Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:40

Wat een goeie post, dank voor je zorgvuldigheid en investering :*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 09:49

Interessant Always! Als ik het zo lees dan moet ik eigenlijk een beetje aan een soort EMDR denken voor mensen. Door spanning om te zetten in iets anders wat dan op de neurotransmitters werkt en dit omgezet wordt in iets positiefs waardoor vertrouwen groeit. (het is niet helemaal exact hetzelfde maar het klinkt haast alsof neurologische paden veranderd worden)

Ik vraag me af of andere trainingsmethoden ook niet zo werken, zoals bijvoorbeeld TRT alleen dan weer op een andere manier. En ESDR voor paarden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 11:01

Dankjewel @VogeltjeM!

@Elisa2, ik wilde dat inderdaad aankaarten. Er zit natuurlijk een hele wetenschap achter, maar het klopt wel wat je zegt.
Het verschil is natuurlijk wel dat de prikkels in TRT of ESDR op zichzelf niet al prettig zijn, maar eten en zoeken natuurlijk wel. Daarom ben ik daar ook fan van.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:08

Elisa2 schreef:
Interessant Always! Als ik het zo lees dan moet ik eigenlijk een beetje aan een soort EMDR denken voor mensen. Door spanning om te zetten in iets anders wat dan op de neurotransmitters werkt en dit omgezet wordt in iets positiefs waardoor vertrouwen groeit. (het is niet helemaal exact hetzelfde maar het klinkt haast alsof neurologische paden veranderd worden)

Ik ben dan wel geen gedragswetenschapper voor paarden, maar wel voor mensen, en ik denk dat wat jij nu schrijft valt onder counterconditionering en daarmee verander je inderdaad neurale paden (neurale paden veranderen eigenlijk continu naar aanleiding van wat je meemaakt). Daarom kan R+ ook ontzettend zinnig zijn bij paarden met trauma.

Bij EMDR (bij mensen dan) vermoeden ze net een ander werkingsmechanisme. Hoe dat (ESDR) bij paarden werkt, geen idee haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:33

Ja ik bedoelde inderdaad de neurale paden haha. Dat is iets anders dan neurologisch. :+

Maar dit is inderdaad wat ik bedoel en waar het me aan doet denken.

Waarom zijn de prikkels bij ESDR of TRT niet prettig Always?

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 14:53

TRT is ook simpelweg R-/P+ training, net als Featherlight etc, dus gestoeld op aversiviteit.
En dat is nou net het tegenovergestelde van de trainingswijze van dit topic, FF R+ (appetitieve training).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 15:15

Ja dat begreep ik, maar waarom zou dat per definitie niet prettig zijn?

Duidelijkheid kan soms ook heel prettig zijn voor een paard.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 15:17

Ik ben wel heel benieuwd waarom je denkt dat r+ niet duidelijk zou zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 15:19

Dat is een wedervraag..

TRT leert paarden hoe ze zelf kunnen ontspannen in hun lichaam. Ik snap niet waarom dit niet prettig zou zijn voor een paard.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 16:33

Elisa2 schreef:
Dat is een wedervraag..

TRT leert paarden hoe ze zelf kunnen ontspannen in hun lichaam. Ik snap niet waarom dit niet prettig zou zijn voor een paard.

Onderstaand verhaal van Shawna Karrasch vat het denk ik mooi samen. Ik vind TRT geen dierenmishandeling oid hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het is/blijft een trainingsmethode gebaseerd op pressure and release, en dus op hersenniveau (en als het gaat over associaties) doet het iets anders dan R+.

Mijn mening: ik denk dat het veel goeds/begrip kan toevoegen in het leven van veel paarden, het levert paard en mens een communicatiestrategie op. En het is qua marketing veel gericht op sportpaarden, wat sowieso een wereld is wat qua grondwerk nog grotendeels onontgonnen terrein is en daarom (vind ik :o ) heel goed dat het er is. Maar het is niet de methode die ik verkies, omdat ik liever met positieve bekrachtiging wil werken.

