hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:56

oja, dat was het Ja

Ik denk dat ook paard natuurlijk dat wel in hun boek aangeeft, of niet?? Bietenpulp en lucerne lijken me trouwens ook wel verantwoorde aanvullingen (gezien de mening van paard natuurlijk over krachtvoer)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:59

Bietenpulp is dan wel een 'afvalproduct' van de suikerindustrie, maar het heeft echt zijn waarde als paardenvoeding.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:10

hopla schreef:
Zout wordt ook gebruikt als strooimiddel tegen ijs op het wegdek en toch eten wij het ook op.
Dit even als vergelijk met dat middel wat Arno noemde.

Volgens mij zit er een duidelijk verschil tussen strooizout en het zout dat wij in ons eten gooien hoor!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:06

Verkeerde verhoudingen etc zijn echt een probleema als jezelf aan de gang gaat met enkelvoudige voeders (zoals enkel haver etc). Dan moet je echt goed weten waar je mee bezig bent want je paard kan een tekort van iets krijgen. Voordeel van volledige voerders (muesli, biks) is dat die daar we juist afgestemd zijn. Scheve balansen etc komen daarbij niet (of niet snel) voor.

Ik wist niets eens dat Paard natuurlijk een boek had Clown Wel slim bedacht van hun.

Lenneke, fijn dat je paard weer lekker opknapt en goed eet. Ik kan altijd erg tevreden kijken hoe Cookie heerlijk eet en haar voerbak tot op de laatste molecuul uitslikt.Vingers aflikken Haha!

Volgens mij zit er trouwens weinig nverschil tussen strooizout en keukenzout. Dat laaste heeft wel een fijnere korrel. Ik geef mijn paard overigens wel Losalt (dieetzout voor mensen) als electrolyte voor een lange wedstrijd of bij warm weer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:00

Gisteren kwam hij zelfs aan gerend toen ik bij de wei kwam met z'n koek en poedertje.

Als hij straks weer helemaal opgeknapt is zou hij ook weer krachtvoer kunnen hebben. Alleen ik durf het niet meer te geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:07

Misschien toch eens gaan testen met biologisch krachtvoer??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:36

Lenneke_ schreef:
Gisteren kwam hij zelfs aan gerend toen ik bij de wei kwam met z'n koek en poedertje.

Als hij straks weer helemaal opgeknapt is zou hij ook weer krachtvoer kunnen hebben. Alleen ik durf het niet meer te geven.

Goede kwaliteit voer nemen, Dodson & Horell (schrijf je dat zo?) of Equi-Sanum bijvoorbeeld.
Je weet wat de symptomen zijn, dus als hij niet goed reageerd op een bepaald voer, ga je over op iets anders. Zoiets is een zoektocht, zeker als je niet exact weet op welke ingrediënten hij reageerd.
Een kennis van me heeft zich daarin verdiept en heeft een behoorlijke lijst met wat precies waarin zit en wat wenselijk. Tja, je zult maar lijstjesgek zijn Haha! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:39

Ik ga het iig na het wedstrijdseizoen proberen.
Ik zat eigelijk te denken aan Marstal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 08:44

Lenneke_ schreef:
Ik ga het iig na het wedstrijdseizoen proberen.

Hoort in hetzelfde rijtje. Ik pretendeer niet volledig te zijn hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:56

Maar de muesli van equi-sanum zit wel weer boordenvol melasse, helaas

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:59

blacklight schreef:
Nou ik heb niet bepaald het idee dat het "fastfood" is. Het zit helemaal vol met vitamine, mineralen en energie(als je tenminste goed krachtvoer hebt) En je kan wel zeggen dat het niet natuurlijk is, maar een paard rondjes laten lopen in een bak van 20x40, op een trailer zetten, een zadel op doen, in een stal zetten. Dat is allemaal niet natuurlijk. En de paarden zijn langzamerhand zoveer geëvolueerd dat ik een beetje moe begin te worden van alles wat niet natuurlijk zou zijn

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:26

Lenneke_ schreef:

Gewoon langzaam aan beginnen bijv 100 gr per dag en een gecontreerd voer geven. Marstall is wel een goed merk al zie ik zelf door al die varianten zelf door de bomen het bos niet. Misschien is Mijten ook een idee. Ik kan mij herinneren dat een aantal mensen op bokt daar heel enthousiast over waren. Heb je Subli EM al eens geprobeerd? Is vetrijk, wat handig is voor de endurance, en lijkt in zij geheel niet op muesli etc.

Ben ik trouwens gek al is bovenstaande quote niet snap? Blond

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:22

Lenneke_ schreef:

Ik ben dit al een poosje aan het volgen,en heb er al een hoop van opgestoken. Mijn merrie moest afvallen, en dat heeft ze ook gedaan, op Pavo koek en hooi. Ik wilde haar ook eigenlijk zonder krachtvoer laten. Maar ik ben erachter gekomen dat ze toch iets nodig heeft. Ze is een goede week geleden gemasseerd, haar rug zat helemaal vast, en als reactie daarop is ze heel snel afgevallen (heel veel letterlijk losgelaten blijkbaar), ze had heeeel veel honger die ik met een paar dagen achter elkaar een baal hooi per dag heb op proberen te vangen, maar het bleek echt niet genoeg te zijn. Nu krijgt ze supplementen van Marstall, de Fortissimo voor haar hoeven en de Force omdat ik hoopte het zonder kracht voer met alleen hooi en gras te kunnen doen, maar ik ben er toch een basisbrok bij moeten gaan voeren, het ging net iets te snel. Nu is de grootste honger over en is ze ook niet verder meer aan het afvallen. Hoe het zich verder gaat ontwikkelen weet ik dus nog niet, maar nu in elk geval heeft ze toch echt een kilootje basisbrok nodig. Wel laat ik nu de Force eraf wegens misschien teveel vitamines, maar de Fortissimo krijgt ze nog wel. Marstall vind ik echt een heeeel goed voer! Er staat duidelijk op wat erin zit, hoeveel je paard mag/moet hebben etc. Ik kan het je van harte aanbevelen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:27

