[AR] Is dit te doen voor de pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Is dit te doen voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:29

Jij begon Tong uitsteken

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:32

zo nu is het tijd voor mijn mening:

Je merkt snel genoeg of het paardje het aan kan of niet. Ik ben juist positief in goed warm stappen en goed uitstappen (voorkomt immers blesseures). Hoeveel mensen doen dat niet of maar in beperkte mate? Niet alleen recreatieve mensen maar ook profesionele mensen.

Als de lessen opbouwend gebeuren en paardje er geen problemen me heeft, zou ik zeggen gewoon doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 19:33

Haha nou zo kan hij wel weer.

Volgens mij zegt niemand dat 'jullie' niet weten wat een shet is, maar het is wel overduidelijk dat jullie neit weten hoe of wat met mennen kwa shetten.

Die ieniemienie, die uit het topic met de buitenrit die jullie erbij gehaald hebben. Die reist door heel europa voor zijn wedstrijden. En ohh dan het ergste die doet mee aan lessen, dressuurwedstrijden, vaardigheid wedstrijden en marathons Vork

Ach en dat ding is toch zo zieluuugggg, diertje heeft er na al die jaren nog steeds de grootste lol van en is nog steeds helemaal erngezond.

Alle andere zieluge nepshetten trouwens ook, leven ook allemaal nog hebben er ook allemaal nog schik van. Maar dat zal vast allemaal toeval zijn dat het gebruikelijk is om kleintjes met een sulky te rijden, en dat het heel gewoon is om mee te doen aan dressuur lessen en allerlei wedstrijden.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:39

Chikkie96 schreef:
Jij begon Tong uitsteken

En jij leest gewoon niet goed Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:58

Ik ga helemaal mee met Divine.
Daarnaast wil ik jullie allen nog veel plezier wensen met jullie shetten. Het spijt mij bijzonder erg dat ik een advies heb willen geven, zonder dat ik mij verdiept heb in het wezen 'shetlander'. Het spijt mij ook heel erg dat ik mijn D-pony vergeleken heb met een mini en het spijt mij ten zeerste dat ik er niet aan gedacht heb dat een mini vele maten sterker is dan mijn D-pony.
Dan wilde ik ook nog even kwijt dat ik liever geen verwijten naar mijn hoofd krijg over dat ik alleen doe wat ik zelf wil en niet naar mijn paard luister. Het is namelijk 10x makkelijker om ohz/aangespannen naar de les te gaan en weer terug, dus als ik naar mezelf had geluisterd had ik dit wel gedaan. Scheelt me namelijk een chauffeur regelen, gezien ik geen C-rijbewijs heb. Maar bedankt voor de mededeling dat ik niet naar mijn paard luister. Ik zal zo meteen in zijn stal gaan liggen met mijn slaapzakje om goed naar hem te luisteren en te wachten tot hij mij gaat vertellen wat hij er nou van vind en wat hij graag zou willen. Voor evt. ondertiteling kan ik blijkbaar bij jullie zijn.

Nog een zeer fijne avond en succes met de lessen/mennerij.
(Vind het trouwens bijzonder knap dat er gesuggereerd wordt dat een mini in 15-20 minuten een traject van 3.5 km in stap aflegd, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de mini onderschat)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:01

Volgens mij heeft niemand die dingen gezegd hoor?

Ik ga ook gewoon met trailer als ik merk dat alleen les al zwaar genoeg voor hem is.

Ik heb alleen gezegd dat ik denk dat ik er ongeveer een half een over doe, ik heb ook al vermeld dat ik eht neit weet omdat ik het nog nooit gereden heb maar dat het ongeveer 3.5 km is

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:03

LADPR schreef:
Volgens mij heeft niemand die dingen gezegd hoor?

Sorry, dan heb ik last van hallucinaties denk ik.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:05

Nou ja ik vind het zo gauw niet terug in ieder geval.

Maar goed je weet zelf wel hoe of wat lijkt me toch?

Net als dat ik weet dat een pony niet van porselein is alleen omdat ze klein zijn. Dat bekentend dan alleen minder hard, minder snel en minder gewicht. Maar dat betekend niet dat ze niks kunnen omdat ze er dan wat van krijgen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:08

Maar ik geloof ook niet dat iedereen hier het tegenovergestelde aan het beweren is. Tenminste als ik de reacties is dat absoluut niet hetgene wat ik eruit haal. De situatie wordt met eigen omgeving vergeleken en op basis daarvan wordt er advies gegeven (zeker op pagina 1). Daar heb ik niemand zien zeggen; Nou met mijn D-pony kan het, maar met jouw mini zou ik het niet doen. Dat is na verloop van tijd, door veel felle reacties ineens de discussie geworden. Maar zo is hij absoluut niet begonnen.

