Stal is TEGEN bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stal is TEGEN bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:37

Zoals je hebt kunnen lezen in het hele topic weet je ook dat ik dat niet alleen vind dat het kan met een bit..dus waarom je alleen dat stukje quote is mij een raadsel? Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 08:40

Omdat jij toevallig onderop stond Nagelbijten / Gniffelen

edit, leest nog een keer na, wat bedoel je dan met de uitspraak 'dan heeft de rest recht van spreken' ?
Dat ze weer met bit moet gaan rijden als ze het paard niet onder controle zou hebben?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 16:35

Nee, dan zit je in een straatje zonder einde, steeds sterker moeten gaan. Volgende week zorg ik voor beeldmateriaal...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:31

Ik denk dat runningkawa gewoon bedoelt dat andere ruiters recht van klagen hebben als er een onbestuurbaar paard door alles heen stuitert in de bak...

Dat is ook wat ik bedoel.

En vermoedelijk de reden dat de lesgever van de TS liever niet wil dat er bitloos gereden wordt tijdens de spitsuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:13

Dat idd de rest recht van klagen heeft als er een ongeleid projectiel door de bak vliegt.
Hoe de TS dat dan oplost moet ze zelf weten, maar zou het zijn dat dat op dat moment met bit is, is het niet anders...en kan ze op andere momenten verder oefenen zonder.

Maar Nicolletje als je het hele topic leest zie je dat ik totaal geen tegenstader van zonder bit, ben overigens ook niet tegen een bit.
Ik ben zelf van mening dat als jeje paard fijn aan je hulpen hebt je ook geen bit nodig hebt Lachen

Maar ik vind het erg jammer dat ff vlug de laatste post alleen maar gelezen wordt...en zo dingen uit het verband getrokken kunnen worden omdat je de rest van iemands idee erover gemist hebt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:28

Klara16 schreef:
Ik denk dat runningkawa gewoon bedoelt dat andere ruiters recht van klagen hebben als er een onbestuurbaar paard door alles heen stuitert in de bak...

Dat is ook wat ik bedoel.

En vermoedelijk de reden dat de lesgever van de TS liever niet wil dat er bitloos gereden wordt tijdens de spitsuren

een paard kan net zo goed mét bit door de bak gaan stuiteren, zelfs als er een top amazone opzit.

Koe

zie het meest populaire topic op dit moment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:30

Ja gelukkig kan dat en zijn het geen machines Ja

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:35

runningkawa schreef:
Maar Nicolletje als je het hele topic leest zie je dat ik totaal geen tegenstader van zonder bit, ben overigens ook niet tegen een bit.
Ik ben zelf van mening dat als jeje paard fijn aan je hulpen hebt je ook geen bit nodig hebt Lachen

Maar ik vind het erg jammer dat ff vlug de laatste post alleen maar gelezen wordt...en zo dingen uit het verband getrokken kunnen worden omdat je de rest van iemands idee erover gemist hebt...

Ik heb vrijwel het hele topic gelezen en ik weet dat jij ook zonder bit rijdt/ hebt gereden en ik ken je mening.
Daarom snapte ik het denk ik niet, die laatste opmerking.

Ik zou het trouwens niet leuk vinden als er 1 of ander lesgeefmens in 'mijn' rijbak zou vertellen dat ik daar niet bitloos mag rijden.
Als mensen liever de bak tijdens de les voor zichzelf hebben oké, maar zo iemand die ik niet ingehuurd heb, hoeft mij niet te vertellen hoe ik er dan op moet zitten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 21:01

Hij is een beetje de "vaste" lesgever maar er zijn er zat veel ingehuurde...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:17

whaha ik zal nu even iets zeggen ... ik had hetzelfde gesprek met mijn ouders en mijn papa zei

ja die lesgever zal het misschien wel weten , hoe je een paard met z'on GEBIT goed moet rijden ,
nog nooit lachte ik zo hard over dat onderwerp

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:45

Heb ik bij mijn verzorgpaarden geen last van. De eigenaresse heeft vandaag zelfs een bitloos hoofdstel voor me gekocht!!\

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:21

Of je nu een bitloos hoofdstel hebt of niet, bit MOET gewoon.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:15

Oakland1990 schreef:

Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:50

Bitloos rijden is ontzettend leuk. Maar soms gaat het niet geheel van een leien dakje. Dan kan ik mij voorstellen dat je dat niet doet met een aantal andere paarden in de bak. Dat geeft een gevoel van onbestuurbaarheid en daarmee onveiligheid voor anderen. Dat geldt overigens ook voor mensen die met bit met een paard rijden waar nog niet zoveel 'roer' op zit.

