[AR] [NH?] Dilemma

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:56

Ja Kim, precies, het paard past zich aan aan de foute zit van de ruiter, en loopt zo helemaal vast. Mijn Danny heeft mijn lichte scheef zitten een hele poos gewoon gecorrigeerd. Toen ik Koko een poosje ging rijden, merkte ik dat pas - die liep gewoon weg over de buitenschouder, waar Danny gedacht zal hebben "dat mens wil vast daarheen, dus dan doe ik dat maar". Ko bracht me weer in het rechte spoor, wat dat betreft.

Paarden pikken gewoon te veel, ze zouden je er zonder pardon af moeten smijten ipv het probleem voor je op te gaan vangen. Sanne, ik bedoel hier niet mee dat ik denk dat jij niet goed zit, maar nogmaals, wat voor jezelf goed voelt, hoeft het dat helemaal niet te zijn. Ik haal er dan liever iemand bij die me vertelt wat er niet goed gaat en - veel belangrijker - wat ik daaraan moet doen. Ik heb ook meerdere Parelliers aan het werk gezien, was nou niet altijd onder de indruk van het zitgedeelte. Velen hangen toch echt naar 1 kant, de één alleen wat duidelijker dan de ander. De instructeurs zitten zelf wel allemaal netjes (maar die hebben dan ook allemaal les gehad Haha!).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:01

Ik neem ook niet aan dat ik in een keer recht zit, zoiets heeft oefening nodig, maar ik denk dat je jezelf meer kan leren dan je denkt. Heeft niets met niet erkennen van je tekortkomingen te maken, ik weet precies al mijn tekortkomingen (de hele lijst Knipoog ) die ik nu aan het verbeteren ben. Nooit gemerkt dat alles wat je instructrice tegen je zegt dat je dat eigenlijk wel weet, maar niet doet. Misschien helpt het voor mij om juist bewuster zelf te worden, ipv dat iemand dat voor mij doet.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:05

Je kunt écht wel scheefzitten terwijl je denkt dat je goed zit.
Ik heb het zelf een tijd gedaan. Haha!
Paarden passen zich gewoon aan dan en zelf heb je het niet meteen in de gaten...
Toendertijd afgeleerd dankzij instructrice die me op een gevoelig paard zette dat al wat verder stond.
Elke keer als ik scheef begon te zitten, ging hij wijken...en ik kan je vertellen, ik dacht dat ik recht zat maar dat paardje heeft wat gewijkt hoor Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:14

promptertje, heb jij niet voordat jij die lessen nam, eerst heel veel oefeningen gedaan die je zelf kan doen (wat je net zei passengeren), heb je niet het idee dat als je dat niet gedaan had, je niets aan les had gehad omdat je niet die onafhankelijke zit had gehad, en dan dus eerst daar aan had moeten werken, terwijl je dat ook zelf had kunnen doen?
Ik wil absoluut niet zeggen dat je nooit les moet nemen, maar ik denk dat je zoveel eerst zelf kan oplossen voordat je er iemand bij haalt (en dat je daar wat bewuster van wordt). Ik wil zelf bijv centered riding lessen hebben, maar ik wil dan eerst dat ik helemaal ontspannen zit, voordat zij me gaat bewerken qua houding. Ik hecht namelijk heel veel waarde aan die ontspanning, en ik weet dat ik ga spannen als iemand elke keer tegen me zegt dat ik m'n arm zus-en-zo moet houden. Beetje nutteloze les, als ik alleen maar bezig ben met ontspanning.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:16

vraag me trouwens nog steeds af, hoe dat met die touwtjes zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:18

