HIT-actief stallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HIT-actief stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:10

ligt aan het paard

Ik zou zeker hit proberen dan Ja
Maar ken wel paarden die ik er denk ik niet in had kunnen zetten
Zowel paarden met losse pootjes als erg onderdanige Lachen

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:21

Waarom zijn er zoveel mensen die denken dat paarden niet in kudde zouden kunnen leven?
Of begrijp ik het verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:29

Dat begrijp je verkeerd Lachen

Mijn paarden hebben altijd samen met andere gestaan...maar wel waar ruimte was om weg te kunnen.
En 25 paarden op 6000m2 valt daar bij bij totaal niet onder

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:39

marilyn_TIE schreef:
Waarom zijn er zoveel mensen die denken dat paarden niet in kudde zouden kunnen leven?
Of begrijp ik het verkeerd?

ik weet zeker data mijn paarden in een kudde MOETEN staan. Ze zijn eerst paard namelijk.
Maar net als kawa kies ik voor een heel grote wei en een kleinere op elkaar ingespeelde kudde. Omdat ik kan kiezen.

Een HIT A stal met meer paarden per m2 en zonder gras en weinig keuze om heel dominante of heen onderdanige paarden uit elkaar te halen, hoort om die reden niet tot mijn voorkeursopties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:52

runningkawa schreef:
Dat begrijp je verkeerd Lachen

Mijn paarden hebben altijd samen met andere gestaan...maar wel waar ruimte was om weg te kunnen.
En 25 paarden op 6000m2 valt daar bij bij totaal niet onder

OMG, ik heb straks 5000 m2 en heb een paard en shet en pieker of er nog wel een volwassen paard bij kan ivm ruimte. HIT is een goed idee hoor, heb ik niets op tegen, maar is nu dus weer mijn paard met een wond binnen haal denk ik wel eens, was de kudde maar half zo klein, ze gaan nl toch op een kluitje en ik vind een grote kudde met weinig ruimte niet oke.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:36

Tja, en ik zeg als HIT gebruiker dat het meevalt, en ik zeg dat niet omdat ik puur en alleen goed over de hit wil praten. Ik kom er elke dag in, zie de paarden elke dag. Zeker de laatste paar weken is het heerlijk rustig geworden.

En ruimte; sommige stukken blijven soms uren leeg. Dat alle paarden op een kluitje bij elkaar gaan staan, ik hou ze niet tegen. Lachen op dit moment zijn de echte troublemakers en pestkoppen eruit, en is er nagenoeg geen ruzie meer. Alleen assertiviteit.
Dus qua ruimte. Tja, ik met HIT paard heb er geen last van. Knipoog

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:50

ik heb vorig jaar stage gelopen op een HIT-actief stal in Oosterhout (Gelderland) "de Waterhoeve"
ben daar na mijn stage blijven hangen, ben daar een beetje bezig met het beleren van de jonge paarden en eentje is mijn vaste bijrijd-/ verzorgpaardje!

ik zelf ben écht voor de actiefstal. zomers hebben de paarden toegang tot de weide, maar de rest van het jaar staan ze gewoon in de actiefstal zelf. wel hebben ze beschikking tot een enorme loopstal, waar genoeg ruimte is voor de hele kudde (momenteel ongeveer 18 paarden ofzo).
site: www.dewaterhoeve.nl

bij de meeste stallen waar ik kom/kwam hadden ze weinig paarden met elk zo'n eigen karakter.. je merkt echt dat deze paarden het hele jaar door in de kudde staan en daardoor echt een karakter ontwikkelen. (moeilijk uit te leggen)
paarden zijn eigenlijk nooit ziek, dus DA hoeft weinig te komen. hoeven zien er door het lopen op verschillende ondergronden super goed uit, dus hoefsmid is er ook vrij weinig (alleen voor de paarden die op ijzers staan en om soms de straal wat bij te snijden bij sommige paarden).

ja.. ik ben écht wel voor de actiefstal! naar mijn idee hebben de paardjes een heerlijk leventje!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:53

Tja.. en daar zeg je het: 'Op dit moment zijn alle troublemakers en pestkoppen eruit". En dat is dus precies waar ik van in de zenuwen schiet.

Want ik heb twee paarden. De ene dominant (het hek is van haar en de waterbak ook, maar ze is netjes dominant: dreigen, keertje kont bijdragen... blijft het meestal bij).