AlwaysH schreef:
Shawna Karrasch had een post gedeeld op Facebook van de week en ik moest gelijk hier aan denken!
Citaat:
Shawna Karrasch op Facebook: *niet mijn tekst*
In positive reinforcement, the click is more than just a noise the horse responds to in order to receive food... To truly understand why the click is so powerful, we have to look at the neurobiology of the horse. Dopamine is often misunderstood as just a feel-good chemical that arrives when the horse gets the food, but the science tells a much more interesting story. Dopamine is actually the neurochemical of anticipation and search.

The moment a horse hears the click, his brain undergoes a massive chemical shift. Because the click has a history of being paired with a reward, the sound itself triggers a dopamine spike. This spike happens before the food even reaches his mouth. It is the brain's way of saying something great is happening, pay attention to exactly what you just did. This creates an intense state of focus and "try" that we call the seeking system.

This dopamine release acts like a biological highlighter. It strengthens the synaptic connections in the brain that were active at the precise millisecond of the click. As the horse becomes more adept at a specific behavior and it creates the same involuntary response as the food (classical conditioning). The dopamine spikes the highest when the cue is given because this is when the opportunity for reinforcement presents itself. Because the brain is bathed in dopamine rather than stress hormones, the horse is able to retain the information much faster and with greater clarity. And clarity brings relaxation. He isn't just reacting to a stimulus; he is actively recording a successful strategy for playing the game.

In contrast, traditional training that relies heavily on pressure and release often activates the horse’s amygdala, the part of the brain responsible for the stress response and the release of cortisol. When a horse is working to avoid pressure, his primary goal is safety and the cessation of discomfort. While he can certainly learn this way, his brain is in a state of avoidance. High levels of cortisol can actually interfere with the hippocampus, making it harder for the brain to form long-term, positive memories and decreasing the horse's ability to be creative or bold in his learning.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 17:23

Elisa2 schreef:
Dat is een wedervraag..

Ik stel een verdiepende vraag omdat ik je reactie niet kan volgen. Want je zegt in feite dat R- prettig is omdat het duidelijk is (i.e. R+ is onduidelijk). En die volg ik niet want dat is m.i. echt niet waar, als je het tenminste goed uitvoert, en daar ligt vaak het euvel.

Leren de paarden via TRT écht ontspannen in hun lichaam? Ik betwijfel dat, gezien de achterliggende werking van de methode die er wordt gebruikt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-26 21:30

Nee ik zeg dat het niet onprettig hoeft te zijn dat is wat anders.

Ik zeg ook niet dat R+ altijd onduidelijk oid is maar ik denk wel dat het soms onduidelijk kan zijn als ik sommige voorbeelden lees in dit topic.

Het is wel het doel van TRT dat paarden zelf leren te ontspannen in hun lichaam ja waardoor angst en spanning afnemen.

Ja oke Vogeltje ik begrijp het, het gaat om de dopamine shot.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-26 21:32

Elisa2 schreef:
Ja ik bedoelde inderdaad de neurale paden haha. Dat is iets anders dan neurologisch. :+

Maar dit is inderdaad wat ik bedoel en waar het me aan doet denken.

Waarom zijn de prikkels bij ESDR of TRT niet prettig Always?

Ze zijn niet affiliatief in aard. Hersenwerk, hooi eten etc wel.
Het is niet dat het paard een zoemertje / geluidje / etc van ESDR in zichzelf al prettig vindt. Het is neutraal (of aversief zelfs), niet begerend.
TRT werkt inderdaad met R- (ook P+?? Geen idee) dus dat is per definitie een aversief.

