Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:53

Elisa2 schreef:
Wat ik mij afvraag bij het lezen, de R+ trainers hier die rijden en longeren dus eigenlijk niet tot nauwelijks?

Ik ken niet alle R+ trainers, maar bij diegene die ik ken zie ik inderdaad dat er vaak vrij weinig bereikt wordt. Of misschien wordt er wel wat bereikt maar is dat in mijn 'traditionelere' ogen niet zo bijzonder omdat je dat met R- binnen 1 training voor elkaar kunt krijgen terwijl dat met R+ veel langer duurt, denk ik?

Ik vind de discussie wel leuk om te lezen maar volledig R+ trekt mij daarom totaal niet, omdat je er imo vrij weinig mee kunt bereiken, en het erg lang duurt. :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:58

Captain schreef:
Elisa2 schreef:
Wat ik mij afvraag bij het lezen, de R+ trainers hier die rijden en longeren dus eigenlijk niet tot nauwelijks?

Ik ken niet alle R+ trainers, maar bij diegene die ik ken zie ik inderdaad dat er vaak vrij weinig bereikt wordt. Of misschien wordt er wel wat bereikt maar is dat in mijn 'traditionelere' ogen niet zo bijzonder omdat je dat met R- binnen 1 training voor elkaar kunt krijgen terwijl dat met R+ veel langer duurt.

Ik vind de discussie wel leuk om te lezen maar volledig R+ trekt mij daarom totaal niet, omdat je er imo vrij weinig mee kunt bereiken, en het erg lang duurt. :o

Het begin en de basis duurt inderdaad langer, bij mij ongeveer een jaar tot we een rondje kunnen galopperen in de bak. Dan zijn ze dus al 2 jaar onder het zadel :D Maar daarna gaat het net zo snel of soms zelfs sneller. In mijn geval is er bovengemiddeld aandacht voor het correcte lichaamsgebruik en rechtrichten. Daar lopen ruiter die in het begin heel snel gaan toch wel vaak op vast. Zag zojuist bij een bekende uit de buurt online verschijnen dat ze nu met slof is gaan rijden en de focus van het paard nu fijner is. Helemaal mooi, maar ik ben er van overtuigd dat dit vroeg of laat een keer tegen haar gaat werken en ze wordt terug gevloten naar de basis. Ook al lijkt het plaatje nu misschien sneller correct.

996981

Re: Trainen middels positieve bekrachtiging / R+, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:07

Er zit natuurlijk een wereld tussen 2 jaar doen over een rondje galop en naar de slof grijpen :)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:12

Maar over dat 'kiezen'. Mijn paard stopt zelf zijn neus in het halster, kan soms niet wachten om het bit aan te happen en staat al in geparkeerd voordat ik met mijn ogen kan knipperen. Zaken die met positieve bekrachtiging zijn aangeleerd. Dus aan de ene kant denk ik: dat is dus gewoon aangeleerd gedrag maar wel vanuit positiviteit. Aan de andere kant zijn er ook dagen dat hij dat niet doet. Is dat dan ' nee ik heb geen zin'. Maw: als hij dat wel doet, dan heeft hij zin om te trainen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:25

Ik denk dat die vraag niet te beantwoorden is zonder het paard in kwestie te kennen. Zegt hij wel eens echt duidelijk nee? Dan kan je misschien vergelijken of het in perspectief zien. Anders is dat misschien wel iets om aan te werken. Als een paard erg lang in een ander systeem zit vastgeroest, lijken ze soms te vergeten dat ze kunnen/mogen communiceren. Ik zie dat wel eens bij eigenaren die hun paard na de puberteit kopen, of paarden uit een buitenland als Spanje of Ierland.

Wat je noemt qua neus in halster doen en bit aan happen is hier inderdaad ook met positieve bekrachtiging geleerd en zijn ze vaak sneller mee dan het licht. Maar er zijn bij die van mij dus ook echt wel momenten dat ze dat niet doen. Van de 4 is er maar 1 die nog nooit is weg gelopen, maar die heeft dan weer flink gestaakt onder het rijden zelf (wat ook echt een medisch probleem bleek). Het gebeurt niet vaak dat ze weg lopen of hun kaken op elkaar houden, denk een paar keer per jaar. Dus dan een keer niet gaan of les afzeggen vind ik helemaal niet erg. En vaak heb ik natuurlijk een plan B omdat ik keuze uit 4 (of 3) paarden heb. Ik heb er een die het opzadelen moeilijk vindt. Als ik een dekje of zadel op haar rug leg kijkt ze erg unhappy. Haar comfortabeler laten voelen werken we aan. Gewoon volledig los/in vrijheid. Maar ik zie dat wel als echte complete training.

