Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
morelia schreef:runningkawa schreef:Dat even is met echte dazenweken wel 12 tot 14 uur...
Ik baal daar stevig van, maar je leest wel, een paard 12/14 uur in een hokkie dan staat hij daar meer dan buiten... I know...maar wat doe ik er aan?
Mijn paard heeft zomerexceem en die staat in de zomer dag en nacht buiten met zo'n pyama waarbij ze dus helemaal ingepakt is. Zou dat niet ook een optie zijn tegen de dazen in combinatie met een masker? Vorig jaar ben ik namelijk in Drenthe geweest met de paarden en daar waren ook vreselijk veel dazen. Mijn paard en die van mijn stalgenoot stonden onder hun exceemdeken rustig te grazen terwijl de andere paarden heen en weer renden.
Vjestagirl schreef:Ik zou willen dat er in mijn 'kudde' eens wat gerommeld werd...
Ze staan nu met 3 paarden, op een stuk waar ze gewoonlijk met z'n 5en lopen. Eten zat, ruimte zat. De 3 paarden:
-1 ontiegelijk dominante merrie. Als ze hengstig is word dat nog erger, en dan moet je haar als mens zijnde echt met een longeerzweep van je af meppen, anders heb je een lel te pakken.
-1 ruin, staat nu 2 a 3 maanden in de groep, leuk ding, beetje dominant, maar kan met geen mogenlijkheid tegen de merrie op.
-En mijn muts, die op stal dominant is, en alle paarden in een hoek weet te drijven, maar zodra ze buiten komt laat ze zich overal wegjagen.
Die dominante merrie is voor m'n paard een hel. Er stonden nog 2 ruintjes bij, die zijn vertrokken en sinds dien mag mijn merrie helemaal niets meer van het dominante ding. Overal word ze weg geslagen. Rustig drinken is er nouwelijks bij. Rustig eten kan alleen op de stukken die al zo goed als kaal zijn, want anders heeft ze een lel of een hap te pakken. Uit de wei halen kan wel gewoon, omdat ik toch al wel redelijk wat indruk heb gemaakt op die andere merrie. Mijn paard zit continu vol met beten en trapplekken, op de meest vreemde plaatsen. Op haar kogel, op het kruintje op haar hoofd, haar hele kont en schouder zitten onder. Ik word er doodmoe van. Natuur of niet, dit is niet gezond. Als het goed is komen er heel snel nog 2 paarden bij, en hopelijk verdeeld ze dan haar aandacht een beetje...
En ik heb al overlegd met de staleigenaar over of die dominante merrie niet naar de andere groep kan, en dan 2 van de andere groep naar ons toe. Dan hebben we alle kleine paardjes (2 Fjorden, 1 Haf en een New Forest) en de grote paarden (4x KWPN en 1 Quarter Horse) appart. Dan staat het ook meer naar leeftijd, en kunnen ze elkaar wat meer aan. Maar ja, zijn paard staat in de andere groep, dus die dominante muts moet daar weg blijven.
morelia schreef:runningkawa schreef:
Mijn paard heeft zomerexceem en die staat in de zomer dag en nacht buiten met zo'n pyama waarbij ze dus helemaal ingepakt is. Zou dat niet ook een optie zijn tegen de dazen in combinatie met een masker? Vorig jaar ben ik namelijk in Drenthe geweest met de paarden en daar waren ook vreselijk veel dazen. Mijn paard en die van mijn stalgenoot stonden onder hun exceemdeken rustig te grazen terwijl de andere paarden heen en weer renden.
Werkte dat maar..
Ze steken daar dus dwars doorheen.
Ze steken bijv ook door je rijbroek en T-shirt heen.
Helaas, ze zijn wat sterkter dan een mug.
Het werkt misschien afdoende tegen een paar dazen, niet tegen een leger.
Ik heb namelijk al met vliegendekens en alle bestaande sprays gewerkt, zonder resultaat
Citaat:alhoewel we het wel hebben over mogelijkheden die de levenskwaliteit van jouw paarden zou kunnen verbeteren
Nadya schreef:Vervelend ja, dat ze er niets tegen hebben. Ik hoop dat de dazen voorlopig uit onze buurt blijven.
Al snap ik niet waarom ze wel in Limburg, Brabant en Drenthe voorkomen en niet hier bij ons (Gooi- en Vechtstreek). Hier is toch ook veel bos, weiland en water. Waar ligt dat aan dan?
Sim0ne schreef:Bij mijn ouders direct bij huis en weiland zitten ze ook nog niet, ook nog heel weinig vliegen trouwens, ze hebben nog geen masker op, in het bos 200 meter verderop stikt het ervan...
russel schreef:Knutten ken ik niet, wat is dat?
runningkawa schreef:Hier is het denk ik vochtiger een benauwd?