Vaak wordt er bij paarden met trauma overigens een nieuw neuronenpaadje gecreëerd met een counter-associatie. Je kan niet door een bestaand pad heen zeg maar de associatie volledig veranderen. Daarom werk je vaak met probleempaarden door de context ed aan te passen en vanuit een andere hoek of lagere drempel te trainen. Zo kan je uit dat dat stukje brein komen dat een vervelende associatie heeft gecreëerd. Het neuronenpaadje gaat dan namelijk weer een nieuwe weg in (nieuwe situtie). Het bestaande pad kan wel wat verwateren over tijd als de bestaande associatie niet meer herhaald wordt (bekrachtigd of juist bestraft), maar dan is er nog altijd kans op wat we ‘spontaan herstel’ noemen. Dan komt die trauma respons ‘opeens’ weer boven. Of überhaupt iets dat is aangeleerd. Ik leg dit vaak uit dmv ruiterpaadjes. :')
Ik weet niet heel veel verder van ESDR (behalve dat ik zelf eens EMDR heb gehad). Wellicht dat dit net even anders gedraagt met hoe de verbindingen worden gelegd. Dat zou ik eens moeten opzoeken!

EDIT:
Alle vormen van training kunnen verwarrend zijn voor het paard als we fouten maken of pech hebben. :P
Duidelijk zijn in training is een kwestie van zelf duidelijk zijn, consequent. Dat staat imo helemaal los van het leerkwadrant.

Waarom er met R+ soms van die trainings issues boven komen imo (zoals ik met het uitschachtprobleem, of happerige paarden hoor je veel), is simpelweg omdat de kennis over R+ (FF) training nog vrij beperkt is en het dus niet klare koek is. Heel eerlijk? Een overgroot deel begint voor de fun met wat snoepjes in de zak. Daar ontstaan dus de eerste problemen vaak, als je gewoon wat leuke dingen wil aanleren. In het begin zie je die aandachtspunten gewoonweg niet.
De eerste generaties coaches en instructeurs in NL en België zijn eigenlijk nu pas wat meer op aan het komen. _/-\o_
We weten echter wel vanuit andere gemeenschappen (dierentuinen, hondentrainers, zeezoogdierentrainers) dat R+ gewoon onwijs goed werkt in de praktijk. Plus dat het dus in de wetenschap keer op keer als meest welzijns-verhogend uit de proef komt. Maar een paard is geen hond, dus een paard gaat ook niet goed op dezelfde beloningsratio, hoeveelheid, trainingsindeling. Dus we moeten gewoon erg veel leren. En het hele idee van R+ FF is zoveel mogelijk de fouten voor zijn. Maar het is zeer begrijpelijk dat het meer trial & error is als mensen er blindelings instappen. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 09:24

Ja dat klopt Always, wat betreft de nieuwe neuronenpaadjes en het is natuurlijk soms zoeken wat dan het beste werkt en voor welk paard. ESDR heb ik zelf ook geen ervaring mee, maar heb er wel goede ervaringen over gehoord. Ik weet niet of R- per definitie ook aversief is..misschien wel maar nu niet het idee dat dit voor paarden heel storend is (ligt natuurlijk wel aan hoe het gebruikt wordt) omdat ze het zelf onderling in de kudde ook gebruiken kan het soms ook heel duidelijk zijn. Ik zie dat dus niet perse als iets negatiefs.

Is er eigenlijk al wetenschap over het trainen van een paard met R+? Want paarden zijn natuurlijk wel anders dan wilde dieren en honden inderdaad en ik heb zelf het idee dat het voor een paard prettig is als een mens zoveel mogelijk communiceert in paardentaal. Nu zal dit deels ook R+ kunnen maar bij een deel twijfel ik daar nog aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 09:31

EmberGlow schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is een wedervraag..

Ik stel een verdiepende vraag omdat ik je reactie niet kan volgen. Want je zegt in feite dat R- prettig is omdat het duidelijk is (i.e. R+ is onduidelijk). En die volg ik niet want dat is m.i. echt niet waar, als je het tenminste goed uitvoert, en daar ligt vaak het euvel.