(
Michelle_X schreef:
mensen waar hebben we het over...... 3,5 km? 3500 meter? dat kan misschien zelfs wel in 20 minuutjes á een kwartiertje....

Een paar triljoen, we hebben het hier over 3500 méter 3,5 km..
ik fiets het 4 dubbele naar school heen en terug, en ik leef nog hoor. Dit is natuurlijk niet te vergelijken maar om het idee een pony gaat niet dood van 20 minuutjes extra stappen
)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:13

Jullie sluiten je allemaal bij elkaar aan, als 1 grote mini-clan tegen de anderen. Dan doe ik dat ook maar, ik sluit me op mijn beurt aan bij Sjonniej. Da's een goed idee, met een slaapzak bij in de stal gaan liggen. Heb me altijd al eens afgevraagd waar mijn paard en pony het 's nachts over hebben, als ze niet liggen te slapen.
In jullie ogen ongetwijfeld zwak, maar ik stap hier ook op. Als ik in jullie HK-topic moet lezen dat jullie graag willen dat dit een "rel-topic" is en dat "ik ben lekker aan het rellen" heel belangrijk voor jullie is... veel plezier ermee, maar daar voel ik me te goed voor.
Onze reacties zijn goedbedoeld geweest, niet om te rellen of wat voor reacties dan ook uit te lokken. Maar als er niet meer normaal kan worden gediscussieerd en mensen lopen elkaar op te stoken in een ander topic om hier maar zoveel mogelijk reacties uit te lokken, dan bedank ik daar voor.

15-20 min, 3,5 km... da's toch al snel dik 10 km per uur in stap. Raar dat er nog geen aparte SGMW's zijn voor dit soort superpony's. Wij kunnen daar namelijk nooit meekomen.... Toch eens een balletje opgooien bij de KNHS.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:14

Sjonniej: Nee niet iedereen gelukkig.

Heel jammer inderdaad dat sommige mensen dan offtopic gaan door fel te worden over of een sulky nou goed of slecht is of dat het dierenmishandeling is en een pony met een hond vergelijken.

Dat is allemaal nergens voor nodig geweest.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:15

Divine schreef:
Jullie sluiten je allemaal bij elkaar aan, als 1 grote mini-clan tegen de anderen. Dan doe ik dat ook maar, ik sluit me op mijn beurt aan bij Sjonniej. Da's een goed idee, met een slaapzak bij in de stal gaan liggen. Heb me altijd al eens afgevraagd waar mijn paard en pony het 's nachts over hebben, als ze niet liggen te slapen.
In jullie ogen ongetwijfeld zwak, maar ik stap hier ook op. Als ik in jullie HK-topic moet lezen dat jullie graag willen dat dit een "rel-topic" is en dat "ik ben lekker aan het rellen" heel belangrijk voor jullie is... veel plezier ermee, maar daar voel ik me te goed voor.
Onze reacties zijn goedbedoeld geweest, niet om te rellen of wat voor reacties dan ook uit te lokken. Maar als er niet meer normaal kan worden gediscussieerd en mensen lopen elkaar op te stoken in een ander topic om hier maar zoveel mogelijk reacties uit te lokken, dan bedank ik daar voor.

15-20 min, 3,5 km... da's toch al snel dik 10 km per uur in stap. Raar dat er nog geen aparte SGMW's zijn voor dit soort superpony's. Wij kunnen daar namelijk nooit meekomen.... Toch eens een balletje opgooien bij de KNHS.

Zulk soort dingen worden dus bedoeld als een grap..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:15

Daarbij de stap van 1km in 12 min bij sgmw hebben de kleine pony's al heel veel moeite mee
dat is na een relatief klein a-traject, en een stap die ze flink moeten doorstappen..
Dus dat half uurtje zal erg tegenvallen
Ik zou het niet doen dus
Laatst bijgewerkt door Echwel op 22-04-08 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:16

Divine: Nogmaals lees even, heb net een paar berichten terug nogmaals gezegd dat ik heb gezegd dat ik denk er ongeveer een half uur over te doen en dat het ongeveer 3.5 km is. Maar dat ik het dus niet weet omdat ik et stuk nog nooit gereden heb.

Beetje vervelend om steeds hetzelfde te moeten herhalen omdat mensen niet lezen.

