dit maakt heel veel uit en dat heeft niets met arrogantie ed te maken, t is een hele andere benadering
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mick75 schreef:In essentie heb je gelijk, maar dan nog durf ik niet voor 100% te vertrouwen op dat paardlief ALTIJD bij me blijft en geen gevaarlijke situaties veroorzaakt, voor zichzelf of voor anderen.
Het grootste probleem vind ik eenvoudigweg dat het eerste paard dat verkeersregels kent en kan toepassen voor zover ik weet nog geboren moet worden. Ik zou een paard dus nooit zonder letterlijke houvast durven blootstellen aan het menselijke verkeer. Omdat hij geen flauw benul heeft van waar hij zich in begeeft en sowieso al volledig op jou moet vertrouwen. Wij mensen zorgen ervoor dat paarden op een eenvoudige wandeling al heel, heel veel eng en in elk geval onnatuurlijk kunnen vinden, en er van nature voor op de loop zal gaan.
En laten we even eerlijk blijven, het is een extreme gedachte, maar ook met jou kan iets gebeuren zonder dat er iets met het paard gebeurt. Loopt je paard dan helemaal los, dan is de kans dat het (veilig) gevangen wordt zonder grote problemen te veroorzaken een stuk kleiner dan als ie een hoofdstel/ halster om heeft en ook sommige niet-paardenkenners hem met een beetje geluk nog durven te pakken.
mick75 schreef:Paarden zijn geen schijtbroeken, ze snappen alleen de ballen van verkeersregels. Of die van jou toevallig wel? Mag je me even uitleggen hoe je ze voorrangsregels en zo hebt geleerd! Zodra dieren onze verkeersregels begrijpen EN kunnen toepassen mogen ze van mij helemaal los.
PowerReiner schreef:Een paard kan doodbraaf lijken bij een intocht en alles gewend zijn maar de volgende dag in het bos schrikken van een blaadje die verkeerd om ligt.
Hoe goed je je beestje ook kent, er blijft altijd een stukje onvoorspelbaarheid, wat het een gevaarlijke bezigheid maakt om je paard los te laten buiten.
mick75 schreef:Paarden zijn geen schijtbroeken, ze snappen alleen de ballen van verkeersregels. Of die van jou toevallig wel? Mag je me even uitleggen hoe je ze voorrangsregels en zo hebt geleerd! Zodra dieren onze verkeersregels begrijpen EN kunnen toepassen mogen ze van mij helemaal los.
ikke schreef:mick75 schreef:Paarden zijn geen schijtbroeken, ze snappen alleen de ballen van verkeersregels. Of die van jou toevallig wel? Mag je me even uitleggen hoe je ze voorrangsregels en zo hebt geleerd! Zodra dieren onze verkeersregels begrijpen EN kunnen toepassen mogen ze van mij helemaal los.
Laat ik de vraag anders stellen: hoe vaak krijgt jouw paard een hartverzakking van de schrik?
mick75 schreef:Mijnes? Nooit. Die blijft keurig braaf bij me, ook als er iets gebeurt. Maar dat is geen reden haar maar los te laten rondsjouwen. Dat is iets wat ze op het eigen erf mag, maar niet langs de weg.
Zoals ik al zeg, zij kent de verkeersregels niet en ziet er ook het nut niet van in.
PowerReiner schreef:ikke schreef:Laat ik de vraag anders stellen: hoe vaak krijgt jouw paard een hartverzakking van de schrik?
Doet er niet echt toe denk ik.
mick75 schreef:Ik heb al eerder aangegeven, dat je in essentie wel gelijk hebt Ikke. Alleen, ik heb niet voldoende vertrouwen in mijn medemens, dat die ook daadwerkelijk hun paard zo goed onder controle hebben als ze denken of willen denken. En om heel eerlijk te zijn, ook niet dusdanig veel vertrouwen in mezelf dat ik met zekerheid durf te zeggen dat mijn paard wat er ook gebeurt bij me blijft.
Er zijn echt mensen die hun paard los mee kunnen nemen, zonder daarmee gevaarlijk bezig te zijn omdat die inderdaad een dusdanige training hebben gedaan en heel veel jaren ervaring hebben. Er zijn alleen veel meer (jonge) hobbyisten die denken dat te kunnen maar als het puntje bij het paaltje komt dat (net) niet kunnen.
En dat is precies de groep waar ik bang voor ben om tegen te komen.
