Wat is grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:13

[/quote]
waarom je paard dan niet als die zo voor de deur staat??? Lachen en echt helaas kunnen paarden ook echt zo voor je deur staan Lachen[/quote]

Blijkbaar bof ik enorm met mijn paard Haha! , want die komt altijd naar me toe gestapt, gedraafd of gegalloppeerd in alle vrolijkheid. Of het nou licht of donker is (ik kom ook wel eens in het stikkedonker, altijd weer leuk, zo'n avondwandeling door natuurgebied). Knipoog
Heel handig, want ik hoef hem nooit te zoeken en ik heb het hier nou niet bepaald over een postzegelstukkie weiland. Clown

Ik vermoed mede dankzij mijn investering in het grondwerk, want toen ik hem net had, wilde hij niet met me mee. Dat is vrij snel totaal veranderd. We zijn inmiddels zo op elkaar afgestemd, dat we heel graag bij elkaar zijn. En nee, ik kom hem nooit met voer halen, daar heb ik altijd heel bewust niet gedaan.

Als je paard je op de manier begroet die jij beschrijft, mag je hard gaan werken aan je partnerschap met je paard. Jaha, ik ken idd paarden die hun baasje zo begroeten Tong uitsteken . Tot een paar weidegenootjes van mijn paard aan toe. Ze weten precies wie ze voor zich hebben, want ik ken dat probleem echt niet. Is een paard zo chagie, dan doe je iets niet goed. Sorry als ik hiermee mensen beledig, maar zo zie ik het nu eenmaal. Lachen

Ik heb die ervaring nauwelijks met paarden en degenen die wat moeilijker deden in het begin, heb ik altijd weer helemaal ok gekregen. Dat is namelijk nou helemaal mijn ding, een vertrouwensband opbouwen met paarden. Lachen

(heb ik overigens ook heel sterk met andere dieren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:16

Proest, ik ben een keer uitgelachen tijdens een buitenritje, dit voorjaar. Paard verloor ijzer, de hoefnagels zaten deels nog in de hoef. Ik ben afgestapt en met hem aan de hand, teruggelopen naar huis. Halve dorp heeft me zien lopen en het volk op de manege vond me later maar een ei... maar hij liep niet lekker met die nagels nog in de hoef, zonder ijzer en denk maar niet dat er dan een haar op mijn hoofd over denkt, om er ook nog op te gaan zitten!

Over het MOETEN luisteren, tja daar kunnen de meningen over verdeeld zijn. Maar in het verkeer moet een paard ten alle tijde luisteren. Ik moet er niet aan denken dat hij niet luistert bij de grote verkeersweg die ik regelmatig moet oversteken!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:18

We hebben trouwens een doorbraak volgens mij.....ik proef een vleugje wederzijds begrip of heb ik het mis Lachen .

@Suleilitha ik bedoel ook niet langs de weg want dat is wel zo fijn als je paard luisterd, maar ik bedoel meer in andere training.
Fijn als mijn paard luistert als ik vraag of ze aandraaft, maar het moet niet want dan zou ik er aan voorbij gaan of ik mijn vraag wel juist gesteld heb....snappie een beetje waar ik op doel? Meer het fout eerst bij jezelf zoeken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:20

Timbers schreef:
Fijn om te horen dat je niet echt een standaard aanpak heb maar die op het paard aanpast (en nog steeds is het niet mijn manier met de dominantjes of verklooide paarden maar dat maakt niet uit, ben geen betweter en zou niet weten hoe ik het aan zou pakken simpelweg omdat ik die ervaring niet heb Tong uitsteken ).

er is niks standaard aan geen enkel paard Knipoog

Citaat:
Wat je waarom een paard MOET luisteren betreft...ergens heb je wel gelijk maar (ja een maar ik ben net zo eigenwijs als mijn paard Clown ) ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij ook corrigeer paarden krijgt die dingen van hun eigenaar moesten, dingen moesten die ze niet begrepen waardoor ze in verzet zijn gekomen? Of sla ik de plank mis?

dat is ALTIJD zo........ mensen kunnen hele rare dingen vragen van paarden, dingen waar ze helemaal van in de war raken...... en dat is triest...