Sanne, de kunst is om die correcte werkzame zit te ontwikkelen mèt behoud van ontspanning. Je moet als het ware je spieren nieuwe programma's leren en dat gaat niet van vandaag op morgen, je moet soms door een onaangenaam gevoel heen, want dat is net altijd verkeerd (zie post Prom).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:26

maar dan wil ik wel eerst gewoon kunnen ontspannen en meebewegen. Ik ben bij een aantal mensen wezen kijken die centered riding les hadden, sommigen al een hele tijd, maar echt geweldig vond ik het niet. Een vriendin van mij, heeft eerst alles zelf aan haar zit gedaan (volgens parelli programma), en is toen lessen gaan nemen, in drie lessen is ze echt prachtig gaan zitten. Ik denk gewoon dat je eerst jezelf moet veranderen en bewust moet maken, anders leer je niets. Als je eerst zelf op elk moment leert nadenken hoe je zit, kan je daarna de aanwijzingen van iemand daarbij voegen. Als je er niet bewust mee bezig bent, doe je in de les wat iemand tegen je zegt, maar zodra ze er niet meer is, ben je er niet meer mee bezig.

eline22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 00:29

wat jammer dat de laatste paar discussies (die ik net allemaal heb zitten lezen...weer veel te laat!) zo verwijtend naar elkaar toe zijn. We gaan allemaal met paarden om, allemaal op een wat andere manier. Laten we proberen iets van elkaar te leren in plaats van alles verkeerd uit te leggen wat anderen zeggen. Daar hebben we toch niets aan? Laten we iets meer proberen te lezen wat de ander bedoelt en niet alles meteen in twijfel te trekken! Krijg hier echt een nare bijsmaak van. Je krijgt als NHer helemaal geen zin meer om nog te reageren- alles wordt meteen afgekapt-. We willen toch juist de discussie aangaan met elkaar? Op deze manier zorg je dat de NHers weg blijven!
Heel jammer!
gr eline

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:16

Ik denk dat de discussie van de laatste pagina's eerder over het al dan niet met puur en alleen de video's als begeleiding te bereiken wat zowel nh als 'gezond paardenverstand' als goed met paarden omgaan/rijden verstaan

Het is zeker niet de bedoeling dat nh-s wegblijven, daar lijkt mij toch geen reden voor te zijn. Niemand beweert toch dat bijvoorbeeld Parelli het 'fout' zou hebben, alleen dat niet alleen Parelli het juist heeft.

Ik ben blij dat nh zoveel succes heeft, en dat zo meer mensen op een gezondere manier met hun paard zullen omgaan. Ik denk echter dat gezond paardenverstand dat mensen in een 'klassieke opleiding' (om gelijk een zwaar woord te gebruiken Haha! )hebben opgedaan niet onder zou moeten doen voor nh.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 01:28

Ik denk dat eline22 het niet alleen over dit topic maar over het andere topic heeft, yuna. Het is idd vervelend, dat er niet gewoon over een bepaald onderwerp gediscussieerd kan worden, zonder te vervallen in "ga jij maar je boekje lezen" of "hoeveel ervaring heb je dan wel". Ik vraag me af in hoeverre er dan nog echt te discussieren valt Scheve mond

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 07:28

Toch ga ik zeker nh'en Lachen
Het spreekt me erg aan! En wat sommigen zeggen; dat het alleen bij je eigen paard werkt; prima! Daar gaat het mij toch om? Het maakt mij niets uit als ik alleen op mijn paardje kan rijden; daar gaat het me juist om! En er zullen vast wel mensen zijn met (veel) ervaring die ook met andere paarden om kunnen gaan, maar mij gaat het in de eerste plaats om míjn paard...
En ik moet zeggen dat ik erg veel zin heb in NH! Ik heb filmpjes gezien op een website hierover en er al veel over gelezen en het spreekt me echt aan!
eline22: ik zal je vanmiddag even terugmailen; ben nu op mijn werk...
En allegro: misschien dat ik idd wel hulp kan gebruiken, maar ik zal eerst ff die boekjes proberen te kopen op ebay.... niet te duur hoop ik Lachen

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 07:29

En wat een discussie zeg! De laatste keer dat ik keek waren er 3 pagina's met reacties en nu al 8!!!!
En je hoeft elkaar idd niet aan te vliegen... iedereen heeft zo zijn eigen mening en methode... en paard Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:58

sanne83 schreef:
Ik denk dat eline22 het niet alleen over dit topic maar over het andere topic heeft, yuna. Het is idd vervelend, dat er niet gewoon over een bepaald onderwerp gediscussieerd kan worden, zonder te vervallen in "ga jij maar je boekje lezen" of "hoeveel ervaring heb je dan wel". Ik vraag me af in hoeverre er dan nog echt te discussieren valt Scheve mond

