Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elisa2 schreef:Interessant Always! Als ik het zo lees dan moet ik eigenlijk een beetje aan een soort EMDR denken voor mensen. Door spanning om te zetten in iets anders wat dan op de neurotransmitters werkt en dit omgezet wordt in iets positiefs waardoor vertrouwen groeit. (het is niet helemaal exact hetzelfde maar het klinkt haast alsof neurologische paden veranderd worden)
Elisa2 schreef:Dat is een wedervraag..
TRT leert paarden hoe ze zelf kunnen ontspannen in hun lichaam. Ik snap niet waarom dit niet prettig zou zijn voor een paard.
) heel goed dat het er is. Maar het is niet de methode die ik verkies, omdat ik liever met positieve bekrachtiging wil werken. AlwaysH schreef:Shawna Karrasch had een post gedeeld op Facebook van de week en ik moest gelijk hier aan denken!Citaat:Shawna Karrasch op Facebook: *niet mijn tekst*
In positive reinforcement, the click is more than just a noise the horse responds to in order to receive food... To truly understand why the click is so powerful, we have to look at the neurobiology of the horse. Dopamine is often misunderstood as just a feel-good chemical that arrives when the horse gets the food, but the science tells a much more interesting story. Dopamine is actually the neurochemical of anticipation and search.
The moment a horse hears the click, his brain undergoes a massive chemical shift. Because the click has a history of being paired with a reward, the sound itself triggers a dopamine spike. This spike happens before the food even reaches his mouth. It is the brain's way of saying something great is happening, pay attention to exactly what you just did. This creates an intense state of focus and "try" that we call the seeking system.
This dopamine release acts like a biological highlighter. It strengthens the synaptic connections in the brain that were active at the precise millisecond of the click. As the horse becomes more adept at a specific behavior and it creates the same involuntary response as the food (classical conditioning). The dopamine spikes the highest when the cue is given because this is when the opportunity for reinforcement presents itself. Because the brain is bathed in dopamine rather than stress hormones, the horse is able to retain the information much faster and with greater clarity. And clarity brings relaxation. He isn't just reacting to a stimulus; he is actively recording a successful strategy for playing the game.
In contrast, traditional training that relies heavily on pressure and release often activates the horse’s amygdala, the part of the brain responsible for the stress response and the release of cortisol. When a horse is working to avoid pressure, his primary goal is safety and the cessation of discomfort. While he can certainly learn this way, his brain is in a state of avoidance. High levels of cortisol can actually interfere with the hippocampus, making it harder for the brain to form long-term, positive memories and decreasing the horse's ability to be creative or bold in his learning.
Elisa2 schreef:Dat is een wedervraag..
TRT leert paarden hoe ze zelf kunnen ontspannen in hun lichaam. Ik snap niet waarom dit niet prettig zou zijn voor een paard.
Elisa2 schreef:Ja ik bedoelde inderdaad de neurale paden haha. Dat is iets anders dan neurologisch.![]()
Maar dit is inderdaad wat ik bedoel en waar het me aan doet denken.
Waarom zijn de prikkels bij ESDR of TRT niet prettig Always?
EmberGlow schreef:Elisa2 schreef:Dat is een wedervraag..
Ik stel een verdiepende vraag omdat ik je reactie niet kan volgen. Want je zegt in feite dat R- prettig is omdat het duidelijk is (i.e. R+ is onduidelijk). En die volg ik niet want dat is m.i. echt niet waar, als je het tenminste goed uitvoert, en daar ligt vaak het euvel.
Leren de paarden via TRT écht ontspannen in hun lichaam? Ik betwijfel dat, gezien de achterliggende werking van de methode die er wordt gebruikt.
Caily schreef:TRT werkt vanuit spanning (iets wat een paard niet persee als prettig ervaart), met inderdaad ontspanning als ‘beloning’.

Elisa2 schreef:Is er eigenlijk al wetenschap over het trainen van een paard met R+? Want paarden zijn natuurlijk wel anders dan wilde dieren en honden inderdaad en ik heb zelf het idee dat het voor een paard prettig is als een mens zoveel mogelijk communiceert in paardentaal. Nu zal dit deels ook R+ kunnen maar bij een deel twijfel ik daar nog aan.
dit is voor veel r+ trainers juist een belangrijk argument om hiervoor te kiezen. Net als in het andere topic heb ik het weer even aan chatgpt gevraagd, om veel tijd te besparen. Dit is een lijstje van de laatste jaren, maar ik weet dat er 20 jaar geleden, toen ik ermee begon, ook al verschillende onderzoeken waren gepubliceerd (en ik meen mij ook een studie van langer geleden te herinneren waarin werd aangetoond dat paarden het effectiefste leerden met een combi van R+ en R-).Citaat:Zeker — hieronder staat een geordende lijst met wetenschappelijke onderzoeken over positieve bekrachtiging (R+) bij paarden, inclusief jaartallen en heel korte omschrijvingen.
Wetenschappelijke studies over positieve bekrachtiging bij paarden
1) Larssen & Roth (2022)
Titel: Regular positive reinforcement training increases contact‑seeking behaviour in horses
Wat het laat zien: Het toevoegen van regelmatige R+‑training (naast gewone training) zorgde ervoor dat paarden meer contact zoeken met mensen, een indicator voor motivatie en positieve betrokkenheid.
