Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LauraEarly schreef:Wat leuk een ev topic!
Ik meld me graag met mijn dame van 20 (24 april alweer 21!) Early Girl (v. Boden's ride xx). Door haar ben ik wel echt verliefd geworden op de engels volbloed, en nu ze wat ouder is kijk ik een beetje om me heen voor vervanging, maar ik heb 2 dingen waar ik tegenaan loop.
1. Ondanks dat ze een tijd kreupel is geweest, zijn we nu weer aan het opbouwen en het kan haar niet snel genoeg gaan. Er zit voor haar leeftijd nog zo veel pit in! We kunnen niet meer terug naar ons oude (recreatieve) Z dressuur Z springen niveau, en dat zit mij en haar erg dwars. Vooral haar. Omdat we aan het opbouwen zijn, gooi ik er wat meer zijgangen in wat haar nog enigszins tevreden houdt, maar je merkt aan haar dat ze baalt dat ze niet meer kan wat ze kon. Ze is dus echt bloed fanatiek. Echt op pensioen is er voor haar dus ook nog lang niet bijDie foto met dat beentje ook, die is begin dit jaar genomen nadat ze met een sprintje alle andere paarden achter zich liet. Mevrouw had geen geduld meer om te wachten en gaat dan schrapen
![]()
2. Heb veel op internet rondgekeken naar een leuk veulen oid als vervanging, maar niks spreekt me zo aan als een ev. Alleen al de veelzijdigheid! Met Early heb ik dus z dressuur en z springen gereden, we hebben cross gedaan én een tijdje meegetraind voor de 120km met een endurance ruiter die niet altijd alleen wilde rijden (ivm gezelligheid). Daarnaast het exterieur, daar kan in mijn ogen alleen een kneiterdure kwpn'er tegenop en ik heb gewoon geen tienduizenden euro's over voor een paard. En als laatste het karakter, wat een lekkere beesten. Super dapper en sterk en ongelovelijk slim. Ze weten precies wanneer ze zich in moeten houden en wanneer het tijd is om de leiding over de groep te grijpen. Dus stel dat het moment daar komt om Early van dr pensioen te laten genieten, waar kan ik dan het beste kijken voor een leuke vervanger?
Hebben jullie ook ervaring met ev's op pensioen? Die van mij loopt zich liever kapot dan dat ze rustig in de wei staat. Ook met het opbouwen van de training, liever kreupel in galop een sprintje dan rustig stappen, mafketel dat het is (gelukkig luistert ze heel goed)
[ [url=m/pb2fjm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JCPMLj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WDJwgV.jpg]Afbeelding[/url] ]
LauraEarly schreef:Haha mijn hartje gaat toch echt uit naar de merries keona, maar super lief dat je mee denkt![]()
De mijne kreeg ik op mijn 10e, dus wij hebben ook wel dingetjes gedaan die ik nu nooit meer zou doen, maar ach daar doe je toch niks aan, daar leer je alleen maar van![]()
25 en top fit! Goed bezig! De mijn krijgt wel wat ouderdoms kwaaltjes (artrose) en ze heeft een paar keer een beetje pech gehad. Vandaag heb ik weer gereden, een buitenritje en daarna nog een stukje door de bak. Omdat we al een tijdje niet kunnen galopperen was ze vrij fris buiten, maar ze liep zo goed dat we een paar keer een lange zijde hebben gegaloppeerd. Waar ze van de week als een bezetene begon te rennen, was ze nu super braaf met als resultaat: helemaal rad! We kunnen nu het laatste stukje opbouwen en dan kunnen we iig weer in drie gangen rijden en zonder zorgen een buitenritje maken. Toevallig zijn alle trappende paarden verhuisd uit de kudde, dus hopelijk heb ik haar aan het eind van de zomer weer een stuk beter! De laatste tijd begint mijn hoop wel weer echt te groeien
Avalanche81 schreef:Leuk topic. Mag ik mee praten? Hier eerder en ev gehad en nu één van 2 jaar