Sanne je bent nu met mensen aan het praten, Ik, Promptertje, Pipo, Lovely die allen al langer op paarden zitten dan jij oud bent. En TOCH wil je niks van ons aannemen, dat is de reden dat er gevraagd wordt naar je ervaring, je profiel verteld immers niet zoveel. Iemand die beweerd dat een GP paard niet goed in de hand staat en dat je jezelf goed kan leren zitten heeft in mijn ogen nog heel veel te leren. Dingen te leren waar oudere bokkers al WEL achter zijn gekomen, welke stroming ze ook volgen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:00

sanne83 schreef:
promptertje, heb jij niet voordat jij die lessen nam, eerst heel veel oefeningen gedaan die je zelf kan doen (wat je net zei passengeren), heb je niet het idee dat als je dat niet gedaan had, je niets aan les had gehad omdat je niet die onafhankelijke zit had gehad, en dan dus eerst daar aan had moeten werken, terwijl je dat ook zelf had kunnen doen?

Dat is voor mij een beetje moeilijk te beantwoorden. Voordat ik nl met PNH begon, had ik al jarenlang gereden én les gehad (28 jaar om precies te zijn Haha!). Het paard waar ik mee begon, was toen ook al 14 jaar van mij, en werd al 11 jaar door mij gereden. De ontspanning had ik dus al een paar jaartjes. "Vroeger" kreeg je daar geen les in, ik ben nog van de generatie "schouders naar achteren, knieën klemmen", wat niet bepaald ontspannend werkt, maar de instructeur die ik had toen ik dressuur ging rijden met zowel pony als draver, ging al wel volkomen van ontspanning uit, en vanuit die gedachte heb ik dus jarenlang gereden. Ik heb ook heel veel verschillende paarden gereden (vnl jonge dravers), met elk hun eigenaardigheden.

Mijn passenger lessons (en nu ga ik dat even uitleggen aan de mensen die niet weten wat dat is: je mag je teugels niet aanraken. Je laat je paard eerst in stap gaan, en als dat goed gaat in draf, maar wat er ook gebeurt, je mag niet sturen. Draaft het paard recht op het hek af prima, hij wendt zelf toch wel af al weet je niet van tevoren of dat naar rechts of naar links is, je zorgt alleen dat hij in draf blijft en verder moet je leren mee te gaan met de beweging op een paard dat dus zelf kan kiezen waar hij heen gaat) heb ik wat "spannender" gemaakt door geen teugels aan het halster vast te maken, en in het land te gaan rijden ipv in een bak. Ik vond dat heel nuttig, maar het was voor mij geen "goh, dat ik dat nu kan!". Het is toch meer bestemd voor mensen die de controle niet los durven laten en constant aan hun teugels hangen, daar is het enorm zinvol voor Lachen. Die ontwikkelen zo een onafhankelijke zit - maar die hoeft nog niet góed te zijn, je blijft zitten onder alle omstandigheden, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je het paard niet hindert.

Mijn conclusie: als ik wat minder jaartjes in het zadel had gezeten, waren de doe-het-zelf oefeningen gewoon nodig geweest, nu waren ze vooral leuk om te doen, maar ik heb niet het idee gehad dat ze onmisbaar waren om verder te komen Lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:03

Dat Passenger doe ik ook met mn lessen, maar ik laat ze dan wel sturen met het lijf, bijvoorbeeld slangevoltes rijden met 3 bogen in draf zonder dat je daarbij je teugels aan mag raken............

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:06

gijsenkim schreef:
Dat Passenger doe ik ook met mn lessen, maar ik laat ze dan wel sturen met het lijf, bijvoorbeeld slangevoltes rijden met 3 bogen in draf zonder dat je daarbij je teugels aan mag raken............

