HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:32

Iets waar de bak als paddock gebruikt mag worden, is dat al beter?

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:13

voor de paarden altijd goed dat ze los mogen, maakt voor hun niet uit of dat in een paddock of rijbak betreft. Alleen vinden veel stallen het niet fijn dat je je paard in de rijbak losgooit, bij mij op stal ook niet.
Ik heb dat op mijn vorige stal gezien daar mocht het vroeger wel. De houten bakrand werd compleet aangevreten, de bak lag vol met mest want niemand ruimt de drollen op, overal gegraven kuilen.. En als je dan wilde rijden in de bak, moest je eerst 10 man optrommelen om de bende uit de bak te trekken. Niet fijn dus ! Iemand durfde me zelfs een grote mond op te zetten want ze was aan het uitmesten en het kwam dus niet goed uit dat ik nu ging rijden want haar paard stond er los Clown Dan sta je echt ff met een mond vol tanden, want uhmm.. tis toch een RIJbak ?

Maar goed, als je dus geen weide en geen paddock zou hebben is de rijbak gebruiken wel een oplossing. Of je er als eigenaar zijnde blij mee bent is het tweede.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:41

Het gaat om dat ik een plan voor een kleinschalige manege wil uittekenen, 6 manegepaarden (grote E-ponies), geen pensionpaarden. 3 lessen van 4 paarden per les per dag. De paarden gaan een uur voor aanvang naar binnen, de bak wordt gesleept en na het rijden gaan ze er weer in. Het gaat dan wel om een binnenbak (i.v.m. het aantal fnrs-sterren dat verdient kan worden)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:06

Even een vraagje; waar zitten de hit-actief stallen in Nederland?
Ik heb er nu 6 gevonden; in Arnhem, Delft, Oosterhout, Deil en Lunteren.
Zijn er nog meer?

RK; 31 paarden op 6000 vierkante meter is volgens mij ong. 200 per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:41

Waarom moet dat in zo'n kleine lettertjes eronder?

Ik weet dat dat bijna 200m2 is
Maar dat was niet het antwoord wat ik zelf kreeg van de hartehoeve.
Dat was namelijk;

runningkawa schreef:
Ik heb mijn antwoord gekregen op hoeveel ruimte de paarden hebben.
Dat is 100/150 m2 per paard. Het totaal oppervlakte is 6000

Een kleine volte van 10 x 10 is 100m2 (dus een volte van bijv E-X-E, geen grote volte E-B-E)
voor mensen die het moeilijk vinden om te weten hoe groot 100m2 is.

Waarschijnlijk kunnen ze niet overal op die 6000m2 komen ofzo.
En ik blijf erbij dat ik dat persoonlijk te klein vind.
Dat het beter is dan de hele dag op stal is zeker zo...maar ik zou zo mijn paarden zelf nooit willen houden.
Je merkt ook dat ze meer ruimte gewend zijn, want als ze wat krapper staan is het nu al meteen knokken...

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:12

@ Mizora : Jou oplossing is zeker wel te doen denk ik, als je de bak inderdaad elke x sleept voor de lessen.
Staan de paarden dan overdags in een binnenbak, uur voor de lessen even op stal, daarna weer in de bak ? En s'nachts ?
Ik denk zelf dat het in een binnenbak wel wat minder is, toch ander licht dan wanneer ze buiten staan, minder frisse lucht..
En voer je de paarden dan ook hooi of kuil in deze bak ? Want anders denk ik dat ze zich wel snel zullen gaan vervelen misschien.. daarnaast krijg je ook weer het feit als je ze ruwvoer voert in de rijbak, dat ze veel zand mee kunnen eten wanneer ze ruwvoer vanaf het zand eten.

Ik vind om heel eerlijk te zijn het niet een heel slim plan om paarden heel de dag los te zetten in een binnenbak. Buitenbak zou in mijn opzicht dan weer beter zijn.
Maar ik vind het wel heel goed dat je een goede oplossing zoekt zodat de paarden niet de hele dag op stal staan tot ze eruit mogen om in de lessen te lopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:17

Tjah, ik ben aan het kijken van hoe het mogelijk is op hoeveel grond. De komende jaren zal de grond namelijk steeds duurder worden is de verwachting en ook steeds schaarser. Ruwvoer zou op een zeil gaan. Waarschijnlijk kuil in verband met het stof. 's nachts ook gewoon in de bak, maar overdag als het even kan de schuifdeuren open (en bakdeuren dicht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:29

je zou een manier moeten bedenken om de omheining te veranderen, eventueel stukken bovenste plank weg kunnen draaien zodat ze gaten krijgen waar ze hun hals door kunnen doen en het hooi buiten de buitenbak uit bv grote kisten kunnen eten, dan komt het niet in de bak, versmeurd het niet, komt het niet onder het stof.

Als de les er is, dan maak je de gaten dicht door bv een buisframe er voor te klappen of zo, of houtjes te hangen.. De paarden springen heus niet door die sleuven, dus zou niet eens hoeven. Wel moet je dan de bak met hout omheinen, maar dat is een kleine moeite lijkt mij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:35

Mizora schreef:
Het gaat om dat ik een plan voor een kleinschalige manege wil uittekenen, 6 manegepaarden (grote E-ponies), geen pensionpaarden. 3 lessen van 4 paarden per les per dag. De paarden gaan een uur voor aanvang naar binnen, de bak wordt gesleept en na het rijden gaan ze er weer in. Het gaat dan wel om een binnenbak (i.v.m. het aantal fnrs-sterren dat verdient kan worden)

Dus je bedoelt werkelijk dat je je paarden beweging wilt geven in alleen een binnenbak???? Geen weidegang, geen paddock, alleen loslaten in de binnenbak? Vanwege die 'verrotte FNRS sterren" die echt het paardenwelzijn niet in het vaandel hebben staan?

Doe jezelf en die paarden een lol en huur op een stalling met voldoende land zes stallen (krijg je nog korting ook) en ga vanuit daar lesgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:48

Korting? Hoezo?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:50

als je zes stallen huurt, krijg je doorgaan wel korting.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:12

Ik vind dit een heel interessant topic, ook de verschillende meningen hierover.

IK vroeg mij af, nu wijk ik misschien wel wat van het onderwerp af maar toch iets waar ik graag iemand zijn mening hierover wilt horen, in mijn omgeving, 2 maneges:

Manege 1, pony's staan in relatief kleine stands, maar wel in contact met elkaar, pony's kunnen de buurpony zien, ruiken, evt. bijten of ''knabbelen''.
Manege 2, pony's staan in boxen van 3 x 3, maar kunnen elkaar niet zien, dichte wanden en kunnen ook niet uit de stal kijken d.m.v tralies, dus kijken of naar muur of naar tralies.

Wat is nou eigenlijk triester, ikzelf vind het moeilijk om hier tussen te moeten kiezen.

Overigens staat mijn eigen paard in een kudde met ruinen en merrie's, 24/7 buiten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:18

Ik vind beide situaties behoorlijk triest.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:20

Ik vind allebei niet kunnen eigenlijk. Ik ga met Joviban mee.

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:28

Inderdaad, als ik er al af en toe bij nadenk welke keuze je moet maken als je zou moeten kiezen, ik zou het echt niet weten.

Ga je voor de het lichamelijke contact die ze kunnen hebben of ga je voor de ruimte en bewegingsvrijheid (in hoeverre je het vrijheid kunt noemen)...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:50

Van de twee kwaadste lijkt me eenzaamheid de ergste

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:49

dat denk ik ook...
Maar dit gaat wel een beetje off-topic zo Tong uitsteken