Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:55

Afbeelding
dit maakt heel veel uit en dat heeft niets met arrogantie ed te maken, t is een hele andere benadering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:04

Angst is voor mij echt geen commutatie, en dat geld ook voor alle ruiters die ik persoonlijk ken. Is ook wel logisch want meeste mensen vinden het welzijn van hun paard erg belangrijk omdat zulke leuke dieren zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:06

In essentie heb je gelijk, maar dan nog durf ik niet voor 100% te vertrouwen op dat paardlief ALTIJD bij me blijft en geen gevaarlijke situaties veroorzaakt, voor zichzelf of voor anderen.

Het grootste probleem vind ik eenvoudigweg dat het eerste paard dat verkeersregels kent en kan toepassen voor zover ik weet nog geboren moet worden. Ik zou een paard dus nooit zonder letterlijke houvast durven blootstellen aan het menselijke verkeer. Omdat hij geen flauw benul heeft van waar hij zich in begeeft en sowieso al volledig op jou moet vertrouwen. Wij mensen zorgen ervoor dat paarden op een eenvoudige wandeling al heel, heel veel eng en in elk geval onnatuurlijk kunnen vinden, en er van nature voor op de loop zal gaan.

En laten we even eerlijk blijven, het is een extreme gedachte, maar ook met jou kan iets gebeuren zonder dat er iets met het paard gebeurt. Loopt je paard dan helemaal los, dan is de kans dat het (veilig) gevangen wordt zonder grote problemen te veroorzaken een stuk kleiner dan als ie een hoofdstel/ halster om heeft en ook sommige niet-paardenkenners hem met een beetje geluk nog durven te pakken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:45

mick75 schreef:
In essentie heb je gelijk, maar dan nog durf ik niet voor 100% te vertrouwen op dat paardlief ALTIJD bij me blijft en geen gevaarlijke situaties veroorzaakt, voor zichzelf of voor anderen.

Het grootste probleem vind ik eenvoudigweg dat het eerste paard dat verkeersregels kent en kan toepassen voor zover ik weet nog geboren moet worden. Ik zou een paard dus nooit zonder letterlijke houvast durven blootstellen aan het menselijke verkeer. Omdat hij geen flauw benul heeft van waar hij zich in begeeft en sowieso al volledig op jou moet vertrouwen. Wij mensen zorgen ervoor dat paarden op een eenvoudige wandeling al heel, heel veel eng en in elk geval onnatuurlijk kunnen vinden, en er van nature voor op de loop zal gaan.

En laten we even eerlijk blijven, het is een extreme gedachte, maar ook met jou kan iets gebeuren zonder dat er iets met het paard gebeurt. Loopt je paard dan helemaal los, dan is de kans dat het (veilig) gevangen wordt zonder grote problemen te veroorzaken een stuk kleiner dan als ie een hoofdstel/ halster om heeft en ook sommige niet-paardenkenners hem met een beetje geluk nog durven te pakken.

Leg nu eens uit, waar komt het toch vandaan dat alle paarden zulke schijtebroeken zijn??
De paarden die ik meer of minder regelmatig in handen heb, zijn toch niet zo bang uitgevallen dat ze het in het bos zomaar op een lopen zetten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:10

Paarden zijn geen schijtbroeken, ze snappen alleen de ballen van verkeersregels. Of die van jou toevallig wel? Mag je me even uitleggen hoe je ze voorrangsregels en zo hebt geleerd! Zodra dieren onze verkeersregels begrijpen EN kunnen toepassen mogen ze van mij helemaal los.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:48

mick75 schreef:
Paarden zijn geen schijtbroeken, ze snappen alleen de ballen van verkeersregels. Of die van jou toevallig wel? Mag je me even uitleggen hoe je ze voorrangsregels en zo hebt geleerd! Zodra dieren onze verkeersregels begrijpen EN kunnen toepassen mogen ze van mij helemaal los.

inderdaad, stoplichten zebra paden, rechts heeft voorrang, en niet zomaar over steken op een fietspad ,....daar heeft die van mij onder het zadel al nog is moeite mee, dus ik ben ook benmieuwd hoe ze dat aangeleerd heeft :+ :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:08

PowerReiner schreef:
Een paard kan doodbraaf lijken bij een intocht en alles gewend zijn maar de volgende dag in het bos schrikken van een blaadje die verkeerd om ligt.

Hoe goed je je beestje ook kent, er blijft altijd een stukje onvoorspelbaarheid, wat het een gevaarlijke bezigheid maakt om je paard los te laten buiten.