En haar zoon is zo onderin rang als maar mogelijk is. En die wordt dus door een bepaald soort paarden 'an gort' getrapt. Hij heeft in vier verschillende groepen gestaan. Twee gingen goed, in de derde joeg een ruin hem door de hele wei (en die is heel groot) en in de vierde werd hij zo getrapt dat hij er een botvliesontsteking aan overhield). De dierenartskosten waren in alle gevallen voor mij. Er is dus besloten dat Wiz niet meer bij die twee paarden ingezet wordt. Omdat dat gewoon niet goed gaat.

Nu neem je een zeker risico door een paard in en groep te zetten. Maar ik wens dat risico wel te kunnen beïnvloeden door te overleggen in welke groep hij gaat. En dat risico is ook kleiner naarmate de wei groter is en de groep in die wei kleiner.

Dat het dan bij jou 'wel meevalt" Roane.. Dat zal wel, maar ik zou er niet aan beginnen zolang er geen keuze is in de groepen.

Gelukkig hoef ik niet te kiezen. Ik blijf erbij dat mijn paarden het in de huidige omstandigheden beter hebben.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:05

Maar Anya, het is toch jouw verantwoordelijkheid? Lachen

Ik kan wel in discussie gaan, maar als jij een paard van jezelf erin gooit waarvan je weet dat ze dominant is, en eentje van wie je weet dat hij alles behalve dominant is; dat is, heel erg droog gezegd, jouw eigen verantwoordelijkheid. Jouw eigen keuze. Of jij ze erin wil hebben, of niet.
Jij weet dat, zal er dus niet voor kiezen om dat te doen. Moet jij helemaal zelf weten. Jij bent de eigenaar. Lachen

Ik weet dat mijn paard van zich af kan knauwen, indien nodig, maar als er niks aan de hand is zal hij geen rellen veroorzaken. Ik heb daarin een heel makkelijk, sociaal, happy-go-lucky paard. Hij respecteerd anderen, en anderen recpteren hem. Perfect. Niks aan veranderen.
Ik als eigenaar weet dat ook van mijn paard. Daarom zet ik hem ook met een gerust hart in de hit.
En het werkt prima voor hem.

En tja, of de jouwe het beter hebben. Dat weet ik niet. Knipoog Daar ga ik niks over zeggen. Waarschijnlijk zal die situatie voor mij niet werken door dingen die ik al eerder over mijn paard heb uitgelegd. Haha!

Jij zou je paarden er niet in zetten. Prima. Maar dan is de hit nog niet slecht. Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:09

Roane je kunt in een Hit stal niet KIEZEN
En los daarvan en los van mijn paarden.. ze hebben te weinig ruimte.

Verder lees je niet goed.. want mijn dominante paard zou prima in een HIT kunnen. Omdat ze niet trapt. Ze dreigt alleen.

Mijn niet dominante paard zou in een kleine ruimte als de HIT geen leven hebben. En dat heb ik als voorbeeld gebruikt om aan te geven dat een HIT voor sommige paarden dus geen oplossing is. En dat het allemaal niet zo koek en ei is als de hit-liefhebbers hier doen geloven.

en ik heb nooit gezegd dat een HIT slecht is. Ik heb gezegd dat het niet geschikt is voor alle paarden en dat ik paarden liever op veel en veel meer grond zie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:11

Wat ik het grappige van dit topic vind, is dat iedere keer dat je met een spatje commentaar komt op het 'bijna heilige concept van de hit-activ stal' er altijd als weerwoord komt dat wij het zo slecht vinden.

Dat is een rare discussietechniek. Dat heet woorden in de mond leggen. Lees alle 8 pagina's er maar op na, ik schrijf nergens dat een Hit stal slecht is. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de invulling. Maar het is (NOGMAALS) een uitkomst voor paarden die anders de stal niet uitkomen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:37

Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Afgod

Erger nog. Dan ben ik het met je eens.
Grotendeels. Ik vind nog steeds dat er genoeg ruimte is voor de paarden die er nu in staan. De groep is nu aardig in balans.
Ook verhouding stations paarden is dik in orde. Maar goed, dat ben ik. Mijn mening.

Mij zul je ook niet horen zeggen dat de hit voor alle paarden geschikt is hoor! Dat vind ik inderdaad koek en ei gepraat! (wat het bedrijf van de hit ook zegt)
Om maar een voorbeeld te noemen in grootte; ik heb een mooie middenmaat haflinger met gezond verstand, die gaat geen grote paarden pesten.
Maar er loopt van zeeuws trekpaard rond, tot welsh A. (voor we beginnen over arme Welsh A, de Welsh in kwestie doet zijn naam eer aan hoor).
Er lopen jonkies tussen, a 4 jaar, tot voor kort een hele oude van 24. Helaas is Opa overleden aan staartkanker, maar om even te verduidelijken;
Die opa, Gelderlander van forse grootte; iedereen had respect voor hem. Niet omdat hij zo groot was, of gemeen. Het was echt een heer. Tot zijn dood heeft hij pensioen gehad in de hit, en hij hield ze allemaal onder de duim, jong en oud.
Er liep ook een ponytje rond van 1.20, 19 jaar. Die werd gewoon onder het zand weggeschoffeld. Die had geen leven, was doodsbang. Overduidelijk niet geschikt voor.