Citaat:
Goed dat de eigenaar op z'n donder krijgt.....dat is degene die de verantwoordelijkheid voor het dier draagt.

Ik moet toch ergens mijn agressie op kwijt Haha! Haha!

Citaat:
Ik heb mensen gehoord die een blauwe maandag een NH cursus gedaan hebben en daarna meteen ook begonnen met mijn paard moet luisteren want ik ben zijn leider Whoosh! . Nogmaals mijn paard moet niets, ik heb de verantwoordelijkheid om te zorgen dat het dier wil luisteren.....

Dat is ook de reden waarom ik heb geschreven wat mij vanochtend is gebeurd....... ik zorg ervoor dat het dier WIL luisteren........ geen dwang had hem die wagen ingekregen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:22

Rijden is vragen, Timbers, daar komt het eigenlijk op neer. Vragen, uitnodigen. Wie die kunst verstaat kan terugvallen op een hele belangrijke eigenschap van het paard, de Engelsen hebben er een supermooie uitdrukking voor, de "will to please".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:23

Twiggy2008 schreef:
Blijkbaar bof ik enorm met mijn paard Haha! , want die komt altijd naar me toe gestapt, gedraafd of gegalloppeerd in alle vrolijkheid. Of het nou licht of donker is (ik kom ook wel eens in het stikkedonker, altijd weer leuk, zo'n avondwandeling door natuurgebied). Knipoog
Heel handig, want ik hoef hem nooit te zoeken en ik heb het hier nou niet bepaald over een postzegelstukkie weiland. Clown

Ik vermoed mede dankzij mijn investering in het grondwerk, want toen ik hem net had, wilde hij niet met me mee. Dat is vrij snel totaal veranderd. We zijn inmiddels zo op elkaar afgestemd, dat we heel graag bij elkaar zijn. En nee, ik kom hem nooit met voer halen, daar heb ik altijd heel bewust niet gedaan.

Als je paard je op de manier begroet die jij beschrijft, mag je hard gaan werken aan je partnerschap met je paard. Jaha, ik ken idd paarden die hun baasje zo begroeten Tong uitsteken . Tot een paar weidegenootjes van mijn paard aan toe. Ze weten precies wie ze voor zich hebben, want ik ken dat probleem echt niet. Is een paard zo chagie, dan doe je iets niet goed. Sorry als ik hiermee mensen beledig, maar zo zie ik het nu eenmaal. Lachen

Ik heb die ervaring nauwelijks met paarden en degenen die wat moeilijker deden in het begin, heb ik altijd weer helemaal ok gekregen. Dat is namelijk nou helemaal mijn ding, een vertrouwensband opbouwen met paarden. Lachen

(heb ik overigens ook heel sterk met andere dieren).

hihi is niet mijn paard hoor die me zo begroet Lachen Lachen ik ga woensdag weer kijken na een maand en ik weet dat mijn meneer al bij het hek staat als ik de straat in kom rijden Lachen

maar dat zijn wel dingen die je meemaakt als je paarden gaat corrigeren, en dat zijn geen grappies Knipoog Lachen en dan moet je inderdaad heel hard gaan werken aan partnerschap....... maar wel graag op een manier dat ik ook veilig kan werken aan die partnerschap, dus de verhoudingen moeten even heel duidelijk gemaakt worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:25

Jouw laatste alinea komt gewoon neer op het bepalen van de rangorde, zoals paarden dat onder elkaar ook zo heerlijk kunnen uitvechten!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:25

Leuke discussie wordt het zo Tong uitsteken fijn dames, dank jullie wel!