Dus als ik/we gewoon willen rijden, negeer ik het even, want ik weet dat zodra het zadel erop ligt ze weer blij is. Maar als haar gedrag heftiger is dan een ongelukkige blik, dan respecteer ik dat, want dat is niet hoe ze normaal is. Omdat ze keer op keer wel weer mee wilt, is het de handeling en het negeren dus niet dusdanig ongemakkelijk voor haar dat de weegschaal om klapt naar “ik wil liever niet”. Maar als ik volledig R+ zou trainen, zouden we niet meer rijden totdat de opzadel training helemaal oké is. En dat vind ik zonde gezien ze verder het rijden zelf wel echt leuk vindt.

Een van mijn paarden wilde vandaag geen zonnebloempitten. Die voer ik uit de hand bij en zien ze normaal als ware traktatie. Ze was verder gewoon fit en at haar slobber gewoon. De brokjes waarmee ik normaal beloon (grasbrok) wilde ze maar al te graag. Ze leek zelfs aan te geven tijdens de zonnebloempitten ronde dat ze wel graag een brokje zou willen. Zij kan dus prima nee zeggen en aangeven wat ze wel wilt. Druk maak ik me er niet om. Misschien als ze ze helemaal niet meer wilt dat ik me eens af ga vragen wat een achterliggende oorzaak kan zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:53

Caily schreef:
Haha om sommige voorbeelden en vergelijkingen hier heb ik even hardop gelachen :D

Is hier iemand die uitsluitend R+ traint? Volgens mij hebben de meesten wel aan gegeven meerdere kwadranten te gebruiken, en is die weegschaal heel persoonlijk, niet alleen als trainer, maar ook per paard.

Ik was bezig in mijn amateuristische reverse roundpen (vierkant) vandaag. Ik had alleen niks bij me, dus m’n hand was de target. Dat kennen ze wel, maar werkte even wat onhandig. Dus ik dacht ik pak een takje al verlenging. Netjes eerst met “touch” uitgelegd wat voor functie het takje had. Toch haakte een van de paarden resoluut af. Die vond blijkbaar toch ergens het teveel aan een zweep denken. Apart, want zelf gefokt en opgeleid en nooit geslagen of iets. Blijkbaar toch een mindset dingetje in dat gevoelige koppie. De ander had trouwens dikke lol en was lekker fanatiek.

Ik ken ook absoluut combinaties die voornamelijk “regulier” trainen en echt heel fijn zijn samen.

Maar vanmiddag, op social media een jong meisje met paar duizend volgers en diverse sponsor contracten (moeder beheert account). Stories waarin ze naar de wekelijke springles (groep) gaat met haar pony. Het is daar normaal om als de pony weigert hem stil te zetten voor de hindernis, paar flinke tikken te geven, dan opnieuw aanrijden en om te voorkomen dat ie weer stopt nog wat extra tikken. En dan wordt ook gewoon geschreven over de nieuwe zweepje die uitgeprobeerd werd, en dat ze de pony gelukkig niet vaak zo hoeft bij te tikken. Nee, 2 stories eerder, dezelfde les, gebeurde nog hetzelfde. En dat wordt zowel online als op wedstrijden gewoon geaccepteerd en met een prijs beloond. Dat soort dingen kan ik moeilijk accepteren, het slaan van een dier is voor mij echt niet normaal, ook niet als hij even niet doet wat je vraagt. Koop dan lekker een crossmotor ofzo. Een voetballer of volleyballer slaat toch ook geen teamgenoot als de bal niet op de juiste plek beland. Ook niet tijdens een training. Voor mij hoeft echt niet alles R+, maar de “normaal” die er nu is (waarschijnlijk niet onder de mensen in dit topic) mag toch heel snel verschuiven.

Ik rij wel, en veel ook. 2-3 keer per week per paard. Beleren is op stem en met hand volgen gedaan. Inmiddels wel been geven en “normaal” sturen, zowel Engels als Western. Bij pasjes zijwaarts eveneens begonnen met ruimte geven in de schouder aan de kant waar je heen wilt en m’n bekken openen. Inmiddels bezig met koppelen aan wijken op reguliere manier.

