[AR] Biothane leerlook tuig! Iemand ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twirre2006

Re: Biothane leerlook tuig! Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 06:31

Ik men nu met leren Ideal tuigjes op onze shetten bevalt prima. Maar ben mij aan het oriënteren naar kunststof/ Biothane. En kwam de tuigjes van Tjeu tegen. En wij willen in de toekomst dubbelspan rijden. Net een nieuwe pony aangeschaft waar we een tuigje voor willen kopen. Dus misschien gelijk een goed dubbelspan tuig wat ook gebruikt kan worden als enkelspan tuig.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:34

Wij zijn al jaren tevreden van Zilco.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:27

Ik heb het biothane tuig van Tjeu nu een half jaar en ben er erg tevreden over. In het begin een paar dingetjes die niet helemaal pasten en kon gewoon foto's doorsturen via whatsapp, gelijk antwoord met tips om wat dingen te verstellen en uiteindelijk nog een onderdeel geruild zonder problemen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:27

Heb inmiddels ook 3 biothane tuigen van Tjeu (dubbelspan minimaat en enkelspan full maat), ben heel erg benieuwd! Ik ben niet zo goed in het bijhouden van mn leren tuigen dus verwacht wel dat dit t gemakkelijker maakt.

Vind het wel fijn dat de hoofdstellen al iets meer anatomisch uitgesneden zijn achter de oren. Mijn oude hoofdstellen hadden dit niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:31

Lukasje schreef:
Wij zijn al jaren tevreden van Zilco.

Hier ook.. :j

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 19:07

Ik heb ook een sam tuig, ik ben er heel blij mee. Heerlijk materiaal.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:09

Hallo,
ik schop weer even een oud topic omhoog om de mensen die toendertijd een Tjeu tuig gekocht hebben, te vragen hoe de kwaliteit zich houdt op lange termijn? Ik ben me aan het oriënteren en de prijs spreekt wel aan. Heb twee jonge ponies die dit of komend jaar beleerd gaan worden en vraag me af of ik dan gelijk met een zilco bijv begin of om in te stappen met een tuig van Tjeu.
Ze zullen eerst enkelspan beleerd worden en op den duur wil ik ze in tweespan, dus zou kunnen overwegen om enkelspan van Tjeu te kopen en als ze het leuk vinden/goed doen een Zilco?

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:05

Ik ben met mijn shet ook gestart met een tuig van Tjeu, hij was altijd goed bereikbaar bij vragen wat wel fijn was. Helaas bleef mijn shet aan de singel kleine wondjes krijgen omdat het geheel te dik was voor haar.
Nadien ben ik overgegaan op een zilco tuig, dat vond ik soepeler en dat viel dunner. Ik vond het verschil in kwaliteit toch wel groot en zou zo opnieuw voor zilco gaan.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:28

Zilco is van aanzienlijk hogere kwaliteit, maar uiteraard ook een stuk duurder. Aanvankelijk vond ik de Tjeu-tuigen prima; de prijs-kwaliteitverhouding leek redelijk in balans. Maar uiteindelijk wil ik graag overstappen naar Zilco-tuig.

De hoofdstellen van Tjeu blijven, ondanks langdurig gebruik, toch stug en voor onze kleintjes zijn ze wat te grof. Ik heb ook een Zilco-hoofdstel en dat is veel lichter, comfortabeler en tegelijkertijd evengoed sterk.

Ilsiie

Re: [AR] Biothane leerlook tuig! Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:37

Bedankt voor de snelle reacties al!

Weten jullie toevallig of Zilco ook combinatie tuigen heeft, die zowel voor enkel- als dubbelspan te gebruiken zijn? Natuurlijk met wat aanpassingen (broek enzo)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:50

Ja, die hebben ze ook.

Zilco heeft nogal wat keuze opties bij hun tuigen; borsttuig, schoft, strengen etc... Als je serieus interesse hebt zou ik gewoon eens een dealer benaderen voor vragen. Met welk formaat pony wil je gaan mennen, want de voorgevormde (empathyborst) past bijvoorbeeld al niet op mini's.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:19

Ilsiie schreef:
Bedankt voor de snelle reacties al!

Weten jullie toevallig of Zilco ook combinatie tuigen heeft, die zowel voor enkel- als dubbelspan te gebruiken zijn? Natuurlijk met wat aanpassingen (broek enzo)

Ja hebben ze!
En je kan bv ook een cob schoftje combineren met een paard broek … Ideaal voor paarden en pony’s die niet binnen de standaard vallen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:23

Oh dat klinkt super! Jullie helpen fantastisch!
De zusjes die voor de kar moeten zijn stokmaat 117/118, dus grote A ponies (kruising met iets van Welsh, Lewitzer).

Ik woon in Oostenrijk en tot op heden heb ik nog geen Zilco dealer hier gevonden (Zuid Duitsland zou ook nog kunnen) maar ik kan dat natuurlijk wel ook in Nederland doen als ik op bezoek ben, alhoewel het natuurlijk een beetje omslachtig is als er dan iets niet past. Maargoed ze zijn pas 2.5 dus heb tijd zat!

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:29

Ik heb mijn zilco tuig tegelijk met mijn pony (haflinger) gekocht in uhh 2011 alweer; gebruik het nog steeds en is nog steeds keurignetjes! enige dat gesleten is zijn de clipjes voor de stopriemen (metaal op metaal geeft natuurlijk slijtage) en er zijn een aantal passanten stukgegaan (is van harder kunststof en dat breekt na een X tijd gewoon af). Simpel op te lossen met een tierip of elastiekje.