Leren de paarden via TRT écht ontspannen in hun lichaam? Ik betwijfel dat, gezien de achterliggende werking van de methode die er wordt gebruikt.

Ik ben niet elisa:
Maar ik heb ergens wel een zelfde gevoel. Ik voel zelf meer voor een mix. Omdat het praktische is. Maar ook omdat het 'natuurlijker' is gevoelsmatig.

R+ FF is vooral gebaseerd op een dier wat zelf mag beslissen óf het reageert en minder sturende aanwijzingen krijgt bij wat je vraagt. Correct?
Dat vind ik een prachtig principe.

Maar is dat een voor alles en altijd principe? En werkt het dan beter?
Is soms verteld krijgen, voetjes daar, hoofd die kant op graag ook gewoon lekker overzichtelijk en duidelijk en sneller helpend om op het juiste pad te komen? Altijd alles moeten uitpuzzelen en overdenken lijkt me gewoon vermoeiend. Gevoelsmatig is dat als het opzoeken van mijn sleutels met google find. Warm, warmer, warmer, kouder, warmer etc. Terwijl ik soms gewoon wil dat dat ding zegt: HIER
Begrijp me niet verkeerd, een goede speurtocht op zijn tijd is leuk en stimulerend. Maar paarden hebben al te stellen met een eeuwige speurtocht omdat we samenwerken als soorten die in de basis niet elkaars taal spreken. Soms lijkt me dat al speurtocht genoeg.

Al zal het per paard en dag verschillen waar die balans zal liggen. En op welke onderwerpen ze het leuk vinden om na te denken en te kiezen zelf.
Ik kan me voorstellen dat een paard die een echt fijn basis leven heeft en daar geen stress van heeft meer overcapaciteit heeft om puzzels op te lossen en zelf te kiezen. Maar ik kan me ook voorstellen dat die zelfs dagen hebben van: ik wil best meewerken, maar zeg me gewoon even wat en hoe (en dagen dat ze denkden, laat me)

TRT werkt toch juist met R+ waarbij de R+ ontspanning is? Het zou een zelfbelonend systeem moeten zijn wat ene paard ook moet kunnen laten draaien zonder de begeleider. Dat vind ik er wel aardig aan.

Leuk overigens om jullie overpeinsingen te lezen over mijn drentelende merrie. Houdt je mooi scherp.
Even een paar dagen door de bril van een ander kijken.

Gelukkig was mijn conclusie, zelfs met jullie bril op, dat er geen alarmbellen af gaan. De bankrekening blijft in een positief saldo en het is een blij paard.
Ik deelde het ook eigenlijk alleen om een andere kijk op opwinding te delen. Omdat iemand aangaf er mee te worstelen.
We hoeven daar natuurlijk niet hetzelfde over te gaan denken en het is lastige materie om over het internet te bespreken. Want hoe veel, hoe vaak, hoe erg, hoe lang, wat daarna etc etc etc maken hier natuurlijk precies het verschil.
Ik streef op dit vlak, goed overdacht en afgewogen, niet naar perfectie. Omdat perfectie soms de vijand kan zijn van heel goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 09:56

Denk dat perfectie ook niet is wat je moet willen nastreven, want verkrijgen doe je dat imo nooit, en dan is de kans op frustratie groot.

TRT werkt vanuit spanning (iets wat een paard niet persee als prettig ervaart), met inderdaad ontspanning als ‘beloning’.

R+ ziet die ontspanning als basis, dus neutraal, en voegt bijvoorbeeld een voedselbeloning of kriebel toe als beloning. Dat ervaart een paard zeg maar als overtreffende trap in positieve zin.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 10:02

Caily schreef:
TRT werkt vanuit spanning (iets wat een paard niet persee als prettig ervaart), met inderdaad ontspanning als ‘beloning’.

Waar herken jij 'werken vanuit spanning' bij TRT?
Zoals ik het ken vraagt hij op de lichts-mogelijke aanwijzing het paard yoga oefeningen te doen.