Dat heet "focus riding" Kim, die hebben we ook Haha! !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:07

O hahahaha, ik zie je snap er niks van Haha! Haha! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 08:08

Wat betreft het recht zitten, Promptertje gaf ook al aan dat je lichaam ook signalen kan geven waardoor jij denkt recht te zitten terwijl je zo krom als een hoepel zit...
Mooi voorbeeld ben ik zelf, ik heb zelf het gevoel dat ik lekker soepel loop. Toch vreemd dat er dan nog steeds mensen zijn die vragen waar ik last van heb omdat ik zo moeilijk loop of met een been trek. Blijkbaar ben ik toch niet zo rad als mijn gevoel zegt.

Nou heb ik de mazzel dat ik een paard heb welke wat verder is afgericht en zodra ik weer wat scheef zak zet hij spontaan een travers, schouderbinnenwaarts en in het ergste geval een appuyement in. Mijn jonge paard compenseert echter mijn scheefheid met zijn lichaam waardoor je je er nog minder bewust van wordt en dus uiteindelijk je paard de soep inrijdt.

Je hebt altijd iemand vanaf de grond nodig die je kan helpen de signalen van je paard en eigen lichaam juist te leren interpreteren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 09:04

Over dat scheef zitten moet ik ook even iets kwijt.

Ik ben namelijk scheef en ik weet dat want ik heb er wat lichamelijke klachten door en het is geconstateerd door verschillende artsen. Scheve rug en een been is net iets korter dan het andere.

Goed, dan zou ik me er bewust van moeten zijn en het zelf moeten kunnen corrigeren en ik dacht ook dat ik dat deed maar elke keer als ik les had bleek ik toch weer wat scheef te zitten. Tijdje geen les gehad door omstandigheden, paard liep keurig recht tot er een keer iemand anders op ging zitten. Paard donderde acuut van de hoefslag af met een rechte ruiter want die was gewend aan mijn scheefheid en had zich daar volledig aan aangepast. Dat was toen echt even schrikken.

Ik kan het wel corrigeren, als ik recht ga zitten zit ik voor mijn gevoel zo scheef als ik weet niet wat maar ik heb echt les nodig, iemand die vanaf de grond corrigeert want anders ga ik ongemerkt toch weer de fout in.

Gelukkig heb ik mijn andere paarden niet meer zo scheef gereden maar nog steeds kan ik dat niet zonder af en toe hulp en inmiddels ben ik toch echt al meer dan dertig jaar aan het rijden.

Dan zal ik wel een onbenul zijn en slecht mijn eigen lichaam kennen Tong uitsteken

eline22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:06

Ik begrijp de reactie van je niet helemaal, kim. Net alsof jaren ervaring iets zou zeggen over de kwaliteit van iemands rijden? Iemand die weinig ervaring heeft kan toch veel hebben gelezen en veel hebben nagedacht op een andere manier bedoel ik dan? Die zou veel beter kunnen presteren dan weet ik wie. Ik ken honderden mensen die al hun hele leven bezig zijn met paardrijden maar er nog geen klap van kunnen ook al hebben ze heel veel les. Ik denk dat het belangrijk is eerst bewust te worden van jezelf en daar kan les heel goed bij helpen (maar pas als je er zelf bewust van bent!). Ik vind het aantal jaar dat iemand 'paardrijervaring' heeft dus echt geen biet zeggen. Want wat is dat? dat zou ook ervaring op een slechte stal kunnen zijn etc
gr eline

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:48

Eline,

Veel ervaring met bijv. 1 paard zegt mij ook niet veel, maar mensen die fulltime meerdere paarden per dag hebben gereden die hebben net wat meer handigheid dan iemand die er een doet. Dat zeg ik uit ervaring, omdat ik daar zelf tegenaanloop nu ik er nog maar 1 per dag rijd. En niet alleen ik zeg dan, heel verschrikkelijk veel mensen zeggen dat.

Tuurlijk kan je het al die jaren fout hebben gedaan, dat zal ik niet ontkennen en daarnaast zie je mij nooit in de uitslagen van de zzgp staan, dus zo fantastisch doe ik het allemaal niet. Maar wel met een bult ervaring in het jonge paarden rijden en alles aanleren. Dat is een vak apart, dat weten degene die het ook doen.