Ik ga nu naar mijn apekop en ouwe mutsie toe om nog even met ze te wandelen in de regen No Cheer

Misschien tot straks Doei!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:29

Timbers schreef:
We hebben trouwens een doorbraak volgens mij.....ik proef een vleugje wederzijds begrip of heb ik het mis Lachen .

@Suleilitha ik bedoel ook niet langs de weg want dat is wel zo fijn als je paard luisterd, maar ik bedoel meer in andere training.
Fijn als mijn paard luistert als ik vraag of ze aandraaft, maar het moet niet want dan zou ik er aan voorbij gaan of ik mijn vraag wel juist gesteld heb....snappie een beetje waar ik op doel? Meer het fout eerst bij jezelf zoeken?

begrip is er Lachen soms vind ik het wat moeilijk om goed te verstaan........ en moet ik het even laten inwerken Knipoog

Als een paard iets niet doet wat je vraagt, dan is de eerste vraag " wat heb ik verkeerd gedaan??"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:32

Mijn paard 'moet' ook niets. Ik vraag hem wat en dan krijg ik het antwoord, die over het algemeen positief is. Zo niet, dan kan ik de fout 9 van de 10x bij mezelf zoeken en dat doe ik dan ook. Paarden die echt tegen werken hebben er vaak goede redenen voor. Niet dat het ok is, welnee tuurlijk niet, maar ik vraag me altijd af waarom een paard zo reageert. En daar spring je dan weer op in op een positieve manier, zodat een paard uiteindelijk wel met je samen gaat werken.

Bij mij op stal vinden ze me erg soft Tong uitsteken , maar ik heb wel een heel meewerkend en vriendelijk jong paard, waarvan ze ooit beweerden dat hij me heel vaak zou lanceren tijdens het beleren. Haha!
Als ik echt te soft zou zijn geweest, had ik dit niet voor elkaar gekregen, denk ik. Clown
Ik ben misschien soft, maar ik heb wel een doel voor ogen...........

KiWiKo, ja, met paarden waar je mee werkt is het een heel ander verhaal. Die pony en dat paard waar ik les geef, begroeten me ook niet zo enthousiast, hoor, hahaha.... Die kennen me amper. Maar ik lig wel eens in een deuk als ik zie hoe sommige paardeneigenaren achter hun paard aan rennen in het land. Mijn hemel, ga je zelf nou niet nadenken waarom dat paard zo graag van je weg wil? Of je aanvalt? Dan zit er iets echt niet goed, hoor.... Nou ben ik echt een mafketel, want ik kan echt lang in de kudde zitten. Vandaag nog gedaan in de stralende regen tussen 6 duttende paarden. Zo lief, zo rustgevend, ik genoot echt van hun sfeer. Verklaar me voor gek, maar ik kick dus op die momenten. En leer er zoveel van, van het wezen paard, hoe ze met elkaar omgaan, wie er oplet tijdens dat dutje, echt schitterend.

Maar goed, ik heb honger, ga zo maar eens wat te eten maken voor de familie hier......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:37

dat is ook gaaf Twiggy........... en ook ik kan daar enorm van genieten van dat soort heerlijke momenten Lachen Brengt rust in mij Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:29

Ik ben ook een softie.....zelfs mijn kat loopt zwaar over me heen Bloos
Die komt midden in de nacht wel eens vertellen dat ik de kraan voor hem open moet draaien omdat hij niet uit zijn waterbakje wil drinken Gestoord en ik heb dat nog braaf een tijdje voor hem gedaan ook.....tot ik er achter kwam dat ik mijn verstoorde nachtrust toch niet echt waardeerde Pling

Net met mijn ouwetje gestapt, ouwe dame is kreupel, heeft een hoefzweer en moet lopen.....in de paddock gaat ze stilstaan dus dat schiet niet op. Maar goed ze loopt dus bar slecht en wil eigenlijk niet.....ja nu was ik streng want dit was een van de weinige dingen die ze moet Nagelbijten / Gniffelen ....ik voel me dan zo zwaar schuldig dat ik maar zakken vol snoepies heb meegenomen om het niet zo leuke leuk te maken. Nou mevrouw was zo gek op de snoepies dat ze zwaar gemotiveerd begon te stappen.
Mijn paarden krijgen voedels beloningen maar worden daar geen van beide opdringerig of gevaarlijk van.........

