Lieve TS,
Fijn dat je zo lekker bezig bent met vrijheidsdressuur. Niks leuker dan dat om een band met je pony op te bouwen volgens mij

En als je het leuk vindt wil je graag laten zien wat ze allemaal kan, dat snap ik helemaal!
Wat in mijn ogen wel belangrijk is -en ik denk dat je dat met me eens zal zijn- is dat je pony het leuk vindt en blijft vinden en bovenal dat hij geen pijn heeft bij het uitvoeren van de oefeningen of daarna.
Zoals je zelf aangeeft sta je aan het begin van het werken met vrijheidsdressuur. Het is dus logisch dat je het een en ander uitprobeert en dat je veel moet leren nog. Paarden, hoe lief ze ook zijn, zijn potentieel moordwapens, zoals iemand al vertelde. Hou dus alsjeblieft goed afstand. Makkelijkste manier om die afstand in te bouwen is om met de zweep te gaan werken. Zie het als een soort verlengstuk van je arm. Ook is het dan voor je pony meteen duidelijk dat je aan het werk wil met haar. Zweep = werk.
Een pony die oefeningen uit zichzelf gaat doen is erg gevaarlijk. Zo heb ik eens een voorhoef in mijn buik gehad omdat paardlief wel een snoepje wilde en dat ging bepaald niet zachtjes.
Om nog even terug te komen op geen pijn voor je pony... Het is belangrijk dat bepaalde oefeningen in een bepaalde volgorde worden aangeleerd zodat je pony zijn spieren op de goede manier gebruikt. Steigeren is bijvoorbeeld zo'n oefening.
Ik ben een keer bij VisibreTeam op bezoek geweest om te kijken hoe zij werkt met haar paarden en de ervaring straalt er vanaf. In het afgelopen jaar heeft zij ook nog erg veel bijgeleerd. Haar paarden hebben groot respect voor haar door de consequente manier waarop ze ermee omgaat en zitten mooi in de spieren, voeren hun oefeningen heel precies en nooit ongevraagd uit...
Het is natuurlijk niet aan mij maar ik kan je adviseren haar tips nog eens te lezen en indien nodig om verduidelijking te vragen.
Op die manier kan je werken aan de band met je pony en aan de vrijheidsdressuur op een manier die voor jullie allebei leuk en vooral veilig is.
Veel succes met de dingetjes aanpakken zodat je uiteindelijk verder kan komen en een knuffel voor je leuke pony!