Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:57

Mogelijk dat Roos Bijleveld ook die kant op komt. Zij komt vanuit Gilze-Rije. .

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:06

Hoi allemaal.

Ik spring ook binnen. Ik heb jaren geleden met mijn vorige paard clicker training gedaan. En nu na een aantal jaar toos paardloos geweest te zijn komt zaterdag mijn nieuwe aanwinst.

Ook hij zal er aan moeten geloven :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 03:50

Olikea schreef:
Hoi allemaal.

Ik spring ook binnen. Ik heb jaren geleden met mijn vorige paard clicker training gedaan. En nu na een aantal jaar toos paardloos geweest te zijn komt zaterdag mijn nieuwe aanwinst.

Ook hij zal er aan moeten geloven :D

*\o/* Gefeliciteerd!

Hoe is het? Is hij al ingeburgerd?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:16

Redelijk.. redelijk.

Ik loop er alleen tegen aan dat hij nu 24/7 hooi krijgt, en daardoor voedsel beloningen totaal niet interessant vind .

Heb dus een hele rits aan proefpakketjes besteld, in de hoop dat hij er iets lekkers bij vind

Verder merk ik heel erg dat hij totaal niet snapt dat hij nu een stem in het geheel heeft. Je merkt dat alles onder dwang ging bij hem . Hij verzet zich daar heel erg tegen ( begint al bij een beetje druk op een halster touw? ) ik vermoed door zijn vele littekens dat hij er doorheen gemept is.

Nu hij door begint te krijgen dat nee ook een acceptabel antwoord is kiest hij daar heel vaak voor.
Om daarna toch te doen wat ik vroeg.

Het is nog een hele uitdaging deze knappe man.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:25

Even een vraagje aan jullie. Hebben jullie een expliciet doel met de training?
Zo'n twee jaar geleden ben ik begonnen met clickeren. Toen ben ik er ook achter gekomen dat mijn ruin een hekel heeft aan het rijden, dus daar ben ik mee gestopt. Alleen nu worstel ik enorm met mijn motivatie. Ik doe nog maar heel weinig met de paarden. Het clickeren vind ik leuk, maar ik heb geen doel meer. Wat het extra lastig maakt is dat ze maar met zn tweeën staan en niet zonder elkaar kunnen. Even een wandelingtje maken zit er dus ook niet in. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie een expliciet doel?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:25

Voor mij is het allemaal onderdeel van het opvoeden van Tulip, zodat ik straks een braaf, zelfverzekerd paard heb. Dit is het eerste paard wat ik van jongs af aan opleid (sowieso mijn eerste paard) en clickertraining is voor mij een methode die ik goed begrijp en kan toepassen.

Zijn er geen andere dingen waar je met hem naar toe kan werken, zoals westrijden aan de hand?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:34

Bij Stip was het vooral bezigheidstherapie omdat hij nog zo jong was (is). Maar ik heb dan als doel dat hij een nieuwe oefening leert of bepaalde combinaties achter elkaar kan. Bijv. "Dansen" en daarna een rondje draaien. Of oefeningen uitbouwen dat hij het langer kan volhouden.

Al moet ik zeggen dat ik het nu al een tijd niet meer fanatiek gedaan heb. Maar wat er in zit vergeten ze meestal niet :o

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:27

Nee dat merk ik ook, ik kan gerust twee maanden een 'oefening' laten liggen, en vaak doet ze het dan zelfs beter dan voorheen. Wat clicker training ook doet voor mij is dat het mij anders laat denken. Toen ik Tulip kreeg merkte ik hoeveel ik 'for granted' nam met de oudere paarden. Met een jong paard is niks vanzelfsprekend en moet je overal op behoed zijn en alles aanleren. CT helpt mij om na te denken hoe een paard leert en hoe je dat zo goed mogelijk kan manipuleren, en vooral op een manier die leuk voor het paard is.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:17

Ik begrijp dat het voor jullie meer een hulpmiddel is om de basis aan te leren. Combinaties van vrijheidsdressuuroefeningen is idd ook leuk. Ik ben zoekende sinds ik niet meer rijd.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:50

