert iedere 'natural' over één kam.

Wie zegt dat naturals zich niet verdiepen in het lichaam en training van het paard?
En wie zegt dat natural hetzelfde is c.q. per definitie gepaard gaat met natural horsemanship (zoals Parelli)?

De zaken die jij noemt (extra belaste voorhand, niet los over de rug lopen en goed gebruik van de achterhand, peesblessures, rug wegduwen e.d.) komen ècht niet alleen bij 'natural paarden' voor hoor.

Geloofsovertuiging...., zo te lezen ben jij ook overtuigd van wat je gelooft. Jammer!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:17

sjah worden de zelfde vooroordelen niet over normals gebruikt.
Ijzes, dekens...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:16

zo'n opmerking draagt niet echt bij aan een gezonde discussie katiavl...
Dagmach, je scheert nu iedereen over 1 kam (en als je het niet zo bedoelt dan heb je het verkeerd omschreven). Als we iedereen dan zo nodig in hokjes moeten stoppen dan vind ik mezelf meer naar de 'naturals' dan de 'normals' neigen maar ik weet donders goed dat wanneer ik als beginner op mijn paard ga zitten prutsen dit niet goed zal aflopen. Ik heb voor ons de in mijn ogen ideale oplossing gevonden, nl. een instructrice die nh combineert met dressuur en een expert in rechtrichten is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:00

Moderatoropmerking:
Ik begrijp dat de tegenstelling natural - normal veel losmaakt, maar nogmaals: dit topic gaat over verkoop van je paard en aan wie je dat wel of niet zou doen.
De hele verdere discussie om de tegenstellingen heen kan in verschillende andere topics gevoerd worden! Doe dat dan svp ook.
Alle offtopic berichten die nu nog geplaatst worden in dit topic worden zonder meer verwijderd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:45

1. Als eigenaar van een paard heb JIJ het recht om te beslissen aan wie je het doorgeeft als je er niet meer zelf voor kan zorgen.
2. Een ethisch ontwikkeld persoon zal zich bewust zijn van de verantwoordelijkheid voor het welzijn van diens paard.
3. Een ruiter die paardgericht met zijn paard omgaat vindt dat belangrijk voor het welzijn van dat paard.

Het is nu volkomen logisch dat een paardgericht eigenaar diens verantwoordelijkheid voor het welzijn van diens paard ook draagt bij verkoop en dus het recht uitoefent een koper die dat in zíjn ogen waarborgt uit te zoeken.

Het is begrijpelijk dat de letterlijk afgewezen potentiële kopers zich aangetast voelen in hun persoonlijke integriteit. Tercht ook wel, maar dat is dan jammer en geen enkel onderwerp voor de verkoper. Het is irrelevant wat de klassieke paardenhouders er van vinden. Daarbij wordt in dit topic de vraag niet aan hen gesteld dussssssssst...... Pling

Persoonlijk vind ík dat de topic-titel al een brug te ver gaat. Een paardericht denker heeft als het goed is de toekomst van diens paard geregeld. Die verkoopt het paard in (uit) principe niet en heeft voor onvoorziene omstandigheden een noodplan of een afspraak met vrienden.
De zorg voor een paard brengt ook de verantwoordelijkheid voor de toékomst van dat paard met zich mee. Wát doe je als jouw omstandigheden veranderen. Met name omdat erg veel jongen mensen met paarden bezig zijn terwijl ze geen idee hebben waar hun leven hen leidt is dit een in míjn ogen essentieel punt om over na te denken. Als je paardgericht denkt tenminste.

HC

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:06

HC,we botsen regelmatig,maar hierin ben ik het helemaal met je eens!
(zou het door het nieuwe jaar komen??)