In de wei zitten vind ik het mooiste dat er is....ik ben daar in de zomer zo vaak te vinden, zalig. Vorig jaar inderdaad zelfs ineens 5 liggende paarden om me heen, ze stonden te grazen toen ik aankwam en toen ik er even zat gingen ze stuk voor stuk liggen. Zo gaaf.....de vroege ochtend kwetterende vogeltjes zonnetje dat opkomt en 5 liggende paardjes om me heen en een die op rust staat.

Mijn jongste merrie beschermt me overigens als ik in de wei zit....die blijft bij me in de buurt en er mag geen ander paard bij me in de buurt komen ROFL . Nou heeft ze me ook wel goed afgericht want ze hoeft maar te wijzen naar waar ze jeuk heeft dan sta ik dat braaf te krabben voor d'r Huilen van het lachen . Snap ik het niet (of doe ik alsof) wordt ze soms neidig maar het is dan toch gaaf om te zien hoe ze mij probeert duidelijk te maken wat ze van me wil, zacht in mijn arm bijten met haar neus tegen me aan duwen dat soort dingen. Niks gevaarlijks aan, niks gemeens aan ze probeert gewoon te kijken hoe zij met mij kan communiceren, ook geen grenzen opzoeken maar gewoon in zachtheid kijken hoe ze die domme tweebener nou duidelijk kan maken dat ze daar jeuk heeft.......slim apekoppie Lovers Die momenten vind ik zelf overigens waardevoller dan rijden Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:29

Ja, ik vind die momenten dat je een bent met de kudde ook waardevoller dan het rijden. Het rijden staat bij mij sowieso niet in mijn top 5, geloof ik. Haha!
Er zijn zoveel belangrijkere zaken als je van paarden houdt dan dat rijden. Vind ik dan, he. Knipoog
Mooi om te lezen dat meer mensen dat vinden en/of er hun rust ook in vinden. Dat herken ik helemaal.
Mijn paard geeft me zoveel meer dan rijplezier. Zoveel meer. Vandaar ook dat ik mijn best doe hem alles te geven wat hem gelukkig maakt. Juist omdat ik vind dat ik hem dat verplicht ben.

Ik lees zo vaak op bokt en zie zo vaak in real life dat men zijn/haar paard heeft voor het rijden, maar er is zoveel meer. Mits je er maar voor open staat, mits je je eigen ego maar eens opzij kan zetten......

Ben blij dat steeds meer mensen dat kunnen, dat er echt een verschuiving gaande is in dit bewustzijn.
Dat is een hele mooie ontwikkeling, jongens!!! Ja Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 00:50

Ik heb zojuist het hele topic even doorgelezen Knipoog

Ik vind dat wat vroeger gewoon onder de noemer opvoeding viel, door een paar NH goeroes is opgeblazen tot een speciaal iets, nl. grondwerk.
Alles wat je vanaf de grond doet met je paard is toch in feite grondwerk ?

Er zijn zoveel dingen die ik vanaf dat ik met paarden begon gewoon automatisch deed vanaf de grond, hetzij om ze iets te leren, hetzij gewoon lekker wandelen en ondertussen wat verkeersmak maken enz. enz.
Zodoende begin je al met de opvoeding als het dier bijv. nog te jong is om te berijden.

Totdat de NH goeroes in beeld kwamen en Hempfling, Parelli en Voest er de nadruk op legden en het grondwerk een extra betekenis kreeg.
Volgens mij lopen 'opvoeding' en 'grondwerk' nog steeds erg in elkaar over.