Is horse agility misschien iets voor jullie? Je kunt meedoen met maandelijkse online competities en krijgt dan iedere maand ander parcours

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:03

Dat klinkt wel leuk idd, dank voor de tip!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:02

Er valt best een hoop te verzinnen. Apporteren is bijv. ook leuk. Daar is Stip zn "film" zo'n beetje mee tot stand gekomen :')

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:52

Horse agility is inderdaad een leuk doel. Er is ook een organisatie die maandelijkse online competities organiseert. Mij kan dit erg motiveren, op die manier kunnen we ook wat competitiegericht aan de slag.
Je kunt ook kijken wat je paard nodig heeft qua fitheid, gewicht of balans en daar doelen bij bedenken. Bijvoorbeeld drie keer per week wandelen (grastraining kan dan al een flinke uitdaging zijn), x minuten kunnen draven.
En zijn er handelingen die je paard eng vind, waar je mee aan de slag zou kunnen? (Trailerladen, ogen schoonmaken, injecties toestaan.)

Het helpt om een cursus te volgen, waarbij je wordt uitgedaagd om aan een bepaald thema te werken.
Ik vind het erg leuk om aan mijn eigen trainersvaardigheden te werken en zeker als je video's beoordeeld worden door een instructeur, krijg je gerichte feedback. En je hebt deadlines.
Een paar aanraders zijn cursussen van Janneke Koekhoven en Jessica Brouwers, van Angelica Hesselius en Peggy Hogan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:42

@effects.
Daar ga ik eens naar kijken. Julius is nog vrij jong, maar zeker leuk voor de toekomst.

Wij hadden deze week een grote overwinning. Mijn half wilde jaarling ( heeft tot 2 weken geleden heel zelden een mens van dichtbij gezien) een snoepje aan durven pakken.

Hij is wel al zo ver dat hij het snapt dat als hij een klik hoort ik een snoepje gooi. En zo komt hij steeds dichterbij

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 05:30

Knap hoor!!

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 18:30

Heel leuk! Volgens mij zag ik jullie voorbij komen in de EE Facebookgroep. Jullie gaan vast grote stappen maken met rustig op deze manier doorgaan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:33

Effects schreef:
Heel leuk! Volgens mij zag ik jullie voorbij komen in de EE Facebookgroep. Jullie gaan vast grote stappen maken met rustig op deze manier doorgaan.

Dank je.
Ik ben heel erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:56

Hallo iedereen, ik kom dit topic eens een schopje geven.
Ik heb sinds kort een jong paard, het eerste jaar gaan we dus nog niet aan de slag onder het zadel. Nu ben ik door jolanda adelaar wel geïnteresseerd geworden in de clickertraining en ik overweeg om dit bij mijn jonge paard ook toe te gaan passen. Maar nu is mijn vraag, als we dit nu later gaan uitbouwen naar onder het zadel, hoe werkt dit dan? Ik plan te werken met een tongklik want met een clicker in mijn hand wordt ik erg onhandig omdat ik zo veel vast heb. In mijn hoofd sta je dan toch elke twee minuten stil om te belonen? Of is dit enkel in het begin? En stel dat dit paard ooit om welke reden dan ook moet verkocht worden maar de volgende eigenaar niks kent van ct, is dit voor hem dan niet super verwarrend?
bovenaan dit topic staat ook dat je dan niet uit de hand mag voederen als je niet clickert maar kan ik dan nooit mijn paard gewoon een snoepje of wortel geven? Hoe leren jullie het begin en einde van een clickersessie aan en welke signalen gebruiken jullie?

Zo dat zijn een hoop vragen, ik zou het erg appreciëren als jullie hierop willen antwoorden :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:04

Hoi,

Ik ben met Stip begonnen met ct toen hij bij mij kwam met ca. 10 maanden. Inmiddels is hij ruim 4,5.

Als ik nu terug kijk heeft het zijn voordelen en nadelen gehad.