Ik heb mijn paard gekocht voor het leven,en mijn veulen alleen gefokt om het zelf te houden.
(voor mijn dochter welliswaar,maar ik verkoop haar dus niet)
Tuurlijk heb je zelf wat te zeggen over naar wie en welk persoon jou paard gaat na een verkoop,
net zoals je niet wil dat je paard aan een handelaar word verkocht of de salami ingaat,wil ik niet dat mijn paard in handen komt van iemand die niet omgaat met haar zoals ik dat zelf zou doen.
(helemaal presies kan iemand dat nooit doen,maar het kan in de buurt komen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:28

arabesk: Wat blijf jij toch altijd mieren over die 3 dichte wanden en een blinde muur... Ja, ik weet dat er zulke stallen bestaan, maar het gros heeft een dubbele stalgang (dus paarden tegenover elkaar), tralie zijwanden (de helft), of zelfs buitenluiken.
Op mijn vorige stal hadden ze als afscheiding stenen muurtjes van ca 1.20 hoog, en daar boven niks.
Harstikke leuk als je paard het goed met zijn buurman kan vinden, kunnen ze over het muurtje kroelen, maar het wordt al een stuk minder als ze het toevallig niet zo goed met elkaar kunnen vinden.

Ontopic: zolang mijn paard zijn natje en zijn droogje krijgt zou ik haar gerust aan een natural verkopen.
Ik vind het dan ook erg jammer dat er natural paarden zijn die ik, als ik zou willen, niet zou mogen kopen, omdat ik niet goed genoeg ben, omdat ik niet "the natural way" hanteer.
Daarmee zeg je dus, dat ik niet goed voor paarden ben, of, niet goed genoeg voor jou paard, want als ik goed genoeg was, mocht ik m kopen.
Nou, tja, en bedankt zal ik maar zeggen...

*jou e.d. allemaal in algemene zin bedoelt*

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:14

stef schreef:
zolang mijn paard zijn natje en zijn droogje krijgt zou ik haar gerust aan een natural verkopen.
Ik vind het dan ook erg jammer dat er natural paarden zijn die ik, als ik zou willen, niet zou mogen kopen, omdat ik niet goed genoeg ben, omdat ik niet "the natural way" hanteer.
Daarmee zeg je dus, dat ik niet goed voor paarden ben, of, niet goed genoeg voor jou paard, want als ik goed genoeg was, mocht ik m kopen.
Nou, tja, en bedankt zal ik maar zeggen...

*jou e.d. allemaal in algemene zin bedoelt*
Iedereen heeft toch zo zijn visie over het houden van zijn/haar paard?
Ik wil mijn paard niet op stal,of op ijzers.
Als jij haar zou kopen en je zou haar niet scheren,niet op ijzers zetten,en 24/7 op de wei houden dan zou jij mijn paard mogen kopen.
(ik verkoop haar niet,maar het gaat even om het idee)
Heeft niks te maken met dat ik jou niet goed voor paarden vind,maar met mijn eigen idee over het houden van paarden,en dan natuurlijk in het bijzonder mijn eigen paarden.

Zou jij je paard willen verkopen aan een handelaar bijv.b?
Ik zou dat niet willen,en heel waarschijnlijk jij ook niet.
Maar om dan meteen te zeggen dat alle handelaars slecht zijn voor paarden??
Nee,niet alle handelaren zijn slecht voor paarden,maar ik zou mijn paard daar niet aan willen verkopen.
Zo dus ook niet aan iemand die mijn paard ijzers onder zou slaan en zou scheren bijv.
Dat wil IK niet,maar wat jij met jou paarden doet is niet meteen slecht,het komt gewoon niet overeen met mijn visie op het houden van paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:23

ik wil jou paard ook niet kopen, dus het gaat idd om het idee (ligt trouwens niet aan je paard hoor, maar heb er al 2 en 1 op komst Haha!).
Ik kan er met mijn pet gewoon niet bij dat ik jou paard niet zou mogen kopen, omdat ze bij mij niet 27/7 in het land komt (zomer wel trouwens), ijzers en dekens weet ik niet of ik dat zou doen, ligt aan het paard. dit terwijl ik haar alle (al dan niet medischie) verzorging zou kunnen geven die ze nodig heeft.
Dus hoe je het ook went of keert, ik ben gewoon niet goed genoeg voor jou paard, terwijl ik 100% zeker weet dat jou paard bij mij gewoon een gelukkig leven zou kunnen leiden.
Mijn paard naar een handelaar? Kan ik geen uitspraak over doen, ligt er maar net aan welke handelaar, maar niet per definitie niet ofzo.