Mee eens, al zo vaak vernomen van "doet ie nooit", het is en blijft onvoorspelbaar en het blijven dieren hoe dan ook.

Helaas worden ze te veel aangezien als speelgoed waar wat nooit mee kan gebeuren..............

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:26

mick75 schreef:

Laat ik de vraag anders stellen: hoe vaak krijgt jouw paard een hartverzakking van de schrik?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:55

Mijnes? Nooit. Die blijft keurig braaf bij me, ook als er iets gebeurt. Maar dat is geen reden haar maar los te laten rondsjouwen. Dat is iets wat ze op het eigen erf mag, maar niet langs de weg.

Zoals ik al zeg, zij kent de verkeersregels niet en ziet er ook het nut niet van in.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:05

ikke schreef:
mick75 schreef:

Laat ik de vraag anders stellen: hoe vaak krijgt jouw paard een hartverzakking van de schrik?

Doet er niet echt toe denk ik.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:20

Ach, ik heb het ook wel eens gehad dat ze haar hoofstel tijdens een wandeling had gesloopt en toen heeft ze gewoon netjes los naast me gelopen op de openbare weg. Nu waren we op dat moment wel met de hele groep weg en onderweg naar huis, als ze er dan al vandoor zou gaan (wat ze niet doet, want kudde=veiligheid), dan stopt ze netjes bij het hek :'). Ze mag van mij ook gerust even los in de berm gaan staan grazen met touwtje over haar rug, maar zou ze niet bewust zonder iets mee naar buiten nemen nee :n.
Wat hierboven staat klopt trouwens wel, op het moment dat jij echt een leider bent voor je paard dan richten ze in geval van iets engs vooral op jou i.p.v. dat ze wegrennen.

Dat schijterige gedrag van paarden komt in 99,99% van de gevallen door de eigenaar/ruiter. Je kunt een heleboel reacties uitsluiten door op de juiste manier met je paard om te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:38

mick75 schreef:
Mijnes? Nooit. Die blijft keurig braaf bij me, ook als er iets gebeurt. Maar dat is geen reden haar maar los te laten rondsjouwen. Dat is iets wat ze op het eigen erf mag, maar niet langs de weg.

Zoals ik al zeg, zij kent de verkeersregels niet en ziet er ook het nut niet van in.

Dat is ook niet het punt.
Punt is dat "schrik" en "onvoorspelbaar" hier redelijk standaard gekoppeld worden aan "onverantwoordt" om je paard los te laten lopen.

PowerReiner schreef:
ikke schreef:

Doet er niet echt toe denk ik.

Als je niet van plan bent om in meerdere perspectieven te denken, kun je hier inderdaad halsstarrig aan vast houden.

Laat ik het nog iets anders stellen: als je je paard niet los mee door het bos kunt nemen, moet je jezelf eens heel goed afvragen waar je nog iets toe te voegen hebt aan de training/opleiding van je paard.......

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:57

Ik heb al eerder aangegeven, dat je in essentie wel gelijk hebt Ikke. Alleen, ik heb niet voldoende vertrouwen in mijn medemens, dat die ook daadwerkelijk hun paard zo goed onder controle hebben als ze denken of willen denken. En om heel eerlijk te zijn, ook niet dusdanig veel vertrouwen in mezelf dat ik met zekerheid durf te zeggen dat mijn paard wat er ook gebeurt bij me blijft.

Er zijn echt mensen die hun paard los mee kunnen nemen, zonder daarmee gevaarlijk bezig te zijn omdat die inderdaad een dusdanige training hebben gedaan en heel veel jaren ervaring hebben. Er zijn alleen veel meer (jonge) hobbyisten die denken dat te kunnen maar als het puntje bij het paaltje komt dat (net) niet kunnen.

En dat is precies de groep waar ik bang voor ben om tegen te komen.

Ik probeer zelf naar een dusdanige relatie met mijn paard toe te werken dat zij als het echt eng wordt vrijwillig bij mij blijft in plaats van dat ze weg klettert. Gezien de laatste problematische dingen die we tegen zijn gekomen zijn we daarin goed bezig. Ik geef geen garanties af, maar heb wel het streven dat dat onder alle omstandigheden zo te houden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:56

mick75 schreef:
Ik heb al eerder aangegeven, dat je in essentie wel gelijk hebt Ikke. Alleen, ik heb niet voldoende vertrouwen in mijn medemens, dat die ook daadwerkelijk hun paard zo goed onder controle hebben als ze denken of willen denken. En om heel eerlijk te zijn, ook niet dusdanig veel vertrouwen in mezelf dat ik met zekerheid durf te zeggen dat mijn paard wat er ook gebeurt bij me blijft.