Voordelen zijn o.a. dat het leuk tijdverdrijf is, maar ook zeker nuttig. Zoals bijv. het voer weigeren en targetten. Je krijgt soms net ff meer gedaan (motivatie / duidelijkheid) met ct.

Nadeel vind ik soms dat hij op het moment dat we ct gaan doen ook echt "aan" staat en soms lijkt te vergeten dat hij ook moet "voelen" wat hij doet. Alles lijkt wat meer een kunstje te zijn als je begrijpt wat ik bedoel.

Nu we meer met werken / voorbereiding op het rijden bezig zijn heb ik er voor gekozen dit dus juist niet meer met ct te doen. Vooral om de reden die je aangeeft. Hij valt nl stil op het moment dat hij de clik hoort. Dat is natuurlijk niet altijd handig haha!

Elke keer als we iets gaan doen moet ik dus duidelijk besluiten of we wel of niet iets met ct gaan doen. Want half half geeft kortsluiting :')

Ik kan hem trouwens gewoon een snoepje geven hoor, geen probleem. Maar merk je dat hij dan opeens allerlij trucjes gaat staan doen, dan moet je dat wel goed negeren!

Soms is het idd handig om een start/stop signaal te gebruiken. Dan is het voor je paar ook duidelijker wat er verwacht wordt.
Ik begin altijd met commando flamen en eindig met dat ik "klaar" zeg en klopje op zn hals.

Stip vindt het gewoon stom als we na de ct iets gaan doen waar hij dan opeens geen voerbeloning meer voor krijgt. Snap ik ook wel :j

Het is vaak een beetje avonturen hoe het loopt. Maar als je ct gaat doen zou ik wel als eerste het voer weigeren aanleren. Anders wordt het straks een broekzakpaard :')

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:03

Daar heb ik dus ook mijn twijfels bij, hij is sowieso al langs de hete kant en ik zou niet willen dat hij straks gewoon alles wat hij kent uit de kast gaat halen. Natuurlijk is hij ook nog heel jong en is zijn potje nog erg klein, het loopt dan ook snel over als hij iets niet begrijpt. Zo ook vandaag, onze eerste grondwerktraining en meneer trok zich twee keer los :+ het is natuurlijk voor ons beiden nog heel erg wennen wat en hoe, hij is dan ook nog best extravert dus toont alles wel direct. Ik heb alvast een instructrice gecontacteerd om misschien eens een proeflesje te doen, want zo zelf gewoon aan de slag doe ik liever niet.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:12

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:33

Wat leuk dat je wil clickertrainen.

Ik herken helemaal wat @leedebee schrijft.

Ik R+ met julius sinds ik hem heb, nu anderhalf jaar. Julius wordt 3 dit jaar.
Ik vind het een geweldige methode. We hebben vooral veel plezier samen, en daar gaat het mij om.
Wat ik wel ontdekt heb de afgelopen jaren, is dat het een eenvoudig principe is. Maar de uitvoering uitvogelen kan best pittig zijn.

Ik heb nu een afsluitend signaal. Dan krijgt hij zijn jackpot, en dan is de training weer klaar. Maar julius vind het ook stom om te stoppen met werken.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:38

Ik denk ook dat je "belangrijke dingen" zoals het zadelmak maken e.d. niet met ct moet doen om te voorkomen dat het een kunstje wordt. Dit kan dan juist weer extra spanning geven die je op dat moment niet wil hebben.

Als je (grondwerk) basis goed is, dan komen de stappen daarna ook goed.

ct is denk ik dan gewoon een leuke toevoeging voor de variatie.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:50

Ik begrijp wat jullie bedoelen. Zelf ben ik vooral van de nuttige dingen en ik vroeg me dus af wat het nut van targetten is? Leuk dat je paard op commando een bal kan aanraken maar waarvoor kan je dat gebruiken?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:56

ik word altijd een beetje getriggerd door het woord kunstje zodra er met voer wordt gewerkt en waarom het extra spanning zou opleveren. en ja hoor ik zie ook dat CT soms veel spanning kan geven bij paarden, maar dat heb je als trainer grote fouten gemaakt.
hoe noem je zadelmak maken zonder de voer?