Ik heb lange tijd alleen buiten gereden en alle paarden lopen eerst ook minimaal een jaar alleen buiten voordat we in een rijbak wat gaan doen. Het grappige is dat ik voorheen altijd Tinkers had die volledig voldeden aan het stereo type; sloom, niet gemotiveerd, trapzakken. Of het de bloedlijn is die ik nu heb, of de manier van trainen, maar ze zijn nu allebei bloedfanatiek in de bak. Ik heb een periode bij de buurvrouw in de bak gereden en tijd lang discussies gehad op moment dat ik op buitenrit haar toegangspoort voorbij reed. Mijn paard die met pensioen is vanwege blessure komt er ook altijd aan om m’n instructrice gedag te zeggen, terwijl ze echt geen allemansvriend is, en mijn instructrice absoluut nooit R+ is, ze heeft zelfs nooit wat eetbaars bij zich. Ook mijn andere paarden zoeken haar graag op.

Als mijn paarden een dag hebben dat ze niet mee willen of niet willen rijden, is dat prima. Komt in praktijk weinig voor gelukkig. En ik ben ook niet voor één gat te vangen. Als ze geen halster om willen is het duidelijk, maar als ik bijvoorbeeld al opgezadeld bij het krukje sta (buitenrit), dan ga ik er gewoon naast lopen. Vaak is dat dan wel oké. En ook geregeld als ik dan verderop op een bankje/elektriciteitskastje oid klim, ik wel op mag stappen en we een heerlijk ritje kunnen doen.

Ik kan me hier echt totaal in vinden :) de rest lees ik later bij.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:54

Captain schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ken niet alle R+ trainers, maar bij diegene die ik ken zie ik inderdaad dat er vaak vrij weinig bereikt wordt. Of misschien wordt er wel wat bereikt maar is dat in mijn 'traditionelere' ogen niet zo bijzonder omdat je dat met R- binnen 1 training voor elkaar kunt krijgen terwijl dat met R+ veel langer duurt, denk ik?

Wil je wat vertellen over hoe jij het combineert in de praktijk (R+ en R-)? Ben ik wel benieuwd naar. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:59

Ik ook hoor, ik vind dat slaan met de zweep ook vreselijk. In welke tak van de sport dan ook.

Ik snap ook werkelijk niet waarom mensen niet anders kunnen denken/ doen soms.

Captain: ja dat is ook mijn idee er een beetje bij inderdaad. :j

Aan de andere kant ben ik dus wel helemaal voor om vanuit vertrouwen en positiviteit te werken. Ik denk alleen wel als paarden altijd mogen kiezen dat ze dan altijd voor het bos kiezen. Dat vinden de meeste al veel leuker dan de bak.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 22:11

lletam schreef:
Maar over dat 'kiezen'. Mijn paard stopt zelf zijn neus in het halster, kan soms niet wachten om het bit aan te happen en staat al in geparkeerd voordat ik met mijn ogen kan knipperen. Zaken die met positieve bekrachtiging zijn aangeleerd. Dus aan de ene kant denk ik: dat is dus gewoon aangeleerd gedrag maar wel vanuit positiviteit. Aan de andere kant zijn er ook dagen dat hij dat niet doet. Is dat dan ' nee ik heb geen zin'. Maw: als hij dat wel doet, dan heeft hij zin om te trainen?

Dit onderwerp is echt wel heel erg genuanceerd.
Ik vind het dan ook een iets te brede vraag om zo even antwoord te geven. Autonomie geven aan je paard - keuzevrijheid - bestaat uit heel veel aspecten. En de dialoog die je aangaat met je paard kan heel erg geavanceerd zijn; mits je de juiste voorbereidingen treft. En ja, dat kost tijd, maar dan heb je ook wat. :j

Natuurlijk wil ik mensen inspireren en prikkelen om meer te leren over wat er nou zo leuk en mooi is aan R+ training. Alsin; daar heb ik dit topic deels voor aangemaakt. Er zijn dan ook wel al veel mensen die mooi materiaal hebben gedeeld; blogs, video's en podcasts.
Als je denkt 'wat interessant allemaal', dan raad ik je van harte aan om eens door onderstaande linkjes te gaan.

Trainen met Keuzevrijheid doet hier - zoals de naam al zegt - echt heel erg veel mee.

In deze specifieke aflevering van de Paardenpodcast vertelt Do Groen veel over start buttons; onmisbaar als je je paard een keuze wil geven.