En dan komt er nog het punt dat je niet altijd wat te kiezen hebt. Als jij morgen een ernstig ongeluk krijgt en je paard moet ala minuut weg, heb je geen tijd om een natural weitje te zoeken hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:25

Stef: jij – en velen met jou – trekt het zich aan alsof het om jou als persoon gaat, alsof jij als mens niet goed voor een paard zou zijn.
Het gaat niet om personen.

Het gaat er om wat iemand goed c.q. het beste vindt voor zijn of haar paard. Dat ik in mijn geval o.a. continue weidegang voor mijn paarden belangrijk vind, dan betekent dat dus dat mijn paarden 24/7 weidegang hebben en dat dàt in mijn beleving het beste voor ze is. En bij verkoop zou dat dan ook een eis van mij zijn.
Als een potentiële koper die weidegang niet kan of wil bieden, dan gaat de koop niet door.
Dat is dan niet vanwege jou als persoon, maar vanwege het aspect weidegang.

De vele zinloze discussies ontstaan vaak doordat mensen zich dingen persoonlijk aangevallen voelen, alsof er gezegd zou worden “Jij bent niet goed voor paarden”, “Jij bent slecht bezig”, “Jij bent een dierenmishandelaar”. Dat soort dingen worden nooit beweerd, óók niet in bedekte woorden. Dat het wel telkens zo opgevat wordt, ligt toch echt aan de lezers.

Dat voor mij continue weidegang het beste voor mijn paarden is, dan is op stal staan dus niet goed. Dat zegt dus niets over jou en welke lezer dan ook, dat zegt puur en alleen iets over mij en hoe ik erin sta.

Is dat nou echt allemaal zo moeilijk te bevatten?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:30

@ Stef: Als je het dan persee zo zegt,en niet anders wil horen,dan ben jij in mijn ogen niet goed genoeg voor mijn paard nee als er geen volledige weidegang mogenlijk zou zijn.
(niet verkeerd opvatten aub...witte vlag boven hoofd) Haha!
Weidegang 24/7 komt wat mij betreft op nummer 1.

Als ik een ernstig ongeluk krijg,en ik kom te overlijden,dan weet mijn man wel raad met mijn paard.
Hij zou zijn hele leven lang de wei door betalen,en ioemand zoeken voor haar die haar verzorgt op de manier die ik zou willen.(of er dicht bij in de buurt komt)
Verder zijn de meeste mensen op de hoogte van mijn 'rare manier van paarden houden' op de hoogte,en ik ben er zeker van dat dat allemaal goed komt.
(suikertante en moeder zullen zeker bijspringen als het nodig zou zijn) Pling

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:32

het is voor mij moeilijk te bevatten ja dat ik een bepaald paard niet zou mogen kopen omdat ik mijn paarden qua weidegang niet volgens "natural" houdt.
Sorry, ik wil het wel snappen, geloof me, maar het lukt me gewoon niet.
ik verkoop mijn paard net zo makkelijk aan iemand die haar 24/7 buiten houdt als aan iemand die dan niet doet. Ik vind het veel belangrijker dat ze, als het erop aan komt, de (medische) zorg kan krijgen zie ze nodig heeft, dat ze naar een baasje gaat die eerlijk met haar omgaat (en dus niet dagelijks de stal of wei door ranselt), naar een baasje die plezier met haar wil maken. en of dat door middel van bitloze buitenritten is, of door dressuurwedstrijden op de trens of western wedstrijden op de shank maakt me echt niet uit.
Als jij zou vinden dat ik goed ben voor mijn paarden, zou ik jou paard zo mogen kopen.
Jij die van mij iig wel (nouja, is niet te koop, maar vooruti Knipoog )

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:35

laat ik het eens anders formuleren, waarbij ik probeer niemand persoonlijk voor het hoofd te stoten...