Alhoewel ik bij het door de 'goeroes' benoemde grondwerk wel eens het idee krijg dat het grondwerk meer voor de mens bedoeld is dan voor het paard.

Vooral bij Parellimensen kom ik nogal eens dingen tegen waar bij mij de nekharen van overeind gaan.
Ik zie div. paarden die hun eigenaar zo ontzettend uitspelen.
Wie leert wie nu eigenlijk, denk ik dan Haha!

Wat de NH goeroes zelf betreft.
Ik heb een paar dingen gezien waar ik echt niet vrolijk van wordt.
Bijv. Voest, jaren terug op Paard ??? (ik weet het jaartal niet exact meer) te Utrecht.
Het bitloos rijden kwam in opkomst.
Hij zou met en groep een demo geven.
Echter bij het op touwhalster rijden wilde geen enkel paard fatsoenlijk lopen.
Het ruk en gepluk was niet om aan te zien en ik heb de demo dus niet afgekeken.
Ook het paard waar hij zelf op zat was niet te sturen.
Mijn antipathie voor het touwhalster is toen al gelegd.

Idem heb ik vorig jaar een dame aan het werk gezien die officieel de Monty Roberts methode in Nederland doet.
Tsjonge jonge wat een gesol met een jong en brutaal paard.
Ze was er duidelijk doodsbenauwd voor en het paard werd uiteindelijk eerder bevestigd in zijn slechte gedrag dan dat het wat positiefs geleerd had.

NH heeft hier en daar best goeie dingen gebracht maar ook net zo goed slaat het op div. punten teveel door bij sommige paardeneigenaren.
Ik heb eerder op Bokt bijv. al een paar keer gelezen dat er mensen zijn die wekelijks een Join up doen met hun paard.
Die hebben er dus nog niks van begrepen maar de paarden worden de dupe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:32

henny_w schreef:
Alhoewel ik bij het door de 'goeroes' benoemde grondwerk wel eens het idee krijg dat het grondwerk meer voor de mens bedoeld is dan voor het paard.

NH is ook voor de mens.

henny_w schreef:
Vooral bij Parellimensen kom ik nogal eens dingen tegen waar bij mij de nekharen van overeind gaan.

Ligt dat aan de methode of aan degene die hem beoefend? Ook de beoefenaars van de methode Parelli maken fouten, helemaal als ze het van de DVD en de boekjes moeten leren zonder dat iemand ze corrigeert of ergens op wijst, en als ze de fases niet goed durven toe te passen. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. En sommigen durven het eerste niet toe te passen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:48

Cassidy schreef:
henny_w schreef:

Ligt dat aan de methode of aan degene die hem beoefend? Ook de beoefenaars van de methode Parelli maken fouten, helemaal als ze het van de DVD en de boekjes moeten leren zonder dat iemand ze corrigeert of ergens op wijst, en als ze de fases niet goed durven toe te passen. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. En sommigen durven het eerste niet toe te passen.

Ben ik met je eens.
Maar ik ken dus een paar mensen die ook officiele Parellidagen hebben bijgewoond. Zelfs tot in Birmingham toe en die nu aardig aan het bijdraaien zijn en minder enthousiast worden over Parelli.

Trouwens als je hemzelf ziet rijden op 1 van de les DVD's wordt ik toch echt niet enthousiast van.
Tjonge .. paard uit balans rondgalopperend door de bak, hoofd helemaal naar buiten gedraaid om van Parelli's houding maar niet te spreken.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:05

Zeeuwtje68 schreef:
Voor mij is grondwerk alles wat je doet, als je op de grond staat!
Dus wandelen, longeren, dubbele lijnen gebruiken, lange lijnen enz.....
Tenminste zo zie ik het Knipoog

Dus het werken met je paard op de grond, de naam zegt het al dat is voor mij grondwerk Knipoog