De podcast 'Stokpaardje' van Janneke Koekhoven is een aanrader voor wie meer wil leren over R+ training met keuzevrijheid.

Met oog op meer dressuurmatig R+ trainen (zowel vanaf de grond als ohz) is de podcast Reward Based Riding van Angelica Hesselius wellicht interessant.

Voor diverse how-to video's, van clicker aanleren, verlatingsangst, tot R+ buitenrijden en springen, kan je rondgluren op het YouTube kanaal van Connection Training. Ook is er een boek te verkrijgen. Ik vind die zelf heel duidelijk en compleet.

Als je benieuwd bent hoe clicker training eruitziet met sportpaarden, kan je het YouTube kanaal van Shawna Karrasch bekijken. Shawna heeft ook twee boeken uitgegeven, waarin eentje echt op targetten focust en de ander over R+ training bij paarden in het algemeen.

Inge Teblick (website) heeft meerdere boeken geschreven (grondwerk 2.0, Rijwerk en Denkwerk). Echte staples in NL/BE als je het mij vraagt. Ze schrift ontzettend behapbaar en ook komisch.

Wat betreft de lopende discussie: het kost me iets teveel energie om op iedereen los te reageren, maar ik vind het wel leuk dat het topic zoveel losmaakt. :D Ik hoop wel voornamelijk op het positieve te kunnen focussen. Een kritische vraag kan natuurlijk! Uiteraard; ook oprechte interesse. En ik snap dat clicker training nog relatief nieuw is en er vragen gaan borrelen. We hebben een leergeschiedenis van duizenden jaren met paarden waarvan we een overgroot deel van die periode dachten dat we paarden de baas moesten zijn, ze niet de controle moesten geven en we simpelweg uit gewoonte met pressure release werken. Ik snap dat R+ niet voor eenieder aantrekkelijk is (nog :Y) ). Net als in andere dierentraining-gemeenschappen, want bij honden is het ook pas tientallen jaren in opkomst.
Daar heb ik ook al meermaals mijn gedachtes op laten loslopen. Maar laten we geen wellis-nietus discussies voeden. Er zijn al zo ontzettend veel topics waarin stromingen en methodieken van de R- kant van het kwadrant worden besproken (en wellicht is de terminologie dan wat beknopter, gaat het meer over feel en flow, maar dat lijkt denk ik voornamelijk zo omdat je het met de 'paplepel' ingegoten krijgt en je er dus niet direct over hoeft na te denken), dat ik denk dat een topic zoals deze ook wel op zijn plaats is. :o

Ik hoop dan ook dat jullie het leuk vinden om trainingsaspecten te delen met elkaar, ideetjes te delen en natuurlijk oprechte vragen van elkaar te beantwoorden. Zelf ben ik dus zo in een put gekomen (lang verhaal, meerdere aspecten) dat ik nu een trainingsplan heb waarbij pauzetraining de #1 prioriteit is. Vanaf die pauzetraining hoop ik alle delen van R+ training weer mee te gaan pakken. Ditmaal zo eerlijk en relaxed mogelijk. Dat vind ik dus leuk om af en toe hier te delen! :j
En wat een enorm goed gevoel en plezier ervaar ik de afgelopen weken. Dat heb ik zo gemist. :j

R+ (FF) is gewoon nog een klein erwtje dat dwarszit tussen de matrassen in paardenland.
Ik vraag niemand zich te reformeren tot clickerwatje. :P Wel om ruimte te geven aan niet alleen een terechte discussie, maar ook juist de fun die ikzelf ervaar en wellicht anderen met mij. Even het kritiek aan de kant en kijken wat een ander er mee kan bereiken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 22:49

Elisa2 schreef:
Ik ook hoor, ik vind dat slaan met de zweep ook vreselijk. In welke tak van de sport dan ook.

Aan de andere kant ben ik dus wel helemaal voor om vanuit vertrouwen en positiviteit te werken. Ik denk alleen wel als paarden altijd mogen kiezen dat ze dan altijd voor het bos kiezen. Dat vinden de meeste al veel leuker dan de bak.

Dat had ik ook gedacht, maar mijne kozen dus unaniem voor trainen in de bak. Dat verbaasde me echt. Maar met beide krijg ik eigenlijk geen protest. Nu denk ik de keuze voor de bak deels(?) met prikkel verwerking te maken heeft. In de bak is alles na een paar rondjes vertrouwd en steeds hetzelfde, terwijl op buitenrit kom je vanalles tegen en is elke bocht een verrassing (op bekend terrein altijd de vraag of het nog hetzelfde is).