"Niemand is goed genoeg voor mijn paard, alleen ik zelf..."

Hoe denken de naturals en normals hierover? ongeacht of je natural of normal bent, niemand is zo goed voor je paard als jijzelf... jij bent de beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:37

Tinkerloos schreef:
HC,we botsen regelmatig,maar hierin ben ik het helemaal met je eens!
(zou het door het nieuwe jaar komen??)

Ik heb mijn paard gekocht voor het leven,en mijn veulen alleen gefokt om het zelf te houden.
(voor mijn dochter welliswaar,maar ik verkoop haar dus niet)
Tuurlijk heb je zelf wat te zeggen over naar wie en welk persoon jou paard gaat na een verkoop,
net zoals je niet wil dat je paard aan een handelaar word verkocht of de salami ingaat,wil ik niet dat mijn paard in handen komt van iemand die niet omgaat met haar zoals ik dat zelf zou doen.
(helemaal presies kan iemand dat nooit doen,maar het kan in de buurt komen)

Ik snap dit heel goed, kijk ik heb mijn dieren voor het leven. Ik zou zoooo graag nog een anda willen kopen, maar 2 paarden kan ik niet onderhouden, heb geen eigen grond. Maar stel, jij komt in financiele nood, weet niet of je paarden aan huis staan. Maar stel the van hits de s*hit en jullie moeten je huis verkopen, hebben dan nog schulden, geen kans je paarden ergens tegen vriendenprijs onder te brengen. Je moet helaas aan verkoop gaan denken, het duurt maanden eer er iemand komt kijken, die doet het niet, weer staan ze ergens in pension want tja je huis is weg en dan komt er iemand met zijn dochter,helemaal verlieft, tja ze moeten verkocht worden want je kunt het niet rondbrijen, dan gaan ze weg. Idd de grootste nachtmerrie als het niet blijkt te klikken, als ze toch bij een handelaar terecht komen.

Het is beste een reeele gedachte dat je ooit je paarden moet afstaan. Het is daardoor beter om er nu alvast een gedachte over te hebben. Ik heb met mijn man doorgesproken wat er met mijn paard gaat gebeuren, het is een soort mijn laatste wil. Die arme schat zou hem idd verkopen aan de eerste de beste die zich meld, hij heeft daar geen kijk op. Wij willen allemaal dat onze schatten het goed hebben, maar overdrijven kunnen we ook. Een periode gehad dat er niemand aan mijn paard mocht komen, ik zorgde nl al jaren zelf voor hem en als een ander hem dan op de wei moest zetten en het is soms een vlugge, dan had ik al de stress dat ze hem gingen straffen voor zijn vlugheid en niet zagen dat het geen onopgevoedheid was.

Overdrijven kunnen we soms te veel, te veel mutsen en daar heb jij zelf meer last van dan je paard. Beter een goed plan opschrijven als jij of jullie samen komen te ontvallen en wat er met de paarden moet gaan gebeuren, een potje voor eventuele pensiongelden tijdens verkoopperiode, eisen stellen voor pension of ergens een weide bespreken bij een boer voor een bepaalde tijd tijdens verkoop.

Edit:
Oke tinkerloos, jouw post was iets eerder dan de mijne Knipoog , maar voor anderen dan deze post.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:52

Allereerst; een gelukkig en mooi nieuwjaar!!

HC; deze keer ben ik het ook helemaal met je tekst eens.

