[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Re: [ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:16

Ik doe ook al van alles met mijn 2,5 jarige heb ik ook vanaf dat ik haar heb (5maanden)al gedaan, en die is zo mak als een lammetje, veel braver en relaxter dan veel 4/5 jarige (of zelfs oudere paarden die nooit een fatsoenlijke basis hebben gekregen)waar nooit iets mee is gedaan..
ik vind het PERSOONLIJK juist onzin om een paard tot zijn 3e/4e maar te laten staan er niks mee te doen, en dan als 3 of 4 jarige(of later) uit de opfok wegplukken en dan moet ie ineens van alles in een bepaald tijdsbestek kennen...vraag me af wat beter is...maar goed ieder zijn eigen ding natuurlijk, heeft iedereen ook recht op en vind dat iedereen zijn eigen ding moet kunnen doen.
En kom op...wat weegt een zadeltje, paard lacht zich kapot :+

Mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde met leeftijdsgenootjes en veulens, die kan en mag echt wel gewoon paard zijn hoor...Die vind het juist heerlijk als ze iets mag doen!Gaat vaak mee als handpaardje op buitenrit, of beetje wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur en ja ook zij heeft al eens een zadeltje opgehad maar ze leeft nog :=

@Batlow, ik zou me er niet teveel van aan trekken, ik denk dat de paardjes die op deze manier worden opgevoed zichzelf wel bewijzen op het moment dat het inrijden en doorrijden begint(dit vind ik een ander verhaal want hiervoor moeten ze gewoon wel echt de tijd hebben gekregen om goed te groeien maar vind dit totaal niet te vergelijken met grondwerk, wandelen zadeltje op etc), voor die paardjes heel normaal dat er van alles met ze gedaan wordt waardoor ze vertrouwen in de mens hebben :j veel plezier met je knapperd :D

Mijn 2,5 jarige met zadel, zoals je ziet vind ze het heeeeeeeeeeeel erg :+
Afbeelding

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:19

Ik vind het hartstikke leuk voor je! wat een mooi "paard" al!

leuk dat ie ook zo braaf is met alles! kun je van mijn boerenfjord niet zeggen ;$

En zolang je zijn spieren en kraakbeen niet overbelast is het goed toch? zadel erop hoofdstel in kun je ook zien als schriktraining toch? je rijd er ja niet op dus belast je hem daar ook niet mee;)

erg leuk, jullie krijgen vast een goede vertrouwensband samen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 18:59

Dankje voor de leuke berichtjes! Hij doet het ook erg goed. Weet alleen niet waarom sommige foto's het niet doen... Ga ik even naar kijken!

sylviabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:00

een mooi paardje

xFaithless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:17

Ik krijg in Januari ook een jaarling, en omdat ik tot nu toe nog alleen maar 3/ 4 jarige beleerd heb. Iemand nog tips hoe ik het het beste met een jaarling aan kan pakken? :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:42

Jaarling, met hem als jaarling heb ik niks gedaan... Buiten laten staan en gepoetst.. Wat wil je gaan aanpakken met je jaarling?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:47

xFaithless schreef:
Ik krijg in Januari ook een jaarling, en omdat ik tot nu toe nog alleen maar 3/ 4 jarige beleerd heb. Iemand nog tips hoe ik het het beste met een jaarling aan kan pakken? :o

Met een jaarling kun je best wat wandelen, vaststaan oefenen, voetje geven, netjes meelopen, wijken voor druk, achteruit en om.
Ik doe met mijn anderhalfjarige 1x in de maand kwartiertje lichte schriktrainining, zeiltje neerleggen, wapperend deken, dekje erop peesbeschermers om.
Op commando ho, stilstaan, stap, draf, superhandig bij het inrijden later.
Maar vooral veel naar kijken hoor, je moet niet teveel willen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:48

Idd, wat esmee zegt kan, maar je moet niet te graag willen, dat je te veel achter elkaar gaat doen en hem te weinig rust gunt, zodat hij het kan verwerken. Ook erg belangrijk. Jaarling kan je makkelijker overvragen en dat moet je nou net niet doen :D

xFaithless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:17

Ja ik wou alles ook wel heel langzaam opbouwen, ik heb er zeker geen haast mee, daarom ging ik ook voor een jaarling. Maar bedankt! :D

aandreaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:07

Zie je bericht nu pas. Mooi paard :9 Geniet ervan.
Zelf werk ik met jonge dieren op dezelfde manier. Jong paard vanaf 2,5 aan alles laten wennen. Daarna een winter rust en als je dan wilt beginnen met 3 (of later) hebben ze dat nog goed onthouden. Werkt prima :j

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:01

Mijn anderhalf jarige guppie gaat 1 a 2 keer per week uit haar hitactief groepje. Soms alleen wat wandelen en andere keren vaststaan, borstelen, voetjes spuiten, netjes naast boomstammetjes en trapjes stil staan, kijken naar langs komend verkeer. Ik sta op een grote stal en maak van alles gebruik om haar aan dingen te wennen. 2 weken geleden zelf een handdoek over haar heen gelegt. ( zo braaf lag uiteindelijk gewoon over haar hoofd).

Ik vind het belangrijkste dat je per paard kijkt naar wat het beestje aan kan. Mijn guppie is vanaf dat ze geboren is al super nuchter en mens gericht. Ik wil dit graag behouden aangezien het al in haar karakter zit, en het zonde zou vinden als ze het zou verliezen doordat ik haar 3 jaar laat staan. Heb precies hetzelfde met haar nuchtere moeder gedaan en dat is nu een hele sterke, betrouwbare kinderpony geworden.

Heb je een paard met een heel heet en schuchter karakter dan zou ik persoonlijk wat langer wachten. Kijken wat het paard aangeeft. Alles veel herhalen tot dingen van zelfsprekend zijn en dan een stapje verder gaan.

Iedereen doet het op zijn eigen manier en gelukkig ook maar. Als iedereem hetzelfde zou denken en doen was het een behoorlijke eentonige wereld.