Caily schreef:En toch, en dat is absoluut niet onaardig bedoeld, en zeker niet persoonlijk.
Als ik dit lees als buitenstaander zonder context denk ik, dat paard is enorm niet in balans met zichzelf. Zo onzeker en gestresst in die situaties die je beschrijft. Hem zelfverzekerder maken en pas op de plaats doen (en dan dus niet letterlijk maar qua uitdagingen), zou zo’n enorme winst kunnen zijn. Dat hij na even tijd wel relaxed oogt, doet mij eigenlijk vooral vermoeden dat hij zich berust in de situatie. Maar misschien zit ik ernaast hoor, ik was er immers nooit bij.
Het is niet de bedoeling het gedrag te onderdrukken, maar om te voorkomen dat dit soort gedrag nodig is of ontstaat.
Misschien een concrete vergelijking. Het voelt voor mij op die manier net als een paard wat veel uren per dag/nacht op stal staat, en daar gewoon rustig staat, eet en slaapt. Ook nog wel een keer lief contact zoekt en vrolijk gedrag laat zien. Maar dat betekent niet dat het paard écht comfortabel is in de situatie. Immers komt het flink tekort in de 6 F’s die hierboven genoemd worden.
Het is echt niet aanvallend bedoeld. Ik ben oprecht geïnteresseerd wat je ertoe beweegt het paard in deze situaties te brengen en dan enkel te helpen door niks te doen.
Ik vind jouw manier van handelen, als in niet mee gaan in het gedrag en het ook niet proberen te bestrijden, wellicht geen slechte keuze hoor. Je maakt het niet groter dan het is, en zeker het zacht maken in de hals aan de hand voordat je opstapt, zorgt er voor dat het vertrouwen onder het zadel niet beschadigt. En liever zo dan al die eigenaren die hun paard krampachtig in de houdgreep willen houden, of erger nog, het gedrag gaan afstraffen.
Echter zou ik zelf wel een andere werkwijze kiezen, maar dat is natuurlijk wel makkelijk oordelen vanachter een schermpje met een oordeel na 1 geschreven verhaal.
Ik ben ook benieuwd waar het stukje R+ dan in zit. Ik lees bijvoorbeeld over drentelen en mesten op de poetsplaats. Staat het paard dan vast? Anders zou hij toch weg lopen? Het lijkt alsof het paard gestrest is. Waarin zit dan de keuzevrijheid? Het stil staan of het drentelen wat je beide oké vindt?
Komt ook misschien omdat mijn benadering heel anders is. Ik vind het prima om een paard vast te zetten. Ik heb gisteren mijn paarden met manen tot de knieën opnieuw gevlochten. Dan staan ze vast, want zo lang stil staan is veel te saai dus anders zijn ze halverwege foetsie. Vast staan is bij mij halster om en aangebonden staan bij de schuilstal. De andere 3 paarden stonden (net als het aangebonden paard) te slapen er vlak naast.
Maar mijn merrie vindt opzadelen moeilijk. Dat doe ik dus alleen los. Ik wil namelijk dat ze echt oké is met de situatie en handelingen. Is de stap te groot en kiest ze ervoor weg te lopen? Dan moet ik mijn vraag of werkwijze aanpassen. Ik wil no matter what geen risico lopen dat ze zich maar berust in de situatie omdat ze toch geen kant op kan omdat ze vast staat. Er is wel een periode geweest dat ik dat zo deed hoor, maar ik voelde me daar zo onwijs slecht bij. Respectloos naar mijn paard toe.
Dit laatste klinkt wel iets tegenstrijdig, want jij hebt dus geen problemen met ze vastzetten voor manen vlechten. Maar met opzadelen wel? Maar in die eerste situatie moet ze zich toch ook berusten? Waar zit voor jou dan dit verschil in als ik vragen mag?