En Joviban, ook met jou (maar met jou ben ik het sowieso iets vaker eens Knipoog ). Ik roep niet meteen dat alle mensen, die het anders doen 'mishandelaars' e.d. zijn, maar ik vind het TE belangrijk voor mijn paard dat hij het hele jaar door weidegang heeft met andere paarden EN ik wil ook nog eens dat er op een paardvriendelijke manier met hem omgegaan wordt. Dat iemand een band met hem wil aangaan gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. En sorry, maar daar gebruik je gewoon geen zwepen en geweld bij, naar mijn idee. Als mensen zich hier dan weer aangevallen voelen, tja, niet mijn probleem. En om voor extremist uitgemaakt te worden, daar lach ik alleen maar om. Gelukkig is het verkopen van mijn paard totaal niet aan de orde. Het gaat erom dat iedereen met een paard er op een bepaalde manier tegenover staat. En mijn manier is dat ik mijn paard in principe voor het leven aangeschaft heb en hem op een bepaalde manier houd (zo paardgericht, paardvriendelijk en natuurlijk als maar mogelijk is) en ALS ik hem ooit om hele heftige redenen weg zou moeten doen, dan zorg ik er absoluut voor dat hij net zo'n mooi leven krijgt, als hij nu bij mij heeft. En als het me wat meer moeite kost om zo'n tehuis te vinden, dan zij het zo, eerder gaat hij echt niet weg. Brrrrr, moet er niet aan denken dat hij uberhaupt weg zou moeten........ Huilen

Overigens weet mijn wederhelft precies hoe ik erover denk en weet ik zeker dat hij het heel goed zal regelen, mocht ik nu wegvallen. Daarbij hoop ik dat ik mijn dochtertje alles van me gaat leren, als ze groot genoeg is, zodat zij het ook over kan nemen eventueel.

En Stef, sorry, maar ik eis nou eenmaal een hoop van een nieuwe koper. Hier op bokt en in mijn dagelijkse omgeving bij de paarden heb ik wel geleerd, dat heel veel mensen mijn paard echt niet zomaar kunnen kopen. Zal best beledigend zijn voor sommigen, maar het is mijn paard en als het zover zou komen, ben ik degene die uitmaakt of ik hem aan een bepaald persoon verkoop of niet. Toen ik mijn paard kocht, was de eigenaresse ook heel kritisch. Ze hield hem liever langer, dan dat ze geen goed gevoel over zijn nieuwe tehuis had. En zo zit ik ook in elkaar. Tuurlijk er kunnen allerlei rampen gebeuren, maar zover zie ik het nog niet komen. Als ik overlijd, kan mijn vriend ook prima voor ons paard zorgen, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:57

Nadya, je kunt wel eisen stellen als verkoper en moeilijk gaan doen bij het verkooppraatje, maar als ze eenmaal je paard hebben, heb je er niks meer over te vertellen.

Als je zo precies met je paard ben, en ik ben het ook hoor, dan zal je altijd iets hebben wat zij Niet goed doen, altijd wel iets. Ik heb een tijdje op self-service stallen gestaan. Allemaal goed voor hun paard, maar man o man wat kon ik mij soms verbijten met de dingen die ik zag en zeker als we voor elkaar wat moesten gaan doen, dan komen de discussies. Allemaal trots op hun paard, maar allemaal andere ideeen en wensen en sommige daarvan voor mij niet te aanvaarden, maar mijn idee weer niet voor hen.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:10

Russell, ik heb onze lieve grote Shetlander afgelopen jaar moeten verkopen, omdat de weidegangskosten (incl. natuurlijk bekapper, eventuele dierenarts e.d.) te hoog voor me waren met twee paarden (het weidegeld werd enorm verhoogd). Ik had nog nooit in mijn leven een dier weggedaan en doe het ook nooit meer (als het aan mij ligt), want ik was er echt heel verdrietig van toen ik deze beslissing moest nemen. Ik kan je vertellen dat ik voor die Shet een geweldig tehuis gevonden heb. Dus het kan echt wel. Natuurlijk zijn er kleine verschilletjes (al heb ik ze nog niet echt gevonden, hoor), maar het gaat mij om dat iemand naar de natuur van het paard kijkt en er paardvriendelijk mee omgaat. Zij doet dat met al haar dieren (ze heeft niet alleen paarden) en ik ben nog steeds superblij dat zij hem een heel liefdevol en blijvend tehuis heeft kunnen bieden. Als ik ooit in de gelegenheid ben er toch twee te houden, mag ik hem zo weer ophalen. Ik denk niet dat dat gaat gebeuren, maar het is wel een heel fijn idee. Ik weet best dat ik het met haar heel erg getroffen heb, maar ik heb er ook alles aan gedaan om zo iemand te vinden. Anders was ons Shetje niet weggegaan, hoor. Maar ik heb ook een gezin thuis en natuurlijk kon ik weer gaan werken om ze wel alletwee wel makkelijk te kunnen onderhouden, maar mijn dochter heeft me nu ook even hard thuis nodig. Hoe dan ook, het is prima opgelost zo. Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:31