Het gaat niet om of je het wel of niet kan, het gaat erom of je de dingen juist weet in te schatten, en daarom wil ik graag weten waar en hoe Sanne ervaring heeft opgedaan. Want ik vind dat ze best hoog van de toren blaast.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 11:24

jammer dat je mijn reacties interpreteerd als hoog van de toren blazen, zo is het namelijk absoluut niet bedoeld.
Ik geef elke keer aan de het misschien alleen voor mij zo werkt etc etc, iedereen heeft een andere manier van leren.
Mijn mening is gewoon dat veel mensen te vroeg beginnen aan hun houding en dat je eerst aan heel veel andere dingen kan werken, die je prima zelf kunt doen.
Ik heb idd ook nog les gehad met de klem je knieeen (overal papiertjes tussen) en een zweep achter je rug, ik denk dat ik daardoor heel gespannen ben gaan zitten, dus zoek ik een andere methode.
Verder hebt ik het alleen gehad over jezelf bewust maken, dat lijkt me zowieso belangrijk.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:20

Citaat:
Mijn mening is gewoon dat veel mensen te vroeg beginnen aan hun houding

Mijn menig is dat je daar mee moet beginnen, het liefst zelfs zonder paard! Omdat:

Een paard is niet gebouwd om mensen te dragen. Ze hebben een vrij zwakke rug, en door training kun je die sterker maken (daarom word een jong paard eerst gelongeerd en daarna pas gereden) en er dan op gaan zitten. Voorwaarde is dan wel dat je een paard zo min mogenlijk belast. De enige manier is een totale onafhankelijke zit, niet scheef zitten en passief meebewegen. Voor deze dinge heb je een lichaam nodig wat zijn lichaamsdelen los van elkaar kan bewegen, de bekkenstreek moet vooral erg los zijn en de rugspieren gelijkmatig sterk (anders zit je scheef, dat merk je zelf niet, niemand). Mensen zeggen altijd dat een paard lekker door zijn lijf moet lopen, maar dat kan alleen als jij ook lekker door je lijf kan zitten. Daar is oefening voor nodig en daar kun je niet vroeg genoeg aan beginnen.

Zeker beginnelingen moeten correct leren zitten, dan pas kun je de hulpen minimaal geven (bene licht aanspannen, als je sijf bent is dat gauw schoppen), en dat is het uiteindelijke dooel van de dressuur, je paard op onzichtbare signalen de moeilijkste dingen laten doen!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:22

In veel gevallen heeft leeftijd met ervaring te maken, maar ik ken ook jongere gasten die op een goede(misschien wel betere) manier hun paard rijden, misschien hebben zij veel eerder het "heldere licht" gezien dan ik, leeftijd hoeft lang niet altijd iets zeggen over GOEDE ervaringen, er zijn zelfs jonge gasten die 'eye openers' zijn, dat hoeft niet iemand te zijn die per defenitie ouder en zogenaamd meer ervaren is.

Het zou toch triest zijn als ik geen goede adviezen aannam van iemand o omdat deze jonger is dan ik zelf, als deze persoon iets zinnigs te melden heeft ben ik zeker berreid om me daarin te verdiepen en te ervaren of het werkt.

Daarnaast kan iemand al 30 jr met paarden bezig zijn en deze rijden, maar wellicht is dat alleen geweest met eigen paard(en), iemand met 10 jr ervaring en die bij een africhtingsstal werkt, kan misschien wel veel meer ervaring hebben dan deze ouder persoon. (het is imo in grote mate afhankelijk van HOE ben je met paarden bezig geweest en hoe intensief?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:34

Sanne heeft met 1 ding wel heel erg gelijk en dat is dat heel veel instructeurs vergeten om streng te zijn op de houding en zit. Als ik terugdenk aan de instructeurs die ik heb gehad dan constateer ik dat 2 op de 3 NIKS met mijn houding deed, dat heeft zelfs toen een keer tot een ruzie geleid.
Maar ik hoor nog steeds een vroegere instructeur nagalmen in mijn hoofd... "buitenschouder laag"..... "àchter je hand blijven zitten" ....