Ik denk dat je het verder helemaal verkeerd begrijpt en vind het vervelend dat je weer iedereen over een kam scheert.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:17

Ik heb het artikel van de KNHS erbij gezocht, waarnaar hier verwezen wordt. Hierbij gaat het niet om de dressuurproeven, maar enkel om de samengestelde men wedstrijden, meenemend dat je op wedstrijden verplicht bent een groom mee te nemen en dus met 2 mensen op de kar zit en het alleen om de zwaardere klasses, 3 en 4 gaat kan ik me hier helemaal in vinden. Echter de uitroep dat je dan dus ook helemaal niet moet mennen met een mini snap ik echt niet.
Hoeveel paarden worden voor hun 4e jaar ingespannen??
Wedstrijden mag pas vanaf 4 dus ook de eerste keer inspannen wacht maar tot het paard 4 is.
Dat is net zo'n kromme vergelijking. En let wel enkelspan pas vanaf 5 jaar, dus als je inspant eerst een jaar in tweespan.
Artikel 510 - Paarden
1. LEEFTIJD
Voor deelname aan wedstrijden moeten paarden in alle rubrieken tenminste 4 jaar zijn. In de
rubriek enkelspannen klasse 4 voor paarden/pony’s geldt een minimum leeftijd van 5 jaar
voor alle wedstrijden.
2. STOKMAAT
2. In geval van meerspannen is de hoogste stokmaat van de dieren bepalend voor de
rubriek (paarden/pony’s) waarin de aanspanning mag uitkomen.
3. In de rubriek enkelspan pony klasse 3 en 4 mag de schofthoogte niet minder zijn dan
110 cm.

Verder wordt hier de vergelijking met een grote hond gemaakt ik vond dezesites, als het zo verboden was dan zou de dierenbescherming hier toch al lang aan werken of niet.
http://users.skynet.be/samaika/gztrekn.htm

Verder vraag ik me af hoeveel mensen een haflinger voor een 6 persoon wagen vinden kunnen met 6 volwassenen erop?

Ik denk namelijk bijna iedereen, als ik dan naar mijn haffie kijk (450 kg), wagen weegt 250 kg, gemiddelde volwassenen 75 x6 (450 kg). Dat betekent dat een 6 persoonwagen met 6 mensen 1,5 keer het eigen gewicht is. Mijn mini weegt (80 cm) 175 kg volgens mijn da, mijn sulky weegt 30 kg en ik 85 is samen 125 kg, dus nog niet 1 keer zijn gewicht. De verhouding ligt bij de shet mijns inziens beter, maar toch krijg je hier veel sneller commentaar op, ook als ik buitenrij krijg ik regelmatig de vraag of dat wel kan, terwijl ik plekken genoeg ken waar een haflinger een janplezier met 12 volwassenen trekt en dat vind niemand vreemd. Ik heb dan ook vaak het gevoel dat mensen niet rekenen.

Overigens de opmerking over de helpers uit het hk topic, het lijkt me logisch dat wij reageren als er gesuggereerd wordt dat mennen met een mini dierenmishandeling is, aangezien 9 van de 10 van ons volwassen zijn, te groot om te rijden en wel actief aan de slag met onze mini's en dus mennen. Met de maat pony waarvan sommige van jullie vinden dat het verboden zou moeten worden.

3,5 km is echt wel 3500 meter als je me niet gelooft moet je misschien eens een tabel opzoeken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:18

Maar die reacties komen niet zomaar uit de lucht vallen. Tenminste het is mij nog nooit opgevallen dat er ineens mensen felle reacties in een topic gingen plaatsen, zonder dat er iets aan de hand was. Waarschijnlijk ben je toch het zelf of een van je men-shetten-vrienden-clubje (Dat was het galgjeswoord toch EchWel?? of was hij net wat anders) geweest die erg fanatiek gingen reageren op reacties.

Als reactie op Divine; Geweldig Haha! Kan er niet anders dan om lachen. Ik ga meteen op zoek naar het men-shetten-vrienden-clubje-huiskamer-topic Haha! (deze is nog beter EchWel!!!)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:21

Ja daar win je mee.

Sonjim ik span ze dus niet voor hun 4de in, ga niet met meer dan 2 personen op de wagen
marathonwagen van 140 kg..
En geloof me de hele maat kleine pony's gaat eruit. niet zomaar denk ik

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:22

sonjim schreef:
3,5 km is echt wel 3500 meter als je me niet gelooft moet je misschien eens een tabel opzoeken.

Heeft er ooit iemand gesuggereerd dat dit niet zo zou zijn?