Dit was niet ‘een mens’ die met de zweep sloeg, maar een jong meisje die het zo geleerd krijgt van de instructrice, onder toeziend oog van een moeder welke ook paarden ervaring heeft, en meerdere mede ruiters en ouders. Ik snap wel waarom mensen soms niet anders kunnen denken/doen; er wordt met de paplepel in gegoten dat dit normaal is. Meisje rijdt ook wedstrijden en valt met deze manier van rijden blijkbaar in de prijzen ipv dat ze bij de jeugd hier extra streng op zijn en diskwalificeren.

Zou haast met zoiets naar de pers willen om er aandacht aan te geven. Nadeel is dat het ook ons eigen “doodvonnis” kan betekenen omdat mensen die niet in de paarden zitten uiteindelijk de beslissingen en regels moeten bepalen, en dat gaat net zo zwart-wit als mijn Tinkers, zonder aandacht voor verschillende manieren van trainen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 22:59

VogeltjeM schreef:
Wil je wat vertellen over hoe jij het combineert in de praktijk (R+ en R-)? Ben ik wel benieuwd naar. :)

Volgens mij werk ik vooral met Cookies on top, maar geen idee, ik zit niet zo in de theorie maar focus me meer op de praktijk. Ik pak van alles wat mee, net waar mijn paard op reageert. Dat is dus R+, R- en P+. P- gebruik ik volgens mij niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 23:25

Caily schreef:
Elisa2 schreef:

Dat had ik ook gedacht, maar mijne kozen dus unaniem voor trainen in de bak. Dat verbaasde me echt. Maar met beide krijg ik eigenlijk geen protest. Nu denk ik de keuze voor de bak deels(?) met prikkel verwerking te maken heeft. In de bak is alles na een paar rondjes vertrouwd en steeds hetzelfde, terwijl op buitenrit kom je vanalles tegen en is elke bocht een verrassing (op bekend terrein altijd de vraag of het nog hetzelfde is).

Dit was niet ‘een mens’ die met de zweep sloeg, maar een jong meisje die het zo geleerd krijgt van de instructrice, onder toeziend oog van een moeder welke ook paarden ervaring heeft, en meerdere mede ruiters en ouders. Ik snap wel waarom mensen soms niet anders kunnen denken/doen; er wordt met de paplepel in gegoten dat dit normaal is. Meisje rijdt ook wedstrijden en valt met deze manier van rijden blijkbaar in de prijzen ipv dat ze bij de jeugd hier extra streng op zijn en diskwalificeren.

Zou haast met zoiets naar de pers willen om er aandacht aan te geven. Nadeel is dat het ook ons eigen “doodvonnis” kan betekenen omdat mensen die niet in de paarden zitten uiteindelijk de beslissingen en regels moeten bepalen, en dat gaat net zo zwart-wit als mijn Tinkers, zonder aandacht voor verschillende manieren van trainen.

Je kunt het wel melden bij de toezichthouder op wedstrijd. :j
En eventueel, als er mogelijkheden zijn het meisje, de moeder of instructeur aanspreken. Ik snap je dilemma trouwens heel goed hoor.

Zelf denk ik dat het sowieso ook kan helpen om zelf een goed/ ander voorbeeld te geven.

Het zal wellicht aan de paarden liggen, op een voormalig werkplek van me liepen de paarden twee keer per week in het bos en kon je daar vanaf stal zo heen rijden. Eigenlijk ieder paard draaide automatisch naar het bos ipv de bak na het opstappen. Dit waren dressuur paarden. (KWPN)

Ik ga de linkjes morgen bekijken Always, ik snap je punt.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 23:41

AlwaysH, mooi geschreven en laten we daar inderdaad op focussen.

Qua duur van R+ training wilde ik wel nog mijn positieve ervaring delen. Het eerste begin gaat langzamer, maar zodra je een zogenaamd 'clickersavvy' paard hebt getraind en voor je neus hebt staan dan kan je alle kanten op binnen no time. Bijvoorbeeld alle tijd en aandacht die je in hebt gezet voor het aanleren van neus targets en diverse body targets, als dat er allemaal in zit, dan is een travers of een appuyement maar een klein stapje verder.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 07:59

Captain schreef:
Volgens mij werk ik vooral met Cookies on top, maar geen idee, ik zit niet zo in de theorie maar focus me meer op de praktijk. Ik pak van alles wat mee, net waar mijn paard op reageert. Dat is dus R+, R- en P+. P- gebruik ik volgens mij niet.