Er is er één, die raakt 's nachts over zijn toeren, blijft maar rennen. Is ook doodsbang voor de voerstations, durft er niet in.
Nou is deze meneer sowieso een geval en verhaal apart, maargoed, in de hit kan hij niet.

Idem dito 2-jarig paard. De hit zou geschikt zijn voor jonge paarden. Sociaal contact enzovoort. Tja, ik weet niet. Volgens mij alleen voor jonge paarden met een hele grote mond, want ze moeten zich staande houden tegen grote en kleine paarden die vaak al zes jaar ouder zijn dan zij. Ze staan gewoon lager in rang, omdat ze jonger zijn, en dat leverde inderdaad problemen op.
Jong paard in kwestie was trouwens pension, er is gewoon besloten dat de hit voor haar niet geschikt was, en dat vond ik een terechte keuze.

Dus; heel oud, vind ik niet te doen in zo'n kudde. Heel jong, idem dito. Dat hangt echt van karakter van het paard af, en de gezondheidstoestand. Paarden die echt blessure gevoelig zijn, die bij wijze van spreken al ingepakt moeten worden als ze een half uur de paddock in gaan, zou ik er ook niet ingooien. Veulens? Zelfmoordactie.
Shetlanders? Alleen als je een paardenvariant van de vossenjacht wilt. Shets op de manege staan trouwens ook niet in de hit.
En uitzonderlijke typetjes met hun eigen verhaaltjes en kronkels in de hersenen. Clown

Tja, veel en veel meer grond. Meer is altijd beter. Duivel
Mijn algemeen ideaal zou ook zijn aangrenzend aan weide, ik denk alleen dat we ze in de winter uit de modder moeten graven. Het is hier echt kleigrond. Dus in de winter nog geen weidegang, grotendeels dan. Grondsituatie op de HH genomen; als er geen zand had gelegen, maar gewoon wei was geweest; hadden ze met nat weer tot hun enkels in de modder gestaan, zomers op keiharde grond wat stoffig werd en opwaaide, en nog geen gras hadden wat dat zou vertrapt worden. Dat is vrij jammers, maar helaas.

Maar of er echt te weinig is, op dit moment, aan oppervlakte. Ik zeg; het valt echt mee. Was vandaag weer even op zoek naar echt agressief haantjesgedrag, of tekens dat paarden in de knel kwamen.
Maar ik kon alleen maar denken; stelletje sufkoppen. Clown

Maar alle paarden kunnen in de hit?
Nah. kletskoek. Maar zo kan ik nog wel een aantal puntjes noemen waarvan ik zeg wat de hit wel kan verbeteren. Maar dat zijn een paar dingen, en voor de rest is alles dik in orde.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:42

Oke, dan zijn we het eens.

mijn niet dominante paard is overigens dik 1.80. En dat is deel van het probleem. Hij is jong en heel groot en wordt als concurrent gezien. Hij ziet zichzelf nog als veulen, gaat staan klapperen als ze hem aanvallen. Dat werkt niet samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:39

Roane schreef:
Tja, en ik zeg als HIT gebruiker dat het meevalt, en ik zeg dat niet omdat ik puur en alleen goed over de hit wil praten. Ik kom er elke dag in, zie de paarden elke dag. Zeker de laatste paar weken is het heerlijk rustig geworden.

En ruimte; sommige stukken blijven soms uren leeg. Dat alle paarden op een kluitje bij elkaar gaan staan, ik hou ze niet tegen. Lachen op dit moment zijn de echte troublemakers en pestkoppen eruit, en is er nagenoeg geen ruzie meer. Alleen assertiviteit.
Dus qua ruimte. Tja, ik met HIT paard heb er geen last van. Knipoog