sizzle, het gaat denk ik ook meer om de verplichting tot ophokken van paarden. als paarden zelf de keuze kunnen en mogen maken is het al heel wat vriendelijker. ik kan me indenken dat oude paarden het fijner vinden om uit de wind of regen te staan, of dat ze zo geconditioneerd zijn dat ze niet meer beter weten dan op gezette tijden in hun hokje het voer krijgen en worden opgesloten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:53

Nadya, mijn paard gaat ook echt niet naar de 1e de beste, maar het maakt mij niet uit of het een "normal" of een "natural" is. Als zij mijn beest een goed leven kunnen bieden, prima.
Dat jij wilt dat je paard paardvriendelijk behandeld wordt kan ik 100% begrijpen, dat wil ik ook. Zijn normals per definitie niet paard vriendelijk dan? Want zo wordt het wel elke keer gezegt.
Een normal rijdt met sporen, zweep, bit, slof, en weet ik wat nog meer. Dat is gewoon bull....
Neem nou die shet van mij, een makkelijkere pony kan je je niet wensen.
In een pak winterhaar op de wei: prima
Geschoren onder een dekentje in stal: prima

Ze vind alles best, als ze maar aandacht krijgt, in welke vorm dan ook. Of we nu gaan wandelen, longeren, vrijheidsdressuur, rijden, aangespannen, ze vind het allemaal leuk, zolang ze maar aandacht krijgt.
Is met jamaica eigenlijk net zo.
Tuurlijk heb je uiterste, je hebt normals die hun paard 24/7 en dan 365 dagen binnen houden, ik ken ook een haflingertje wat een dorp verderop staat, staat dag en nacht in het land, in een flink pak haar, maar dan weer wel achter prikkeldraad (waar ie al een keer ingehangen heeft).
Ik vind dat geen dingen om aan te pakken van kijk: Normal is beter want je hebt geen prikkeldraad, of natural is beter want hij staat niet binnen.
Het maakt mij niet uit wat iemand met zijn paard doet, ik zie van 2 kanten dingen die ik zelf anders zou doen, maar het zijn mijn paarden niet, dus ga ik me daar niet druk om maken.
Ik ben er 100% van overtuigt dat mijn paarden het prima hebben in hun stalletjes, geschoren met dekens.
En wie denkt van niet mag langs komen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:09

Citaat:
Een paardericht denker

Dat ben ik! Haha!

Dat ga ik maar gebruiken want van Normal en Natural kots ik een beetje.

Ik heb mijn paarden ook voor het leven en probeer ze dan zo paardgericht mogenlijk te houden.
Door de jaren heen altijd gekeken hoe het beter kon(meer uitloop, minder in de box, meer in de groep etc etc.) en kijk nu nog steeds hoe het beter zou kunnen.

Maar wel op een manier dat ik er wat aan heb dat ik ze wel gewoon kan gebruiken.
Blijkt dat mijn fjord niet blootvoets voor de wagen kan zal ik niet twijfelen om er iets van beslag eronder te zetten.

Zou ik er eentje weg moeten doen dan zou ik iemand zoeken die dezelfde gedachten gang heeft als ik. Iemand die paard op een stal wilt zetten waar ze niet buiten komen krijgt mijn paard niet mee.
Verkopen is nooit leuk en als je je paard aan iemand verkoopt die anders denkt dan jij krijg je alleen maar spijt.....ik in iedergeval wel en ik zou geen oog meer dicht doen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:17

ik snap je onderschrift nu ff niet meer? gezien je gekots? Knipoog