Je kunt overleggen of je een stukje van de bak kunt afzetten en dan daar oefenen met bitloos Ja
En als dat eenmaal lekker gaat, de bak groter maken. Eens met twee paarden in de bak rijdt.. en als dat goed gaat met de pensionhouder overleggen dat je nu bitloos tussen de rest kunt rijden.

Ik vind overigens dat dat regel: niet met een onbestuurbaar paard met of zonder bit tussen de andere rijden, een goede regel zou zijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:42

Arabesk schreef:
Oakland1990 schreef:

Verward

Dat is de stelling van de stalling...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:12

Oakland1990 schreef:
Dat is de stelling van de stalling...

Wat een kortzichtige stalling zeg... kunnen ze het niet per combinatie aankijken of het verantwoord is? De meeste paarden luisteren even goed naar bitloos als naar een bit.

Bij ons op stal hebben ze zelfs wat bitloos tuig voor de manege paarden, en wat hackamore's.
Dit tuig wordt gebruikt als paarden naar de tandarts zijn geweest oid... De hack's worden eigenlijk nooit gegeven aan gewone ruiters, enkel aan mensen die er echt goed mee om kunnen gaan. Lachen
Zo hadden wij een manegepaard (Kim) zij was buiten heel paniekerig en hysterisch, waarbij ze altijd heel erg op het bit ging hangen. Ze reden haar altijd bitloos buiten, dan was ze een stuk relaxer en hing ze nooit. Er was 1 oudere man die haar altijd mee nam naar het strand, met een hack... deze man had ook de capaciteiten om ermee te rijden.

Je kan bij ons ook gewoon bitloos de lessen in... als je maar normale controle hebt Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 20:03

Onze stal is gewoonweg prehistorisch op dit vlak, maar op bijzetteugels sloffen, elastiek, etc wordt er allemaal niks gezegt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:07

nahja raar hoor. maar ik zou ze OF lkkr laten banketstaaf, OF een andere stal kiezen. wat een gehannes. dat hun paarden raar zouden gaan doen omdat jij bitloos rijdt is onzin. dat ligt aan hun zelf...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 20:12

Ik ben niet van plan om weg te gaan omdat hun dat zo graag willen. En morgen ga ik samen met _Bonte_ mijn bitloos hoofdstel maken, laat ze nog maar eens mekkeren dan ga ik gewoon in een pittig galopje door de piste, en anders rijd ik wel buiten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:16

Oakland1990 schreef:
Onze stal is gewoonweg prehistorisch op dit vlak, maar op bijzetteugels sloffen, elastiek, etc wordt er allemaal niks gezegt

Lekker ruim denkend dan Clown

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:29

Nou over controle over je paard gesproken. Zelfs Anky had met twee bitten nog geen controle. Dus daar ga je dan met je controle hebben met bit.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 20:24

Ja het stond zelfs in onze krant, zal hem dat even laten lezen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:41

Ik vind het ook prima dat mensen met en zonder bit rijden
maar als je voor de eerste keer bitloos rijdt kan ik het best begrijpen dat een mede bakgebruiker het niet op prijs steld dat je tegelijkertijd met haar in de bak gaat, vooral als haar paard al nerveus is. (ik had uit je post begrepen dat je verder nooit bitloos reed maar het kan ook zijn dat ik verkeerd heb gelezen). En dan begrijp ik ook best dat je stal genoten dat misschien een beetje eng vinden.
(hoewel ik het best goed vind dat je zonder bit gaat rijden het is eigenlijk best logisch dat als je je hulpen verfijnt het bit op een gegeven moment niet meer nodig is)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:44

Bij ons hetzelfde alleen in mindere maten. Zo mag je gerust wel bitloos rijden, maar zodra je in je les (gewoon recreatieruiter met eigen pony) bitloos wil dan mag dat opeens niet. een beetje vreemd naar mijn idee.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:00

Ik denk dat de mensen van je stal eens bij ons moeten komen kijken, hier rijden genoeg mensen bitloos. En er wordt niets van gezegd, omdat we het normaal vinden.
Er zijn er ook genoeg die aan Parelli of iets in de richting doen.
(er lopen naast de westernruiters ook een aantal dressuur/recreatieruiters rond op stal die bitloos rijden)

runningkawa schreef:
Moet je eens met losrijden tussen de dresuurruiters je galopje eens wat harder doen...krijg je direct commentaar, want hun paarden worden wild

Ze gaan voor mij opzij als ik wel eens wat harder ga dan een handgalopje in de bak.
Die van mij is dan ook een tank die een hoop lawaai maakt en de meeste mensen zijn dan bang dat hun paard er last van heeft. Haha!

Vraag me ook wel eens af waarom mensen zich met dingen bemoeien waar ze geen ervaring mee hebben. Dan kunnen ze beter gaan dammen, hebben ze geen last van gevaarlijke situaties. Tong uitsteken