Bedoel je dat dan omdat hij opschaalt als een paard niet reageert op zijn prikkel? Waarbij ik hem eigenlijk nooit een echt onprettige prikkel zie gebruiken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:06

Tristan z’n hele methode is toch gebaseerd op het verbuigen van de reactie bij ‘tension’, wat letterlijk spanning betekent zelfs.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 13:48

Ja, maar hij leert het paard dat bij voorkeur zonder spanning aan, vóór de spanning. Zodat het paard het al kent en snapt. En het vervolgens toepasbaar is als er spanning is. Bij voorkeur door het paard zélf maar desnoods op aanwijzing van de begeleider.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:27

Ik kan het zo snel niet terugvinden maar ergens wordt gezegd dat r+ ook als negatief/aversief ervaren kan worden door het paard doordat het onduidelijk is en/of ze gefrustreerd raken door het wel of niet krijgen van voer. Is dat zo? Want ondanks dat ik (nog) niet de resultaten zie die ik verwacht had (zegt waarschijnlijk meer over mij en mijn verwachtingen) ervaar ik het wel als positief door meer het goede te belonen met voer ipv de druk op te hogen. Mijn paard blijft lastig te motiveren maar ik zie geen tekenen van frustratie of weerstand.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:35

TrT heb ik met een ander paard zo'n online traject gedaan. Maar ergens vind ik dat toch meer richting desensibiliseren gaan. Immers, een paard blijft een vluchtdier dus hoe kan hij leren om met stress om te gaan? Ik denk wel dat het de ruiter handvatten geeft om in dergelijke situaties de rust te kunnen bewaren en van daaruit het paard sneller kan laten ontspannen.
Het yoga effect is ook interessant maar dan heb je het ook over de fysiologische effecten, wat evengoed wel kan bijdragen aan het omgaan met stress en open staan om te leren. Ofwel met r- danwel r+.

Edit: ik las laatst wel dat er een module van Alizee Froment bijkomt, wat zij kan met haar paarden ziet er ook altijd super vriendelijk uit.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:43

Even een algemene reactie, ik hoop dat ik geen belangrijke punten oversla. :)

R- is juist per definitie aversief, als in: dit zit letterlijk besloten in de definitie. Je voegt een aversief toe > het paard geeft het goede antwoord > je haalt het aversief weg als beloning. Of het erg is, is een tweede. Ik denk, dat als we het hebben over "wat is natuurlijk", dat het het meest natuurlijk is om het hele leerkwadrant te gebruiken. Ikzelf kies er dan wel voor om de positieve bekrachtiging de boventoon te laten voeren, omdat ik dat het meest ethisch vind en mijn paarden daar duidelijk het beste op reageren.

De TRT-methode is gebaseerd op negatieve bekrachtiging. Je stelt een vraag met (lichte) druk, het paard wijkt voor die druk, de beloning is dat de druk wordt losgelaten. Het is bekend dat sommige houdingen ontspanning bij een paard bevorderen, maar dit is in wetenschappelijke zin geen R+, maar nog steeds een gevolg van gedrag uitgelokt met R-. Verder denk ik dat marketing ook een belangrijke rol speelt: "hij leert zichzelf ontspannen" is eigenlijk: zodra het paard een ontspanningsreactie laat zien, wordt de druk weggenomen, en door herhaling leert hij dat ontspannen dus iets prettigs oplevert (druk weg). Het paard leert dat ontspanning leidt tot een prettigere situatie: de ontspanning is negatief bekrachtigd. Dat is natuurlijk heel erg nuttig en je zal mij het niet slecht horen noemen. Maar er zijn ook andere manieren om dat te bereiken (de ontspanning belonen door iets leuks toe te voegen bijv., oftewel positieve bekrachtiging, oftewel R+).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:56

Elisa2 schreef:
Is er eigenlijk al wetenschap over het trainen van een paard met R+? Want paarden zijn natuurlijk wel anders dan wilde dieren en honden inderdaad en ik heb zelf het idee dat het voor een paard prettig is als een mens zoveel mogelijk communiceert in paardentaal. Nu zal dit deels ook R+ kunnen maar bij een deel twijfel ik daar nog aan.