Aangezien het ook belangrijk is goede dingen te benoemen: ik vind jou een inspirerende trainer, omdat je zo duidelijk een connectie hebt met je paard, het plezier spat eraf bij hem. Maar ook omdat jullie een goed voorbeeld zijn van: voerbeloning bij paarden kan heel goed zonder dat je een gefrustreerde t-rex creëert.

EmberGlow schreef:

Qua duur van R+ training wilde ik wel nog mijn positieve ervaring delen. Het eerste begin gaat langzamer, maar zodra je een zogenaamd 'clickersavvy' paard hebt getraind en voor je neus hebt staan dan kan je alle kanten op binnen no time.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:20

VogeltjeM schreef:
Captain schreef:

Aangezien het ook belangrijk is goede dingen te benoemen: ik vind jou een inspirerende trainer, omdat je zo duidelijk een connectie hebt met je paard, het plezier spat eraf bij hem. Maar ook omdat jullie een goed voorbeeld zijn van: voerbeloning bij paarden kan heel goed zonder dat je een gefrustreerde t-rex creëert.

t-rex.. _O-
Lief, dank je wel! :* Ik werk al 26 jaar met voedselbeloningen en geen een vervelend paard gehad, als je zelf consequent en duidelijk bent ben ik van mening dat dat met elk paard moet kunnen. :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 09:43

EmberGlow schreef:

Qua duur van R+ training wilde ik wel nog mijn positieve ervaring delen. Het eerste begin gaat langzamer, maar zodra je een zogenaamd 'clickersavvy' paard hebt getraind en voor je neus hebt staan dan kan je alle kanten op binnen no time. Bijvoorbeeld alle tijd en aandacht die je in hebt gezet voor het aanleren van neus targets en diverse body targets, als dat er allemaal in zit, dan is een travers of een appuyement maar een klein stapje verder.

Dankjewel!

En dat is ook hoe ik daar naar kijk.
Laten we niet vergeten dat R+ trainers/instructeurs nog superduper schaars zijn en mensen daardoor zelf ook maar wat moeten aan-klungelen met hun paard, alleen online les kunnen krijgen of op een leerplatform zitten die videomateriaal en theorie leert.

Ik heb nu voor de allereerste keer les (R+ dan hè) en het geeft veel meer rust. Het haalt me uit m'n eigen koppie. Ik hoef het niet helemaal zelf uit te kauwen. :Y) En het motiveert heel erg!
Dus ik zal nog even kijken of ik een lijst kan maken met instructeurs/coaches.

Kennen jullie Equimario? Het is een opkomend initiatief waarbij je een stappenplan/parcours doorgaat op verschillende levels waarin je clickerskills getest worden. Ik denk dat ik dat wel eens wil doen als ik mijn pauzetraining ga uitbreiden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:57

AlwaysH schreef:
Laten we niet vergeten dat R+ trainers/instructeurs nog superduper schaars zijn en mensen daardoor zelf ook maar wat moeten aan-klungelen met hun paard, alleen online les kunnen krijgen of op een leerplatform zitten die videomateriaal en theorie leert.

Dit is heel lastig maar tegelijkertijd zo mooi!

Ik heb die periode met vrijheidsdressuur meegemaakt. Toen ik daar mee begon waren er maar 3 andere mensen die dit online ook deelde in Nederland. Het was super leuk om te kunnen en mogen pionieren. Stukje bij beetje zag je dit uitbreiden en nu is het zoveel bekender en normaler!

Ik hoop dat dat met R+ ook mag gebeuren. :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 10:06

Elisa2 schreef:
Het zal wellicht aan de paarden liggen, op een voormalig werkplek van me liepen de paarden twee keer per week in het bos en kon je daar vanaf stal zo heen rijden. Eigenlijk ieder paard draaide automatisch naar het bos ipv de bak na het opstappen. Dit waren dressuur paarden. (KWPN)

Ik denk dat je niet zo kan zeggen of het aan de paarden ligt. Het kan ook veel te maken hebben met andere factoren. Waaronder de belasting die een training zowel mentaal als fysiek geeft.