Toch ook erg fijn dat de sfeer in het topic weer terugzakt naar wat vriendelijker. En dat er binnen 3-4 reacties ineens weer een erg vijandelijke sfeer hangt... Op zich ook wel een prestatie natuurlijk.

En over die 6 personen in een huifkar achter een haflinger; Ik neem aan dat die niet onderweg zijn naar een dressuurles of al op de terugweg vanaf die dressuurles?? Daar gaat namelijk het topic over en niet over het langeafstandsrijden. Dat noemen ze tegenwoordig met een duur engels woord 'endurance'.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:23

oeps dubbel gepost

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:26

Sjonniej: Jullie probleem is toch echt lezen. Ik trek me wel wat aan van alle commentaar en doe ook zeker wat met tips.

Maar als een ervaren menner hier komt zeggen nee het kan niet want je rijd met een sulky en dat is de reden waarom het niet kan want dat is slecht voor je pony. Dat slaat toch nergens op. Net als dat het dierenmishandeling is om uberhaupt met mn mini te gaan mennen, dat slaat ook nergens op en heeft niks met het topic te maken.

Ik vidn eht prima dat iedereen zijn menign heeft maar ik hoef niet afgekat te worden omdat iemand bedacht heeft dat het dierenmishandeling is om met een mini te mennen. Of omdat iemand vind dat een sulky heel slecht voor de gezondheid is en daarom mij maar even flink gaat lopen afkatten.

Dat is wat er gebeurd in dit topic en dat ben ik simpelweg zat, en daar geef ik dus ene weerwoord op.

Verder met de reacties die wel ontopic zijn over ervaringen en meningen over het wel of neit naar les rijden ben ik heel blij, maar dat zijn maar een paar regeltjes van alle blz en dat is dus de enigste info waar ik wat mee kan en wat aan heb

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:29

Echwel, mag ik jouw vragen waar je een marathonwagen van 140 kg voor een grote pony uithaalt. Ik ben op zoek naar een lichtgewicht marathonwagen voor tweespan mini's en de lichtste die ik daarin vind zijn 100 kg, met een spoorbreedte die minder dan 1,2m is en een hoogte van ongeveer 80 cm.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:33

LADPR schreef:
Sjonniej: Jullie probleem is toch echt lezen. Ik trek me wel wat aan van alle commentaar en doe ook zeker wat met tips.

Ik vraag me ten zeerste af wat mijn leesprobleem is, wellicht is de reactie ook direct aan jou terug te spelen? Ik kan me niet heugen dat IK gezegd heb dat jij niets met ons commentaar doet. Dus als je zo een aanvallende regel plaatst, gericht aan JULLIE, zet dan a.u.b. niet mijn naam ervoor, als ik niet tot het JULLIE behoor. Bij voorbaat dank.
Dan wil ik je nog even melden dat jouw reacties, ook in het begin, al behoorlijk aanvallend overkwamen. Misschien een 'communicatie-fout' of misschien inderdaad vanwege het feit dat je deze discussie al met je men-shetten-vrienden-clubje had gevoerd en bevestiging van ons wilde, maar dat niet kreeg. Dit lokt ook felle reacties uit van andere mensen, wat van kwaad tot erger gaat.
Dan heb ik nog een mededeling, namelijk; Er wordt niet in elk men-shetten-topic gezegd; DAT IS ZIELIG!!! Wellicht een punt om even voor achter je oren te krabbelen, die reactie komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen (mits je niet het woord 'mishandelaar' op je voorhoofd hebt staan).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:34

sonjim schreef:
Echwel, mag ik jouw vragen waar je een marathonwagen van 140 kg voor een grote pony uithaalt. Ik ben op zoek naar een lichtgewicht marathonwagen voor tweespan mini's en de lichtste die ik daarin vind zijn 100 kg, met een spoorbreedte die minder dan 1,2m is en een hoogte van ongeveer 80 cm.

2span is anders dan 1span
De Boer uit NH heeft een enkelspan paardenwagen van max. 100 kg.
Goed zoeken en je open breder zetten dan je men-shetten-vrienden-clubje én zeer bekende dealers, wil nog wel eens helpen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:36

Gewoon bij een wagenmaker.
Geen overbodige dingen erop laten zetten
Dus alleen achter geremd, geen molenrem,gewone bladvering..
Oke het kost een paar centen
Dan red je het prima hoor..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:40

Moderatoropmerking:
Slotje blijft erop staan. Het ziet er niet naar uit dat dit nog een topic met een prettige sfeer zal worden.