Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:00

Waidida schreef:
Ik begrijp wat jullie bedoelen. Zelf ben ik vooral van de nuttige dingen en ik vroeg me dus af wat het nut van targetten is? Leuk dat je paard op commando een bal kan aanraken maar waarvoor kan je dat gebruiken?

Dat is een manier van leren en zeker als je het targetten op stimuluscontrole gaat zetten.
Target mag alleen aangeraakt worden als je de cue geeft, niet gelijk is een leerproces.
en dit is al gelijk een best pittige oefening!
als het alleen een bal aanraken is, die oefening is zo gepiept.
maar wat als je paard de bal moet volgen en niet aanraken? hoe leer je dit? niet door de bal weg te trekken dan krijg je juist frustratie.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:51

@Odi ik ben uiteraard ook geen ct deskundige. Stip en ik hebben er vooral veel lol door gehad en veel van geleerd. Ik wil met het woord "kunstje" er ook zeker geen negatieve lading aan geven, als dat zo overkwam :o

De "spanning" die ik bijv. bij Stip dan terugzie is meer in de categorie enthousiasme. Hij staat dan gelijk een soort "aan" waardoor hij elke molecuul qua beweging van mij in de gaten gaat houden. Hij gedraagt zich verder netjes, maar is daarmee soms wat te enthousiast. Daar zijn we ook wel mee bezig geweest om te leren het commando rustig af te wachten. Gelukkig gaat dat nu wel goed.

Maar dat was voor mij ook de reden om de ct uiteindelijk niet te gebruiken voor het zadelmak proces. Ik had het idee dat dat in zijn geval hem een beetje in de weg zou zitten. Dat ligt ook verder niet aan hem, maar aan mij :+

Ik denk dat het verder ook niet uitmaakt hoe je het doet of hoe je het noemt... het belangrijkste is dat het voor beide partijen goed voelt.

Ik ben wel benieuwd hoe het dan in het rijden verwerkt zou worden zonder dat je idd steeds stil valt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:28

Waidida schreef:
Ik begrijp wat jullie bedoelen. Zelf ben ik vooral van de nuttige dingen en ik vroeg me dus af wat het nut van targetten is? Leuk dat je paard op commando een bal kan aanraken maar waarvoor kan je dat gebruiken?

Taegetten is echt onze basis.zowel de handtarget als de targetstick zet ik veelvuldig in.
Zo heb ik bijvoorbeeld de voor en achterhand wijken aangeleerd door hem de target te laten volgen.
En toen hij ontsnapt was en flink over de rooie kon ik hem mer de hamdtarget super snel vangen.

Maar goed. Ik heb me als doel gesteld force free te werken. Zonder het wijken voor druk principe zeg maar.

Het is een heel proces. En we zijn allebei beginners, maar we vinden het samen leuk om te doen, en dat maakt een sterke connectie.
Met mini stapjes zijn we al een heel eind gekomen

Odi

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:28

dat stilvallen is in het begin wel een ding. ik heb ervaren dat als ze eenmaal lekker lopen het blijven lopen een grotere beloning is als stilstaan. dus na de click gewoon blijven doorlopen. en ik heb gewerkt met een stopknop. zo kon ik steeds meer vragen en het moeilijker maken, dan waren er momenten dat ik dacht dat het niet leuk meer zou zijn en spikkel er toch voor koos om door te gaan, dat is de fijne kant van de stopknop. nadeel, alles klaar om te gaan rijden instructrice is gearriveerd en er wordt gekozen om te stoppen. en of dit echt een nadeel is? de volgende dag liep hij niet rad.
bij de clickeracademie zijn ze een hele rijlijn aan het opzetten - opgezet. dus daar zitten wel wat ervargingsdeskundigen bij elkaar met verschillen in gedachtengoed.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:55

Bedankt voor je uitleg. Bedoel je met een stopknop dat het paard dan zelf aan kan geven als het genoeg is?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:38

ja inderdaad, in de bak had ik een target staan met een groot kruis erop. Als hij deze aanraakte met zijn neus stapte ik af.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:08

Gaan ze daat geen misbruik van maken? Of kennen ze dat niet haha

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:09

Leedebee schreef:

Van wat ik hoor doen ze dat alleen als ze zichzelf niet lekker voelen of de training met jou niet leuk vinden. Zolang ze goed in hun vel zitten zeggen ze vrijwel altijd ja
Laatst bijgewerkt door Waidida op 18-01-25 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:38

Leedebee schreef:

Deze ervaring heb ik alleen met mijn eigen paard.
Hij heeft maar 2 keer bewust aangegeven te willen stoppen,
ene keer liep hij de dag daarna niet goed.
ene keer dat ik hem daarna in wei liet hij enorm begon te bokken.
Uiteraard kan ik niet vast stellen dat het toevalstreffers waren, of hele duidelijke bewuste acties van mijn paard?