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 11:01

Hé, wat leuk, een R+ topic! Voor mij reden om na jaren weer eens in te loggen, want zoiets bekrachtig ( ;) ) ik graag. Dus click en hier als bekrachtiger een foto van m'n liefste Ukje en zijn eerste schilderijtje:
Afbeelding

Jep, aangeleerd via forcefree R+. Afgelopen jaar hebben we weinig getraind, vanwege een grote verhuizing. Maar nu de jongens en ik aardig geland zijn op de nieuwe plek wordt het tijd om het trainen weer wat op te pakken. Ik ben benieuwd of mensen hier al een trainingsdoel hebben voor dit jaar; misschien kunnen we elkaar inspireren? Ik wil dit jaar weer verder trainen aan los wandelen. We wonen nu niet ver van het strand en het lijkt me geweldig als ze daar los kunnen wandelen. Ik denk in kleine doelen, dus zo vlot zal het dit jaar nog niet gaan - ik weet nog niet eens hoe ze het strand vinden namelijk. Dat eerst maar eens bekijken, en verder oefenen met los wandelen dichter bij ons plekje. Ook wil ik minstens één parcourtje uit de horse agility leren met Uk. Niet competitief, maar gewoon voor onszelf, om leuke nieuwe trainingsdoelen te hebben. Met Uk wil ik ook werken aan zijn angst rondom injecties. En met Najim wil ik eindelijk eens de basis goed bevestigen (meelopen, SSFF/wachten, targetten en überhaupt hoe hij voerbeloningen aanneemt). Genoeg te doen, haha. Ik ben benieuwd wat we dit jaar gaan halen, want ondertussen ben ik ook nog in m'n eentje een paddock paradise uit de grond aan het stampen :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 11:17

Wat leuk zeg <3

Ik doe met mijn pony aan horse agility, we zijn net gepromoveerd naar "advanced one star" en dat is stiekem nog best een grote stap voor ons merk ik := dus mijn doel voor dit jaar is om rustig beter te worden op dit niveau. Ook stond ik afgelopen jaar 15e op de (wereld)ranglijst en dit jaar zou ik het heel vet vinden om in de top 10 te eindigen. Maar tegelijk wil ik mijn competitieve kantje beteugelen (pun intended :') ) omdat mijn pony daar niks aan heeft. Hij bouwt heel snel spanning op (het is al veel minder geworden, maar blijft een continu aandachtspunt), dus überhaupt ontspannen trainen is doel nummer 1.

En mijn paard zou ik graag willen starten op het instapniveau, deze maand gaat het gebeuren :D en ik zou het rijden verder op willen pakken.

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 11:39

VogeltjeM schreef:
Wat leuk zeg <3

Ik doe met mijn pony aan horse agility, we zijn net gepromoveerd naar "advanced one star" en dat is stiekem nog best een grote stap voor ons merk ik := dus mijn doel voor dit jaar is om rustig beter te worden op dit niveau. Ook stond ik afgelopen jaar 15e op de (wereld)ranglijst en dit jaar zou ik het heel vet vinden om in de top 10 te eindigen. Maar tegelijk wil ik mijn competitieve kantje beteugelen (pun intended :') ) omdat mijn pony daar niks aan heeft. Hij bouwt heel snel spanning op (het is al veel minder geworden, maar blijft een continu aandachtspunt), dus überhaupt ontspannen trainen is doel nummer 1.

En mijn paard zou ik graag willen starten op het instapniveau, deze maand gaat het gebeuren :D en ik zou het rijden verder op willen pakken.

Wat tof dat je zo bezig bent met agility! Ik snap je competitieve kant zeker ook, hoor. Meesterschap voelt goed en erkenning voor jullie harde werk mag er zeker zijn. Tuurlijk, het paard heeft niet direct iets aan zo'n score en competitie'drift' moet nooit ten koste gaan van het paard. However, als je dat niet uit het oog verliest (en het klinkt alsof je daar genoeg aandacht voor hebt), empowered het jou wel en daardoor blijf je lekker bezig, wat met deze manier van trainen dan wel weer heel leuk en verrijkend kan zijn voor het paard (ook omdat agility gewoon lekker thuis kan worden gedaan en je iets een paar keer kan opnemen om wat druk van de ketel te halen, t.o.v. andere soorten wedstrijden, waar je op vreemd terrein direct je beste prestatie neer moet zetten).