Ja maar Roane, de pestkoppen en troublemakers zijn er uit, en dat geeft rust. Maar mijn ervaring is dat een kudde altijd wisselt, men komt en gaat en soms komen er een paar paarden tegelijk bij. Zo een nieuwe kan een draak zijn, eigenaar kan daar van op de hoogte zijn, maar zegt natuurlijk niets. Zo een draak kan zo dominant zijn dat hij nooit wat heeft tot geluk van de eigenaar dan, he? Die roepen dan, tja het zijn dieren, tja paarden zijn niet zachtzinnig, tja het is kuddegedrag ze worden op hun plaats gezet, tja het is de natuur, tja dan moet die van jouw maar niet in de weg lopen..Gaat de HIT eigenaar dan tegen zo iemand zeggen, Hè, we hadden rust in de kudde, iedereen blij en nu komt jouw paard erbij en is het weer hommelus, jij moet een andere plek gaan zoeken! En zo zit dat natuurlijk niet. Mijn ervaring is dat het maanden kan rommelen in een kudde, dat er zure merries tussen kunnen zitten die nooit rustig worden.

Dan heb je gewoon heel veel ruimte nodig. Dat zie ik bij mijn paard. In de zomer zijn 2 weides open, mijn paard gaat soms in zijn eentje in de andere wei staan, lekker rustig, dan zijn die 2 zure merries lekker weg die hem voortdurend van zijn graasplekkie wegjagen.

Ik zou HIT graag bij maneges willen zien, eigenlijk diep in mijn hartje wel verplicht willen stellen. Zo een kudde is vaak makker, immers de paarden worden regelmatig gereden, minstens toch wel flink wat uren per week en dan ook weer in diezelfde groep. Dan is dat trieste ophokken in de stront in het donker ook tot het verleden. De wisseling is meestal niet zo drastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:04

Ik zou HIT voor maneges ook wel als verplicht willen zien.
Evenals voor pensionstallen waar ze zo zuinig zijn op hun grasland (of dat zelfs niet eens hebben) dat de paarden de helft van het jaar (dat noemen ze 'de winter') hun isoleercel nauwelijks uit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:09

Dat is idd het nadeel van een pensionstal
De kudde veranderd steeds
Dan kun je zeggen nu zijn de herrieschoppers eruit, ja dan werkt het mooi.
Maar morgens stalt iemand zijn paard dat elk ander dat binnen een meter in de buurt komt aan gort ramt... toch fijn als dat paard bij het voer station blijft staan....
En dat is gewoon raliteit op een pensionstal.

Voor manege paarden is het zeker al anders, dat veranderd niet zoveel en vaak.

Pensionstallen zonder weide kan het werken...maar kan dus ook heel goed niet werken.
Die stallen zouden ze gewoon moeten sluiten...
Er wordt op veel plaatsen maar geinvesteerd in dure binnenbakken en solariums enz.
Maar gedraineerde paddock vor in de winter kan niet...liever een grote parkeer plaats en een2e of 3e binnenbak

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:11

Daarom hebben wij ook een aantal verschillende groepen in verschillende weiden. Er is een redelijke groep vaste paarden, maar er wordt idd wel gewisseld met paarden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:33

Estragon schreef:
Cowgirl schreef:
Dat is idd dan wel een beetje het idee van een bedrijf met scharrel kippen Haha!
Maar goed...ik blijf het dan nog steeds positief bekijken(nee ben geen familie van...... Tong uitsteken ) dat het nog steeds beter is dan een hokkie van 3x3.

Die vergelijking gaat echt niet op! Ik zal eerlijk bekennen dat ik er, voordat ik het had gezien, ook mijn twijfels over had. Ik dacht ook dat het veel te klein zou zijn. Toen ik het zag heb ik toch echt mijn mening moeten bijstellen.. Zelfs toen nog maar de helft van de actiefstal in gebruik was, hadden de paarden meer ruimte dan een kip in een scharrelschuur..

Maarja misschien dat het elders wel zo is... Zoals ik het heb begrepen hebben bij ons de paarden meer opp. per paard dan wordt voorgeschreven door HIT actief..

Ik raad de mensen die tegen dit concept zijn aan om gewoon eens te gaan kijken. Het is gewoon heel moeilijk oordelen als je het nooit gezien hebt.

Als eerst ben ik absoluut niet tegen maar juist een groot voorstander van HIT.
Ik heb de HIT in Arnhem gezien en was onder de indruk maar zag ook zeker verbeter punten en dat zal HIT zef ook wel hebben naar mate er meer stallen komen en ideeen van gebruikers.
Verder kijk ik gewoon met een realistisch oog naar dit project en dat bracht de sarcastische opmerking ' kippenhok' naar boven Knipoog

Citaat:
Ik zou HIT graag bij maneges willen zien, eigenlijk diep in mijn hartje wel verplicht willen stellen. Zo een kudde is vaak makker, immers de paarden worden regelmatig gereden, minstens toch wel flink wat uren per week en dan ook weer in diezelfde groep. Dan is dat trieste ophokken in de stront in het donker ook tot het verleden. De wisseling is meestal niet zo drastisch.