Ja! Die zijn er zeker :) dit is voor veel r+ trainers juist een belangrijk argument om hiervoor te kiezen. Net als in het andere topic heb ik het weer even aan chatgpt gevraagd, om veel tijd te besparen. Dit is een lijstje van de laatste jaren, maar ik weet dat er 20 jaar geleden, toen ik ermee begon, ook al verschillende onderzoeken waren gepubliceerd (en ik meen mij ook een studie van langer geleden te herinneren waarin werd aangetoond dat paarden het effectiefste leerden met een combi van R+ en R-).

Citaat:
Zeker — hieronder staat een geordende lijst met wetenschappelijke onderzoeken over positieve bekrachtiging (R+) bij paarden, inclusief jaartallen en heel korte omschrijvingen.

Wetenschappelijke studies over positieve bekrachtiging bij paarden
1) Larssen & Roth (2022)
Titel: Regular positive reinforcement training increases contact‑seeking behaviour in horses
Wat het laat zien: Het toevoegen van regelmatige R+‑training (naast gewone training) zorgde ervoor dat paarden meer contact zoeken met mensen, een indicator voor motivatie en positieve betrokkenheid.
Jaar: 2022

2) Dai et al. (2019)
Titel: Positive Reinforcement‑Based Training for Self‑Loading of Meat Horses Reduces Loading Time and Stress‑Related Behavior
Wat het laat zien: Paarden die getraind werden met R+ om zichzelf in een trailer te laden, laadden sneller en vertoonden minder stressachtig gedrag dan de controlegroep — wat wijst op minder stress bij een vaak stressvolle situatie.
Jaar: 2019

3) Innes & McBride (2008)
Titel: Negative versus positive reinforcement: an evaluation of training strategies for rehabilitated horses
Wat het laat zien: In dit experiment met geredde pony’s liet de groep met positieve bekrachtiging meer motivatie en exploratiegedrag zien dan de groep die alleen met negatieve bekrachtiging getraind werd — wat kan wijzen op betere beleving en welzijn.
Jaar: 2008

4) Hockenhull & Creighton (2013)

Titel: Training horses: Positive reinforcement, positive punishment, and ridden behaviour problems
Wat het laat zien: Een survey‑studie onder ruiters toonde dat een hogere frequentie van belonende reacties (positieve bekrachtiging) geassocieerd was met minder gedragproblemen bij paarden — een indicatie dat R+ samenhangt met beter werkgedrag.
Jaar: 2013

5) Lethbridge (2024) (case study, geen grootschalig experiment)

Titel: Backing a Horse Using Positive Reinforcement
Wat het laat zien: Dit recente casus‑onderzoek laat zien hoe R+ toegepast kan worden bij het beleertraject, met duidelijke voorbeelden van hoe clicker‑ en beloningstraining effectief werken — nuttig als supplementaire bron.
Jaar: 2024

Korte samenvatting

✅ R+ is onderzocht bij paarden in gecontroleerde studies en laat vaak zien dat:

Paarden meer contact zoeken met mensen na R+‑training (motiverender gedrag).
R+‑training kan stressgerelateerd gedrag verminderen tijdens moeilijke taken zoals trailerladen.
Paarden getraind met R+ tonen vaak meer exploratie en motivatie dan met alleen negatieve bekrachtiging.
In enquêtes correleert meer belonen met minder gedragsproblemen tijdens werk/rijden.

Belangrijk om te weten:
Veel onderzoeken tonen positieve trends, maar het veld is nog relatief jong; daarom bestaat er nog geen gigantische literatuurvoorraad zoals bij honden.
Sommige studies combineren R+ met traditionele methoden, wat betekent dat de effecten niet altijd puur R+ zijn.
De term “ethischer” komt vooral voort uit gedrag en welzijnsindicatoren (motivation, stresssignalen, exploratie) in plaats van uit één universele maatstaf — maar deze onderzoeken ondersteunen de stelling dat R+ een gunstige invloed kan hebben op welzijn.

