Cassidy schreef:Is idd hetzelfde. En hoe versterk jij je aanwijzing op de poetsplaats als paardje geen gehoor geeft aan druk?
En kun je niet zien dat je ook op ander plekken dan die poetsplaats wilt dat het paardje een stapje opzij gaat?
En dan, zou je je kunnen voorstellen dat je dat stapje opzij op een andere plek gaat oefenen dan die poetsplaats?
Ik vind de foto die je hebt neergezet erg mooi.
Voor jou een filmpje. Hoe denk je dat de harmonie tussen paard en ruiter tot stand is gekomen?
http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk
Dit komt niet uit de lucht vallen. Hier is naartoe gewerkt. Met grondwerk.
Mooi filmpje... Maar...alles wat ik op het filmpje zie kan ik ook met mijn paarden. Niet met alle paarden al op het zelfde fijnzinnige niveau, want zoals je al zegt, het komt niet uit de lucht vallen. Maar met twee van mijn paarden wel. Ook nog springen op die manier.
Alleen het spinnen niet, omdat ik dat nooit heb geprobeerd (zou ik nog eens kunnen doen...). Ik heb er geen filmpjes van dat ik dit doe, dat komt omdat ik niet zo foto en filmerig ben ingesteld en dit ook niet doe om aan anderen te laten zien, maar voor mezelf. Om mijn eigen feeling met de paarden scherp te houden en om te genieten. Die foto (bedankt voor het compliment) die ik geplaatst heb is voor mijn website genomen door een professionele fotograaf. Hetgeen ik er mee uit wil drukken heeft overigens niets met paardrijden te maken, maar met een coachingsthema.
Dat er mensen zijn die dit bereiken door grondwerk te doen...prima...hun manier.
Ik doe nooit onfunctioneel grondwerk (dus zo maar een oefening in de bak...je snapt me wel denk ik, na al mijn teksten) en ik kan dit ook met mijn paarden. Komt ook niet uit de lucht vallen. Komt door mijn dagelijkse communicatie met de paarden tijdens de dagelijkse verzorging en tijdens het "gewone" rijden en mennen. En vooral door het feest van herhaling, beloning en consequent leiderschap. Los grondwerk in de bak is dus geen randvoorwaarde om dit met je paard te kunnen.
wat je vraagt over het opzij gaan op de poetsplaats. Als een paard dat niet begrijpt, gebruik ik wat stevigere druk, met bijv. één of twee vingers ipv de hele hand en gebruik ik de rest van mijn lichaamstaal. Ik neem letterlijk zoveel ruimte in dat het paard dan wel opzij gaat. En al is het dan maar een klein stapje, dan beloon ik door de druk weg te nemen en met lichaamstaal mijn goedkeuring te geven (ontspanning). En dit te herhalen en herhalen en herhalen. Consequent en rustig.
Mijn Jazzmerrie bijv. had uit angst de neiging juist er tegenin te komen in het begin. Alleen lichaamstaal was toen voldoende om haar een klein stukje opzij te krijgen. De hand was te spannend (vanuit negatieve ervaringen van het dier), dan kwam ze er juist paniekerig tegenin. Dus dan een andere manier vinden, waarbij vertrouwen ontstaat. En dat dan belonen en de volgende keer wel de hand er bij. Ook dat is desensitisatie.
Bij brutale paarden (heb vroeger op een fokkerij gewerkt met veel jonge hengsten, ook van andere mensen die bij ons keuringsklaar gemaakt werden) kom ik wel eens steviger in. Maar ben ik ook direct weer zacht en ontspannen als het resultaat (hoe klein ook) bereikt is.
En zo bereik ik met mijn paarden hetzelfde. Alleen niet door dit speciaal te gaan oefenen in de bak. Het komt allemaal in de dagelijkse gang van zaken vanzelf voorbij en daar maak ik gebruik van.
Punt is dat ook mijn Nubische geiten en mijn schapen op dezelfde manier zijn opgevoed hier.
Ik had een keer een nieuwe DA hier voor entingen en voor een geit met een rare bult op de kaak en voor een injectie tegen artrose bij mijn oude bejaarde schaap. Alles liep met elkaar in de wei. Ik vraag de DA wat hij eerst wil doen. Ik zag hem kijken...alles moet nog gevangen worden....dat is lastig.
Ik riep het schaap bij naam....daar kwam ze...ik wijs met mijn hand naar het hok....en ze gaat er in...deurtje dicht en de injectie kon gezet worden. Zo ook de geit geroepen...
Vervolgens de paarden bij naam noemend met het commando "kom hier" er aan...en de betreffende paarden kwamen...
de dierenarts stond te kijken en sprak zijn verbazing hierover uit. Maar voor mij is dit gewoon een "way of life". Vroeger als kind ben ik niet anders gewend dan dat het zo ging en zo kon.
Daarom verbaas ik me regelmatig over mensen die in de bak van alles met hun paard kunnen en in de context eigenlijk weer opnieuw moeten beginnen.
Terwijl die context dagelijks voorbij komt en je zo dus vele momenten laat liggen om te oefenen. En gewoon te "zijn" want dat is het. Zodra je gaat "spelen" dat je de leider bent, heeft het niet het gewenste effect. Dus kun je jezelf ook maar beter trainen om het de hele tijd, iedere seconde dat je bij je paard bent, ook echt de leider bent.
En ik vind het ultieme leiderschap als je kunt loslaten. Hiermee bedoel ik het volgende: gisteren was ik met één van mijn paarden in het bos en ik voelde dat ze zo graag even helemaal los wilde gaan. Ik heb haar bewust even het moment gegund om zelf initiatief te nemen en keihard te galopperen... Op zo'n moment ben ik even helemaal de controle kwijt. Maar dat is niet erg. Want juist doordat ik bepaal dat ik dat op dat moment toelaat ben ik toch "in charge".
Een ander zou misschien zeggen: je paard overruled je en doet haar eigen zin.
Ik zeg: ik gun mijn paard die ruimte om af en toe uit de band te springen....
Iemand vroeg ooit: ben je niet bang dat je paard dat dan te pas en te onpas wil gaan proberen?
Maar dat is nog nooit gebeurd. De paarden voelen haarfijn aan wanneer het ze gegund wordt en wanneer het niet de tijd is om initiatief te nemen.
En dit, wat ik nu omschrijf is voor mij totale eenheid met het paard.