Dat het paard niet wil, kunnen wij ervaren als "misbruik" maken. Maar wij kunnen niet voelen wat een paard voelt als we erop gaan zitten.
Het is eigenlijk niet anders als gewoon clickertrainen, dan zit er ook geen touw of halster aan. Als ze dan weglopen kun je ook niet veel meer.
Dus het misbruik maken, kan ook zijn dat je paard iets moet doen wat hij echt niet leuk vind en als je dan de keuze hebt! Dus het hoeft niet alleen iets fysieks te zijn.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:15

Stip heeft idd ook altijd de keuze gehad. Sons liep hij weg en kwam hij na een paar minuten weer terug. Soms niet en dan was dat idd ook prima.

Vooral bij dat laatste lijkt het me dan soms lastig, want als iets moeilijk is, dan is even doorzetten soms ook fijn. Binnen het redelijke natuurlijk. Kan je dan wel vooruitgang boeken? Of zal een paard het altijd wel weer opnieuw willen proberen?

Het gevaar is denk ik ook dat het snel "vermenselijkd" (is dat een woord haha) wordt hoe een paard ergens over denkt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:32

Leedebee schreef:
Stip heeft idd ook altijd de keuze gehad. Sons liep hij weg en kwam hij na een paar minuten weer terug. Soms niet en dan was dat idd ook prima.

Vooral bij dat laatste lijkt het me dan soms lastig, want als iets moeilijk is, dan is even doorzetten soms ook fijn. Binnen het redelijke natuurlijk. Kan je dan wel vooruitgang boeken? Of zal een paard het altijd wel weer opnieuw willen proberen?

Het gevaar is denk ik ook dat het snel "vermenselijkd" (is dat een woord haha) wordt hoe een paard ergens over denkt.

Ik denk als het moeilijk is maar ze het zien als een uitdaging, door hele kleine stapjes te belonen, en niet als een onmogelijke taak dat ze het wel doen. Ik las ergens dat paarden echt people pleasers zijn.

Aanvulling: hier trouwens met de kleine begonnen met clickertraining voor de voetjes te leren geven. Ongeloofelijk hoe snel hij dat oppakte!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:37

Leuk! Ze kunnen echt heel snel leren idd. Dat vind ik dat wel weer een voordeel van ct dat je heel precies het moment van "goed" kan aangeven, door de click. Timing is dan alles.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:53

Leedebee schreef:
Leuk! Ze kunnen echt heel snel leren idd. Dat vind ik dat wel weer een voordeel van ct dat je heel precies het moment van "goed" kan aangeven, door de click. Timing is dan alles.

inderdaad! ik twijfelde eerst omdat ik wel vind dat als je gaat clickeren je het ook echt moet doen. Je kan het niet echt half doen. Maar hij ging op tien minuten van mij tegen de muur proberen duwen als ik een voetje vroeg, naar echt netjes zijn voetje, weliswaar kort, op te tillen. De eerste keer had ik het met kleine stukjes paardensnoepjes gedaan maar daar werd hij zoooo druk van, met de hooipellets die ik nu geef is het echt net genoeg motivatie.

Leuk account om te volgen ivm R+ is matildebrandt op instagram, zij is dan wel het volledige uiterste van R+ en werkt ook alleen maar drukvrij. Wel erg leuk om te zien!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:53

Ik vind het ook heel belangrijk dat ze leren dat nee een prima keuze is, sterker nog.. voor nee krijg je van mij ook een voertje. Als je nee kan en mag zeggen, dan betekent de Ja zo veel meer.
Wij doen eigenlijk alles in vrijheid. Ik ben altijd degene die een sessie moet stoppen, juius heeft dat nog nooit gedaan. Wel neemt hij af en toe even pauze met de snuffelmat, maar dat duurt zelden langer dan een minuutje.

Bij ons heb ik juist een stop signaal ingebouwd, ik klap in mijn handen, dan krijgt hij zijn jackpot, en is zijn sessie klaar.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:01

Stop signaal vanuit het paard is voor mij iets anders dan einde sessie. Einde training komt van mij uit, stopsignaal vanuit het paard
Voor stoppen vanuit het paard beloon ik niet met een voertje, maar door middel van negatieve bekrachtiging. paard vind mij op dat moment niet oke, dus ik ga van hem af en dat is dan de beloning.
Maar het is goed om verschillende invalshoeken te bekijken.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:59

Ik val een beetje over of een paard “misbruik” gaat maken van zijn keuzevrijheid. Wat betekent dat dan, misbruik maken? Dat hij kiest om het niet te doen? Waarom is dat misbruik als het slechts aangeven van voorkeur is?

En als een paard het leuk vindt om te doen waarom zou hij dan kiezen om het niet te doen? Is het dan niet aan ons om het leuk te maken?

En als hij het blijkbaar niet leuk vindt en kiest om niet mee te doen, zijn wij dan juist niet degenen die “misbruik” maken als we dan toch onze zin doordrukken?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:15

Nou alles wordt ook wel zwaar opgevat hoor, of ligt dat aan mij? -O-
Natuurlijk denkt een paard niet "laat ik vandaag eens ff lekker dwars doen en gelijk op de stopknop drukken"

Ik doel meer op een situatie dat een paard iets misschien niet leuk of moelijk vindt, maar het wel belangrijk is dat hij ff doorzet. Bijvoorbeeld bij oefeningen/ training voor juist gebruik van zijn lijf, balans, enz, ik noem maar wat.