Helemaal mee eens.
Bij mij in de stad zijn 2 manege's maar als je er langs rijd vraag je je wel eens af of er nou echt paarden staan of dat er kippen gehouden worden. het enige bewijs is het bord MANEGE en de paardentrailers op het pad. Zomers en s'winters

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:42

Roane schreef:
Idem dito 2-jarig paard. De hit zou geschikt zijn voor jonge paarden. Sociaal contact enzovoort. Tja, ik weet niet. Volgens mij alleen voor jonge paarden met een hele grote mond, want ze moeten zich staande houden tegen grote en kleine paarden die vaak al zes jaar ouder zijn dan zij. Ze staan gewoon lager in rang, omdat ze jonger zijn, en dat leverde inderdaad problemen op.
Jong paard in kwestie was trouwens pension, er is gewoon besloten dat de hit voor haar niet geschikt was, en dat vond ik een terechte keuze.

hier wil ik even iets over zeggen..
bij ons gaan de jaarlingen ook mooi de actiefstal in! de eigenaar fokt friezen, dus er komen ieder jaar meer paardjes bij..
vorig jaar zijn er 4 (merrie)veulens geboren, die rond januari de actiefstal in gegaan zijn, de oudste was toen een jaar oud. is hartstikke goed gegaan.. de veulen bleven in het begin dicht bij elkaar, maar toen ze eenmaal gewend waren liepen ze ook afzonderlijk van elkaar door de actiefstal heen! ze vonden de krachtvoerautomaat een beetje eng, maar de ruwvoerautomaat liepen ze gelukkig zo in. krachtvoerautomaar inmiddels ook!
het jaar daarvoor zijn er 3jaarlingen in gegaan (2 friezen, 1 KWPN), het jaar daarvoor ook 2.

naar mijn idee hebben de jaarlingen het niet slechter in de actiefstal dan het oudste paard (17) dat daar staat. ze redden zich goed en hebben iig elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:44

Cowgirl schreef:
Bij mij in de stad zijn 2 manege's maar als je er langs rijd vraag je je wel eens af of er nou echt paarden staan of dat er kippen gehouden worden. het enige bewijs is het bord MANEGE en de paardentrailers op het pad. Zomers en s'winters

Zou me ook niet verbazen dat ze een paar felbegeerde 'sterren' hebben?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:00

haha ja van die fnrs-sterren. Mét veiligheidscertificaat met de meest waanzinnige voorwaarden en eisen. Maar sterren gaan zelden over de paarden. Dat is materiaal. Sterren gaan over kantines, tuigage, lessen, uitrijgebied en zo.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:35

Ik had al eerder vermeld dat ik ontzettend tevreden ben van de hitactif stal waar ik sta, maar nu ze sinds kort op de wei staan is het eens zo mooi om te zien. Al die jonge paardjes heerlijk zien spelen met elkaar, en de oudere die zo wat meer samenklikken, en dan de jonge ruinen die de leider uittesten of hij nog wel sterk genoeg is... super gewoon! ben zo tevreden van dit systeem....
Voor foto's kijk eens op www.naturalhorsemanship.be!!!! zeker de moeite waard om eens te kijken.
xxxxxxxx

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:07

JoviBan schreef:
Cowgirl schreef:

Zou me ook niet verbazen dat ze een paar felbegeerde 'sterren' hebben?

yup

ik weet precies welke ze bedoelt Knipoog

ze zitten tegenover elkaar ook nog Sigaar

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:14

Bij die ene komen ze zomers nog wel wat op het land ...bij die andere soms op een stukje wat 2x zo groot is als de box.
En weet je eigenlijk wat nog erger is: het staat gewoon VOL.

Het gebouw zelf verdient wel 5 sterren maar als je er paarden moet houden verdient het geen enkele ster.
Overigens ben ik op 1 van de 2 geen eens welkom want ik rijd aangespannen. Haha! Dat is slecht voor de bodem. ROFL

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 16:22

Cowgirl schreef:

Wij hebben er hier in het dorp ook zo eentje met heel wat sterren. Maar je moet niet kijken hoe die paarden gehouden worden (pony's in stands, geen weidegang of paddocks). Verdrietig
De andere twee hebben geen sterren, maar die vind ik ook 3x niks voor een paard. Alles wat geen weidegang/paddocks heeft, vind ik verschrikkelijk...... Scheve mond