Er zijn echt mensen die hun paard los mee kunnen nemen, zonder daarmee gevaarlijk bezig te zijn omdat die inderdaad een dusdanige training hebben gedaan en heel veel jaren ervaring hebben. Er zijn alleen veel meer (jonge) hobbyisten die denken dat te kunnen maar als het puntje bij het paaltje komt dat (net) niet kunnen.

En dat is precies de groep waar ik bang voor ben om tegen te komen.

Ik probeer zelf naar een dusdanige relatie met mijn paard toe te werken dat zij als het echt eng wordt vrijwillig bij mij blijft in plaats van dat ze weg klettert. Gezien de laatste problematische dingen die we tegen zijn gekomen zijn we daarin goed bezig. Ik geef geen garanties af, maar heb wel het streven dat dat onder alle omstandigheden zo te houden.

Die groep wil je eigenlijk helemaal niet tegen komen; die zijn zelfs volledig opgetoomd niet betrouwbaar omdat je nooit zeker weet of de gebruikte optoming wel past bij het opleidingsniveau.

Maar eigenlijk is er een groep die nog veel gevaarlijker is: die groep die wel met hun paard op vreemde terreinen (zoals wedstrijden) komen maar waarbij de ruiter totaal niets in te brengen heeft op het moment dat er een blaadje door de ring waait. In de paar wedstrijden die ik gegroomd heb, heb ik eigenlijk al te veel combinaties gezien die eigenlijk niet eens hun eigen erf zouden moeten verlaten, laat staan dat ze iets te zoeken hebben op een wedstrijd.......,

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:09

Dat ben ik dan weer roerend met je eens, maar die vallen voor mij in dezelfde categorie als de 12 jarige penny's die met hun shet los door het bos sjouwen en ervan overtuigd zijn dat zij met hun 12 levensjaren net zo ervaren zijn als diegene die er 30 jaar hard werken en training in heeft zitten, en dan nog goed kijkt WELK paard hij los meeneemt en naar welke omgeving hij gaat. De categorie die gewoon levensgevaarlijk bezig is dus.

Ik denk sowieso dat een bepaalde groep mensen eens heel erg hard zou moeten investeren in andere dingen dan rijden. Een paard dat echt op jou vertrouwt is niet alleen veel fijner te rijden, maar ook stukken relaxter in de omgang en ook nog eens op alle mogelijke manieren een stuk veiliger om mee te werken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:45

mick75 schreef:
Dat ben ik dan weer roerend met je eens, maar die vallen voor mij in dezelfde categorie als de 12 jarige penny's die met hun shet los door het bos sjouwen en ervan overtuigd zijn dat zij met hun 12 levensjaren net zo ervaren zijn als diegene die er 30 jaar hard werken en training in heeft zitten, en dan nog goed kijkt WELK paard hij los meeneemt en naar welke omgeving hij gaat. De categorie die gewoon levensgevaarlijk bezig is dus.

Ik denk sowieso dat een bepaalde groep mensen eens heel erg hard zou moeten investeren in andere dingen dan rijden. Een paard dat echt op jou vertrouwt is niet alleen veel fijner te rijden, maar ook stukken relaxter in de omgang en ook nog eens op alle mogelijke manieren een stuk veiliger om mee te werken.

Ja, maar dan moet je als ruiter zelf aan de bak..... Hey, zei mace nooit vaute..........

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:48

Ik kan prima denken in meerdere perspectieven maar het doet er simpelweg niet toe omdat dit topic gaat over of het acceptabel is dat mensen hun paarden loslaten in het bos. Dan maakt het niet uit of jouw paard wel of niet weg springt, gezien het over de massa gaat.

Jij kan vrolijk zeggen dat het prima kan terwijl een 15 jarige die net een pony heeft en denkt bij het lezen van deze berichten, tof, dat ga ik ook doen. Sta je lelijk van te kijken als er een week later een post komt van haar dat d'r pony is aangereden oid.

Daarnaast kan ik er met m'n hoofd het niet bij dat jij blijft vasthouden aan het feit dat jouw paard blijkbaar altijd te voorspellen is en dat er dus geen enkel sprankje onvoorspelbaarheid in dat dier zit. Het is en blijft een paard, zij denken niet zoals wij dat doen dus dat maar vol blijven houden slaat als kip op dirk.

Doe vooral wat je niet laten kan, ik hoop alleen maar voor jou en jouw paard dat er nooit wat gebeurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:11

PowerReiner schreef:
Ik kan prima denken in meerdere perspectieven maar het doet er simpelweg niet toe omdat dit topic gaat over of het acceptabel is dat mensen hun paarden loslaten in het bos. Dan maakt het niet uit of jouw paard wel of niet weg springt, gezien het over de massa gaat.