Ik snap wel dat het aan ons is om het leuk te maken, maar net als in het echte leven moet je soms wel eens doorzetten. Zijn trots is dan ook altijd goed te merken als het hem dan toch lukt (al is het maar een beginnetje) en hij uitgebreid beloond wordt voor zijn extra inzet.

Positief afsluiten vind ik altijd wel belangrijk.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:21

In mijn ervaring is het als je met clickertraining werkt, eerder het omgekeerde het probleem. Dat je je paard goed in de gaten moet houden dat hij fysiek niet over zijn grenzen gaat. Ze willen juist al te graag meewerken, ook als hun lijf er nog niet helemaal aan toe is of al vermoeid etc. Oppassen voor overbelasting etc. Wat is jullie ervaring daarmee dan?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:56

Dat inderdaad. Ik liet Stip altijd los lopen zodat hij weg kon als het hem te veel werd. Maar hij was toen ook nog maar 10 maanden. Inmiddels is hij ruim 4,5 (nog steeds een jong koppie dat snel vol raakt natuurlijk), maar nu zijn we op een punt dat we niet alleen maar geinige dingen voor de lol doen (flamen, apporteren, voetballen enz), maar ook wat meer gaan "werken", ter voorbereiding op het rijden (gebruik van zijn lijf). Dat vindt hij dan soms wat moelijker en is hij eerder geneigd te willen stoppen, maar het is dan wel van belang dat hij dat uiteindelijk leert.
Als ik hem dan toch een keer vraag nog 1x te proberen, dan is hij extra blij als het dan lukt. Lukt het dan niet, ook goed. Ik eindig altijd met iets wat hij makkelijk kan.

Fysiek zal hij dan niet echt over zn grens gaan, want het gaat dan natuurlijk niet om uren trainen en nog ff een half uur doorvragen. Gewoon 1x.

Als je idd goed naar je paard blijft kijken, dan zou je het ook wel in moeten kunnen schatten waar de grens ligt. Stip is in iedergeval heel duidelijk te lezen, dus dat is wel fijn!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 03:11

Ik denk als doorzetten nog iets is waar je van overtuigd bent, dat clickertraining dan niet persee de trainingsmethode is die bij je past. Ik heb 4 merries van 12, 5, 5 en 3 jaar, allemaal zelf opgeleid en de jongste drie zelf gefokt, en doorzetten heeft ze nog nooit beter gemaakt. Wel het tegenover gestelde.

Ik les overigens mij een “traditionele” instructrice. Met wederzijds respect tussen haar en mij, en naar elkaar luisteren, gaat dat al 1,5 jaar heel fijn en hebben mijn paarden een keurige basis.

Maar moet zeggen dat mijn werk als trainer (ook extern) ook vooral ligt bij een brug slaan tussen het “normale” en het “R+\FF”.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:48

Ct hoeft ook niet mijn ding te zijn. Wij hebben onze eigen "stijl" die niet 100% aan 1 techniek vast hangt, maar wel in een bepaalde hoek zit. Het gaat voornamelijk op gevoel.

We zijn nou eenmaal twee verschillende diersoorten die met elkaar proberen te communiceren. Zolang dat maar met wederzijds respect gaat is dat naar mijn idee het belangrijkst. Elkaar aanvoelen. En ja, in mijn geval vraag ik hem soms wel eens een keer extra te proberen. Daarna krijgt hij ook de ruimte om het te verwerken.

Tot nu toe lijkt hij daar nog geen trauma van te hebben, dus ik denk dat hij het wel aan kan. Het is nog steeds een vrolijk paard die graag bij mij wil zijn en de kudde er voor achterlaat. Misschien voor het voer, misschien niet... maar ik zal vast ook wel iets goed doen :+

Ieder zn ding. Zolang je intenties maar goed zijn.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:43

Raamzicht schreef:
In mijn ervaring is het als je met clickertraining werkt, eerder het omgekeerde het probleem. Dat je je paard goed in de gaten moet houden dat hij fysiek niet over zijn grenzen gaat. Ze willen juist al te graag meewerken, ook als hun lijf er nog niet helemaal aan toe is of al vermoeid etc. Oppassen voor overbelasting etc. Wat is jullie ervaring daarmee dan?

Ik ervaar dit ook met mijn jonkie. Omze grootste issue is stoppen met trainen. Vandaar een duidelijk stop signaal van mijn kant.

Ik probeer sessies van een minuut of 10 te doen. Met daarin 3x een minuutje aan de pauze mat. Maar met zijn enthousiasme ben ik soms echt wel langer bezig.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:46

Afgelopen week had ik een mooi voorbeeld waarbij mijn paard koos voor alternatieve voer bron na een aantal zware fysieke oefeningen die ik ter rehab doe toen ik de oefening nog een keer vroeg. Was er heel blij mee. Zo weet ik dat ze toch haar eigen grens in de gaten houdt.