Haha om sommige voorbeelden en vergelijkingen hier heb ik even hardop gelachen
Is hier iemand die uitsluitend R+ traint? Volgens mij hebben de meesten wel aan gegeven meerdere kwadranten te gebruiken, en is die weegschaal heel persoonlijk, niet alleen als trainer, maar ook per paard.
Ik was bezig in mijn amateuristische reverse roundpen (vierkant) vandaag. Ik had alleen niks bij me, dus m’n hand was de target. Dat kennen ze wel, maar werkte even wat onhandig. Dus ik dacht ik pak een takje al verlenging. Netjes eerst met “touch” uitgelegd wat voor functie het takje had. Toch haakte een van de paarden resoluut af. Die vond blijkbaar toch ergens het teveel aan een zweep denken. Apart, want zelf gefokt en opgeleid en nooit geslagen of iets. Blijkbaar toch een mindset dingetje in dat gevoelige koppie. De ander had trouwens dikke lol en was lekker fanatiek.
Ik ken ook absoluut combinaties die voornamelijk “regulier” trainen en echt heel fijn zijn samen.
Maar vanmiddag, op social media een jong meisje met paar duizend volgers en diverse sponsor contracten (moeder beheert account). Stories waarin ze naar de wekelijke springles (groep) gaat met haar pony. Het is daar normaal om als de pony weigert hem stil te zetten voor de hindernis, paar flinke tikken te geven, dan opnieuw aanrijden en om te voorkomen dat ie weer stopt nog wat extra tikken. En dan wordt ook gewoon geschreven over de nieuwe zweepje die uitgeprobeerd werd, en dat ze de pony gelukkig niet vaak zo hoeft bij te tikken. Nee, 2 stories eerder, dezelfde les, gebeurde nog hetzelfde. En dat wordt zowel online als op wedstrijden gewoon geaccepteerd en met een prijs beloond. Dat soort dingen kan ik moeilijk accepteren, het slaan van een dier is voor mij echt niet normaal, ook niet als hij even niet doet wat je vraagt. Koop dan lekker een crossmotor ofzo. Een voetballer of volleyballer slaat toch ook geen teamgenoot als de bal niet op de juiste plek beland. Ook niet tijdens een training. Voor mij hoeft echt niet alles R+, maar de “normaal” die er nu is (waarschijnlijk niet onder de mensen in dit topic) mag toch heel snel verschuiven.
Ik rij wel, en veel ook. 2-3 keer per week per paard. Beleren is op stem en met hand volgen gedaan. Inmiddels wel been geven en “normaal” sturen, zowel Engels als Western. Bij pasjes zijwaarts eveneens begonnen met ruimte geven in de schouder aan de kant waar je heen wilt en m’n bekken openen. Inmiddels bezig met koppelen aan wijken op reguliere manier.
Ik heb lange tijd alleen buiten gereden en alle paarden lopen eerst ook minimaal een jaar alleen buiten voordat we in een rijbak wat gaan doen. Het grappige is dat ik voorheen altijd Tinkers had die volledig voldeden aan het stereo type; sloom, niet gemotiveerd, trapzakken. Of het de bloedlijn is die ik nu heb, of de manier van trainen, maar ze zijn nu allebei bloedfanatiek in de bak. Ik heb een periode bij de buurvrouw in de bak gereden en tijd lang discussies gehad op moment dat ik op buitenrit haar toegangspoort voorbij reed. Mijn paard die met pensioen is vanwege blessure komt er ook altijd aan om m’n instructrice gedag te zeggen, terwijl ze echt geen allemansvriend is, en mijn instructrice absoluut nooit R+ is, ze heeft zelfs nooit wat eetbaars bij zich. Ook mijn andere paarden zoeken haar graag op.
Als mijn paarden een dag hebben dat ze niet mee willen of niet willen rijden, is dat prima. Komt in praktijk weinig voor gelukkig. En ik ben ook niet voor één gat te vangen. Als ze geen halster om willen is het duidelijk, maar als ik bijvoorbeeld al opgezadeld bij het krukje sta (buitenrit), dan ga ik er gewoon naast lopen. Vaak is dat dan wel oké. En ook geregeld als ik dan verderop op een bankje/elektriciteitskastje oid klim, ik wel op mag stappen en we een heerlijk ritje kunnen doen.