Jij kan vrolijk zeggen dat het prima kan terwijl een 15 jarige die net een pony heeft en denkt bij het lezen van deze berichten, tof, dat ga ik ook doen. Sta je lelijk van te kijken als er een week later een post komt van haar dat d'r pony is aangereden oid.

Daarnaast kan ik er met m'n hoofd het niet bij dat jij blijft vasthouden aan het feit dat jouw paard blijkbaar altijd te voorspellen is en dat er dus geen enkel sprankje onvoorspelbaarheid in dat dier zit. Het is en blijft een paard, zij denken niet zoals wij dat doen dus dat maar vol blijven houden slaat als kip op dirk.

Doe vooral wat je niet laten kan, ik hoop alleen maar voor jou en jouw paard dat er nooit wat gebeurd.

Wat jij denkt te kunnen concluderen is jouw zaak.
Wat het punt is, is dat het weloverwogen los mee laten laten lopen van je paard duidt op een zeker niveau van opleiding/africhting.
Het feit dat het maar op zeer weinig plekken in NL verantwoordt is om dit daadwerkelijk uit te voeren op openbaar terrein, ontslaat je niet van de noodzaak om dat opleidingsniveau na te streven!
Dat zou namelijk een heleboel (bijna) ongelukken op wedstrijdterreinen en andere lokaties voorkomen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:42

PowerReiner schreef:

Precies, helemaal mee eens. En paard 100% voorspellen, dat kan alleen wanneer je paard getraind hebt als of het een robot is of wel geest dood hebt gemaakt. Iets wat je absolute niet moet willen.

En paard los laten lopen op een conours is stomste wat je kunt doen gezien je ook paarden hebt die er niet van ge dient zijn wanneer een vreemd paard aan hun paard komt snuffelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:51

Nou ga je er maar meteen vanuit dat een paard dat niet aan een touwtje zit overal gaat lopen rondneuzen......
Dat is nou net het punt waar het om gaat, als je de opvoeding op niveau hebt, loopt het paard gewoon netjes naast je, vast of niet vast.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:57

Zeker duidt dat op een bepaald opleidingsniveau, en natuurlijk probeer ook ik dat na te streven. En ja een hele hoop ongelukken zouden kunnen worden voorkomen als iedereen dat doet. Maar dat veranderd niets aan het feit dat het onverstandig is je paard los te laten. Opgeleid of niet en dat is nou precies wat ik je duidelijk probeer te maken.

Je zegt nu "wat je denkt te concluderen is jouw zaak" en daarmee zit je weer het stukje onvoorspelbaarheid uit de weg te gaan.

Tamar_Olthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:02

Ik ben laatst toen ik lekker in het bos ging fietsen kwam er ook een paard langs, helemaal op hol. Stonden ook 2 kleine jochies bij een boom. Komt er 'n vrouw langs die blijkbaar bij het paard hoorde zegt ze van: ''Hij weet zelf de weg naar huis hoor'' het is echt heel asociaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:13

Tamar_Olthof schreef:
Ik ben laatst toen ik lekker in het bos ging fietsen kwam er ook een paard langs, helemaal op hol. Stonden ook 2 kleine jochies bij een boom. Komt er 'n vrouw langs die blijkbaar bij het paard hoorde zegt ze van: ''Hij weet zelf de weg naar huis hoor'' het is echt heel asociaal.

Wat een onzin. Hoe kun jij bepalen waarom dat paard daar liep om er het label "asociaal" op te plakken?

Fjorj schreef:
En paard los laten lopen op een conours is stomste wat je kunt doen gezien je ook paarden hebt die er niet van ge dient zijn wanneer een vreemd paard aan hun paard komt snuffelen.

Zelfs al hebben ze dat paard aan alle kanten opgeknoopt, dan nog komen ze niet verder dan meeliften met wat het paard doet. Of die types er nu wel of niets iets aan knopen maakt niet uit, ze hebben toch niks te vertellen......

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:17

Tamar_Olthof schreef:

Zo dan.. Dan is het ook niet de eerste keer denk ik.
Je zou maar lekker je hondje uitlaten in het bos, ziet een tank van 600 kilo op je afkomen..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:20

vraagje aan ikke

Hoe wandel jij met jouw paard? Hoe neem jij jouw paard mee naar wedstrijd? Hoe neem jij jouw paard uberhaupt ergens mee naartoe?