Ik probeer zelf naar een dusdanige relatie met mijn paard toe te werken dat zij als het echt eng wordt vrijwillig bij mij blijft in plaats van dat ze weg klettert. Gezien de laatste problematische dingen die we tegen zijn gekomen zijn we daarin goed bezig. Ik geef geen garanties af, maar heb wel het streven dat dat onder alle omstandigheden zo te houden.
mick75 schreef:Dat ben ik dan weer roerend met je eens, maar die vallen voor mij in dezelfde categorie als de 12 jarige penny's die met hun shet los door het bos sjouwen en ervan overtuigd zijn dat zij met hun 12 levensjaren net zo ervaren zijn als diegene die er 30 jaar hard werken en training in heeft zitten, en dan nog goed kijkt WELK paard hij los meeneemt en naar welke omgeving hij gaat. De categorie die gewoon levensgevaarlijk bezig is dus.
Ik denk sowieso dat een bepaalde groep mensen eens heel erg hard zou moeten investeren in andere dingen dan rijden. Een paard dat echt op jou vertrouwt is niet alleen veel fijner te rijden, maar ook stukken relaxter in de omgang en ook nog eens op alle mogelijke manieren een stuk veiliger om mee te werken.
PowerReiner schreef:Ik kan prima denken in meerdere perspectieven maar het doet er simpelweg niet toe omdat dit topic gaat over of het acceptabel is dat mensen hun paarden loslaten in het bos. Dan maakt het niet uit of jouw paard wel of niet weg springt, gezien het over de massa gaat.
Jij kan vrolijk zeggen dat het prima kan terwijl een 15 jarige die net een pony heeft en denkt bij het lezen van deze berichten, tof, dat ga ik ook doen. Sta je lelijk van te kijken als er een week later een post komt van haar dat d'r pony is aangereden oid.
Daarnaast kan ik er met m'n hoofd het niet bij dat jij blijft vasthouden aan het feit dat jouw paard blijkbaar altijd te voorspellen is en dat er dus geen enkel sprankje onvoorspelbaarheid in dat dier zit. Het is en blijft een paard, zij denken niet zoals wij dat doen dus dat maar vol blijven houden slaat als kip op dirk.
Doe vooral wat je niet laten kan, ik hoop alleen maar voor jou en jouw paard dat er nooit wat gebeurd.
PowerReiner schreef:Ik kan prima denken in meerdere perspectieven maar het doet er simpelweg niet toe omdat dit topic gaat over of het acceptabel is dat mensen hun paarden loslaten in het bos. Dan maakt het niet uit of jouw paard wel of niet weg springt, gezien het over de massa gaat.
Jij kan vrolijk zeggen dat het prima kan terwijl een 15 jarige die net een pony heeft en denkt bij het lezen van deze berichten, tof, dat ga ik ook doen. Sta je lelijk van te kijken als er een week later een post komt van haar dat d'r pony is aangereden oid.
Daarnaast kan ik er met m'n hoofd het niet bij dat jij blijft vasthouden aan het feit dat jouw paard blijkbaar altijd te voorspellen is en dat er dus geen enkel sprankje onvoorspelbaarheid in dat dier zit. Het is en blijft een paard, zij denken niet zoals wij dat doen dus dat maar vol blijven houden slaat als kip op dirk.
Doe vooral wat je niet laten kan, ik hoop alleen maar voor jou en jouw paard dat er nooit wat gebeurd.
Tamar_Olthof schreef:Ik ben laatst toen ik lekker in het bos ging fietsen kwam er ook een paard langs, helemaal op hol. Stonden ook 2 kleine jochies bij een boom. Komt er 'n vrouw langs die blijkbaar bij het paard hoorde zegt ze van: ''Hij weet zelf de weg naar huis hoor'' het is echt heel asociaal.
Fjorj schreef:En paard los laten lopen op een conours is stomste wat je kunt doen gezien je ook paarden hebt die er niet van ge dient zijn wanneer een vreemd paard aan hun paard komt snuffelen.
Tamar_Olthof schreef:Ik ben laatst toen ik lekker in het bos ging fietsen kwam er ook een paard langs, helemaal op hol. Stonden ook 2 kleine jochies bij een boom. Komt er 'n vrouw langs die blijkbaar bij het paard hoorde zegt ze van: ''Hij weet zelf de weg naar huis hoor'' het is echt heel asociaal.