Jaar: 2022
2) Dai et al. (2019)
Titel: Positive Reinforcement‑Based Training for Self‑Loading of Meat Horses Reduces Loading Time and Stress‑Related Behavior
Wat het laat zien: Paarden die getraind werden met R+ om zichzelf in een trailer te laden, laadden sneller en vertoonden minder stressachtig gedrag dan de controlegroep — wat wijst op minder stress bij een vaak stressvolle situatie.
Jaar: 2019
3) Innes & McBride (2008)
Titel: Negative versus positive reinforcement: an evaluation of training strategies for rehabilitated horses
Wat het laat zien: In dit experiment met geredde pony’s liet de groep met positieve bekrachtiging meer motivatie en exploratiegedrag zien dan de groep die alleen met negatieve bekrachtiging getraind werd — wat kan wijzen op betere beleving en welzijn.
Jaar: 2008
4) Hockenhull & Creighton (2013)
Titel: Training horses: Positive reinforcement, positive punishment, and ridden behaviour problems
Wat het laat zien: Een survey‑studie onder ruiters toonde dat een hogere frequentie van belonende reacties (positieve bekrachtiging) geassocieerd was met minder gedragproblemen bij paarden — een indicatie dat R+ samenhangt met beter werkgedrag.
Jaar: 2013
5) Lethbridge (2024) (case study, geen grootschalig experiment)
Titel: Backing a Horse Using Positive Reinforcement
Wat het laat zien: Dit recente casus‑onderzoek laat zien hoe R+ toegepast kan worden bij het beleertraject, met duidelijke voorbeelden van hoe clicker‑ en beloningstraining effectief werken — nuttig als supplementaire bron.
Jaar: 2024
Korte samenvatting
✅ R+ is onderzocht bij paarden in gecontroleerde studies en laat vaak zien dat:
Paarden meer contact zoeken met mensen na R+‑training (motiverender gedrag).
R+‑training kan stressgerelateerd gedrag verminderen tijdens moeilijke taken zoals trailerladen.
Paarden getraind met R+ tonen vaak meer exploratie en motivatie dan met alleen negatieve bekrachtiging.
In enquêtes correleert meer belonen met minder gedragsproblemen tijdens werk/rijden.
Belangrijk om te weten:
Veel onderzoeken tonen positieve trends, maar het veld is nog relatief jong; daarom bestaat er nog geen gigantische literatuurvoorraad zoals bij honden.
Sommige studies combineren R+ met traditionele methoden, wat betekent dat de effecten niet altijd puur R+ zijn.
De term “ethischer” komt vooral voort uit gedrag en welzijnsindicatoren (motivation, stresssignalen, exploratie) in plaats van uit één universele maatstaf — maar deze onderzoeken ondersteunen de stelling dat R+ een gunstige invloed kan hebben op welzijn.
Citaat:Ja, er is wetenschappelijk bewijs en redelijke consensus dat positieve bekrachtiging (R+) bij paarden ethischer is dan uitsluitend negatieve bekrachtiging (R−), maar het is belangrijk om te begrijpen wat “ethischer” hier betekent. Het gaat vooral over welzijn, stress, motivatie en samenwerking, niet dat er een absolute geluksmeter is voor paarden.
Hier is een overzicht:
Waarom R+ als ethischer wordt gezien
a) Minder stress en angst
Bij R+ wordt ongewenst gedrag niet bestraft, maar gewenst gedrag belonend versterkt.
Studies laten zien dat paarden die R+ krijgen vaak minder ontwijkend gedrag en minder stresssignalen laten zien tijdens training, bijvoorbeeld bij trailerladen of andere uitdagende taken.
Vergelijking: R− (druk of correcties) kan effectief zijn, maar veroorzaakt vaak meer stress, spanning en soms vermijdingsgedrag.
Bron: Dai et al., 2019, Frontiers in Veterinary Science (link)
b) Betere motivatie en samenwerking
Paarden die R+ training krijgen, vertonen meer contactzoekend gedrag, meer nieuwsgierigheid en exploratie.
Dit suggereert dat ze actief deelnemen en ‘willen meewerken’, in tegenstelling tot gedragingen gedreven door angst voor straf.
Bron: Larssen & Roth, 2022, Applied Animal Behaviour Science (link)
C) Positieve impact op welzijn
Paarden leren dat ontspanning en gewenst gedrag iets oplevert in plaats van iets onaangenaams te vermijden.
Dit past in ethische richtlijnen voor dierenwelzijn: vrij van pijn en angst, gemotiveerd tot natuurlijk gedrag, mentale stimulatie.
Organisaties zoals de RSPCA en PAEP (Progressive Animal Education Programs) ondersteunen het gebruik van R+ als welzijnsvriendelijk alternatief voor uitsluitend druk/straffen.
Elisa2 schreef:Dankje! Ga ze vanmiddag even opzoeken en door lezen.
Ik train trouwens niet zoals TRT, als ik dit filmpje zie dan valt mij iets op..namelijk dat hij de prikkel naar het paard brengt. Zelf zou ik het liever andersom doen, dat het paard vertrouwen genoeg heeft om naar de prikkel toe gaan en niet verder gaan voordat er rust en vertrouwen in stap 1 is. Maar goed, dit is een onderdeel en er zullen ook andere onderdelen in zitten waar ik me wel in kan vinden en er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden en ook per paard verschillend wat wel en niet past.
Ik vindt sowieso dat posititiveit en vertrouwen de boventoon moeten vieren.