Citaat:
Ja, er is wetenschappelijk bewijs en redelijke consensus dat positieve bekrachtiging (R+) bij paarden ethischer is dan uitsluitend negatieve bekrachtiging (R−), maar het is belangrijk om te begrijpen wat “ethischer” hier betekent. Het gaat vooral over welzijn, stress, motivatie en samenwerking, niet dat er een absolute geluksmeter is voor paarden.

Hier is een overzicht:

Waarom R+ als ethischer wordt gezien
a) Minder stress en angst
Bij R+ wordt ongewenst gedrag niet bestraft, maar gewenst gedrag belonend versterkt.

Studies laten zien dat paarden die R+ krijgen vaak minder ontwijkend gedrag en minder stresssignalen laten zien tijdens training, bijvoorbeeld bij trailerladen of andere uitdagende taken.

Vergelijking: R− (druk of correcties) kan effectief zijn, maar veroorzaakt vaak meer stress, spanning en soms vermijdingsgedrag.

Bron: Dai et al., 2019, Frontiers in Veterinary Science (link)

b) Betere motivatie en samenwerking
Paarden die R+ training krijgen, vertonen meer contactzoekend gedrag, meer nieuwsgierigheid en exploratie.

Dit suggereert dat ze actief deelnemen en ‘willen meewerken’, in tegenstelling tot gedragingen gedreven door angst voor straf.

Bron: Larssen & Roth, 2022, Applied Animal Behaviour Science (link)

C) Positieve impact op welzijn
Paarden leren dat ontspanning en gewenst gedrag iets oplevert in plaats van iets onaangenaams te vermijden.
Dit past in ethische richtlijnen voor dierenwelzijn: vrij van pijn en angst, gemotiveerd tot natuurlijk gedrag, mentale stimulatie.
Organisaties zoals de RSPCA en PAEP (Progressive Animal Education Programs) ondersteunen het gebruik van R+ als welzijnsvriendelijk alternatief voor uitsluitend druk/straffen.

Dit zijn een deel van de studies die over paarden gaan. Maar bij andere diersoorten zijn er meer en uitgebreidere onderzoeken gedaan, wat dat betreft staat het bij paarden nog relatief in de kinderschoenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 09:26

Dankje! Ga ze vanmiddag even opzoeken en door lezen.

Ik train trouwens niet zoals TRT, als ik dit filmpje zie dan valt mij iets op..namelijk dat hij de prikkel naar het paard brengt. Zelf zou ik het liever andersom doen, dat het paard vertrouwen genoeg heeft om naar de prikkel toe gaan en niet verder gaan voordat er rust en vertrouwen in stap 1 is. Maar goed, dit is een onderdeel en er zullen ook andere onderdelen in zitten waar ik me wel in kan vinden en er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden en ook per paard verschillend wat wel en niet past.

Ik vindt sowieso dat posititiveit en vertrouwen de boventoon moeten vieren. :j

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 10:58

Elisa2 schreef:
Dankje! Ga ze vanmiddag even opzoeken en door lezen.

Ik train trouwens niet zoals TRT, als ik dit filmpje zie dan valt mij iets op..namelijk dat hij de prikkel naar het paard brengt. Zelf zou ik het liever andersom doen, dat het paard vertrouwen genoeg heeft om naar de prikkel toe gaan en niet verder gaan voordat er rust en vertrouwen in stap 1 is. Maar goed, dit is een onderdeel en er zullen ook andere onderdelen in zitten waar ik me wel in kan vinden en er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden en ook per paard verschillend wat wel en niet past.

Ik vindt sowieso dat posititiveit en vertrouwen de boventoon moeten vieren. :j

:j