Deze reactie kreeg ik van Marstall

Gezien de endurance activiteiten van uw paard adviseer ik om Cornmuesli bij te voeren naast de weidegang. Dit voer heeft een wat hoger vetgehalte en geeft daardoor meer uithoudingsvermogen. Het is geschikt om paarden wat in gewicht te laten toenemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:45

Jammer dat ze geen kleine zakken verkopen.
Ik heb inmiddels 3 praktisch volle zakken voer staan waar ik niks meer mee kan

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:00

runningkawa schreef:
Maar de muesli van equi-sanum zit wel weer boordenvol melasse, helaas

Klopt, viel mij ook op toen ik het een tijdje terug geprobeerd heb. Daardoor wel stofvrij Knipoog
En het ruikt heerlijk! Maar of het zo gezond is, is een andere vraag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:34

Het ruikt idd heerlijk Ja (je zou het zo in je eigen yogurt gooien :p )
Ze hebben het ook erg graag, maar daardoor twijfelde ik idd ook aan de gezondheid ervan Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:05

Lenneke_ schreef:
Jammer dat ze geen kleine zakken verkopen.
Ik heb inmiddels 3 praktisch volle zakken voer staan waar ik niks meer mee kan

Gewoon een email sturen dat je paard voor veel voersoorten allergies is, en je graag een proefmonster zou ontvangen. Je weet maar nooit... verder zijn er vaak proefzakjes te krijgen op horse event... daar zullen ze toch wel staan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:17

Ik ben mijn paard weer dikker aan het maken met pulp. Maar dat bevalt toch niet zo. Dikke benen en ontzettend heet geworden. Zit gewoon te veel melasse in denk ik. Ook daar ben ik niet zo zot op.

Toch maar weer tegen mijn principe in een zak ponybrok van Subli gekocht. De muesli zonder van Subli, dus zonder melasse en zonder de genetisch gemanipuleerde granen, voldoet weer niet aan zijn voedingseisen.

Best moeilijk om je paard goed te kunnen voeren, bij ons op stal hebben ze graszaadhooi en dat zet niet genoeg aan, jawel een enorme hooibuik, maar kwa voeding en vlees dus weer niet.

Hoe houden jullie ze op gewicht zonder je arm te voeren aan kilo's dure muesli's?

Zat te denken om die pavokoeken te geven bij het hooi en een schepje goede muesli na het rijden. Het wordt zo kostbaar steeds al die toevoegingen. Bij ons zit de brok nl niet in de stalhuur, dus voor je zelf, wel een voordeel, maar ook een nadeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:34

Door gras en gewoon hooi te geven.
Brok krijgen ze hier amper.
Zanda en Kawa daar moet ik voor opletten, die zijn eerder te dik.
Narcos die vlug mager is, is nu mooi

Maar gewoon hooi zal voor jou natuurlijk niet makkelijk zijn als dit het hooi is wat jou pensionhouder heeft

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:25

Ik ben ook altijd aan het kijken met het voeren. Beetje erbij, beetje eraf. Na veel zoeken heb ik nu iets gevonden waar ze het goed op doen, ze zien er goed uit en Witte is lekker te rijden. Hij krijgt nu 1,5 kilo draversbrok (havens) en 1/2 kilo powerplus muesli (ook havens). Orlanda krijgt 1 kilo basisbrok (havens) en een schep seniores priores (subli) aangelengt met water. Dat laatste krijgt ze alleen in de winter, omdat ze dan niet genoeg uit het gras kan halen, en ze door het missen van een aantal tanden geen hooi kan eten. Naast overdag weidegang krijgen ze in de ochtend en avond ook een flinke pluk hooi.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:03

russel schreef:
Best moeilijk om je paard goed te kunnen voeren, bij ons op stal hebben ze graszaadhooi en dat zet niet genoeg aan, jawel een enorme hooibuik, maar kwa voeding en vlees dus weer niet.

Hoe houden jullie ze op gewicht zonder je arm te voeren aan kilo's dure muesli's?

De mijne leeft echt voornamelijk op ruwvoer. Overdag gras (meestal staat er tot januari genoeg) en heel veel goede voordroog.

Mischien kun je de muesli mengen met een flinke schep lucerne (al zit door ook weer vaak melasse bij). Dan heeft je paard toch weer wat goede kwaliteit ruwvoer. Lastig dat ze dat op jouw stal niet hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:07

Russel daar ben ik dus ook nog niet uit. Mijn tinker heeft de neiging om te dun te worden als hij flink aan het werk gezet wordt en hij mag helaas niks aan graanproducten of suikers hebben.

Op dit moment staat hij op beperkt gras maar onbeperkt eiwitarm hooi (minimaal 15 kilo per dag) en in de winter als het gras wegvalt komen daar witlofwortels bij. Daar hebben we hem afgelopen winter voor het eerst mee op gewicht gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:07

Lucerne is te stoffig voor mijn paard en idd weer zoveel melasse. Hij wordt heel druk van veel suikers en hij krijgt dikke benen.

Wij hebben al een maand bijna geen gras meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:09

Kun je niet in overleg met de stalhouder je eigen hooi aanschaffen in ruil voor wat stalkosten verlaging? Dat hebben we op ons logeeradres waar we een paar maanden hebben gestaan ook gedaan.

Edit de eeuwige tikfout maar weer eens. Clown