Ik heb zelf nooit echt wedstrijdjes oid gedaan sinds ik R+ train, maar heb wel een aantal lintjes gehaald met Uk door de ClickerSkilled-badges van de ClickerAcademie te halen (dat was ook gewoon kwestie van trainen, filmpje insturen en beoordeeld worden) en boy, wat was ik dan trots op Ukje en onze samenwerking :) Die erkenning is gewoon leuk, zeker omdat deze manier van trainen dat nog niet zo standaard krijgt.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 13:06

Wat leuk Vogeltje! Ik heb ook weleens horse agility gedaan en vond dat erg leuk.

Caily, zo bedoelde ik het ook inderdaad..deze liepen allemaal op hoger niveau dressuur en de bak was ongetwijfeld harder werken. Persoonlijk heb ik wel het idee dat de meeste paarden het bos sowieso leuker vinden. Het is in mijn ogen ook natuurlijker.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 13:10

Welkom AS1999 :):)
Leuke doelen met Uk en Najim. Ik ben vooral benieuwd hoe de progressie gaat zijn met Najim!

Agility is ook echt leuk om R+ te benaderen en doelen in te bepalen.

Wat een leuke vraag. Mijn doel is het uitschacht-probleem te verminderen. Realistisch gezien verwacht ik dat dat niet binnen nu en een paar maanden gaat lukken. Of een jaar… Sterker nog; ik denk dat het blijvend puntje zal zijn waar ik mijn gehele samenwerking met Azu aandacht aan moet besteden.
Maar, dat gezegd hebbende; nu ik merk dat pauzetraining werkt - tot nu toe, ben ik wel ontzettend gemotiveerd om zo stapje voor stapje wat meer duratie en afwisseling te introduceren. *\o/*
Dus, mijn doel; meer trainen. Constructief. En hierin criteria opbouwen in het algemeen.
Het is een beetje lastig in te schatten hoe snel dat gaat en wat een realistisch doel is, maar ik hou ze per stapje bij en kan dus telkens een lat hoger leggen.
Dit jaar wil ik minstens de basis oefeningen weer goed met Azu bevestigen. En lekker gaan wandelen (dat doen we al; maar meer als het gras buiten lekker lang is).

Relserk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 13:57

Voor mensen die er echt meer over willen leren en hoe je het meeste uit R+ moet halen, kijk eens Dierentrainersacademie super leuk en leerzaam.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 09:14

Caily schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk dat je niet zo kan zeggen of het aan de paarden ligt. Het kan ook veel te maken hebben met andere factoren. Waaronder de belasting die een training zowel mentaal als fysiek geeft.

mag ik nog wat vragen? :D

Er werd al gevraagd wat jullie (via R+ FF) trainen. Maar zou je ook aan kunnen geven hoe vaak je dan werkt met je paard?
En hoe je enthousiasme vs de daadwerkelijke ervaring ziet?

Ik merk heel vaak het gewenningseffect. Ze vinden hier bijvoorbeeld een echt uitgebreide poets/massage beurt zaaaaalig. Maar als ik dat iedere dag doe, reageren ze echt een stuk minder uitbundig. Ze vinden het vast nog steeds even lekker, maar ook maar gewoon vanzelfsprekend. Dus hoeven ze mij dan ook niet meer zo veel feedback te geven dát ze het fijn vinden.
Zo ook met werken. Als ik wil dat ze hun werk goed aankunnen, moet ik regelmatig trainen. Dan kan ik het niet zomaar steeds een paar dagen laten liggen. Daar zou dus hetzelfde kunnen optreden als bij het poetsen. Ze vinden het wel leuk, maar uiten het gewoon minder sterk.
(goddank, want mijn blije merrie bij de eerste springles na een pauze zou ik niet iedere keer hoeven te hebben, buckle up :') )

Of ikzelf: Als ik ze even een weekend niet gezien heb, ben ik weer dólgelukkig dat ik mijn beestjes zie. Maar als ik ze dan weer een hele week 10 keer per dag gezien hebt, reageer ik weer minder als een blije puppy.

Ik heb dus 1 paard waar ik wel eens (redelijk dichtbij) R+ FF werk: Los in de bak, alleen aanwijzingen geven. Iedere stap belonen en zo dan kijken of je meer kunt krijgen.
En dat vind hij GE-WEL-DIG.
Maar dat doe ik dus ook meer heel af en toe. Dus vind hij het leuker? Of is de afwisseling gewoon leuker?
(of is hij gewoon blij dat hij niet de boze buitenwereld in hoeft en zich fysiek hoeft in te spannen, het ei :') )